Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 18:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 22 mars 2018, 12:48 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Man skulle kanske tro at häxprocesserna i Norge hade störst utbredning söderut där det fanns flest människor. Men procentuellt slog det till absolut hårdast i vårat nordligaste län! 91 människor dömdes till döden för Trolldom under åren som häxajakten pågick, och med tanke på at det bodde ynka 3000 människor i länet blev procentsatsen rätt hög. Nordland, Troms och Finnmark sto ensam för 40% av alla dödsdommar för trolldom i hela Norge, varav en femtedel var samiska. Det är ett känd faktum numera att häxejakten nord i Norge var bland de mest brutala och omfattande i världen med utbredt använding av tortyr för att få fram tillståelser framst i Finnmark. Procentsatsen gör även att Finnmark faktisk hamnar rätt högt upp på listan över områden i Europa där häxejakten var särskillt intens och "hård".

Totalt har vi namngivna 860 kvinnor och männ som vart domfällda under proceccerna, men det finns skäl att anta det nog har varit fört sak mot minst det dubbla antal människor. Processerna pågick i Europa från 1420 till ungefär 1750, där sista domfällning och genomförd straff (bränna på bål) var Johanne Nilsdatter i 1695, Kvæfjord i Norge. Fram till slutet på 1600 talet hette förbrytelsen endast "trolldom", och det var först på slutet av 1600talet man började använda tyska samlarbegräppet Häxa för alla sorter förbrytelser som omfattade olika former magi. I motsättning till vad många tror hade inte prästeskapet något att göra med processerna, utan det var en ren rättslig process med lovar att förhålla sig till och domstolar som kollade, bedömde och dömde. I gamla rättsdokument kan man se beskrivelse av domfällelse för "Tøveri" och den dömda kvinnan kallades Tøverska, ett dansk ord som speglar till Trollmann (Tøffer) eller trollkvinna (tøverske), ordet kommer från danska Tøffre (att trolla eller häxa något).

Mellan åren 1570 till 1695 var det dokumenterat 307 hänrättelser för trolldom i hela Norge. 50 var män, rästen kvinnor. Särskillt mellan 1610 och 1690 var folk ivriga att kasta anklagelser åt alla håll för minsta lilla, medan dödsdommen avtog efter "toppåret" 1663.

överlag räknar man med att strax under 60 000 människor vart dömda till döden för häxeri och trollkonster i Europa och norra delen av Amerika. 75% var kvinnor.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 23 mars 2018, 14:18 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Intressant läsning då jag inte kände till någonting om häxprocesserna i Norge sedan innan!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 23 mars 2018, 16:35 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Bakom Fasaden skrev:
Intressant läsning då jag inte kände till någonting om häxprocesserna i Norge sedan innan!

men tackar! :D Vore det intressant att gå mer i detaljer? :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 25 mars 2018, 10:26 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Hehe inte mig emot! Jag slukar det mesta som handlar om historia så absolut :giggle:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 26 april 2018, 00:59 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Interessant å lese! :) Synes absolutt du kan gå mer i detaljer, Rexy!

Har du sett/lest Solens sønn og månens datter? Husker ikke helt om det er trolldom med i bildet der :ponder2: (fryktelig lenge siden jeg både har sett serien og lest bøkene), men den omhandler i hvert fall dødsstraff i samisk område (og en ganske fin kjærlighetshistorie som ender fryktelig tragisk).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 28 april 2018, 19:23 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Silje Arngrimsdatter skrev:
Interessant å lese! :) Synes absolutt du kan gå mer i detaljer, Rexy!

Har du sett/lest Solens sønn og månens datter? Husker ikke helt om det er trolldom med i bildet der :ponder2: (fryktelig lenge siden jeg både har sett serien og lest bøkene), men den omhandler i hvert fall dødsstraff i samisk område (og en ganske fin kjærlighetshistorie som ender fryktelig tragisk).


Å det er viss trolldom med. Det er en fantastisk serie, den ligger på gratis nettstrøm hos NRK :D Noe av historien har røtter i sann hendelse, mens noe er fri diktning, men den er nydelig, den historia!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 29 april 2018, 13:16 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Takk, nå fikk jeg lyst til å se serien igjen! :D Og lese bøkene også. Har dem stående i bokhylla ved siden av Margits bøker. :) Visste faktisk at en del av historien bygger på virkelige hendelser. (En liten kuriositet til slutt: Hun som spiller Birte er inngiftet slekt, fant jeg ut for noen få år siden, men jeg har aldri møtt henne. Viser bare hvor liten verden er.)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Häxprosesserna i Norge
InläggPostat: 12 juni 2018, 07:40 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Denne nettsiden er vel av interesse: http://www.trolldomsarkivet.uio.no/ Er helt forferdelig å se hvor mange kvinner som ble drept for ingenting ! Blir så forbanna at det ryker :boggle: :swear: :bash:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012