Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fråga om medlemmar
InläggPostat: 12 april 2006, 13:33 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Hej

Jag undrar hur SVIFF gått/går till väga för att skaffa medlemmar? Som jag har förstått det så var föreningen väldigt stor i sina glansdagar så jag är lite nyfiken på var alla medlemmar kom ifrån. Var det mun-mot-mun-metoden, ihopsamlade kompisar, annonserade ni i tidnigar, gjorde ni reklam på hemsidan etc?

Hur gör ni PR nu när föreningen verkar vara på gång igen? Forumet här är ju en bra plats såklart, men har ni andra sätt också? Jag är bara intresserad av hur man lyckas med en sådan här sak :)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 14:04 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
I början fick vi inte annonsera ut att vi fanns då Margit var rädda för att vi skulle råka illa ut. Föreningen skapades i samma veva som bokbål av Margits verk blossade upp lite här och där i både Sverige och Norge.
Så vi använde oss utav mun-mot-mun-metoden - mycket för att vi behövde veta "vilka människorna var" som ansökte om medlemskap. Det finns en hel del annektdoter om människors försök till medlemskap, deras intressen och annat som faktiskt har gjort att vi har fått avböja deras medlemskap. Detta framför allt under "våra glansdagar".

SvIff är (och har alltid varit) en religiös och politiskt obunden förening och det ockulta är (och kommer alltid att vara) en lek. Vad medlemmarna gör i sina hem är upp till dem, men det får inte användas i föreningens namn.

Föreningen grundades i Stockholm och i början var det mest kompisar, kompisar som hörde talas om föreningen och dess verksamhet, men det var så det gick till när vi fick vår första grupp i Skellefteå redan 1992 - bara några få månader efter start. Ganska fantastiskt faktiskt när man tänker tillbaka på det. *ler*

När vi sen blev starkare (både som förening, men även som ansvarig för föreningen i sig själv) så gick vi ut mer, t.ex. Sy- och bokmässor, tidningar, TV, hemsidor m.m.

Fortfarande har mun-mot-mun-metoden dock visat sig vara den starkaste genom åren, men det kommer antagligen att ändras i och med att hemsida och forum börjar fungera igen.

Att gå ut för hårt just i detta nu, när föreningen är lite "yrvaket" är ingen bra idé tycker jag personligen då mycket måste iordningställas för att medlemmarna ska kunna få något utav sitt medlemskap. Att bara ropa att "dörrarna är öppna", men ingen är hemma kommer bara att skapa kaos.

Men det ska också tilläggas att utan Margit själv skulle många av de medlemmar vi har/haft inte kommit till oss. Hon har varit snabb att informera både pressen när de ställer frågor och svarat på brev från intresserade om vår existens.

Hoppas du fick svar på din fråga.

/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 14:07 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Bra svar. Har vi sagt nej till många? Det kände jag inte till, kan du inte berätta någon av historierna? Lät intressant!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 14:55 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Silje, tack för ditt svar :)

Jag har sett att ni har börjat så smått att anordna möten nu så det verkar ju vara på gång för er igen nu. Vad var det som gjorde att föreningen nästan dog ut?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 15:53 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
medlemmarna kanes inte känner sig som medlemmar :ponder2: jag har varit medlem sen jan.. men inte märk av nån förening föerns i dag... de har väntat på att jag ska kontakta dem :shock: det gjorde jag ju när jag blev medlem.. nästa steg är ju upp till föriningen tycker jag...

Men bry er inte om mig.. jag är bara lite putt över att jag missar den spännande häxträffen... och årsmötet.. käns mest som man ska vara med och betala och finnas i bakgrunden men inte få göra något...
ja ja det kan bara bli bättre... :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:00 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
dan skrev:
Har vi sagt nej till många? Det kände jag inte till, kan du inte berätta någon av historierna? Lät intressant!


Nej, tack och lov har det inte varit många.
Men det har hållits inom styrelsen, mycket p.g.a. av vår vilja att inte svartmåla andra (men efter tio år har väl preskriberingstiden (hur katten stavas det ordet?) gått ut. *ler*

Ett exempel är ett brev från ett fängelse i mellansverige (inget ont om interner!) men att ur ett ekonomisk vinnings skull vilja vara med för att få kontkt med Margit för att be henne om pengar ...

Ett annat exempel har varit en medlem som kallade sig själv för häxa (ingen nyhet - många har kallat sig det), men som vi först senare upptäckte höll på med svartkonst på riktigt och som mer än gärna ville dela med sig av sina kunskaper på våra möten m.m. Hon slutade själv efter ett år och var inte så mycket aktiv efter att hon förstod att vi inte var en "häxförening" och att hennes intresse inte var välkommet i föreningen.

En annan sökte om medlemskap i samma mening (mer eller mindre) som han undrade ifall det fanns många singeltjejer i föreningen, då han visste att tjejer alltid läste Sagan om Isfolket. Jag försökte ge ett så klart och vänligt svar jag kunde att visst det fanns det en hel del tjejer med i föreningen, men också några killar och (ska väl tillägga att jag också sa) att detta kanske inte var en dejtingförmedling (jag försökte verkligen vara vänlig!!!). Han hörde aldrig av sig mer.

Men för det mesta har det varit lugnt och mer än ofta varit medlemmar som velat vara med för det gemesamma intresset av böckerna, Isfolket och den roliga idén att det fanns en förening som samlade så många som var intresserade. *ler*

Det har varit roligt att se föreningen från start och se dess utveckling.

/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:04 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Heike skrev:
Vad var det som gjorde att föreningen nästan dog ut?


En liten skara som gjorde allt orkar tillslut inte dra hela lasset.
Livet kom emellan för flera av oss (barn, arbete, utbildning) och när inte vi styrde upp verksamheten längre kunde det tydligt ses att många av medlemmarna inte var mogna/hade kunskap om/intresset (eller vad det nu kunde tänkas vara) att anordna evenemang m.m.
När ingen gjorde något så blir inget gjort heller.
Vi hoppas dock (och därför är allt nu i en så liten skala) att återigen bygga upp föreningen, men det kommer att ske långsamt så att man (bl.a. jag) inte bränner ut sig igen.
Vill någon medlem anordna något så är det ju bara att höra av sig ... *ler*

/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:08 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Ja, det är ju förståeligt att saker rinner ut i sanden om ingen visar intresse och tar tag i det :)

Förstår jag dig rätt när jag uppfattar att ni medvetet försöker hålla det i liten skala? Har ni i så fall någon maxgräns för antal medlemmar?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:16 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Sol skrev:
medlemmarna kanes inte känner sig som medlemmar :ponder2: jag har varit medlem sen jan.. men inte märk av nån förening föerns i dag... de har väntat på att jag ska kontakta dem :shock: det gjorde jag ju när jag blev medlem.. nästa steg är ju upp till föriningen tycker jag...


Jag kan återigen (och denna gång öppet på forumet om det är det du vill) be om ursäkt för denna miss. Jag har väntat på att få mer information från dig ang. namn, adress m.m. och du har trott att allt har varit ok. Jag är osäker på vart missen ligger, men kan endast hoppas att det inte kommer att hända igen.

Sol skrev:
Men bry er inte om mig.. jag är bara lite putt över att jag missar den spännande häxträffen... och årsmötet.. käns mest som man ska vara med och betala och finnas i bakgrunden men inte få göra något...
ja ja det kan bara bli bättre... :)


Jag är ledsen för att du inte har fått den information du har rätt till när det gäller häxfesten/årsfest via snigelpost, men som medlem på forumet har festen i april stått sedan en tid tillbaka under en annan post under SvIff - se "Häxfest, Årsfest och allmänt skoj".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:18 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Kanske irrelevant i det stora hela, men jag är rätt säker på att Sol skrev upp det på en bit papper samtidigt som hon betalade medlemsavgiften. Jag kan ha fel. Minns bara att jag var där. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:20 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Heike skrev:
Förstår jag dig rätt när jag uppfattar att ni medvetet försöker hålla det i liten skala? Har ni i så fall någon maxgräns för antal medlemmar?


Liten skala = Inte blåsa trumpetfanfarer och slå på pukor när man inte vet vilka som är intresserade eller är osäker på om man orkar dra igång något igen.

Antal medlemmar har vi aldrig haft en gräns för - mycket för att vi inte tror att vi någonsin kommer att bli mer än femhundra (500) medlemmar (för då tar roller som Margit Sandemo har skrivit slut - och ja, vi har räknat!!!). Men den dagen den sorgen ... då får vi väl göra tillägg i stadgar eller så *ler*

/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 17:27 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Tack för dina svar, Silje! Jag vill inte vara tjatig, men har ändå några frågetecken kvar :)

Blir det inte svårt att få igång föreningen på nytt om man inte gör reklam om den? Jag läste lite i häxfest-tråden och där verkade det som att inbjudan kom med så kort varsel att många missade festen. Skulle det inte vara bättre att gå ut med information om sådant så fort som möjligt? Eller är det så att ni är nöjda med medlemsantalet (hur många är ni?) i nuläget och kommer att satsa mer på att värva medlemmar när ni känner att ni orkar med en större förening. *nyfiken i en strut*

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 18:25 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 11 november 2005, 18:05
Inlägg: 40
Heike skrev:
Blir det inte svårt att få igång föreningen på nytt om man inte gör reklam om den?


Det är meningslöst att göra reklam för en förening som inte fungerar som den ska. Det är bättre att ligga lågt och bygga upp en bra grund att stå på innan fler engageras och det enda man kan svara är: ”vet inte”.

Heike skrev:
Jag läste lite i häxfest-tråden och där verkade det som att inbjudan kom med så kort varsel att många missade festen. Skulle det inte vara bättre att gå ut med information om sådant så fort som möjligt?


SvIff är en ideell förening och därför görs saker och ting på fritiden - för mig är det när ungarna sover, huset är städat och jobbet inte har tröttat ut mig helt. Jag hoppas att medlemmarna har förståelse för detta. Jag kan endast lova att engagemang och evenemang från mig kommer att ske, men i mitt tempo.
Kan inte alla komma p.g.a. för kort informationsmöjligheter i ett läge där jag försöker få igång en verksamhet igen efter flera års tystnad kan jag bara stå här och be om ursäkt igen.
Men det är just dessa krav och småpetanden i hur SvIff fungerar som sliter på både ork och engagemang (i alla fall hos mig) när man (jag) försöker göra något.
Inte ens när vi var 50 medlemmar kunde alla komma – trots att information kom ut ett halvår innan, men då var det att folk inte läste sina utskick och därför missade evenemang.
För att vara en förening som stått och självdött utan engagemang från medlemmar under flera års tid så tycker jag mycket ha hänt på bara några månader.

Alla medlemmar är välkomna att anordna festligheter. Det är bara att sätta igång och planera. Hör gärna av er till styrelsen först så att saker och ting inte kolliderar med varandra.

Heike skrev:
Eller är det så att ni är nöjda med medlemsantalet (hur många är ni?) i nuläget


Varför frågar du om detta? Vad får dig att tro att vi är ”nöjda”? För mig som grundare, sittande ordförande och en av de få aktiva medlemmar i föreningen så tycker jag det är kränkande.

För den som är intresserad av antal medlemmar i SvIff kommer det en aktuell medlemsmatrikel efter påskehelgen till alla medlemmar – vad jag vet så är vi omkring tio.

Heike skrev:
och kommer att satsa mer på att värva medlemmar när ni känner att ni orkar med en större förening. *nyfiken i en strut*


Efter alla år i SvIff så har jag lärt mig att värva medlemmar inte är något man gör aktivt i någon förening ifall man vill hålla kvar sitt intresse för föreningens grundläggande syften. I SvIff så är det Margit Sandemos böcker – där litteraturen i sig själv, Isfolket och deras medmänskliga kärna och tro till att det finns gott inom alla och historia är det viktiga.

Jag har värvat medlemmar nog på ett aktivt sätt i alla mina år inom föreningen. Vill andra medlemmar göra det får de givetvis göra det, men det är sällan nog har jag erfarit.
Men jag vet att tidens moderna elektroniska möjligheter kommer att göra det enklare att nå dem som är intresserade av ett medlemskap i SvIff och därmed göra det enklare för dem som arbetar ideellt och lägger ned så mycket av sin egen privata tid för en förenings bästa.
Snart kommer ytterligare och mer aktuell information om föreningen, dess mål och riktlinjer, planerade evenemang m.m. på föreningens hemsida och forum som vi har tänkt att damma av.

Men återigen – var så snäll och glöm inte att föreningen håller på att vakna till liv efter en mycket lång tid av dvala. Att kräva att utskick och annat ska fungera smidigt i ett nuvarande läge är att kräva för mycket av dem som verkligen vill.
Att för varje gång det sker få påhopp om att saker och ting borde förbättras och det av människor som inte ens är medlemmar i SvIff, är tröttande. Det är endast ett fåtal människor/medlemmar som kommit med positiv kritik att SvIff försöker komma igång igen.

Jag vill gärna avsluta detta ganska så långa brev med att säga … jag önskar givetvis att SvIff ska kom igång igen, men det kommer att ske på SvIff:s och hennes medlemmars premisser, inte på en enskild individs, men … någon måste börja.


/Silje


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 18:37 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Silje, jag ber jättemycket om ursäkt om jag har kränkt dig! Det var inte alls min mening.

Jag inte medlem i SVIFF och jag har inga planer på att bli det eftersom föreningsliv och lajv inte är min grej. Mina inlägg är alltså inte menade som kritik då jag inte har något med föreningen att göra.

Det är beundransvärt att ni orkar dra igång föreningen på nytt, jag förstår att det kräver otroligt mycket tid, lust och ork. Det är hela den processen som intresserar mig. Jag hade inte fixat det själv så jag frågar för att lära mig mer.

Min fråga om medlemsantal var min tolkning av att du sa att ni ville ta det lugnt i början. Jag menade att ni kanske är nöjda med storleken i nuläget och att ni väntar tills ni fått strukturen klar. Helt förståeligt om så är fallet. Jag vet inte hur många medlemmar ni är, så det var inte alls menat som ett hån eller en kränkning. Det var bara en nyfiken undran. Återigen ber jag om ursäkt om den var formulerad dumt.

Dina tankar om hur man får medlemmar är jätteintressant att läsa. Jag kritiserar eller dömer inte. Jag försökte bara föra en konstruktiv diskussion.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 april 2006, 23:11 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
Nataniel skrev:
Kanske irrelevant i det stora hela, men jag är rätt säker på att Sol skrev upp det på en bit papper samtidigt som hon betalade medlemsavgiften. Jag kan ha fel. Minns bara att jag var där. :)


ja på en stor lapp...din skylt...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012