Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 juni 2026, 08:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: 14 september 2011, 07:40 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jag tror ändå att huset i Eldafjord är värst för mig. Det är så HIMLA otäckt när han halvt om halvt drömmer om Jolin i huset. Och att Terje är som en blandning... Usch! Även när Heike blir påverkad av flöjten - det är otäckt som faen!

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2011, 21:56 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5523
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Sheer Beauty skrev:
Mera om läskigheter: Tycker som någon annan tidigare skrev, att Den siste riddaren med de där ruskiga mossmännen är otäck. Speciellt scenen där de krupit ner i brunnen / källaren och märker att någon är i hasorna av dem... usch. Och den där ramsan Sgingnat vo pche... vågar jag inte uttala högt :)

:lurk:

Jag håller med! Det "kryper" i mig när jag läser Siste riddaren. Fast annars står jag fast vid att Korpens Vingar är läskig. (och jag har svårt att läsa den när det är för mörkt omkring mig)

_________________
Que bono?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 oktober 2011, 21:59 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 januari 2006, 03:58
Inlägg: 135
Ort: Gotland
Korpens Vingar för mig, alla gånger. Det är också en av mina favoritböcker, kanske just pga det. >> Har läst den en massa gånger.

Jag älskar också fönster scenen i Färjkarlen, den får det verkligen att krypa i mig. :D

Linde-Lou kan vara rätt creepy också.

_________________
____________________________

http://gottis-chan.livejournal.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 oktober 2011, 06:41 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3099
Nå er det lenge siden jeg har lest, men husker jeg synes fergemannen var skummel.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 november 2011, 16:46 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 26 oktober 2011, 16:07
Inlägg: 1315
Ort: Stockholm
Korpens vingar är för mig den läskigaste boken!
Låg och läste den mitt i natten ensam hemma och om inte det vore nog så låg min syster svarta löshår i en hylla några meter bort... Vågade inte gå upp och ta bort håret utan låg vaken hela natten och kollade på det så det inte rörde sig, Haha.

Sedan när jag läste "Huset i Eldafjord" högt för min syster så läste jag det på ett så läskigt sätt, att vi båda fick rysningar över hela kroppen. Det slutade med att vi gick in till pappa och sov, haha!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 november 2011, 13:42 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5523
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Daajs skrev:
Korpens vingar är för mig den läskigaste boken!
Låg och läste den mitt i natten ensam hemma och om inte det vore nog så låg min syster svarta löshår i en hylla några meter bort... Vågade inte gå upp och ta bort håret utan låg vaken hela natten och kollade på det så det inte rörde sig, Haha.

Helt fantastiskt! : :giggle: (Jag hade nog kissat på mig av rädsla.. )

_________________
Que bono?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 juni 2012, 16:28 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 13 februari 2012, 21:46
Inlägg: 173
Ort: Isfolkets dal
Jag har för mig att jag tyckte att Rop av stumma röster var väldigt läskig, men jag har bara läst den en gång så kan minnas fel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juli 2012, 17:45 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
Jag har väldigt svårt för Bakom Fasaden, så den är nog läskigast för mig, tror jag.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 oktober 2012, 16:17 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Jag tyckte att Korpens vingar var läskig! :shock:
Huset i Eldafjord var också lite obehaglig att läsa...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2024, 10:10 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 9 oktober 2024, 14:57
Inlägg: 136
Ort: stockholm
korpens vingar så ofantligt obehaglig


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 juli 2025, 12:09 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 20 juni 2025, 13:42
Inlägg: 55
Korpens vingar och Färjekarlen tyckte jag var läskigaste. Andra böcker också otäcka och spännande ibland men dessa var äkta skräck.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 juli 2025, 22:07 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 9 oktober 2024, 14:57
Inlägg: 136
Ort: stockholm
Tun-sij av Isfolket skrev:
Korpens vingar och Färjekarlen tyckte jag var läskigaste. Andra böcker också otäcka och spännande ibland men dessa var äkta skräck.

åh fy hade totallt glömt bort färjekarlen. den är ju också fruktansvärt läskig. nu kommer jag inte kunna sova inatt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juli 2025, 17:39 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 20 juni 2025, 13:42
Inlägg: 55
Sorry :sheep: :comf1:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 31 juli 2025, 15:56 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 20 juni 2025, 13:42
Inlägg: 55
Blackangel skrev:
Jag tycker alltid att dom här läskiga böckerna är jätteotäcka när jag läser dom, men så här efteråt när jag tänker tillbaks på dom tycker jag inte att de var så läskiga i alla fall...
Kvinnan vid stranden, den med träskmonstret, har varit den som har varit svårast att släppa eftersom det ligger ett träsk precis där jag går till bussen....
Annars var nog "Färjkarlen" läskigast. Det kan i o för sig bero på att jag satt själv inne (vi är sju i familjen så det är inte särskilt vanligt) och det var knäpptyst i hela huset (vilket inte heller är särskilt vanligt). men i alla fall, precis när det börjar bli riktigt spännande så ringer telefonen. Jag flög tre meter upp i luften :oops: det är väl ända gången man blir rädd för telefonen... :giggle:
Oj, vad mycket det blev på en gång.. jag hoppas att ni fattar nåt av det i alla fall :)


Visst ja den jädra träskgubben. Honom hade jag glömt :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 juli 2025, 15:59 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 20 juni 2025, 13:42
Inlägg: 55
SatansAvkomma skrev:
Jag har för mig att jag tyckte att Rop av stumma röster var väldigt läskig, men jag har bara läst den en gång så kan minnas fel.


Håller med. Det var inte "ren" skräck men det var mycket som var läskigt i den :-?
Det var länge sen jag läste igenom serien. Verkar som att det ploppar upp minnen om läbbiga händelser från fler och fler böcker :ponder2:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012