Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 17 juni 2020, 18:12 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Rexy skrev:
Silje Arngrimsdatter skrev:
Rexy skrev:
Silje Arngrimsdatter skrev:
Etter det jeg har lest på nettsiden til Nasjonalbiblioteket, er det bare nyere bøker en trenger å besøke biblioteket for å kunne lese. Alle bøker eldre enn fra 2001, tror jeg det var, skal en kunne lese på nettet fra hvor som helst i landet. (Kan jo forstå at ikke helt nye bøker ligger på nettet; da hadde vel salget stupt.) Men det er dessverre også sånn at rettighetshaver kan trekke bøkene tilbake fra allmenn nettpublisering.

Når det gjelder Sandemo-romaner, ligger i hvert fall flere (de fleste?) av dem fremdeles ute. Så senest på En kvinnes offer (a.k.a. Fabians brud) i går kveld.

Skulle ellers ønske at alt av eldre bøker, aviser, osv. hadde vært tilgjengelig uansett hvor en befinner seg i verden. Gjelder også sånt som NRK-arkivet. Og at det ble slutt med ulike soner/regioner på film fra ulike verdensdeler, osv.

Jeg søkte frem Margit Sandemo. "Brev til Ensom" fra 1984 står merket som "Kan kun åpnes i nasjonalbibliotekets lokaler" for eksempel.. samme med alle sagaen om isfolket, lysets rike, og de fleste andre bøkene hun har utgitt. De har kort sagt begrenset omtrent alt fra sandemo jeg kunne se, enten med norsk ip (Det kan løses med proxy) eller at man må være i nasjonalbibliotekets lokaler.


Uff, ser nå at du har helt rett. :oops: Men det er ikke så lenge siden jeg var inne og så på flere av bøkene i Sandemo-serien, noen av dem i eldre utgaver, som for eksempel Nøkkelen (Succesromanen, Conny Stålung, 1978). :shrug:

Så irriterende at muligheten til å lese disse gamle bøkene nå er borte, men jeg tror ikke man skal skylde på Nasjonalbiblioteket. Det er vel heller forlaget (Vigmostad & Bjørke) som har trukket tilbake rettighetene. :cry: Kanskje de har planer om nyutgivelse av bøkene? :ponder2: Man kan jo alltids håpe på det. De har i alle fall begynt med Vi er ikke alene og redigerte utgaver av Jovisst har dyrene sjel og Historien om en fjelldal.

Hmm, jeg skal i hvert fall se om jeg kan få lest den gamle versjonen av Fredløse hjerter som fremdeles er tilgjengelig, og som er betydelig lengre enn utgaven i Sandemo-serien.

Om de har trukket tilbake rettigheter pga de planlegger nyutgivelser skal jeg med glede tilgi dem ;) Men om de bare har trukket tilbake rettighetene blir jeg faktisk oppriktig lei meg! Hva er poenget med en digital mulighet til å lese bøker om man tvinges oppsøke et nasjonalbibliotek for å gjøre det?


Det kan faktisk se ut som at det er nyutgivelse som er grunnen til at rettighetene til å lese bøkene på Nasjonalbibliotekets nettside ble trukket tilbake (om ikke bøkene er tilgjengelige igjen nå?). På fredag (19. juni) kommer nemlig Under evige stjerner ut i Norge, og en ny bok blir utgitt 18. september. :D Tidligere er også Ensom i verden, Spøkelsesborgen, Jomfruen fra Tåkeskogen, Kongens brev og Fredløse hjerter kommet ut i ny utgave. :D I tillegg blir Sagaen om Isfolket utgitt som lydbøker: I jordens dyp kom 5. juni, og Engel med svarte vinger kommer 3. juli. :hdance2:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012