Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problemet med isfolksagan
InläggPostat: 11 augusti 2013, 18:41 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
Enligt min mening är den första halvan eller kanske de första tre fjärdedelarna av isfolksagan helt överlägsen de avslutande böckerna. Som jag ser det verkar det bero på den närmast hejdlösa inflationen vad beträffar krafter och förmågor som introduceras. I de tidigare böckerna imponerades man av tex Tengel den gode och och Sol, som båda verkade ha rejäla kraftresurser att ta till. I praktiskt taget varje bok fanns det någon som definitivt stog flera steg över alla andra. Häxor och trollkarlar, det var mäktigt, tyckte man just då. Sedan introduceras det grå folket för att mota ut snivel från gråstensholm, de var också mäktiga, inte ens den urstarke Heike rådde på dem riktigt, men det var som jag ser det helt i sin ordning. Det grå folket var en rejäl utmaning, men trots allt inte den totala utklassning det innebar när självaste Lucifer med tillhörande svartänglar med buller och bång dyker upp på scenen.

Plötsligt förbleknade isfolkets drabbade och utvalda till små patetiska bifigurer. Ungefär som om man sitter och kollar på ett spännande avsnitt av CSI eller nåt motsvarande och plötsligt sveper stålmannen in och tar över showen. För att inte tala om stormdemoner, nattdemoner och allt vad det var, isfolket och deras drabbade och utvalda liksom krympte ner till nära nog ingenting i svartänglarnas alltför stora skuggor. Och så har vi själva slutstriden, vilken i sig själv var lite som en blöt fyrverkeripjäs med en 47 böcker lång stubin. Man hade kämpat sig igenom hela serien i väntan på den totala uppgörelsen mellan gott och ont, och så visar sig Tengel den onde vara en rätt patetisk figur, rent av korkad faktiskt. Sen har vi Nataniel och hans "kraft". Jag kände mig precis som Kenai i "björnbröder" när det avslöjades att nataniels fantastiska kraft (på vilken enorma förväntningar byggts upp under lång tid) var... (trumvirvlar och fanfarer här) kärlek... Ja, jo... Inget fel på kärlek iofs, men inte var det vad man väntade sig, åtminstone min haka hängde nog som en slips långt ner på bröstet.

Fast som sagt, de första 50-75% av sagan om isfolket är ju fantastisk med lysande personbeskrivningar av människor iaf jag fäste mig vid.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 augusti 2013, 14:20 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2 januari 2013, 18:10
Inlägg: 242
Jag tror många känner att början är bättre än slutet. Personligen så gillar jag inte Lucifers inblanding alls, jag känner att det började gå utför den boken han kom med. Utrensningen av det grå folket i den boken är intressantare än Lucifer och jag tycker att huvuddelen av boken borde lagts där istället. Tycker inte om att isfolket förpassas till att vara brickor i ett spel, som det blir mot slutet.

Håller med om att Tengel den onde blir en löjlig figur, gillar inte det heller.

Jag har en vän (ingen medlem här) som har läst hela isfolket än gång, men läser bara om fram till Galgdocken. Där gick hans gräns, en annan vän läser fram till Villemo/Niklas/Dominic. Jag tror många gillar början men inte slutet like mkt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 augusti 2013, 20:25 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 8 augusti 2011, 20:53
Inlägg: 54
Jag har inte läst alla ännu, och kommer läsa klart hela serien, men när jag läser om den tvivlar jag på att jag kommer läsa om från och med Lucifer. Tycker det är astöntigt med en svartängel helt plötsligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 augusti 2013, 11:18 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Intressant analys! Jag håller med dig om att själva Isfolket urvattnas när alla andra krafter kommer in i serien. Det blev väl kanske så för Margit, att när hon byggt upp slutstriden under så lång tid var hon liksom tvungen att ta till något extra, utöver Isfolket? Isfolkets krafter hade vi ju redan läst om så länge, så hon kände kanske att hon var tvungen att introducera något starkare?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 augusti 2013, 18:41 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
Heike skrev:
Intressant analys! Jag håller med dig om att själva Isfolket urvattnas när alla andra krafter kommer in i serien. Det blev väl kanske så för Margit, att när hon byggt upp slutstriden under så lång tid var hon liksom tvungen att ta till något extra, utöver Isfolket? Isfolkets krafter hade vi ju redan läst om så länge, så hon kände kanske att hon var tvungen att introducera något starkare?


Jo fast i så fall hade det väl varit bättre om både Lucifer och hans svartänglar varit konstant fjättrade i sina salar och inte kunnat delta alls i striderna men att Marco kunnat vara med utan diverse restriktioner. Har aldrig riktigt förstått varför Marco och hans förmågor skulle byggas upp så mycket under flera böcker bara för att sedan vingklippa honom i sista minuten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 augusti 2013, 18:44 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
PS

Vad härligt det känns att faktiskt kunna diskutera det här med andra isfolksfans. Känns fint att vara här... :asincere:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 augusti 2013, 19:59 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2 januari 2013, 18:10
Inlägg: 242
Intressant tanke Heike, jag har aldrig sett det på det viset.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 09:13 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Jag tycker också det är dumt att det speciella med dem drabbade, typ hela anledningen till att förbannelsen är så hatad av alla, bleknar till den bisak eller ett vardagsproblem. Vad jag minns, hade Tova inte samma djup som Sol.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 18:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ändå är bok 41 den populäraste av alla (enligt vår stora omröstning här).

MEN det är helt klart ett problem och det blir bara ännu tydligare i de följande serierna Häxmästaren och Ljusets Rike där balansen mellan de goda och de onda är helt off och ingenting någonsin är ett riktigt hot.

Nu har vi gjort fyra avsnitt i podcasten och de fyra första böckerna är så otroligt bra att jag verkligen är nervös inför att försöka podda om böcker som Hunger...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 20:01 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Dan skrev:
Ändå är bok 41 den populäraste av alla (enligt vår stora omröstning här).

MEN det är helt klart ett problem och det blir bara ännu tydligare i de följande serierna Häxmästaren och Ljusets Rike där balansen mellan de goda och de onda är helt off och ingenting någonsin är ett riktigt hot.

Nu har vi gjort fyra avsnitt i podcasten och de fyra första böckerna är så otroligt bra att jag verkligen är nervös inför att försöka podda om böcker som Hunger...


Se det som en utmaning ;) Fast jag tycker faktisk Hunger är en riktig fin bok på sitt vis.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 20:03 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Hahaha, Marit i Svelten var min roll i SVIFF. Vare sig då och i synnerhet inte nu så osar det något Svelten om min kropp! :rofl2:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 20:31 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
mammatova skrev:
Hahaha, Marit i Svelten var min roll i SVIFF. Vare sig då och i synnerhet inte nu så osar det något Svelten om min kropp! :rofl2:

nej jag skulle nog passa illa i den rollen.. :P
Abelone på andra sidan.. :giggle: Jag är ju lika manipulativ och bitchig enligt en viss person. Typ.
Det stämmer väl på en prick på mig det, mammatova? :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 20:34 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Verkligen .... Supermanipulativ och sjukt bitchig!! *eyebrows* :giggle: :giggle:

Eller inte ....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 21:42 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
mammatova skrev:
Verkligen .... Supermanipulativ och sjukt bitchig!! *eyebrows* :giggle: :giggle:

Eller inte ....


jo men det måste ju vara sant! :D Det har ju -han- sagt, då måste det ju vara så? *eyebrows*

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 22:18 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Dan skrev:
Ändå är bok 41 den populäraste av alla (enligt vår stora omröstning här).


Vel, akkurat nå leder faktisk Trollbundet over Demonenes fjell med 16 mot 14 stemmer (viewtopic.php?f=11&t=1060). Og godt er det! Er ikke så veldig begeistret for sistnevnte, mens førstnevnte er den beste i hele serien. :D ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012