Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 06:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Christa och Abel?
InläggPostat: 3 mars 2017, 16:49 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Kanske redan finns en liknande tråd men jag finner ingen...
Men i varje fall, vad tycker ni om dessa två?
Vet att jag blev besviken och ledsen att hon inte fick Lindelou där, så tyckte jag mer om Lindelou än Abel då givetvis, hehe.
Sedan var väl inte Abels och Christas kärlek äkta? Eller liksom det känns som det inte fanns någon riktig kärlek i deras äktenskap om ni förstår vad jag menar (?).

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Christa och Abel?
InläggPostat: 5 juli 2017, 21:05 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Tycker att de verkar ha en väldigt bra relation, gillar att se hur de fungerar ihop som två vuxna. Abel är ändå troende vilket förklarar hans sätt att vara. Han älskar verkligen Christa och det märks! Han var det hon behövde där och då, hennes döda morbror var inte ens ett alternativ

Christa och Linde-Lou får ju sin revansch sen även om jag tycker det är snuskigt äckligt att vara med sin morbror.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Christa och Abel?
InläggPostat: 6 juli 2017, 20:47 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag tycker inte alls om vad Margit gör med Abel mot slutet. Från början ville Christa ha Linde-Lou men när Christa väl accepterat att Linde-Lou var död så växte ju deras kärlek fram genom brevskrivandet och Abel blev hennes klippa som hon fann trygghet hos. Jag tolkade det som att det fanns en innerlig kärlek mellan dem, om än inte så passionerad som mellan Christa och Linde-Lou. Att då beskriva Abel som Margit gör i slutstridsböckena, att hans enda merit var att han levde, att han förvägrat Christa njutning i sängen, att han var gammalmodig och inskränkt, det tycker jag är så orättvist!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Christa och Abel?
InläggPostat: 7 juli 2017, 05:48 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det håller jag med om Heike! Det känns som om Margit försökte ursäkta att Christa låg med Lindelou genom att göra Abel urrutten.

I tidigare böcker ges inte alls det intrycket, han är ju en jättebra pappa och man till Christa. Och allt han gör för Karine och Mari!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Christa och Abel?
InläggPostat: 25 augusti 2017, 14:27 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Håller faktiskt med där! Abel har liksom varit god och en kärleksfull far och en god religös man i de förra böckerna, och plötsligt är han rutten?
Dock kan jag inte hålla mig från att älska Lindelou & Christa ihop dock!

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Christa och Abel?
InläggPostat: 24 november 2017, 00:44 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
For meg er det Christa og Linde-Lou all the way, så jeg har aldri vært så veldig glad i hverken Abel eller hans og Christas relasjon. Den har aldri føltes helt ekte for meg. Jeg er likevel enig i at Margit gjør Abel stor urett i sluttstridbøkene. Fra å være en god far og ektemann, med relativt moderate holdninger til tross for at han er veldig religiøs, blir han plutselig framstilt som en skitstøvel og nesten en hustyrann (minner meg ganske mye om Laurents Berenius). Jeg synes det er både urettferdig og unødvendig. Kanskje er det ikke den store pasjonen i forholdet hans med Christa, særlig ikke etter hvert som de blir eldre, men veien derfra til at han mister et hvert sympatisk trekk er nokså drøy. Og etter at han er død, trenger vel Christa uansett ikke ha dårlig samvittighet for å finne tilbake til Linde-Lou igjen. Hun er enke; hun kan gjøre hva hun vil, liksom. :shrug:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Christa och Abel?
InläggPostat: 24 november 2017, 13:31 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
Silje Arngrimsdatter skrev:
For meg er det Christa og Linde-Lou all the way, så jeg har aldri vært så veldig glad i hverken Abel eller hans og Christas relasjon. Den har aldri føltes helt ekte for meg. Jeg er likevel enig i at Margit gjør Abel stor urett i sluttstridbøkene. Fra å være en god far og ektemann, med relativt moderate holdninger til tross for at han er veldig religiøs, blir han plutselig framstilt som en skitstøvel og nesten en hustyrann (minner meg ganske mye om Laurents Berenius). Jeg synes det er både urettferdig og unødvendig. Kanskje er det ikke den store pasjonen i forholdet hans med Christa, særlig ikke etter hvert som de blir eldre, men veien derfra til at han mister et hvert sympatisk trekk er nokså drøy. Og etter at han er død, trenger vel Christa uansett ikke ha dårlig samvittighet for å finne tilbake til Linde-Lou igjen. Hun er enke; hun kan gjøre hva hun vil, liksom. :shrug:



Jag håller med!
När Christa blev änka tyckte jag att det var all rätt för henne att "bekänna" hennes kärlek till Lindelou, eftersom han var trots allt hennes stora kärlek, med eller utan Abel.
Jag tror att Abel innerst inne var en god make och far, men en alltför religös man.
Sedan är det likadant med mig, Lindelou och Christa hela vägen :giggle: :lshower:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012