Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 juni 2026, 06:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sölve
InläggPostat: 6 juli 2025, 21:37 
Gråfolk
Gråfolk

De allra flesta drabbade är ganska smarta, eller har åtminstone en viss slughet. Hur kan Sölve göra så mycket korkade val? Och om han nu är så dum att han inte fattar att han kan göra Heike till sin minion, varför reser han inte en snabbis till Gråstensholm där Ingrid finns och dessutom Elisabeths familj, eller till Ingela? Eller Vendel och Arv? Så hade han sen kunnat fortsätta att leka adlig nere i Europa. Hade det inte varit mycket lättare att sätta honom i en korg, skriva ett kort brev där Sölve berättade att Heike var hans son men han ville inte ha med barnet att göra och överlämnade honom till släktens vård? Han borde ha kunnat smyga sig in på gården och lämna honom på trappan. Alrunan skulle säkert inte ha något att invända.

Jag har på senaste tiden läst/lyssnat på alternativa händelseförlopp i Game of Thrones på youtube, det här smittar av sig gällande mitt tänkande på Isfolket och möjliga fanfiktions. Borde åtminstone skriva ner idéer till fanfiktions. Kanske göra en tråd här på forumet med dom idéerna, så kan folk få inspiration?

Senast redigerad av Tun-sij av Isfolket 9 juli 2025, 08:42, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Sölve
InläggPostat: 8 juli 2025, 10:22 
av Isfolket
av Isfolket

Sölves resa är en av de mest intressanta tycker jag, eftersom han förändras så mycket. Javisst gjorde han en del som inte var så smart, men det är en följd av hans arrogans som blir allt större ju "ondare" han blir.
Han försökte göra sig av med Heike och lämna honom, så det fanns inte någon anledning att tro att det skulle gå att bara lämna honom hos släktingar heller och smyga därifrån. Visa sig kunde han inte eftersom han var fast besluten om att hålla hemligt att det var han som var den drabbade. Någonstans i hans djupaste inre fanns nog ändå ett korn av skam över de val han gjort och den han blivit, samtidigt som han inte gärna kunde riskera att möta både Ingrid och Ulvhedin som skulle gjort allt för att bekämpa/omvända honom!

Inläggsrubrik: Re: Sölve
InläggPostat: 9 juli 2025, 08:54 
Gråfolk
Gråfolk

Jag köper ditt resonemang. Men kanske skulle alrunan gått med på att Sölve lämnade Heike hos Arv Grip? Arv och Sölve hade inte så mycket kontakt efter vad jag vet och det skulle nog vara enklare att lämna Heike till en släkting som inte står eller hade stått Sölve så nära. Det var väl närmast rent geografiskt från Tyskland också och där fanns ingen drabbad som kunde utmana Sölve. Om alrunan kan känna av vilka platser och personer som är trygga (det tycker jag vi fått bekräftat i böckerna bland annat i just Galgdockan där den räddade Daniel från änglamakerskan) så förstår jag inte varför den skulle ha något att invända; det är ju stor skillnad på detta mot att försöka dränka Heike eller överge honom i ödemarken eller någon annanstans där ingen fanns att ta hand om honom.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme