Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 juni 2026, 09:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 137 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 9 december 2006, 23:57 
Drabbad
Drabbad

varginnan skrev:
Dan skrev:
Jag har bara gått efter själva texten i böckerna, det är det enda Margit står för (hon gillar inte omslagen, särksilt inte bok 45)

Aha...det visste inte jag...vem är det som har gjort omslagen? Trodde Margit hade godkänt dom??? :shrug:

nä... jag tror det är bokförlagen som bestämmer omslagen.. de som ritar dem får bara läsa vissa stycken av boken för att skaffa sig en uppfattning om hur allt/alla ser ut.. sen ritar dem det.. eller!?? :flower2:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 december 2006, 00:19 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

jaha...ok...intressant! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 december 2006, 01:42 
av Isfolket
av Isfolket

öömm, ömm, jag tycker helt klart Sol, Villemo och Sunnvia.. men jag har inte läst alla än :hdance2: :lol: ^^

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 december 2006, 19:41 
Gudom
Gudom

I følge Margit er det vel, Christa?

Jeg for min del, har aldri ansett skjønnhet, som det å være et spkalt perfekt ideal.

Men har alltid sett for meg Cecilie, som vakker, fordi hun ikke er beskrevet som perfekt, med med en enorm utstråling.)

For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 15:11 
Hörning

Villemo Kalebsdotter skrev:

Jo.

Och då menar jag vara-med-på-Elles-omslag-skönhet, ingenting annat

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 mars 2007, 22:38 
Isfolksfan
Isfolksfan

jag tycker Villemo...men Yrja var söt :tkiss:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 mars 2007, 22:42 
av Isfolket
av Isfolket
Användarvisningsbild

Sol-fanatiker här. :hdance2:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 mars 2007, 22:48 
Utvald
Utvald

men hallå`? :D:D:D, haha Dida då? hon ska ju vara otroligt vacker och kvinnlig? :D :tkiss:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 mars 2007, 04:16 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Ingrid eller Vinga för mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 mars 2007, 18:46 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

De flesta kvinnorna i Isfolket ska väll ha varit väldigt vackra! Svårt att bara nämna en! ;)

When I loved you I was afraid to loos you.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 mars 2007, 04:35 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Dan skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:

Jo.

Och då menar jag vara-med-på-Elles-omslag-skönhet, ingenting annat

"Vara-med-på-Elle-omslag-skönhet"??? Nej nu jävlar går jag i taket!! :swear:

Skönhet är väl fan något unikt? Inte något som man får fram genom massa smink, massa specbelysning och massa photoshop? Skönhet är väl fan något äkta, något som finns och rör vid en? Elle-skönhet är dött och äckligt perverst i sin jävla strävan efter perfektion.

Skönhet är något som finns i betracktarens öga. Bara för att Christa beskrivs som überskön betyder det inte att hon är det. För hon ser fortfarande ut på -ett- sätt. Hon ser inte ut på ett anpassningsbart sett, som ändrar sig efter vem som ser på henne. Om någon tycker att hon är vacker så är det upp till den. Men man kan aldrig beskriva någon med ordet "vacker".. man kan säga att "jag tycker att hon är vacker", men det är en helt annan sak.

Pytt, varför blir jag alltid så sne när jag tittar in här? Och varför sörjer jag min fina jämställda tråd? Helvete, dumma forumister! Varför är det så viktigt att veta vilken kvinna som är snyggast? Skönhet är knappast något man kan diskutera..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2007, 01:46 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Jag vet inte.. varför ska man inte kunna diskutera skönhet likaväl som t.ex. intelligens eller fulhet? (Nu har säkert Annie_Dog världens bästa svar på det eftersom hon har starka åsikter om detta... Jag bara tänkte lite. Go for it Annie_Dog, jag dissar verkligen inte ditt inlägg, bara nyfiken!)

Och ingen annan syns till...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2007, 12:15 
Dalens väktare
Dalens väktare

Okej, om jag säger så här....Sol skulle jag definitivt bjuda på ett glas vin och lite till. :giggle:
Alla människor är vackra, kanske inga trosblötare , men alla har något som är vackert, ett leende, ögon,omtanke,givmildhet, men alla har inte det där lilla extra.... :giggle: Oj, kan inte hålla mig allvarlig , sorry Annie_Dog.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2007, 22:13 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Tja, som jag sa så har skönhet väldigt mycket med betraktaren att göra. (Så som jag förstått det i alla fall.) Om man ser någon vackert hos alla brukar det betyda att man är nöjd och tillro med sig själv. Om man tycker att var och varannan person är ful som stryk har man ofta problem med sig själv, man är avundsjuk och letar fel hos andra för att höja sin egen självbild. Sedan finns det alltid undantag såklart, och alla männsikor är ju inte helt ärliga heller, en del säger säkert att de tycker att alla är snygga bara för att ge intryck av att vara något de inte är vv och etc..

Problemet med att diskutera skönhet är att man inte kan övertyga någon om att något är skönare än något annat. Hur mycket man än vänder och vrider på det kommer en person, som tycker att en viss lampa (tex) är ful som stryk, aldrig tycka att lampan är vacker. Det är kanske möjligt att personen ifråga lär sig att leva med lamphelvetet.. men det är en annan sak. Man kan ju öva sig på att bli mera öppen, men det är svårt att ändra sin personliga smak helt och hållet.

Men nog om lampan, för det är ganska stor skillnad på en lampa och en person. För människor har djup, de kan vara trevliga, modiga, lärda, ambitiösa, etc.. det påverkar utan tvekan vår syn på människans uteende. Är en människa snäll blir det så gott som omedelbart vacker.

Fast allt är ju väldigt subjektivt.. tycker bara att det är lite fyrkantigt att försöka göra någon form av lista på vilka som är snyggast i isfolket. Speciellt baserat på att författaren beskriver karaktärerna som vackra. För även om Vanja beskrivs som fruktansvärt åtråvärd får jag en väldigt patetisk bild av henne i mitt huvud, efter hur hon beskrivs i övrigt. (Fan, när blev det positivt att vara "späd"??) Men det är som jag försöker förklara bara min egen åsikt.

Vad jag tror att jag försöker säga (vilket jag tror ni kanske förstår, men jag är väldigt dålig på att lägga upp vettiga svar..) är att skönhet inte är något fast, det är inget man kan ta på. Vi kan säga att en boll är röd, för vi ser att den är röd, alla ser att den är röd. Men vi kan inte säga att den är fin, för några tycker säkert att den är grotesk. Vi jag säga "jag tycker att bollen är fin", ge vår egna personliga åsikt. Samma med Vanja, hon -är- rödhårig och hon -är- fräknig och -har- genomskinlig hud. Det är en beskrivning, men hon kan inte vara "vacker", det är något som betraktaren bestämmer själv. Varken Wouge eller Elle bestämmer över den åsikten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 mars 2007, 22:29 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Amanda skrev:
men hallå`? :D:D:D, haha Dida då? hon ska ju vara otroligt vacker och kvinnlig? :D :tkiss:

ja, det var hon ja :)

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 137 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme