Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:30 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Jag fick frågan i ett PM och tänkte att det kunde vara av allmänt intresse, så jag postar det här.

På vanliga lajv är det ovanligt att tjejer spelar killar (eller tvärtom, även omi jag länge haft en fantasi om att spela prinsessa), främst för att lajven är så stora att det är svårt att innan förmedla att den här rollen har ett annat kön.

På isfolketlajv är det helt beroende av vilken förening det är. Jag har spelat mot en Dolg (ja! Dolg!) som var tjej (hej, Nellie!) på NMSS-lajv.

Min personliga övertygelse är givetvis att har man tillräckligt mycket fantasi för att lajva kan man föreställa sig att personer har andra kön (eller att någon är världens vackraste man eller att någon är en mossman)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:44 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Jag tycker definitivt att man borde kunna spela vadsomhelst. Om man inte tror att man kan leva sig in i/spela ett annat kön, eller helt enkelt inte vill göra det, så behöver man ju inte det heller. På samma sätt borde man kunna spela vad man vill om man vill.

Det känns lite märkligt att ha den bestämda restriktionen i en förening idag. Särskilt om det är ett problem att det är mycket övervägande tjejer eller killar i en förening, för då tjänar lajvet på om någon skulle vilja spela en karaktär av motsatt kön.

Det är förstås bara en åsikt av många. :wink:

Personligen hade jag välkomnat chansen att spela man, och med insnörda bröst borde det inte vara svårare att föreställa sig än om jag hade spelat en övernaturlig varelse. :D

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:52 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Håller helt med dig, med reservationen att om lajvet är 50+ personer kan det vara svårt att förmedla att den här tjejen är en kille (om det inte är väldigt uppenbart, typ stort skägg och så) :-)

Isfolkslajv är aldrig fler än 20 personer, historiskt sett


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:57 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Beroende på vilket lajv det är (typ kläder, rekvisita, smink och annat) borde det väl inte vara alltför svårt om tjejen är en duktig rollspelare... :ponder:

Men jag fattar att arrangörer är försiktiga om det har blivit missförstånd tidigare. :lol:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:57 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag trodde det var en självklarhet inom lajvvärlden att rollerna blandades hej vilt utan en tanke på vilket kön "skådespelaren" har. Jag håller alltså med er andra, men är så dåligt insatt i vad ett lajv innebär så jag ser inte problemen som kanske finns där.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:58 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Nattdemon skrev:
Beroende på vilket lajv det är (typ kläder, rekvisita, smink och annat) borde det väl inte vara alltför svårt om tjejen är en duktig rollspelare... :ponder:

Men jag fattar att arrangörer är försiktiga om det har blivit missförstånd tidigare. :lol:


Nu blir jag nyfiken på om det har gjorts på ett stort lajv överhuvudtaget - Gealach, du om någon borde veta!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:02 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Jag tror att folk antar att man ser om det är en tjej eller kille. :roll:

Det är ganska ofta man inte kan det, dock, speciellt inte om man använder sig av passande kroppsspråk och liknande utan att det blir överdrivet. Om jag hade fått en sådan roll hade jag nog tagit chansen att ha lite roligt och draggat mig på stan eller på en nattklubb bara för att testa om det gick. :D

Håller med Heike, det borde vara en total självklarhet, och jag har aldrig stött på en förening eller ett lajv där man inte fick lov att spela det motsatta könet. :roll:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:03 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Nattdemon skrev:
Det är ganska ofta man inte kan det, dock, speciellt inte om man använder sig av passande kroppsspråk och liknande utan att det blir överdrivet. Om jag hade fått en sådan roll hade jag nog tagit chansen att ha lite roligt och draggat mig på stan eller på en nattklubb bara för att testa om det gick. :D


Kan inte du dragga på grönan så ser vi om det funkar? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:05 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Låt oss säga såhär:

Om jag får jobbet på tivolit *peppar peppar* så kommer jag förmodligen att ha råd att åka upp i maj. Om jag gör det lovar jag härmed att komma dit som kille. :wink:

Nu ska jag bara hitta material som är hårt nog att snöra in brösten utan att det kliar hela dagen! :shock:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:10 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Nattdemon skrev:

Om jag får jobbet på tivolit *peppar peppar* så kommer jag förmodligen att ha råd att åka upp i maj. Om jag gör det lovar jag härmed att komma dit som kille. :wink:



Om du gör det så sponsrar jag dig med sprit, så du slipper lägga pengar på alkohol! Det är ett löfte!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:24 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Deal! :lol:

*sealed in blood* :wink:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:51 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
BLOOOOOOD!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 15:19 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
:twisted: Moahaha!

(Nu håller jag bara tummarna för det där jäkla jobbet... jag ska få veta idag eller imorgon. *nervös* :shock: )

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 18:12 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Du klarar det!!!

Annars får du ge mig deras adress så ska jag se till att de drunknar i BLOOOODD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 18:16 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
*host* Offtopic *host*

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012