Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 20 november 2005, 20:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
En ny tråd om verksamheten i SVIFF i framtiden!

Silje skriver:

* Personsätta och levandegöra rollfigurerna i de 47 böckerna
- Genom skådespel (lajv i mindre skala, d.v.s. när vi träffades)
- Göra dräkter (som stämmer in med sin rolls tidsålder och som levandegör själva rollen. Det ska tilläggas att det har ALDRIG varit tal om ”exakta” kopior av historiska dräkter, utan det har i sin tur mer eller mindre blivit frukten av medlemmars intressen. Det enda som har varit av vikt är att man följer böckerna så mycket det går – d.v.s. det står ingenstans att Silje bär byxor eller att Heike använder kjol, men det finns skrivet att Villemo bär byxor och att Lucifer använder klänning, så det går ju bra … eller … hur blev det här nu?)
- Finna detaljer om sin rollfigur i böckerna – yrke, karaktärsdrag, föremål (diskutera på möten och/eller realisera via lajv)
- Lära sig/lära ut hantverk (det jag brukar kalla personlig rekvisita och som har med den valda rollen att göra t.ex. Siljes tapetmåleri och honungskaksbakande)
- Lära sig matlagning med historiska anor (Glömmer aldrig när jag bröt traditionen med att alltid bjuda på gott fika till mötena, genom att tillreda barkbröd och korngröt och servera det tillsammans med honung och kallt vatten)
- Och annat som kunde göra en förening som Svenska Isfolksföreningen mer levande (Med andra ord måste böckerna läsas noga och man måste gå igenom dem gång på gång (för dem som vill förstås). Jag kan för mitt liv inte se hur diskussionsämnen någonsin kommer att ta slut)

* Förena anakronismen i en gemensam värld. Det vinnande förslaget blev Andemorien (en slags Nangiala) – den värld man kommer till när man dör och idén är egentligen bra, men för mycket tid har gått åt att försöka ”förklara” den istället för att enkelt låta den växa fram själv.
Och det jag personligen inte tyckte om var att ”andarna” (förfäderna som kunde hjälpa de levande) inte fick vara där innan slutstriden var över, vilket betydde att t.ex. Silje var ensam i århundraden utan sin Tengel och Tengel fick inte tillbringa en lugn stund på sin älskade Lindallé, något jag personligen kände som en uteslutning av dom som bara hade ”vanliga” roller, men också bakband många av de ”speciella” rollerna.
Många tycker att Sagogillet har spelat ut sin roll då endast ett fåtal hade insikt i dess verksamhet och mycket låg i deras händer men inget hände. Men grundidén att ha en grupp som håller reda på saker och ting och som har en övergripande ordning på SvIff’s saga/äventyr m.m. är bra och vi som möttes på förra årets sista möte kom upp med en idé om att även återuppbygga Sagogillet, men under ett annat namn – Sagodraken (ett väsen som också nämns i böckerna) där alla har inblick i en öppen verksamhet och där endast några håller i de röda trådar leder Sagan framåt (för att hindra att alla vilda idéer gör att allt spårar ut *skratt*).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2005, 20:15 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu ska jag vara 100% positiv och inte säga något om saker jag tyckte mindre bra om, eftersom jag tycker att det är superkul om det blir fart i föreningen igen:

* Nyrekrytering - vi kommer att behöva inskjutsare som aktivt söker upp isfolksentusiaster på nätet. Det finns massor. Det är bara att söka på "Sagan om Isfolket" samt dammsuga Lunar och Helgon (främst)
* Lajv - bra! Behöver ju inte vara så pretentiösa och ska kunna hantera att det bara blir 6-7 personer i värsta fall. Det viktiga är att folk ser att det händer saker (och att de inte blir inställda). Vet de att det finns lajv som har genomförts i modern tid så blir de mer nyfikna på att komma nästa gång. Behöver inte vara så superofta i början, bara att det händer regelbundet
* Resor - wow! Resan till Norge var det roligaste som hände i SVIFF! Jag antar att resorna till musikalerna i Norge var rätt schyssta också. Få saker förenar människor så bra som resor.
* Jättelite byråkrati/administrativa möten. Folk är inte så intresserade av det. Strunta i föreningsetiken och håll det till det minimala. Ha möten på nätet eller ta det här på forumet kanske? Se till att den kraft och vilja som finns läggs på att fixa saker som händer istället
* Sång - när jag kom in för tusen år sedan sjöng vi massor. Det försvann av någon anledning (kanske för att Tarjei slutade?) - mer sång! Det var kul ... och annorlunda!

Jag ser framför mig fler legendariska årsfester som 1997 och 1998! Wow! Var vi 25-30 pers kanske?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2005, 20:17 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
En annan viktig sak jag tror vi måste inse är att de gamla medlemmarna säkert till viss del är intresserade, liksom övriga här på forumet, men att de flesta är utanför målgruppen för att kunna dra en förening som SVIFF var för tio år sedan. Det behövs helt enkelt mer yngre folk, folk utan åtagande som barn etc. De hittar man nog lättast just bland entusiasterna på nätet. Den som har tid att uppdatera sin isfolkethemsida och just har läst böckerna är nog beredd att lägga en del tid på att engagera sig i en förening som SVIFF.

Vi måste alltså lägga en hel del fokus på nyrekryteringen och inte bränna för mycket kraft på att engagera gamla medlemmar. De kommer om de kommer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2005, 20:21 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag har inga barn... :D :wink:

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 november 2005, 21:09 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
dan skrev:
Vi måste alltså lägga en hel del fokus på nyrekryteringen och inte bränna för mycket kraft på att engagera gamla medlemmar. De kommer om de kommer.


Håller helt med.
Har försökt engagera gamla medlemmar, men det är sällan jag får något svar.
Jag tror dock att sammankomsterna är mycket viktiga - har vi dem ofta kan vi bjuda till fest och det lockar i sin tur med sig nya som gamla.
När jag säger ofta, menar jag inte varje månad som förr (då alla bodde i Stockholm *skratt*) utan kanske varje kvartal. Där festen som sådan är höjdpunkten (så var det i början) inte själva lajvandet (så att säga - rollspel kan man ju göra på så många sätt).
Nu har det inte anordnats en fest utan lajv de senaste åren (och jag vet att det mycket beror på att föreningen ändrade inriktning (efter många nya medlemmars intiativ) i slutet av 90-talet och från att ha varit en förening med rollspel som aktivitet blev det en rollspelsförening) och jag tror att det har skrämt bort många festarrangörer som endast har velat göra en fest och inte har haft kunskap om lajv m.m.

Det som förr var höjdpunkterna på året var - Häxfesten (runt påsk), Sommarpicknick på Skansen (omkring 17 maj), Årsfesten (slutet av oktober) och Julfesten (december).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 00:19 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Låter som om det börjar röra på sig ibland snödrivorna ute i landet :lol:

Det som Silje skriver som förslag till verksamheter och stadgar är bra och jag tycker Dan sammanfattar det som föreningen borde vara på ett alldeles utmärkt sett.
Vill också säga att jag håller med fullständigt när Dan säger att något av det viktigaste vi måste göra först är att nyrekrytera folk utifrån så att vi kan få in nytt blod med nya intresseerade människor utifrån som också är villiga att dra lasset, eller åtminstone hjälpa till att putta på. Dett a är något jag försökt puffa för en tid så det känns skönt att det kanske äntligen kan bli av.

Sagodraken har diskuterats tidigare och det bifölls av oss som var närvarande då....och jag väntar fortfarande på att eventuellt få materialet från Silje så vi åtminstone kan ha backup filer på fler ställen. Sedan kan vi diskutera själva drakens utseende (han ska i alla fall ha taggig svans annars är inte jag med *putar surt med underläppen*) när vi träffas eller skrivs på forumet.

Ännu en bra idé som vi redan varit inne på och som verkar jättebra, nämligen att ha mötena på forumet, vare sig vi nu har en regelrätt styrelse eller inte.

Hoppas att Sviff inte bara vänder sig och somnar om på andra sidan utan att vi som finns på forumet nu samt de vi vet finns utanför som kan vara intresserade kan fortsätta putta på så den vaknar till ordentligt och jag håller absolut med Dan om att nya årsmöten i stil med dem som var i mitten på 90-talet vore jättekul igen.

Sen är det ju upp till oss att se till att det så :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 00:19 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Håller helt med! Fest med smålajv på, som årsfestesterna var förut.

En fest i kvartalet enligt schemat verkar ju klockrent!

Och ja, Vanja, du är vår nya målgrupp!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 november 2005, 09:14 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Halkatla skrev:
....och jag väntar fortfarande på att eventuellt få materialet från Silje så vi åtminstone kan ha backup filer på fler ställen.


Doh *slår mig för pannan* Har inte glömt Halkatla ..., bara lite *generat skratt*

Har inte talat med Villemo personligen, men bett via brev att hon ska skicka det material som är av vikt i Sagogillet till mig för arkivering och då även den färdiskrivna (men ännu ej utgivna) Världshandboken.
Har dock inte fått något ännu.
Sagorna har de (så som jag har förstått det) ännu inte börjat på *besviken och sorgsen suck*

Ska sammanställa det jag har denna vecka och skickar det sen till Draktämjaren ... eh, jag menar ... Halkatla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 november 2005, 23:46 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 30 oktober 2005, 01:49
Inlägg: 127
Ort: Gävle
Vad är det för sagor de inte börjat på ännu? Är allt det där som Sagogillet sitter på något som är nödvändigt för föreningen ifall vi nu skall börja om??

Jag tycker era idéer är väldigt bra, men jag tycker även att man kan träffas och ha en fest utan lajv.

Missförstå mig rätt nu, jag var rollspelare långt innan jag blev medlem i Sviff och gillar lajv, men det jag menar är att jag skulle tycka att det var jättekul att träffas - som våra persona - och bara umgås.

Himlar vad svårt det blev att förklara! Men ni kanske förstår vad jag menar ändå, trots att jag själv inte skulle förstå det om jag läste det där.

Jag skulle alltså vilja att vi träffades 'in lajv' fast utan en massa intriger, dvs Tiili åker till Lindallén och har en lugn och trevlig kväll tillsammans med släkt och vänner. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 november 2005, 00:37 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Tiili skrev:
Vad är det för sagor de inte börjat på ännu? Är allt det där som Sagogillet sitter på något som är nödvändigt för föreningen ifall vi nu skall börja om??

Jag tycker era idéer är väldigt bra, men jag tycker även att man kan träffas och ha en fest utan lajv.

Missförstå mig rätt nu, jag var rollspelare långt innan jag blev medlem i Sviff och gillar lajv, men det jag menar är att jag skulle tycka att det var jättekul att träffas - som våra persona - och bara umgås.


Sagorna är SvIff's första lajver.
För mig en sagoskatt, men inte nödvändiga som grund för fortsätta äventyr i SvIff's regi.

Grundidén med SvIff var faktiskt inte att göra det till en lajvförening utan en lajvförening ... eller ... eh - ja *kliar sig med penselns skaft i hårknuten*
Det vill säga levandegöra våra roller ... om det så hände ett äventyr här och där - det var ju bara bonus :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 november 2005, 01:38 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Mhmmmm, lugn och trevlig kväll med familjen....kan kanske fungera... och sen kan de kom en Demon där med röda ögon och Taar kanske har vaknat igen och vem vet om TDO himself är i faggorna kanske.....va, jaså VILLE du verkligen ha en lugn familje kväll...okej då
*Halkatla plockar fram sin väska och ber Rune vänligen lämna symaskinen hemma "Hon sa faktiskt LUGN hemmakväll, pinnen min". Rune muttrar lite om byxor som aldrig blir lagade nån gång, men ställer snällt tillbaka symaskinen och sen väntar de tillsammans på en inbjudan från Lindallén, Gråstensholm eller nån annan av isfolkets många boningar* :wink: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 december 2005, 14:03 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
* Marco försöker komma ihåg vad de brukar göra under lugna hemmakvällar i De Svarta Salarna*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 december 2005, 14:16 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
jag är lite intresserad av laiv, men har aldrig laivat än (är med i en grupp skogs alver och ska i väg på mitt förta nångång i vår) kan jag få vara med, i förening och laiv? jag har 7 barn (katterna) men brukar kunna vixa nån som tar hand om dom om jag ska bort..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 december 2005, 14:20 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Klart du får!

Vad jag vet har ingen några konkreta lajvplaner än (på något isfolketrelaterat alltså) ... men det kan ju komma att ändras. Jag tror det är precis vad vi behöver!

Vår forumträff blir nog den första isfolksrelaterade event som har arrangerats i Stockholm (i varje fall, om inte Sverige) sedan SVIFFs årsfest 2003


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 december 2005, 14:31 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
hur gör jag för att gå med?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012