Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 18:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 24 november 2005, 13:35 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Tillägg och egna funderingar

I Sverige finns det ingen lag som gäller för ideella föreningar. Det innebär att en grupp människor kan bilda en förening utan tillstånd från myndigheterna. Föreningen måste förstås följa de lagar som gäller i samhället. För att myndigheterna ska erkänna en förening måste den dock ha stadgar och en styrelse som blivit vald på ett medlemsmöte.

Därför har jag tittat över de stadgar som finns idag och gjort en ”mindre” revidering *skratt* av dem för att förenkla så mycket som möjligt med utgångspunkt av föreningens grundtankar. Jag skulle önska att de kunde (efter att ha fått ta del av era kommentarer) förbli så här enkla då det annars lätt blir en lagbok av det hela och därmed ett hästjobb for styrelsen igen.
Önskar också att den s.k. Regelboken försvinner. Sunt förnuft, ärlighet och en gemenskap i svåra beslut borde vara det rådande. Det är väl självklart att alla lyssnar på den som talar på ett möte och att man hjälps åt att iordningställa allt efter ett evenemang … eller? *höjer ena ögonbrynet och spänner blicken i de församlade*

Målet med en nystart av Svenska Isfolksförening måste väl vara grundtanken, d.v.s. att ha roligt i en värld vi alla har drömt om att få vara en del utav *ler fånigt och drömmer sig bort*

Det jag skulle önska också är en styrelse med klös. En som har rättsinnet att ta egna beslut i enkla som svåra frågor. Jag har länge saknat det ”gamla” sättet att sitta i SvIff’s styrelsen då en period av mycket intensiva medlemmar och paragrafryttare mer eller mindre bakband de sittande Styrelseledamöterna och svallvågorna slår fortfarande hårt mot stranden. Efter det blev inget sig likt.
En liten och okonstlad kompisförening fick tillsist inte existera längre, utan var tvungen att fungera rent administrativt som ett mindre parti.

Det jag också efterlyser är en styrelse som INTE behöver dra hela lasset, utan som kan engagera sig i det som de ska göra d.v.s. föreningens byråkratiska uppgifter, samt därtill få ork med egna intressen i föreningen. Något som egentligen borde vara självklart, men som inte har varit det.
Det som hänt (i alla fall i mina ögon) är att medlemmar i flera år har tagit det som något självklart att det är styrelsen om ordnar och fixar, bara för att den för det mesta innehöll de mer engagerade medlemmarna och som därför hade många idéer. Men att inte få något respons från andra och framför allt inte någon avlastning från allt planerande, fixande och ordnande från medlemmarna (som inte själva gjorde några initiativ) har bara lett till att kraften, livsgnistan för föreningen har dött och därmed också många bra styrelser och duktiga styrelseledamöter.
Har dock länge haft en känsla av att den så kallade paragrafrytterihysterin också spred sig till medlemmarna och gjorde många rädda för att göra något eget.
För vem vill ordna en fest och sen finna sig själva begravda under ett berg av papper och regler?

Jag har (här kommer lite skryt, så håll i er) så här i efterhand och med en vuxnare syn på saker och ting i livet fått erfara att mycket av min roll i föreningen (nu talar jag inte om Silje utan som grundare) har gjort att många ofta har vänt sig till mig för ”tillåtelse” att göra saker och ting.
Jag har läst på forumet här, men också hört av andra, att mycket av föreningens aktiviteter har stått och hängt på vad jag ska göra, säga och tycka. Min fråga är enkel – varför?
Visst, det var jag som hade en knasig idé en gång för si så där 14 år sedan och förverkligade den, men jag är ingen gudinna (inte vad jag vet i alla fall *skratt*) och grundtanken var att detta skulle vara en ideell förening, d.v.s. samla människor i Sveriges avlånga land under en och samma fana – intresset för Isfolket och dess fantastiska saga.
Visst lovade jag att göra saker detta år som hade med det administrativa att göra och att ha misslyckats med det gör mig nog mer ledsen än ni. (Förlåt mig igen.) Men det jag frågar efter är vart är alla evenemangen? Festerna, bokstudierna, äventyren, knyppelsoffan, snickerispånen, sångstundernas öronproppar och fläckarna från kontaktlim på väggar och golv?
En sak som länge har gnagt i mig och som stundtals har gjort mig ledsen är tankarna om att hade jag vetat om detta i tid (denna stjärnstatus eller vad man kan kalla det för) så kanske föreningen inte hade självdött så som det har gjort idag. Jag skulle ha sett varningssignalerna i tid och inte arbetat ut mig/engagerat mig så vansinnigt och jag skulle också ha lärt mig att prioritera, delegera och förutse framtiden ...

Men att se hur medlemmar slutar på grund av att de inte själva kan betala in sin medlemsavgift, utan litar på att styrelsens medlemmar ska ta av sin egen tid och ringa eller skriva brev/mail och påminna det vuxna människor borde klara själva är knäckande att se år efter år, liksom att nästan aldrig få bli bjuden av andra (ej styrelseledamot) till en fest, ett evenemang etc. (tror jag kan räkna till alla icke-styrelseledamot-arrangerad-fester på min ena hands fingrar).
Vart är då medlemmarnas ansvar i en förening som Svenska Isfolksföreningen frågar jag mig då?
Jag (och de tappra få) orkade helt enkelt inte dra hela lasset själva längre.
Jag är gärna med och hjälper andra att arrangera/ordna/bjuda in till festligheter, men att vara den som har huvudansvaret orkar jag inte längre. Inte efter 14 år.

Jag måste tyvärr också lägga fram att Sagogillets många löften som aldrig blev av nog också var en dödsstöt för många medlemmar, då rollspelande på ett otäckt sätt kom av sig i väntan på att både Världshandbok och Sagor skulle ges ut.
Det beklagar jag djupt och ber samtidigt om ursäkt att det inte kunde åtgärdas tidigare.

Nåja. Som det är nu så verkar det i alla fall vara många där ute i Sveriges avlånga land som fortfarande plockar upp en isfolksbok för att läsa för att därefter aldrig bli fri igen. *Siljes blå ögon glimmar till i gult*
Det gör mig glad och stolt och vansinnigt lycklig över Margit som hade en knasig idé för si så där 25 år sedan och plockade upp en penna för att skriva om en kyrkmålning.
Hennes böcker har inspirerat många. Låt hennes livsverk bli levande igen.


Länge Leve Svenska Isfolksföreningen


Många kramar
/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 11:59 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
En styrelse med klös i = Bra

Vad skulle hända om man inte hade någon styrelse alls? Fundera lite på det. Jag har en känsla av att de som inte sitter i styrelsen alltid har litat på att styrelsen ska göra saker. Är man entusiastisk kanske man väntar tills man själv har möjlighet att sitta i styrelsen. OK, nu är jag radikal men kanske är jag något på spåren?

Jag tror att all byråkrati är negativ, i såna här sammanhang. Tänk på all energi styrelsen - trots allt - har lagt ner på föreningen typ 2000-2005... tänk om den hade gått till att fixa evangemang och rekrytera nya medlemmar?

Att skicka ut en påminnelse om att betala medlemsavgiften tycker jag är självklart. Jag har ingen checklista i början av varje år: "Hmm, vilka föreningar är jag med i, bäst jag betalar". Att stoppa 20 inbetalningsslippar i 20 kuvert och skicka ut dem ... eller 20 e-mail, det är värt det för alla inblandade


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 12:11 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
En sak jag känner att jag har saknat från Styrelsen i SVIFF är nog en vilja att ta reda på vad medlemmarna vill och lusten att nyrekrytera. Om man ska ha en styrelse tror jag nog mycket av ansvaret ligger i att hitta nya medlemmar och lista ut vad de samt de gamla vill. I managementtermer brukar man tala om att tänka utifrån-in, d.v.s. vad vill de ha? Vad kan vi göra för dem?

Världshandboken är ett bra exempel på att tänka inifrån-ut (d.v.s. åt fel håll). Vi behöver en världshandbok för att ge struktur åt våra lajv. Därför måste vi stänga ner all verksamhet för att få tid att göra den. Jag kände aldrig något behov av världshandboken och förstod aldrig riktigt syftet med Andemorien som helhet. Behovet av förklaringar på varför alla skulle kunna lajva med varandra i samma tid ... var det verkligen ett så stort behov? Om vi kan köpa att folk får låtsas vara trollkarlar och svartänglar, kan vi inte hitta en lättare lösning då?

Överlag tror jag mycket av energin tyvärr har lagts på fel saker och det är nog mycket därför föreningen befinner sig där den befinner sig idag.

Nu har jag avsiktligt använt svaga ord som "tror", "nog" eftersom jag här (och ovan) tar mig friheten att fundera fritt runt ämnet. Låter det det minsta vettigt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 13:41 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
dan skrev:
Vad skulle hända om man inte hade någon styrelse alls?

Om vi inte hade en styrelse skulle vi inte ha en förening som kan registreras hos de svenska myndigheterna och därigenom förlorar man vissa rättigheter som t.ex. behålla namnet Svenska Isfolksföreningen och bidrag från Sverok.

dan skrev:
Jag tror att all byråkrati är negativ, i såna här sammanhang.

Det är därför som jag har försökt förenkla styrelsens sammanhang, arbete och ansvar i de nya stadgarna. D.v.s. bara göra det som är nödvändigt för att bevara SvIff som förening.


dan skrev:
Tänk på all energi styrelsen - trots allt - har lagt ner på föreningen typ 2000-2005... tänk om den hade gått till att fixa evangemang och rekrytera nya medlemmar?

Flera evenemang ordnades, men få dök upp och flera fick ställas in på grund av brist av intresse.
Förslag fanns på flera årsmöten att medlemmar skulle ha ansvar för olika aktiviteter under årets månader, men dessa aktiviteter uteblev och jag tror att endast två eller tre genomfördes. När man frågade arrangörerna så hade många glömt bort eller så hade annat kommit emellan. Det som gjorde många besviken var de blivande arrangörernas bristande information till övriga medlemmar eller försök att behålla aktivitetsmånaden men istället fråga om någon annan kunde ta över som arrangör.


dan skrev:
Att skicka ut en påminnelse om att betala medlemsavgiften tycker jag är självklart. Jag har ingen checklista i början av varje år: "Hmm, vilka föreningar är jag med i, bäst jag betalar". Att stoppa 20 inbetalningsslippar i 20 kuvert och skicka ut dem ... eller 20 e-mail, det är värt det för alla inblandade

Jag blir ledsen att höra dig säga detta. I meningen ovanför så tycker du att all byråkrati är negativ, men ändå kräver du att en ideell förenings styrelsen ska ta av sin egen tid att leka mamma för vuxna människor. Om du är med i 20 föreningar så är det ditt ansvar att behålla medlemskapen.
Har hittills inte varit med i någon föreningen som skickar påminnelselappar för medlemskap, om man inte ska nämna Kommunal förstås, de är väldigt envisa, men de är inte heller en ideell förening.
Att SvIff gjorde det i början var i en era av stor entusiasm hos både medlemmar och styrelse, men också på grund av allt besvär det var att under årets första kvartal sitta kvällar som helger och försöka få tag på medlemmar för att kontrollera om de hade slutat eller glömt betala in, då nya medlemmar ville ha deras roller. Det jag gjorde som ordförande då var i ren vänskaplig mening ge gamla medlemmar en chans att behålla sina roller. Jag misstänker dock att mitt förvarandesätt sedan blev ett med vad en ordförande i SvIff skulle göra och en självklarhet från medlemmarna och jag inser nu så här efteråt att det var bortkastad tid av mig att göra så då det inte spelade någon roll ifall man ringde eller skickade ut inbetalningskort. Många betalade i alla fall inte och jag antar att det beror på att det är en besvärlig procedur.
Finns intresset för att stanna som medlem i en förening så är det ens eget ansvar.
Det är därför SvIff är en ideell förening.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 13:43 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
dan skrev:
En sak jag känner att jag har saknat från Styrelsen i SVIFF är nog en vilja att ta reda på vad medlemmarna vill och lusten att nyrekrytera.

Så som detta har tjatats på både årsmöten, lokala möten och via inlägg i Gråstensholms Allehanda. Lusten att göra saker är som starkast när man deltar på ett evenemang, men sen när man inser att det ska ordnas också till nästa gång, så tryter både tid och intresse.
Jag vet att våra två år under Sollentunamässans textilmässor också hade sina höjdpunkter, men när många ville, men få ställde upp och sedan lämnar allt arbete åt bara några få så tar både ork och lust slut.
Charlotte i Göteborg (*stor, stor kram till dig*) har flera gånger ställt ut på ett årligt evenemang på ett museum med ett bord fullt med information om SvIff. Men sådant kräver folk och vad jag vet så har hon stått där ensam (med hjälp av sin familj). Jag var nere första gången – då var vi två.
Ingen annan någon gång har visat något som helst intresse av att engagera sig i att hjälpa en enskild medlems försök.
Så visst finns lusten att nyrekrytera, men vart finns stödet från medlemmarna när man försöker?


dan skrev:
Om man ska ha en styrelse tror jag nog mycket av ansvaret ligger i att hitta nya medlemmar och lista ut vad de samt de gamla vill.

Håller helt med och jag vet att många styrelseledamöter har gjort mer än de borde i denna fråga. Men det är först i föreningens sista fem år (då allt verkade krascha) som tillgång till internet m.m. har varit lite mer varje mans självklarhet och ett sätt att nå ut till fler än de som är i de lokala grupperna. Det har sedan föreningens start alltid varit en svår fråga att kunna nå ut till alla medlemmar så vi har haft folk från både Kiruna och Malmö. Kunskaperna att gå ut via internat har dock varit få och därför har det inte varit en självklarhet för SvIff som förening att använda detta media (men det ser ju lovande ut nu *ler mot Heike*).
Gamla som nya medlemmar har talat om:
- Symöten (få hjälp med en enkel dräkt)
- Bokläsning (tema en bok eller ett ämne)
- Magi- och häxkunskap (haft flera föreläsningar av medlemmar men många vill veta mer)
- Matlagning (Julfesterna var fulla av pepparkaks- och lussebrödsbak med former tagna ur böckerna – glömmer aldrig ”Tengel den onde pepparkakan” som fick vara i ugnen två gånger för att få sin perfekta brändhet)
- Äventyr, lajver (kräver dock planering och med allt för lite information från Sagogillet har det nästan blivit omöjligt – sörjer det djupt)
- Museumbesök (gjordes årligen i föreningens första fem-sex år)


dan skrev:
I managementtermer brukar man tala om att tänka utifrån-in, d.v.s. vad vill de ha? Vad kan vi göra för dem?

Dessa frågor har tagits upp på nästan alla styrelsemöten jag har varit med på. Förslagen har varit många, försöken lika så, men varför inget har hänt??? Har ingen aning!


dan skrev:
Världshandboken är ett bra exempel på att tänka inifrån-ut (d.v.s. åt fel håll). Vi behöver en världshandbok för att ge struktur åt våra lajv. Därför måste vi stänga ner all verksamhet för att få tid att göra den. Jag kände aldrig något behov av världshandboken och förstod aldrig riktigt syftet med Andemorien som helhet. Behovet av förklaringar på varför alla skulle kunna lajva med varandra i samma tid ... var det verkligen ett så stort behov? Om vi kan köpa att folk får låtsas vara trollkarlar och svartänglar, kan vi inte hitta en lättare lösning då?

Anledning till varför tankarna om Andemorien kom till, var att lajverna blev konstiga då några såg sig själva som spöken (och därmed odödliga), andra som osynliga väsen bland de levande, vissa som om vi alla befann oss i en värld efter döden och därmed fanns inte bilar, tunnelbanor, hus och annat. Andra hade svårt att se t.ex. Silje och Tova tillssammans då det skiljde flera århundraden dem emellan och därför blev allt orealistiskt.
Att utefter det försöka få ihop ett äventyr blev stört på omöjligt för de arrangörer som gjorde försök. Det blev för krångligt att skriva samman allt efteråt.
Så idén om att samla alla i en värld efter döden (liknande Nangiala) och utifrån den världen göra äventyr och annat lockade många av de medlemmar som var med då (1995 tror jag det var). En värld med många dimensionsportar så att Demonernas fjäll och de Svarta salarna utan problem skulle ha tillgång till världen – precis som i böckerna.
Men grundtanken för Världshandboken var egentligen ett litet ”lajvhäfte” – enkelt förklarat för alla de som aldrig har lajvat förut i SvIff’s regi där roliga saker/detaljer från Andemorien kunde samlas under årens gång som lajvernas utveckling formade själva världen t.ex. valutan beskrivs som guld-, silver- och kopparmynt istället för tior, enkronor och 50-öringar eller beskrivandet hur en historiskt blandad stad kunde se ut (t.ex. Gråstensholms socken där både Gråstensholm och Elistrand kan ses och bebos).
Men i slutet av 90-talet kom idén från Sagogillet att Världshandboken skulle bli mer grundligt sammanställt. (Rätta mig om jag har fel Halkatla.) När jag blev utkastad från gillet i januari 2000 så lämnade jag ett arbete som var klart. Det skulle bara renskrivas och illustreras.

För att summera - jag tycker grundtanken om att samla en förening som SvIff i en gemensam värld är bra för kommande äventyr och föreningsaktiviteter.

dan skrev:
Överlag tror jag mycket av energin tyvärr har lagts på fel saker och det är nog mycket därför föreningen befinner sig där den befinner sig idag.

Håller helt med. Att försöka engagera medlemmar i att ta egna initiativ är otroligt jobbigt, istället för att se det som det är och bara ordna för dem som är intresserade och inte stressa upp sig på att inget händer. Nu har vi ju flera internetanknutna informationslänkar (hemsida och forum) som säkert kan överta en hel del arbete från styrelsen i att rekrytera. *ler förhoppningsfullt*
Ny energi behövs också när det gäller medlemmar att själva ta egna initiativ till att ordna evenemang så att inte bara ett fåtal försöker ordna festligheter när så mycket annat händer i livet som också behöver kraft och energi.

dan skrev:
Nu har jag avsiktligt använt svaga ord som "tror", "nog" eftersom jag här (och ovan) tar mig friheten att fundera fritt runt ämnet. Låter det det minsta vettigt?

Inte ett dugg :wink: *kjamis* :D


Senast redigerad av Silje Arngrimsdotter 25 november 2005, 15:27, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 13:46 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Nu lägger jag mig i här, trots att jag bara suttit i styrelsen en kort period för väldigt länge sedan...

Jag tror att i de flesta föreningar så tjänar föreningen på att skicka ut påminnelser, men i en förening som Sviff tror jag tvärtom. Eftersom man har sin persona så har man en identitet i föreningen som jag tror att man som medlem inte vill förlora. Då är det upp till var och en medlem att se till att få behålla den identiteten.

Dvs, om medlemsavgiften är mer än x antal dagar/månader sen så blir man av med sin persona och rollen blir fri för andra att ta. Betalar man in senare får man helt enkelt ta en annan mindre attraktiv persona. Jag tror det är nog för att sporra folk till att på eget ansvar betala in i tid.

Är jag helt ute och cyklar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 16:17 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag tycker du är fel ute, Tova. Dels tycker jag det är fel med bestraffningar och dels så tycker jag man ska ha förståelse för att folk glömmer. En annan managementterm jag alltid har använt mig av är "FOLK ÄR ÄGG" och förutsätta att de glömmer/tänker på annat och agera därefter, alltså påminna dem. Som sagt, skicka 20 mail går på några minuter. Där kan man kanske vid andra-tredje påminnelsen bli lite negativ och börja varna för att man tappar rollen
---------------------------------------

Ny energi behövs också när det gäller medlemmar att själva ta egna initiativ till att ordna evenemang så att inte bara ett fåtal försöker ordna festligheter när så mycket annat händer i livet som också behöver kraft och energi.

- Det här tror jag inte man kan komma ifrån. Alla föreningar drivs av eldsjälar, den vanliga medlemmen kommer inte att engagera sig särskilt mycket, om han inte rycks med av att det finns ett överskott av eldsjälar. Så troligtvis tjänar man mer på att försöka göra de som har potential till eldsjälar än att tjata på de som är "passiva" medlemmar (och de är ju inte helt utan värde direkt ändå)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 16:34 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Tova skrev:
Dvs, om medlemsavgiften är mer än x antal dagar/månader sen så blir man av med sin persona och rollen blir fri för andra att ta.


Detta har SvIff haft sedan länge. Har inte medlemsavgiften blivit inbetald innan sista februari har rollen blivit ledig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 17:00 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
dan skrev:
Som sagt, skicka 20 mail går på några minuter. Där kan man kanske vid andra-tredje påminnelsen bli lite negativ och börja varna för att man tappar rollen


Om du tar på dig den rollen som "påminnare" så varsågod, men jag tror inte det är en god förutsättning att ha det som en självklarhet i en ideell förening. Vad händer när du slutar?
Det tar tid att sammaställa breven som ska skickas, samt samkordierna med ordförande och kassör så att inte felaktigheter eller onödigt arbete görs om nu en inbetalning har skett med fördröjning sker på grund av allt och inget.
Vi har försökt med detta att påminna folk, men jag vet att för det mesta har det bara varit dem man tycker om/ränkar som vänner som blivit påminda gång på gång i en gest att vara snäll/ge dem en chans.
Men att behöva tjata på en vän är i längden inte så kul, för det visar egentligen bara på ointresse och den energin vill man hellre lägga på något roligt som för föreningen framåt.

Jag trodde vi talade om att göra ett styrelsearbete enkelt och inte så administrativt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 17:59 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Jag tycker bestraffning är fel ord att använda i ett sånt här fall. Att vara medlem i föreningen gör att man har förmåner, betalar man inte medlemsavgiften blir man av med dessa förmåner. Det ser jag som en självklarhet snarare än en bestraffning - för vilken förening som helst.

Att skicka ut påminnelse efter påminnelse och förutsätta att folk glömmer och arbeta desto hårdare för att påminna dem kanske kan fungera i en förening där styrelsen får betalt för sitt jobb, men om alla jobbar ideellt och måste arbeta häcken av sig för att medlemmarna inte orkar bry sig - då tror jag inte att många orkar med det i längden.

Men jag drar mig ur diskussionen för den rör inte mig, medlemskap i SVIFF är inte aktuellt för mig längre och definitivt inte att sitta i styrelsen. Hoppas ni kan komma fram till en fungerande lösning hur som helst. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 18:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det enda jag menar är att folk inte kommer att betala automatiskt ... och därför måste man lösa det på något sätt.

Hur löser andra föreningar det? Vänta, nu kom jag på ett förslag till lösning. Gör det till en egen tråd

Trist att du inte känner att medlemskap i SVIFF skulle kunna ge dig något, Tova. Men det är förmodligen också ett bevis på att det behövs ett verkligt generationsskifte, d.v.s. att man måste nyrekrytera bland folk som inte har bildat familj etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 19:40 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
ALLTSÅ NU MÅSTE JAG FÅ SÄGA NÅT INNAN JAG EXPLODERAR.
Först av allt så håller jag verkligen med Silje och passar på att kasta en trådrulle modell större på Marco :evil:

Silje har helt rätt i att man inte ska behöva vara MAMMA till vuxna människor. Själv är jag med i 4 andra föreningar förutom Sviff och ingen av dessa (trots att 2 av dem är Riksförbund och alltså ganska stora föreningar) skickar ut påminnelser om du måste betala för fortsatt medlemskap. I ett fall får man ett inbetalningskort när ens medlemskap börjar ta slut, men betalar du inte då så är det ditt eget problem (detta är från en av de 2 riksförbunden).

Marco, jag måste säga att jag är ganska förvånad över att du kan säga så många olika saker i samma (nåja, några inlägg efter varandra).
1. Du säger att du vill göra styrelsearbetet lättare, men kräver sedan några rader längre ner att vi ska påminna dig om din skyldighet att betala medlemsavgift till en av alla föreningarna du är med i. För egen del tycker jag att du kan skaffa dig en almanacka eller liknande och skriva in påminnelser till dig själv i den (eller varför inte lägga in påminnelserna på datorn, hemma eller på jobbet, det gör jag och det fungerar alldeles utmärkt. Min kommentar till dig skulle kanske kunna bli att om medlemmar tog ansvar för sin del i Sviff (d.v.s betalade sin medlemsavgift och hörde av sig även om han/hon inte kan komma på ett event och inte förutsätter att vi fattar det själva) så skulle kanske styrelsen haft både mer tid och ork att faktiskt ägna sig åt det du efterlyser.

2.En annan sak du pratar om är styrelsens "avsaknad av vilja" att ta reda på vad medlemmarna tycker.
Detta gör mig heligt förbannad, hur i helvete (ingen ursäkt för språket) ska vi kunna ta reda på vad medlemmarna vill om inga medlemmar svarar på någon som helst kontaktförsök från oss. Vi har vid ett par tillfällen sedan 2000-2001 försökt att samla folk till träffar (utflykter i Hagaparken, lajvförslag och fester) men vi har inte fått nåt svar från någon medlem (undantaget Katrine som är snabb som vinden på att svara för det mesta och i enstaka fall någon mer) antalet svar har dock gjort att det hela känts ganska meningslöst och att det, när det gällt lajverna, helt enkel gjort dem ogenomförbara. Man försökaer bara så många gånger utan gensvar. Att köra med managementsnack på en så liten förening som oss känns som att försöka skjuta myggor med kanon, för att använda en sliten men ganska användbar liknelse, om du som du säger saknat detta från oss i styrelsen varför har du inte själv kontaktat oss med förslag?

Under 2004-2005 har riktiga livet helt enkelt tagit för mycket tid och kraft från de flesta av oss i styrelsen och jag kan erkänna att vi nog inte känt oss så himla inspirerade av de s.k medlemmarna heller eftersom vi var enligt Tiilis noteringar endast 7-8 betalande medlemmar under de här åren och vi var fyra stycken i styrelsen.

När det gäller nyrekrytering så har detta diskuterats på de senaste mötena i styrelsen och det har rått delade meningar om detta, men jag håller med om att nyrekrytering är en väg att gå för att få lite action i den här föreningen igen. Men jag vill också säga att vi kommer att förlora eventuellt nyrekryterade adepter fortare än kvickt om vi inte kan komma på ett sätt att ha en fungerande styrelse vare sig möten sker på nätet eller i någons soffa. Jag håller med Silje om att vi måste ha någon form av organisation eftersom vi annars inte kommer att få några som helst bidrag och, detta kan låta krasst men jag tror vi behöver dem, bidragen alltså. Detta så att inte fester, event och annat kostar skjortan eftersom den åldersgrupp vi främst vänder oss till inte är vid så solid kassa.

Sist men inte minst måste jag fråga Marco, om vi ska rekrytera folk som inte har familj och barn ska vi räkna bort både dig, Silje, Vinga m.fl då?

Allra sist en liten kram till Marco så han inte blir så arg på elaka :roll: häxor :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 20:06 
Grundare
Grundare

Blev medlem: 4 september 2005, 18:25
Inlägg: 4535
Måste ändå kommentera, men det handlar om min situation, inte föreningen.

För min personliga del handlar det inte om att jag har familj, eller naturligtvis delvis eftersom det är det som tar min tid, men jag känner att ett medlemsskap i en sån förening skulle sätta ännu mer press på mitt redan fulla schema. Varje aktivitet skulle ta minst en hel dag i anspråk och jag hinner verkligen inte med det.

Det handlar inte om vad Sviff skulle kunna göra för mig utan vad jag skulle kunna göra för Sviff, och jag har varken tid/ork att göra något alls. Så att vara medlem skulle ge mig en konstant press på att jag borde göra mer. Och det kan jag inte med. Har pga det sållat bort en hel del vänner som inte kändes tillräckligt nära, medlemskap i massor av föreningar etc.

När dagen kommer då jag känner att jag har tid och ork igen (och råd att betala medlemsavgifter) så kommer engagemanget bli för en förening som räddar liv i första hand. Därefter mina egna nöjen, såsom Sviff. :D

Så nyrekrytering är naturligtvis aldrig någonsin fel, men räkna inte bort en massa människor för att de har familj, allas livssituation ser så olika ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 november 2005, 00:32 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 30 oktober 2005, 01:49
Inlägg: 127
Ort: Gävle
Halkatla skrev:
Under 2004-2005 har riktiga livet helt enkelt tagit för mycket tid och kraft från de flesta av oss i styrelsen och jag kan erkänna att vi nog inte känt oss så himla inspirerade av de s.k medlemmarna heller eftersom vi var enligt Tiilis noteringar endast 7-8 betalande medlemmar under de här åren och vi var fyra stycken i styrelsen.


Inte ens alla i styrelsen har betalat de senaste två åren...

Förövrigt ville jag bara säga att jag håller med Halkatla, Silje och Tova!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 november 2005, 00:33 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 30 oktober 2005, 01:49
Inlägg: 127
Ort: Gävle
Tova skrev:
När dagen kommer då jag känner att jag har tid och ork igen (och råd att betala medlemsavgifter) så kommer engagemanget bli för en förening som räddar liv i första hand. Därefter mina egna nöjen, såsom Sviff. :D


Du är så välkommen närhelst den dagen kommer! Om Sviff finns kvar då förstås... :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012