Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 29 januari 2018, 07:42 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Efter att ha lyssnat på podden om bok 8 bödelns dotter vart jag sugen på att prata lite varulvslore. Hur man blir en varulv exempelvis är ju massor av olika metoder. En nämns i podden: Krypa genom ditt skarp. Men efter lite googlande har jag kommit fram till att de mer vanliga är:
* äta hjärnan från en varg
* Bära vargpäls eller varghud, bälte eller strumpband (av alla saker)
* Dricka vatten från spåret av en varulv, obs inte dricka från en vanlig varg utan vattnet måste drickas från spåret från en varulv.
* Bli biten förståss
* Ingå en pakt med satan
* Familj-förbannelse.

Sen finns det nog ett gäng till med sätt att göra sig själv till en varulv.
Namnet Varulv själv kommer från gammalengelska Wer/were, men ordet finns i flera språk; Gotiska wair, gammalhögtyska Wer, norrönt Var/Verr, latinska Vir, Litauiska Vyras, Walisiska Gwír etc etc. Det gissas lite om ordet kanske kan komma från gammalengelska Weri som betyder "att vara iklädd", och därefrån dras liner till norröna Ulfhednar, krigare iklädda vargpälsar när de gick till kamp. Detta igen en paralell till berserkerna (iklädda björnserk, björnpälskläder). Det dras paraleller till ordet Vargulf/wargulf, ett smeknamn på varkar som dödade för skoj och endast åt litegrann av det de dödade. Ofta sa man Warg endast om en sådan varg.

Det sägs att varulvar endast är ett sydeuropeisk påhitt, men som ni ser över finns det redan i norröna tider i skandinavien namn på detta. Hela skandinavien har sina lokala namn, i Finland heter det Ihmissusi, norge, danmark och sverige kallar det Varulv. Vikingarna trodde att en Fylgja, en djurande, kunde gå in i kroppen och ta över den. Denna anden kunde så förvandla människan till en varg eller en björn, och vissa bad om att detta skulle hända införe strid så de kunde kämpa modigt och bra. Det är försten vid medeltiden detta blir till en förbannelse som kastas på en, och om man rör sig mot sydliga europa upptäcker man skrock förknippat med barn som föddes julafton. Det sades du var dömd att bli en varulv om du föddes julafton eller om du var sjunde son till sjunde sonen, om du blev förbannat av en häxa eller om du sov ute under fullmåne natt till fredag. Några drog detta med att äta varghjärna så långt som til att om man åt vargkött alls kunde man bli det, eller ännu värre, om man råkade äta kött från ett får som dödats av en varg med!

:D

Skall jag pladdra mer? :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 mars 2018, 16:41 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
är jag ensam om att tycka sånthär är spännande att läsa sig upp på? :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 mars 2018, 14:13 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Nei, du er ikke alene. :) Alltid interessant å lære mer, både om varulver og alle andre aspekter ved bøkene. Kan ikke så mye om dette temaet, så prat gjerne på! :)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 mars 2018, 08:30 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
I nordisk varulvmytologi hittar du även namnen varúlfur och ulfhéðinn "den i varg-päls", oftast använd på det vi numera känner som berserker. Det sista är lite vilseledande då vikingarna hade berserkerna i björnpälsar och ulfhéðinn i vargpälsar. Dock var båda grupper av krigare som vägrade iklä sig någon brynje, utan skyddade sig med huden från varg eller björn och ansåg de var bebodda av en Fylgja, och därmed hade större skydd. Det sägs även de åt vissa svampar för att bli lite mer galna, och de var mer ignoranta mot smärta och fortsatte slost även om de fick svärdhugg eller pilar i sig som om de inte märkte något. Detta igen gav upphav till troen att vikingarna var ostoppbara i kamp, och att de var suveräna som livvaktar. Synnerligen muslimerna vart imponerad de första gångerna de mötte på några vikingar då de både åt gris utan reaktion från Allah, samt verkade helt omöjliga att stoppa. Att möta en halvgalen jätte med vargpäls på som bara rusar på som en blind oxe skulle nog få mig att bli litegrann respektfull!

Även Kvedulf Bjalafson gav ett namn till dessa vargar: Kveldulf. Han var en känd berserker som man hittari isländska sagor från runt år 8-900 e.kr.

Termen lycantropi kommer dock från gresk, och kommer av lukánthropos, Lúkos (varg) och ánthrõpos (människa). Dock inte använt som beskrivning av någn varulv, utan av en sjukdom hos människor med varglika egenskaper och en ekstrem aptit.

I gamla Grekland hittar man en saga om Arcadias kung Lycaon, som serverade Zevs griljerat kött av sin egen son för att testa om guden värkligen var allvetande. Som straff vart han omgjord till en varg, och detta var då inte en sjukdom eller en förbannelse utan en bestraffning. Det finns ett antal variationer av denna legenden i greska mytologien.

I asiatisk mytologi hittar man inte varulvar alls. Man har vartiger och varleoparder!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 augusti 2020, 12:50 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
jag älskar mytologi och sånt, jag upptäckte nyss tråden och ska läsa inläggen nu!

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012