Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 18:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 24 januari 2006, 22:57 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
Jag har börjat funderat på varför man är med i en isfolketförening överhuvudtaget.. Kan man inte bara träffas i forum som t ex det här och prata utan att det ska vara massa regler och krav på medlemskap och ditten o datten inblandade? För mig känns verkligen begränsande att man (ev) ska betala och "måste" vara aktiv så och så mycket osv... och sen går man och har det dåligt när man inte kan vara med på alla saker som anordnas och som man förväntas deltaga i.

Irl verkar det ju vara en del av er som träffats och det fastän det inte var någon föreningsträff! :P How on earth did that happen? ;) Är det tanken på att man får "vara" en person ur böckerna som lockar i föreningarna? Eller jag vet inte?

Jag har ju själv varit med i en del föreningar, men... behövs de egentligen? Jag tycker det var tokroligt att vara på NMSS lajv till exempel, men kan man inte anordna det utan att en förening ska vara inblandad? Det känns som att föreningarna begränsar så mycket, och utesluter många som kanske gillar att prata om det fast kanske inte vill eller kan lägga så mycket pengar/tid/.. Och dessutom: Det är ju ett faktum att flera föreningar har gått i graven på grund av just föreningsproblematiken med allt vad det innebär?

Det är bara funderingar jag har, vad säger ni?

//Jen

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 januari 2006, 23:00 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
haha.. jag fick med ordet "förening" ett X antal gånger där ser jag... :D Försök få med det fler gånger i en så kort text om ni kan!! ;)

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 januari 2006, 23:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag tror definitivt att det fungerar att ha isfolketaktiviteter och träffar utan att alla är med i föreningar, vilket vi ju visade förra helgen.

Men jag tror också att många är vana vid att vara med i föreningar (särskilt i Sverige, men Norge kanske är likadant) och då känns det tryggt med en förening, man vet hur det funkar etc.

Föreningar har också lite svårare att rinna ut i sanden.

Nackdelen med föreningar är precis som du säger; Avgifter, krav etc. Byråkrati är något jätteont som jag tycker förstör all form av entusiasm, därför är jag i grunden kritisk till alla former av möten som inte är roliga, alla krav och alla avgifter, MEN jag inser också att många behöver det för att ... ja, jag vet inte riktigt, men de behöver det och det blir mer "rätt" i en förening.

Därför är min policy nu att uppmuntra alla som gillar Isfolket att göra saker, oavsett om det är i föreningar eller inte.

Kom på en till möjlig fördel med föreningar: Just fördelningen av roller, man vet vem som är vem, man kan spela sin roll etc och det finns ett system runt det. Samtidigt är det den största tillväxthämmaren i en Isfolksförening - ingen går med när de roliga rollerna är upptagna (NMSS visade nog var maxsiffran ligger, typ 100 medlemmar om man tar med Ljusets rike och Häxmästaren kanske, sedan tycker inte folk det är roligt längre, särskilt om det finns fler föreningar där de mindre har roligare roller).

Å andra sidan kan man ju fördela roller precis som på ett vanlig lajv - alltså man delar ut rollerna efter någon slags fördelningspolitik och sedan kan ju folk som har spelat rollerna ha förtur på dem.

Jag tror lajv går att ordna utan förening, men det är nog mycket enklare med en förening som fixar det. Det händer att "vanliga" lajv, som ju ofta är mycket mycket större och svårare att anordna (vissa tar upp till ett år) kör utan föreningar

Oj, vad jag svamlar, men ni kanske förstår vad ungefär min poäng är :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 januari 2006, 23:34 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ja, att ta betalt för föreningar tycker jag är något som hörde förra årtusendet till, när man behövde skicka papper och rista runor och sånt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 januari 2006, 23:49 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Den lilla förening som är startades här vid jul är främst bara för att träffas, inga särskilda krav eller så. Att plocka åt sig ett namn är främst ifall det skulle vara någon form av lajv. Men främsta tanken är sådant som festen som var hos dan den 14/15 januari.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 januari 2006, 00:39 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Coolt :-)

Faktum är att den festen nog är den enda isfolksaktivitet jag någonsin har sett som inte var uppstyrd av en förening. Någon som har varit med om något annat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 januari 2006, 14:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Förstår vad du menar :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 januari 2006, 15:53 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 19 januari 2006, 22:26
Inlägg: 219
Ort: Oberlin, Ohio, USA
hej hopp, tack för svaren, det var roligt att läsa alla synpunkter!

Jag vet inte om det just är ordet "förening" som väcker nånting ont i mig, jag blir bara helt anti och associerar det till någonting byråkratiskt som inte är roligt. Dock så fattar jag ju poängen med att ha nån slags ledning som håller styr på saker och ting så att allting inte faller samman eller rinner ut i sanden så lätt. Jag antar att det är lättare att få alla trådar att hålla samman om man har en förening med klara regler på vad som gäller så att inte det blir massa löst svammel om "stora drömmar" som aldrig blir till verklighet...

_________________
I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should, so that other giraffes may die.

Min resedagbok: http://www.resedagboken.se/Default.aspx ... rId=119488


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 januari 2006, 15:59 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag gillar inte ordet heller, det har negativa associationer för mig med


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 januari 2006, 18:02 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Samfund är mycket bättre.

Jag tycker nog faktiskt att t.o.m. NIFS är lite för stränga, men jag har å andra sidan aldrig suttit i styrelsen för en isfolksförening, så det kan krävas lite mer stränghet än vad jag tror :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 januari 2006, 22:09 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vad händer egenltigne när man missar aktivitetskravet? Förlorar man bara rollen eller förlorar man något annat också? Iofs, förlorar man rollen så förlorar man väl sin inloggning till nifs.info?

jag förstår varför ni har det kravet, det är bara det att jag är megaliberal i såna här frågor... nja, i de flesta frågor när jag tänker efter :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012