Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Ska tjejer kunna spela killar och tvärtom?
Roller ska vara könsbundna 27%  27%  [ 4 ]
Roller ska vara könsneutrala 73%  73%  [ 11 ]
Antal röster : 15
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 06:51 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Bara och bara, det är inte något jag sagt däremot fick jag den uppfattningen själv eftersom det
1) står under Sviff att det är "officiellt forum för Nordens äldsta Isfolksförening" o.s.v och jag tyckte att det i alla fall lät som att detta skulle vara en del av forumet där medlemmar i Sviff kunde meddela sig med varandra.
2) Marco skrev i sitt inlägg "den här delen av forumet faktiskt är lite grann intern eftersom det ju är Sviffs avdelning o.s.v.

Därför fick jag för mig att det var så att detta var lite av en interndel, men jag kan inte påminna mig om att jag sagt eller insinuerat att detta skulle innebär att andra måste be om ursäkt för sig, det har du nog missörstått i så fall Heike. Det är snarare så att jag skrev att jag INTE tycker att man inte kan diskutera vad fan som helst på forumet, men det jag försökte få fram var att alla beslut som ska tas angående någonting kan bara tas under påskhelgen då föreningen har årsmöte. Vill man vara med och bestämma är det bara att höra av sig till Silje och komma inramlande på sagda möte.

Jag vill redan här och nu säga att jag trodde att hela idén med detta forum överhuvudtaget var att vi som gillar isfolket ska kunna prata med varandra om detta och allt annat mellan himmel och jord under olika "trådar" på olika "trådrullar", inte att tjafsa med varandra och bli tjuriga för att alla kanske inte har samma åsikt som man har själv.

Om det någonstans i mitt inlägg (både detta och andra) står något som någon har synpunkter på eller kritik till så visst "bring it on" men herregud ta inte allt man skriver personligt för då blir det djävligt jobbigt.

Jag har ingen lust att alltid behöva censurera mig själv bara för att inte riskera att trampa nån på tårna och det tror jag ingen annan vill heller.
I början var det jättekul att vara inne på forumet och jag skrev massor med inlägg, men nu känns det som om det är på väg att bli nån sorts förening mot förening, grupp mot grupp och det känns inte riktigt som om det är i vare sig isfolkets eller min anda.

Jag är verkligen ledsen, Heike, om du tog illa upp men läs om mitt inlägg igen så kanske du ser att jag faktiskt inte säger att du måste be om ursäkt för dig och ingen annan heller. Det jag sa är bara vad jag tycker och att jag kan förstå vad Silje menade med att hon ville avsluta diskussionen på FORUMET som sådant eftersom många av dem som hade åsikter om hur vi i Sviff ska göra inte är medlemmar. I min värld är det helt okej att ha en åsikt om nåt även om man inte är involverad i detta direkt och det kan vara bra att ha andras "input" ibland, men man måste väl också kunna respektera att ens egen åsikt kanske inte delas av dem det gäller.

För att det nu inte ska verka som att jag bara är en sur gammal kärring så skickar jag en liten fredsblomma till dig, Heike:flower: och hoppas att du förstår att jag inte vill bråka vare sig med dig eller nån annan.

Natti natt Halkatla


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 06:54 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 4 oktober 2005, 13:56
Inlägg: 108
Jag är ledsen Heike, men blomman funkade ju inte, det var meningen att det skulle vara en sån där fin smileygubbe med en ros, men för att vara isfolkets mest tekniska häxa så är jag ruskigt oteknisk...i alla fall klockan fem på morgonen :whistle: :roll: :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 09:55 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Halkatla skrev:

Vad jag menar är att hela denna disskusion om vad medlemmarna tycker borde tas på årsmötet i Sviff och inte på forumet. Därmed inte sagt att jag inte tycker att man kan få diskutera ämnet, men som Dan så rätt påpekade så är denna lilla vrå på detta forum Sviffs.


Fast jag tycker nog vi missar MÅNGA åsikter - speciellt från prospektiva medlemmar - om vi inte diskuterar det här också.

Denna forumdel är till för SVIFF, definitivt, men jag är inte hundra på att den "är SVIFFs" .... hmm, inser att jag är velig här.

Exakt så här är det:

-------------
Denna del av forumet är huvudsakligen till för att diskutera saker som rör Svenska Isfolksföreningen, dess medlemmar, dess framtida medlemmar och dess hemsida (som ligger på samma server). Det innebär inte på något sätt att någons åsikter får censureras. Moderatorer för forumet är Heike och Tiili.
--------------

Sorry om jag har velat tidigare


Halkatla skrev:
Vi har som sagt inte bestämt något över huvudena på våra medlemmar varken de vi har nu eller de som vi hoppas få :ljump: utan bara talat om vad föreningen sen tidigare står för. Jag fattar inte varför det ska blåsas upp så stort att det finns två olika åsikter. Somliga låter som om vi i styrelsen begått nåt slags helgerån genom att uttrycka vad Sviff hittills stått för och som dessutom råkar vara samtliga styrelsemedlemmars åsikt (ialla fall var den det när vi träffades den 11/3).


Nej, det var inte alls det jag reagerade på, om jag svarar för mig själv. Det jag reagerade på var att jag tolkade Siljes inlägg som att pollen skulle avslutas, vilket jag inte alls förstod anledningen till. Det är ju självklart att styrelsemedlemmarnas åsikter är lika viktiga som någon annans åsikter


Halkatla skrev:
När det sedan gäller Dans kommentar om att vi endast har tre medlemmar så hade du sett, Dan, om du läst mitt inlägg ordentligt att jag skrev att vi hade tre....jag säjer tre (håller upp tre fingrar i luften :wink: ) betalande medlemmar FÖRUTOM de som finns i styrelsen.


Fel av mig. Vilka är medlemmar, ink styrelsen?


Halkatla skrev:
Jag tycker fortfarande att det borde vara könsbundna roller, men om det skulle visa sig att de flesta MEDLEMMAR tycker annorlunda så får vi väl ta upp ämnet på nytt på årsmötet.


Jag tycker inte vi ska glömma åsikterna från prospektiva medlemmar också, de som vill spela roller av det andra könet kan ju inte gå med i dagsläget och vi vill ju ha ett stort SVIFF (som under de gyllene åren), eller hur? I stället för ett med tre medlemmar förutom styrelsen, tänkte jag


Halkatla skrev:
Jag skulle vilja avsluta med att ställa allt på sin spets :twisted:

Har inte denna fråga uppkommit för att de flesta vill spela magikunniga utvalda eller drabbade och för att de flesta medlemmar i våra föreningar är tjejer och de populära rollerna försvinner först?



Jag tror att det är exakt så och det är därför jag vill tillåta det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 09:57 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Heike skrev:
Halkatla, jag har inte varit medveten om att den här forumdelen bara tillhör SVIFF. Ber ödmjukast om ursäkt för att jag har missat det.

Jag har försökt att inte lägga mig i sakfrågan eftersom jag inte har något med SVIFF att göra. Jag ville bara svara på Siljes önskan om att avsluta pollen eftersom det är en sak som jag har möjlighet att göra.


Du har agerat helt riktigt och är moderator för forumet, så det är din sak.

Jag tycker pollen bidrar med viktiga fakta i det här fallet. För närvarande är läget 7-3 till könsneutrala roller


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 10:14 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Halkatla skrev:
Bara och bara, det är inte något jag sagt däremot fick jag den uppfattningen själv eftersom det
1) står under Sviff att det är "officiellt forum för Nordens äldsta Isfolksförening" o.s.v och jag tyckte att det i alla fall lät som att detta skulle vara en del av forumet där medlemmar i Sviff kunde meddela sig med varandra.
2) Marco skrev i sitt inlägg "den här delen av forumet faktiskt är lite grann intern eftersom det ju är Sviffs avdelning o.s.v.


Här känner jag att jag har bidragit till förvirringen, därför förklaringen ovan.


Halkatla skrev:

Det är snarare så att jag skrev att jag INTE tycker att man inte kan diskutera vad fan som helst på forumet, men det jag försökte få fram var att alla beslut som ska tas angående någonting kan bara tas under påskhelgen då föreningen har årsmöte. Vill man vara med och bestämma är det bara att höra av sig till Silje och komma inramlande på sagda möte.

Som jag har sagt tidigare tycker jag det är bra att medlemmar som inte kan komma på årsmötet samt prospektiva medlemmar också får yttra sig i ärendet

Jag tycker den här frågan är viktig - för jag tror att det skulle gagna SVIFF att vara så öppet och tillmötesgående som möjligt mot nya medlemmar (som jag har sagt tidigare) - men det är inte så viktigt för mig att jag kan ställa in en bokad semester utan avbetalningsskydd.


Halkatla skrev:
Jag vill redan här och nu säga att jag trodde att hela idén med detta forum överhuvudtaget var att vi som gillar isfolket ska kunna prata med varandra om detta och allt annat mellan himmel och jord under olika "trådar" på olika "trådrullar", inte att tjafsa med varandra och bli tjuriga för att alla kanske inte har samma åsikt som man har själv.


Det är idén med forumet. I princip kommer det alltid att uppstå konflikter på forum (ni med erfarenheter från kattforumet kanske vet vad jag menar). Här har vi dock varit väldigt förskonade från sådant. Däremot har vi, just här i SVIFF-forumet, haft diskussioner som jag inte har uppfattat som konflikter eller "tjafs". Jag ber om ursäkt om jag har framfört något som du har uppfattat som det.



Halkatla skrev:
Om det någonstans i mitt inlägg (både detta och andra) står något som någon har synpunkter på eller kritik till så visst "bring it on" men herregud ta inte allt man skriver personligt för då blir det djävligt jobbigt.

Jag har ingen lust att alltid behöva censurera mig själv bara för att inte riskera att trampa nån på tårna och det tror jag ingen annan vill heller.
I början var det jättekul att vara inne på forumet och jag skrev massor med inlägg, men nu känns det som om det är på väg att bli nån sorts förening mot förening, grupp mot grupp och det känns inte riktigt som om det är i vare sig isfolkets eller min anda.


Nu kanske du syftar på något annat, men den enda diskussion som jag har märkt som har "rasat" här har ju varit när jag har framfört förslag på ändringar i SVIFF, som jag tror kan gagna rekryteringen av nya medlemmar och då har jag ofta stött på annorlunda åsikter från dig och Silje. Jag har dock inte tagit något personligt, utan försökt och upplevt att jag har hållt mig till fakta.

Vi har styrelsemöten i SVIFF och har haft det med stor regelbundenhet i SEX år (hur många per år? 4? 6? 8?). Vi har haft en årsfest 2003 och nu blir det häxfest/årsfest (yes! det är jättesynd att jag inte kan komma), vilket är bra.

Men vi har TRE medlemmar. Vi hade SJUTTIO medlemmar! Jag tycker att den viktigaste frågan för oss borde vara "hur skaffar vi fler medlemmar". Här på forumet finns 160 isfolketentusiaster. Om vi kunde skapa en förening där 10% av dem ville vara med har vi ett SVIFF som är lika stort som det jag gick med i en gång. Det är en fungerande förening.

Det är därför jag kommer med förslag, det är därför jag vill att vi ska växa igen. Och för att göra det tror jag vi måste lyssna på prospektiva medlemmar.

Men - jag vill inte skapa dålig stämning på ett i övrigt rosenskimrande forum, så om ni vill att jag ska sluta fundera på hur vi ska göra föreningen större (jag säger inte nödvändigtvis bättre, vi vet att föreningen har varit bra, men just nu får ingen uppleva det, för det finns tre medlemmar - förutom styrelsen) så säg till mig att sluta fundera, så ska jag lägga min hjärnkapacitet på annat.

Halkatla skrev:
Det jag sa är bara vad jag tycker och att jag kan förstå vad Silje menade med att hon ville avsluta diskussionen på FORUMET som sådant eftersom många av dem som hade åsikter om hur vi i Sviff ska göra inte är medlemmar.


Som sagt, det är just de vi - också - ska lyssna på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:19 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag håller med dan i denna diskussion.

Även om det kan vara många som har röstat som då inte är med i föreningen, eller så så syns det på pollen att de allra flesta vill ha det könsneutralt. Men, som jag skrev, många ickemedlemmar har förmodligen röstat då.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:43 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
Halkatla skrev:
Jag har ALDRIG sagt att man inte kan ha liknande karaktärsdrag och personlighet oavsett kön.
Det handlar inte om det alls och det har det aldrig gjort.
Det jag skrev var att vi försökt följa böckerna så noga som möjligt och som vi ju vet så finns det kvinnor som har på sig byxor, men de är fortfarande kvinnor och jag kan inte påminna mig att det finns så värst många män i klänning eller kjol i böckerna.

Vad jag menar är att hela denna disskusion om vad medlemmarna tycker borde tas på årsmötet i Sviff och inte på forumet. Därmed inte sagt att jag inte tycker att man kan få diskutera ämnet, men som Dan så rätt påpekade så är denna lilla vrå på detta forum Sviffs.

Vi har som sagt inte bestämt något över huvudena på våra medlemmar varken de vi har nu eller de som vi hoppas få :ljump: utan bara talat om vad föreningen sen tidigare står för. Jag fattar inte varför det ska blåsas upp så stort att det finns två olika åsikter. Somliga låter som om vi i styrelsen begått nåt slags helgerån genom att uttrycka vad Sviff hittills stått för och som dessutom råkar vara samtliga styrelsemedlemmars åsikt (ialla fall var den det när vi träffades den 11/3).

När det sedan gäller Dans kommentar om att vi endast har tre medlemmar så hade du sett, Dan, om du läst mitt inlägg ordentligt att jag skrev att vi hade tre....jag säjer tre (håller upp tre fingrar i luften :wink: ) betalande medlemmar FÖRUTOM de som finns i styrelsen.

Jag tycker fortfarande att det borde vara könsbundna roller, men om det skulle visa sig att de flesta MEDLEMMAR tycker annorlunda så får vi väl ta upp ämnet på nytt på årsmötet.

Jag skulle vilja avsluta med att ställa allt på sin spets :twisted:

Har inte denna fråga uppkommit för att de flesta vill spela magikunniga utvalda eller drabbade och för att de flesta medlemmar i våra föreningar är tjejer och de populära rollerna försvinner först?
Finns det verkligen killar därute som skulle välja att spela Sol, Ingrid eller Tula istället för Heike eller Ulvhedin? Go boys go om så är fallet men jag tvivlar starkt :wink:


Inte för att det egentligen spelar nån roll jag bara undrar.

Och nej detta betyder inte att jag på något sett tror att inte både män och kvinnor har lite av varandra både när det gäller karaktärsdrag och personlighet. Jag tror, nej jag vet att de flesta av oss allihop skulle förmodligen kunna spela både man, kvinna eller barn lika bra och hitta rätt både när det gäller personlighet, karaktär, rörelsemönster, kläder och rekvisita. Trots det tycker jag att det skulle vara lättare att spela mot en kille i en killroll än mot en tjej, även om jag kanske borde tycka tvärtom :wink: :lol:

Halkatla


jag är ny medlem, betalade i januari. Jag ser rollerna i Isfolket mer som teaterroller, förr (innom teatern inte föreningen) så fanns inga kvinnor som spelade teater, alla roller spelads av män, även de kvinnoroller som fanns! det annsågs otänkbart att kvinnor kunde spela teater.. men nuförtidetn är rollerna ombytta.. det är mer kvinnor innom teatern än männ, vilket leder till att många amatörteatrar har kvinnor som spelar pojkar eller unga män...
Smink, kläder, rekvisita gör mycket, och har man ett Laiv så är det ett skådespel, man får ha lite fantasi. Jag tycker att man inte ska ha ett sexistigt gammaldags synsätt på rållfördelningen utan låta folk spela den roll de vill oavsett om han eller hon, vill spela en han eller hon.
Men jag följer majoritetens beslut på årsmötet, men skulle gärna se att min åsikt togs upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 13:55 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Halkatla, no hard feelings :flower:

Halkatla skrev:
Det är snarare så att jag skrev att jag INTE tycker att man inte kan diskutera vad fan som helst på forumet, men det jag försökte få fram var att alla beslut som ska tas angående någonting kan bara tas under påskhelgen då föreningen har årsmöte. Vill man vara med och bestämma är det bara att höra av sig till Silje och komma inramlande på sagda möte.


Som jag har förstått det så kommer inte den här pollen på något sätt vara bindande, ingen är ute efter att fatta beslutet här och nu. Det är väl mer en vägledande poll som kanske kan användas som diskussionsunderlag någongång när SVIFF sammanstrålar.

Halkatla skrev:
Jag vill redan här och nu säga att jag trodde att hela idén med detta forum överhuvudtaget var att vi som gillar isfolket ska kunna prata med varandra om detta och allt annat mellan himmel och jord under olika "trådar" på olika "trådrullar", inte att tjafsa med varandra och bli tjuriga för att alla kanske inte har samma åsikt som man har själv.


Det är jättetråkigt att du känner så. Jag vet inte om du syftar på mig, men jag har gjort mitt bästa för att vara saklig och för att förklara min ståndpunkt. När jag kände att jag gjort ett misstag så bad jag även om ursäkt för det. Jag har inte tagit någonting i den här diskussionen personligt och jag tycker inte att det verkar som om någon annan har gjort det heller.

Halkatla skrev:
I början var det jättekul att vara inne på forumet och jag skrev massor med inlägg, men nu känns det som om det är på väg att bli nån sorts förening mot förening, grupp mot grupp och det känns inte riktigt som om det är i vare sig isfolkets eller min anda.


Det här kan jag inte alls sätta mig in i. Jag tror inte att jagförstår hur du menar riktigt?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 mars 2006, 14:22 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 30 oktober 2005, 01:49
Inlägg: 127
Ort: Gävle
Himmel vilken diskussion det här blev!!!

Jag håller med Silje och Halkatla i det här fallet och önskar att Sviff även i fortsättningen skall ha könsbundna roller. Kommer förstås att rösta för detta på årsmötet, men accepterar naturligtvis majoritetens beslut.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012