Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 februari 2006, 23:02 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Jo, det är väll möjligt. Men det är väll lite vad som är så speciellt med kvinnorna i Isfolket också.. att de är så passionerade och varmblodiga! Eller ja, många av dem.. men nu har jag ju inte läst så långt, så jag skall väll inte yttra mig. :P

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 05:03 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Jag har funderat lite på kvinnosynen i Isfolket... och det som stör mig lite är både attityden till kvinnor som män. Det är svårt att förklara, men att en kvinna är en kvinna och en man är en man. Crowbar separation. Aldrig mötas de två.

Ibland är det lite som att läsa 'Kvinnor är från Venus och Män är från Mars', vilket känns lite tråkigt ibland. Jag hade kommit med citat om inte min syster "lånat" alla Isfolksböckerna. :wink:

Men förstår någon vad jag menar, eller är jag otydlig och flummig..? :confused:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 09:16 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag tror jag fattar vilken sorts kommentarer du menar på ett ungefär. Jag har kommenterat det i mina analyser av böckerna, saker som "och sen tänkte Yrja så här, för kvinnor är nu helt enkelt funtade på det viset".

Dvs alla kvinnor fungerar på samma sätt och de tänker så här.

Sen finns säkert liknande saker om män, men jag blir mest triggad av generaliseringar om kvinnor. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 12:49 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Kanske för att du är en kvinna själv Tova! :wink:

Men jag säger lite om det här som alla säger om Alexander.. :roll:

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 13:34 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Tova skrev:
Jag tror jag fattar vilken sorts kommentarer du menar på ett ungefär. Jag har kommenterat det i mina analyser av böckerna, saker som "och sen tänkte Yrja så här, för kvinnor är nu helt enkelt funtade på det viset".


Precis! Smeker mig lite mothårs, det där... samtidigt funderar jag på om det hade gått att ordna utan att den speciella Isfolks-stämningen hade gått förlorad..? Som att det krävde lite essentialism för att det skulle bli charmigt, på något sätt. Som Annie_Dog skrev, att kvinnorna är varmblodiga och passionerade... hursomhelt använder sig Sandemo av väldigt klassiska beskrivningar av män och kvinnor, och ställer dem gärna som ett motsatspar när hon kan. :wink:

Jo, generaliseringar om kvinnor reagerar jag också starkare på! :wink: Bland män kändes det som om Tarald fick representera den manliga delen av persongalleriet när det gällde emotionell klumpighet... :D


... eh... vad säger alla om Alexander..? :confused: <---- heeeeelt clueless.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 17:21 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Alltså, det att böckerna blev skrivna för ganska länge sedan.. (eller ja, tjogu år sedan) man hade en annan kvinnosyn då, och för att itne tala om vad man hade för syn på kvinnorna för hundra år sedan, och ängre tillbaka! Nu är det ju tyvärr så att man oftast beter och blir såsom folk förväntar en att vara. Blir man uppfostrad att vara "flicka" slutar det ytterst sällan med att man beter sig som en pojke i slutändan.. menar dock inte att det alltid är så, många motreagerar ju men.. oftast likesay.

Och vad jag menar med att "bete sig som en pojke" är det gamal vanliga som jag personligen inte förstår varför det skulle vara med manligt, bla bla bla.. könsroller är egentligen ganska trist att diskutera, jag hatar dem. Det finns inget "manligt" eller "kvinnligt", men skulle man råka vara en klassiskt kvinnlig kvinna (som sminkar sig och sitter med benen i kors etc..) är man inte heller sämre för det. Peace...

Jo. Vad som brukar sägas om herr Paladin och hans "perverterade läggning" (aaasg..) är att det var länge sedan och Margit levde under andra förhållanden än vi, dvs för länge sedan. Och då var flickor flickor och pojkar pojkar. Pojkar blev kära i flickor och vise verca.. tråkigt, men vår personlighet styrs väldigt mycket av yttervärlden. Hur revolutionerande man än känner sig.

Och nu var det slutpredikat, jag börjar känna mig tråkig...

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 mars 2006, 17:54 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Jo, det är klart att den historiska kontexten spelar en stor roll, men det gör ju inte att man inte kan irritera sig på det. :wink: Och hur man uppfostras och vilka värderingar och input man får från omgivningen formar en och sätter ramarna för personen man blir. Det är ytterst få människor som på allvar lyckas bryta de gränserna och se bortom det.

Idag är det ju mycket enklare (ävenom det inte är bra), men då... *grimaserar* Och jag håller helt med om att det inte finns "manligt" och "kvinnligt" i verkligheten, förutom vad sociala omständighter har format oss till, men jag tycker ändå att det är värt att diskutera. :wink:

Jag tror att roten i åtminstone mitt behov av att diskutera saken (när förklaringen är att böckerna är skrivna för 20 år sedan.) är att alla skillnader ses som naturliga och inte sociala. För mig är det åtminstone stor skillnad, och jag kan känna att det är svårt att skaka av mig känslan av att tillhöra ett specifikt kön efter att jag har läst böckerna.

Och med det menar jag bara att jag inte brukar känna mig som en man eller en kvinna. Utan som Lova.

(Jag älskar böckerna, så jag är inte ute efter att såga dem vid fotknölarna. :wink: )

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 mars 2006, 01:33 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2006, 21:42
Inlägg: 5229
Ort: Mount Marilyn
Well, självklart kan man störa sig på det, det gör även jag.. :P men jag försöker även förklara för mig själv på ett vettigt sätt varför det itne är värt att starta ett gräl med sig själv om könsroller och dittan dattan... eller ja. :roll:

Och det är alltid viktigt att hålla diskussionen igång, men jag är så.. trött.. och folk är så trötta på mig att jag börjar bli trött på mig själv och mitt eviga tjat om att vi inte skall förbjuda flickorna att sminka sig utan vi skall tillåta killarna att sminka sig också, etc etc..

Egentligen är det kusligt att vi bryr oss så mycket om vilket kön vi har. Fan, det första man frågar när man ser en bäbis är om det är en pojke eller flicka.. som om det vore det viktigaste med barnet ifråga.. som för att se efter så man inte behandlar barnet fel.. en pojke skall man ju busa med och en flicka skall man berömma för at hon är tyst och stillsam..

Jag älskar att sminka mig och klä mig i vackra kläder, speciellt kjolar.. och jag undrar om jag gjort samma sak om jag varit pojke..? Eller, jo jag vet att jag varit transa om jag varit man, för kvinnokläder är mycket vackrare än pojkkläder. :P

_________________
It's mine! ---> https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=28276


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kvinnosynen i Isfolket
InläggPostat: 10 mars 2015, 21:10 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Vill försöka skaka liv i den här tråden, men är själv för trött för att börja nått tyckande själv. Så skriver detta enbart för o hitta tillbaka.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kvinnosynen i Isfolket
InläggPostat: 20 mars 2015, 13:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag tycker man måste tänka på att Margit skrev böckerna på 80-talet och att kvinnosynen var väsentligt sämre i samhället i stort på den tiden jämfört med nu


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 21 mars 2015, 22:39 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 7 februari 2015, 23:51
Inlägg: 5
@nattdemon, Jag förstår vad du menar med Kvinnor från Venus och Män från Mars. Fast å andra sidan så beskrevs ju dock Vilemo som en pojkflicka, som kämpade och sökte efter sin man, istället för att vara lugn, foglig och stillsam(som den stereotypiska kvinnan), så gick hon alltid sin egen väg, var varmblodig och livfull. :D

Sedan så är det väl skillnad på beteendet och uppförandet som formas utav omgivningarna, och personligheten samt egenskaperna som man har som individ? ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kvinnosynen i Isfolket
InläggPostat: 20 april 2015, 18:58 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
Hej igen allihopa.

Intressant tråd men varför enbart prata om "kvinnosynen"? Både mans och kvinnosynen i isfolket är en idealiserad version av verkligheten. Precis som somliga redan påpekat så är även männen beskrivna som "olyckliga" innan den rätta kvinnan dyker upp och tämjer dem, så där råder ingen ojämlikhet, kolla bara på Ulvhedin som beter sig som en löpande katt innan han våldtar "vad-hon-nu-hette". Senare, efter att hon släppt till frivilligt blir han from som ett lamm.

Uppenbarligen ser ingen något problem med att männen beskrivs som hormonstinna idioter innan den rätta kvinnan dyker upp och får lite ordning på dem. Eller den så kallade "pansarmannen" (kommer inte ihåg vad han hette), som lekande lätt lurades (av en kvinna) till att sitta och rycka i snodden istället för att utföra det uppdrag han fått av Tengel den onde, bara för att han var en pilsk byfåne som en tjusig kvinna kan förvrida skallen på utan några besvär alls. Eller Lucifer, som praktiskt taget grinade sig igenom årtusendena innan (ja, rätt gissat...) rätt kvinna dök upp och gjorde honom sådär fluffigt, rosa lycklig.

Och hur är det med böckerna i stort? Om de nu beskriver en "dålig kvinnosyn" så är det väl i så fall för att männen i böckerna beskrivs på ett mindre smickrande sätt, påhittade män som gör och beter sig som författaren (en kvinna) bestämt. Sedan får man ju ta i beaktande personen som diktat ihop böckerna försöker beskriva ett tidstypiskt beteende för respektive tid i böckerna, och ur det perspektivet har Margit gjort ett rätt dåligt jobb. Jag misstänker att verkligheten på 1600 talet var åtskilligt värre vad beträffar "kvinnosynen" än vad som beskrivs i böckerna, om något så är böckerna väldigt smickrande vad beträffar kvinnosynen på den tiden.

På det stora hela tycker jag att kvinnosynen i böckerna är rätt ok. Starka kvinnor som Sol, Villemo och Silje. Kvinnor som definitivt drar sin egen vikt och har skinn på näsan, tuffa kvinnor som inte tar skit från någon. Jämför det med den kvinnosyn som verkligen rådde på 1600-1700 talet och ni inser snart att kvinnosynen i böckerna är väldigt glorifierad jämfört med verkligheten. Förresten... Hanna verkar ha levt ganska "lycklig" utan barn.

Sådär, nu kan ni skälla på mig...

Mvh Tom


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 20 april 2015, 19:18 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
Annie_Dog skrev:
Alltså, det att böckerna blev skrivna för ganska länge sedan.. (eller ja, tjogu år sedan) man hade en annan kvinnosyn då,


Böckerna är inte avsedda att beskriva den kvinnosyn som rådde för 20 år sedan. De försöker beskriva den kvinnosyn som rådde för 500 - 50 år (kommer inte ihåg vilket år sista boken utspelade sig) sedan. Betänk att på den tiden första boken utspelade sig trodde gemene man att jorden var platt... Det var ett tag sen.

Mvh
Tom


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 20 april 2015, 19:53 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 24 juli 2013, 18:35
Inlägg: 72
Ort: Strängnäs
Nattdemon skrev:
Och jag håller helt med om att det inte finns "manligt" och "kvinnligt" i verkligheten, förutom vad sociala omständighter har format oss till, men jag tycker ändå att det är värt att diskutera.)


Jag håller med dig... Och jag håller definitivt inte med dig...

För att ta ett exempel. Kan alla här som anser att det är manligt att föda barn hålla upp handen... Hela iden om att det inte finns något manligt och kvinnligt är en vanföreställning. Naturligtvis finns det skillnader, till exempel det där med att föda barn. Och när vi ändå är inne på ämnet barn, hur många kvinnor anser att deras man är lika lämpad att ta hand om barnet de första månaderna av barnets liv? Praktiskt taget ingen... Varför inte? Jo, därför att män inte räknas som lika lämpade för den sysslan, och varför inte det kan man fråga sig? Jo, därför att evolutionen (inte patriarkatet) ordnat det så att den som faktiskt föder barnet (även i bokstavlig mening, amningen) faktiskt har försetts med en överlägsen förmåga att utföra detta jobb.

Det är bortom varje tvivel vetenskapligt bevisat att det finns manliga och kvinnliga egenskaper, på vissa områden glänser männen, och på andra områden är de helt underlägsna kvinnorna. Dessa olika egenskaper är helt och hållet lika mycket värda, de är som yin och yang, de skulle inte fungera utan varandra. Att förneka detta är som att påstå att yin och yang symbolen inte är svart och vit ytan jämngrå. Jag förstår inte varför det skulle vara en sådan kränkning att påstå att skillnader finns. Hur många kvinnor har inte uppgivet suckat fram ordet "karlar..." och med det menat att män är ett underligt släkte? Eller män frustrerat gormat om "fruntimmer..." Att skillnader existerar är faktiskt positivt, inte negativt. Såvida man som kvinna inte anser att manliga egenskaper är överlägsna eller vice versa. Men i så fall stämmer nog det gamla talesättet att "skönheten ligger i betraktarens öga...)

Punkten jag håller med dig om är att det är värt att diskutera.

Mvh
Tom


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012