Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mytologiska Kopplingar
InläggPostat: 21 februari 2016, 13:56 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Mytologi är en sammanvuxen flerfärgad väv som kan bli anpassad till historier, som i det här fallet.

Någonstans har jag känt att Sol är åtminstone delvis baserad på ett skogsrå, är i skogen och dödar folk hon inte tycker om och är associerad med lockelse, ensamhet och längtan efter kärlek, det sista är ett drag som många nordiska väsen delar.

Som jag sagt innan, så är nattens demoner succubi eller och incubi, sex dröm demoner typ.

Det finns en sådan myt som Peter säger att det gör i Japan, om en ande som kommer tillbaka av ren kärlek efter döden och som bara vill tillbaka till sina älskade. Det relevanta är en del av historien där den levande vaknar upp med ett skelett i sängen. Kanske lite väl enkel men kopplingen är till en äkta myt.

Kan ni några andra undrar jag egentligen? Har inte läst serien på jätte-länge så jag skulle bli jätteglad om jag fick lite mer hintar och tips från er.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012