Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 02:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 18:50 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
*lägger band på blodtörsten* :oops:

Jag håller fanan högt för Lika Lajvmöjligheter! Pro choice! :wink:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 19:02 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Marco skrev:
Nattdemon skrev:
Beroende på vilket lajv det är (typ kläder, rekvisita, smink och annat) borde det väl inte vara alltför svårt om tjejen är en duktig rollspelare... :ponder:

Men jag fattar att arrangörer är försiktiga om det har blivit missförstånd tidigare. :lol:


Nu blir jag nyfiken på om det har gjorts på ett stort lajv överhuvudtaget - Gealach, du om någon borde veta!


Jag har faktiskt aldrig hört talas om något lajv där detta förekommit - med det inte sagt att det aldrig hänt, förstås, så därför har jag lite svårt att uttala mig. Så vitt jag vet har frågan inte ens kommit upp på de lajv jag deltagit i. Jag skulle tro att de flesta arrangörer är skeptiska eftersom det blir svårt att få det trovärdigt. Man ska ju få känslan av att det är en man och inte en man som spelas av en kvinna, om ni förstår hur jag menar. Men bara för sakens skull ska jag ställa frågan till arrangörerna av den lajvkampanj jag just nu är mest insyltad i. :-) Återkommer om jag får något svar.

Jag funderar också lite över min personliga syn på saken. Självklart ska alla få spela vilken roll de vill, tycker jag, men jag tror också att det kan bli ganska svårt att spela en roll av det motsatta könet. Kan man göra det trovärdigt ser jag ingen anledning till att man inte ska få göra det.

Här handlar det ju om hur hård man som arrangör är när det gäller att upprätthålla illusionen - lajv handlar ju om att bygga upp en illusion. Denna kan brytas av allt möjligt - vi har alla saker som ger oss "offvibbar" och vi är mer eller mindre känsliga för sådana. På de flesta medeltidslajv förekommer någon liten detalj som avslöjar att vi inte befinner oss på den tiden egentligen. Allt handlar bara om att göra sitt bästa för att ignorera det. Påpekar man det blir det bara mer uppenbart och folk som kanske inte skulle märkt det annars störs också.

Personligen skulle jag inte bry mig om mannen jag lajvade mot spelades av en kvinna, eller tvärtom, så länge personen spelade så bra att illusionen inte stördes. Om spelet (och maskeringen) inte var tillräckligt bra skulle jag förmodligen inte kunna släppa tanken på att det var en kvinna som försökte föreställa man.

En parallell kan dras till roller som är långt under eller ovanför en själv i ålder. Väldigt få personer klarar av att spela mycket äldre eller yngre än sig själv på ett trovärdigt sätt. Här handlar det ju - precis som i könsfrågan - om röst, kroppspråk, etc. Och framför allt smink, en 17-åring som spelar 60 och inte ens har försökt sminka rynkor kommer inte att tas för 60 om han inte mycket noga talar om detta innan - och knappt ens då.

Men egentligen handlar det bara om att kunna ignorera sådant som bryter illusionen, tycker jag. För att vara en bra lajvare tycker jag att man måste klara av att en del saker bryter av och försöka se till det som inte gör det.

Så för att försöka avrunda denna långa harang anser jag att det viktiga är att man kan spela sin roll trovärdigt, oavsett vilken rollen är.

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 22:00 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 5 december 2005, 15:40
Inlägg: 690
Ort: Ljusets rike
For å komme med min erfaring:

Jeg spilte Tula i en Isfolkslaiv som nifs arrangerte. Og plutselig dukket det opp en uanmeldt laiver som spilte svartengel. Det var en kvinne, men hun spilte så vanvittig bra, og så intenst, at ingen la merke til kjønnet hennes. Hun kunne like gjerne ha vært en mann; det vi la merke til, var rollen hun spilte. Så jeg støtter opp om Gealach: dersom man lever seg inn i rollen sin, så er ikke dette noe problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 18:30 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Var på samme laiven som Indra ( Eller rettere sagt jeg var med på å arrangere den) og det funket fint med svartengelen.

Vet også at man i nmss hadde kjønnsnøytrale roller ( bla meg faktisk) og dette funka fint.

Menn kan spille kvinner og omvendt. Jeg mener at kjønn ikke bør være en begrensning. Vi har da likestilling:)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 18:32 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Susanne- :lshower:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 18:33 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 5 december 2005, 15:40
Inlägg: 690
Ort: Ljusets rike
Ah! Utmerket poeng, min kjære! Det er vel så absolutt i Sandemos og Isfolkets ånd å ha likestilling mellom kjønnene. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 18:46 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Nattdemon skrev:
Susanne- :lshower:


#Smiler bredt# Og det er flott ikke sant :ljump:

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 18:49 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Alcruniel skrev:
Ah! Utmerket poeng, min kjære! Det er vel så absolutt i Sandemos og Isfolkets ånd å ha likestilling mellom kjønnene. ;)


Takk min gode venn. Og Sandemos ånd burde absolutt være avgjørende både for alle sandemofans og foreninger.

Glad min kommentar faller i god jord og dine argumenter er utmerket frøken. :D

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 22:42 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 15 december 2005, 20:43
Inlägg: 361
Ort: Bålsta
Ahum... ja det där om att spela Dolg på NMSS-lajven. :oops: Det var kul även om det kändes lite mysko. :) I isfolksföreningar kan det vara ganska svårt att skriva ett lajv för de flesta medlemmar är tjejer och oftast är det svårt att få tag på killar som vill vara med. Då måste de oftast spela flera roller bara för att lajvet ska gå runt. :P
Därför tycker jag nog att det är bra att tjejer kan få spela killar. :)

Jag är faktiskt ganska sugen på att få igång NMSS igen, fast jag vet inte hur stort intresset är. Fast då måste jag bygga upp föreningen från noll igen. Länge sedan jag lajvade ju... saknar det lite. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 23:02 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 mars 2006, 22:43
Inlägg: 3613
Ort: Midian
Susanne skrev:
Nattdemon skrev:
Susanne- :lshower:


#Smiler bredt# Og det er flott ikke sant :ljump:


Japp!!! :hi5:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2006, 23:21 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Nellie: Du får gärna vara med och hjälpa SMS istället. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 mars 2006, 00:08 
Drabbad
Drabbad

Blev medlem: 15 december 2005, 20:43
Inlägg: 361
Ort: Bålsta
Låter trevligt. :) Har tagit mig en titt på hemsidan också. *S* Funderar på att söka medlemskap också. :) Är rollen Saga fortfarande tillgänglig? :)

På vilket sätt skulle jag kunna hjälpa SMS? :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 mars 2006, 00:13 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Vet inte. ;) Står det inte listat så är den ledig.

Tja, hjälpa till att arrangera något som kanske inte bara är forum-fester? :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 mars 2006, 01:04 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Og du kan selvsagt melde deg inn i nifs også :D

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 mars 2006, 01:06 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Nattdemon skrev:
Susanne skrev:
Nattdemon skrev:
Susanne- :lshower:


#Smiler bredt# Og det er flott ikke sant :ljump:


Japp!!! :hi5:


Gleder meg til du blir nifser :ljump:

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012