Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 oktober 2015, 18:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Silje Arngrimsdatter skrev:
Dan skrev:
Ändå är bok 41 den populäraste av alla (enligt vår stora omröstning här).


Vel, akkurat nå leder faktisk Trollbundet over Demonenes fjell med 16 mot 14 stemmer (viewtopic.php?f=11&t=1060). Og godt er det! Er ikke så veldig begeistret for sistnevnte, mens førstnevnte er den beste i hele serien. :D ;)


Jag menar i den där omröstningen där alla böcker får 1-10 i betyg som går över alla 47 trådarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 oktober 2015, 18:12 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Ok. Men selv der er Trollbundet nesten like populær. Har per i dag 41 10-ere mot 42 for Demonenes fjell (men den ene 10-eren for sistnevnte var tydeligvis ment som en 1-er :ponder2: ). Det blir spennende å se hva sluttresultatet blir!

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 oktober 2015, 16:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Silje Arngrimsdatter skrev:
Ok. Men selv der er Trollbundet nesten like populær. Har per i dag 41 10-ere mot 42 for Demonenes fjell (men den ene 10-eren for sistnevnte var tydeligvis ment som en 1-er :ponder2: ). Det blir spennende å se hva sluttresultatet blir!


Det blir aldrig något slutresultat men väl en avstämning efter avsnitt 47 av podcasten. Senaste gången var Trollbunden "bara" femma och Avgrunden trea.

Här är senaste sammanställningen:
https://www.youtube.com/watch?v=zNdo4sEKy2k


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 december 2015, 08:17 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Tycker att Isfolket är suveränt som ni säkert anar. Men jag måste säga att böckerna tappar ju närmare de kommer modern tid. demonernas fjäll tycks vara populär men det är i mitt tycke alldeles för mycket. Böckerna är allra bäst fram till och med heike, efter hans bortfall är det inte riktigt lika bra längre.

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 april 2017, 21:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Hawke67 skrev:
Enligt min mening är den första halvan eller kanske de första tre fjärdedelarna av isfolksagan helt överlägsen de avslutande böckerna. Som jag ser det verkar det bero på den närmast hejdlösa inflationen vad beträffar krafter och förmågor som introduceras. I de tidigare böckerna imponerades man av tex Tengel den gode och och Sol, som båda verkade ha rejäla kraftresurser att ta till. I praktiskt taget varje bok fanns det någon som definitivt stog flera steg över alla andra. Häxor och trollkarlar, det var mäktigt, tyckte man just då. Sedan introduceras det grå folket för att mota ut snivel från gråstensholm, de var också mäktiga, inte ens den urstarke Heike rådde på dem riktigt, men det var som jag ser det helt i sin ordning. Det grå folket var en rejäl utmaning, men trots allt inte den totala utklassning det innebar när självaste Lucifer med tillhörande svartänglar med buller och bång dyker upp på scenen.

Plötsligt förbleknade isfolkets drabbade och utvalda till små patetiska bifigurer. Ungefär som om man sitter och kollar på ett spännande avsnitt av CSI eller nåt motsvarande och plötsligt sveper stålmannen in och tar över showen. För att inte tala om stormdemoner, nattdemoner och allt vad det var, isfolket och deras drabbade och utvalda liksom krympte ner till nära nog ingenting i svartänglarnas alltför stora skuggor. Och så har vi själva slutstriden, vilken i sig själv var lite som en blöt fyrverkeripjäs med en 47 böcker lång stubin. Man hade kämpat sig igenom hela serien i väntan på den totala uppgörelsen mellan gott och ont, och så visar sig Tengel den onde vara en rätt patetisk figur, rent av korkad faktiskt. Sen har vi Nataniel och hans "kraft". Jag kände mig precis som Kenai i "björnbröder" när det avslöjades att nataniels fantastiska kraft (på vilken enorma förväntningar byggts upp under lång tid) var... (trumvirvlar och fanfarer här) kärlek... Ja, jo... Inget fel på kärlek iofs, men inte var det vad man väntade sig, åtminstone min haka hängde nog som en slips långt ner på bröstet.

Fast som sagt, de första 50-75% av sagan om isfolket är ju fantastisk med lysande personbeskrivningar av människor iaf jag fäste mig vid.

Jeg er fullstendig enig i det som blir sagt her. Bok 1-28 føles som Sagaen om Isfolket; de resterende som noe helt annet, med noen få hederlige unntak (hvorav 30, 31, 36 og 38 er de beste).

I de første bøkene blir jeg mektig imponert av Tengels varme hender, Sols diverse overnaturlige evner, Ulvhedins maning, alrunen og Hannas dødstorner, bare for å nevne noen få ting. Når det kommer til Ellen og Nataniel, blir jeg overhodet ikke imponert av hva de kan, hvilket føles som ingen ting sammenlignet med svartengler og demoner og forfedre og gjengangere og Marco og ...

Jeg blir også kjempeskuffet over at Nataniels fantastiske kraft er kjærlighet, noe som faktisk gjelder de fleste medlemmer av Isfolket etter min mening. Dermed føles han ikke spesiell i det hele tatt. Viser han større mengder kjærlighet enn for eksempel Mattias, Vendel eller Ingrid? :ponder2: Det har i alle fall ikke jeg oppdaget.


Hawke67 skrev:
Heike skrev:
Intressant analys! Jag håller med dig om att själva Isfolket urvattnas när alla andra krafter kommer in i serien. Det blev väl kanske så för Margit, att när hon byggt upp slutstriden under så lång tid var hon liksom tvungen att ta till något extra, utöver Isfolket? Isfolkets krafter hade vi ju redan läst om så länge, så hon kände kanske att hon var tvungen att introducera något starkare?


Jo fast i så fall hade det väl varit bättre om både Lucifer och hans svartänglar varit konstant fjättrade i sina salar och inte kunnat delta alls i striderna men att Marco kunnat vara med utan diverse restriktioner. Har aldrig riktigt förstått varför Marco och hans förmågor skulle byggas upp så mycket under flera böcker bara för att sedan vingklippa honom i sista minuten.

Marco måtte vel vingeklippes for ikke å ta fullstendig luven av Nataniel. Noe han for så vidt alltid har gjort likevel. :giggle: Men helt enig, jeg skjønte heller aldri det der.


Jeg forstår at det var fristende for Margit å ta serien til etter andre verdenskrig, og la Tengel den onde ha en finger med i spillet ved begge verdenskrigene. Men serien som sådan hadde blitt bedre ved å avslutte den med enten Tarjei (som jo var meningen, og som det var lagt så fint opp til) eller Marco som den spesielt utvalgte, og kutte ut alt tull med Lucifer og andre superkrefter.

Og så vanvittig irriterende at Tengel den onde til slutt bare viser seg å være en patetisk idiot (noe som dessverre gjelder de fleste av Margits skurker). Sölve er faktisk mye mer skremmende, og en langt mer troverdig karakter enn Tengel den onde.

I tillegg til alt dette, er noe av det største problemet mot slutten av serien at det er så altfor mange karakterer å forholde seg til, og at de fleste av dem er altfor éndimensjonale. Det har ikke blitt tid til ordentlig karakterbygging; dermed får man ikke samme følelsene for, for eksempel, Tova og Nataniel som for Sol og Tarjei.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 augusti 2019, 09:04 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 20 augusti 2019, 06:20
Inlägg: 3
Ja, de tidiga böckerna var riktigt bra. Anledningen till att Demonernas Fjäll får så pass höga betyg måste ju bero på att själva släktträffen är intressant och att lösa trådar från föregående böcker samlas ihop. Likaså är historien mellan Tengel den Onde och Tengel den Gode som berättas i Lugnet före stormen intressant men annars håller böckerna efter Heikes frånfälle inte lika hög klass. Lucifer, svartänglar och alla demoner tar dessutom fokus från Isfolket och sänker hela bokserien.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012