Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 juni 2026, 08:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: 14 september 2011, 07:40 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Jag tror ändå att huset i Eldafjord är värst för mig. Det är så HIMLA otäckt när han halvt om halvt drömmer om Jolin i huset. Och att Terje är som en blandning... Usch! Även när Heike blir påverkad av flöjten - det är otäckt som faen!

Och ingen annan syns till...

InläggPostat: 18 september 2011, 21:56 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Sheer Beauty skrev:
Mera om läskigheter: Tycker som någon annan tidigare skrev, att Den siste riddaren med de där ruskiga mossmännen är otäck. Speciellt scenen där de krupit ner i brunnen / källaren och märker att någon är i hasorna av dem... usch. Och den där ramsan Sgingnat vo pche... vågar jag inte uttala högt :)

:lurk:

Jag håller med! Det "kryper" i mig när jag läser Siste riddaren. Fast annars står jag fast vid att Korpens Vingar är läskig. (och jag har svårt att läsa den när det är för mörkt omkring mig)

InläggPostat: 8 oktober 2011, 21:59 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Korpens Vingar för mig, alla gånger. Det är också en av mina favoritböcker, kanske just pga det. >> Har läst den en massa gånger.

Jag älskar också fönster scenen i Färjkarlen, den får det verkligen att krypa i mig. :D

Linde-Lou kan vara rätt creepy också.

http://gottis-chan.livejournal.com

InläggPostat: 18 oktober 2011, 06:41 
Gudom
Gudom

Nå er det lenge siden jeg har lest, men husker jeg synes fergemannen var skummel.

For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)

InläggPostat: 1 november 2011, 16:46 
Svartängel
Svartängel

Korpens vingar är för mig den läskigaste boken!
Låg och läste den mitt i natten ensam hemma och om inte det vore nog så låg min syster svarta löshår i en hylla några meter bort... Vågade inte gå upp och ta bort håret utan låg vaken hela natten och kollade på det så det inte rörde sig, Haha.

Sedan när jag läste "Huset i Eldafjord" högt för min syster så läste jag det på ett så läskigt sätt, att vi båda fick rysningar över hela kroppen. Det slutade med att vi gick in till pappa och sov, haha!

InläggPostat: 2 november 2011, 13:42 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Daajs skrev:
Korpens vingar är för mig den läskigaste boken!
Låg och läste den mitt i natten ensam hemma och om inte det vore nog så låg min syster svarta löshår i en hylla några meter bort... Vågade inte gå upp och ta bort håret utan låg vaken hela natten och kollade på det så det inte rörde sig, Haha.

Helt fantastiskt! : :giggle: (Jag hade nog kissat på mig av rädsla.. )

InläggPostat: 20 juni 2012, 16:28 
Isfolketguru
Isfolketguru

Jag har för mig att jag tyckte att Rop av stumma röster var väldigt läskig, men jag har bara läst den en gång så kan minnas fel.

InläggPostat: 4 juli 2012, 17:45 
Utvald
Utvald

Jag har väldigt svårt för Bakom Fasaden, så den är nog läskigast för mig, tror jag.

InläggPostat: 21 oktober 2012, 16:17 
Svartängel
Svartängel

Jag tyckte att Korpens vingar var läskig! :shock:
Huset i Eldafjord var också lite obehaglig att läsa...

InläggPostat: 8 november 2024, 10:10 
Isfolketguru
Isfolketguru

korpens vingar så ofantligt obehaglig

InläggPostat: 7 juli 2025, 12:09 
Gråfolk
Gråfolk

Korpens vingar och Färjekarlen tyckte jag var läskigaste. Andra böcker också otäcka och spännande ibland men dessa var äkta skräck.

InläggPostat: 10 juli 2025, 22:07 
Isfolketguru
Isfolketguru

Tun-sij av Isfolket skrev:
Korpens vingar och Färjekarlen tyckte jag var läskigaste. Andra böcker också otäcka och spännande ibland men dessa var äkta skräck.

åh fy hade totallt glömt bort färjekarlen. den är ju också fruktansvärt läskig. nu kommer jag inte kunna sova inatt.

InläggPostat: 14 juli 2025, 17:39 
Gråfolk
Gråfolk

Sorry :sheep: :comf1:

Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 31 juli 2025, 15:56 
Gråfolk
Gråfolk

Blackangel skrev:
Jag tycker alltid att dom här läskiga böckerna är jätteotäcka när jag läser dom, men så här efteråt när jag tänker tillbaks på dom tycker jag inte att de var så läskiga i alla fall...
Kvinnan vid stranden, den med träskmonstret, har varit den som har varit svårast att släppa eftersom det ligger ett träsk precis där jag går till bussen....
Annars var nog "Färjkarlen" läskigast. Det kan i o för sig bero på att jag satt själv inne (vi är sju i familjen så det är inte särskilt vanligt) och det var knäpptyst i hela huset (vilket inte heller är särskilt vanligt). men i alla fall, precis när det börjar bli riktigt spännande så ringer telefonen. Jag flög tre meter upp i luften :oops: det är väl ända gången man blir rädd för telefonen... :giggle:
Oj, vad mycket det blev på en gång.. jag hoppas att ni fattar nåt av det i alla fall :)

Visst ja den jädra träskgubben. Honom hade jag glömt :shock:

InläggPostat: 31 juli 2025, 15:59 
Gråfolk
Gråfolk

SatansAvkomma skrev:
Jag har för mig att jag tyckte att Rop av stumma röster var väldigt läskig, men jag har bara läst den en gång så kan minnas fel.

Håller med. Det var inte "ren" skräck men det var mycket som var läskigt i den :-?
Det var länge sen jag läste igenom serien. Verkar som att det ploppar upp minnen om läbbiga händelser från fler och fler böcker :ponder2:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme