Det føles helt uvirkelig! Verden blir aldri helt den samme igjen ... uten deg i den!
Jeg burde vært forberedt – 94 år er en anselig alder – men jeg var det visst ikke. Du skulle jo leve i mange år til! Noen som deg kan da ikke bare dø! Du har alltid vært så full av varme, humor og sjarm! Nå vil du leve videre i hjertene på dine nærmeste, samt alle oss som har latt oss berøre av bøkene dine ... og din gnistrende personlighet og smittende livsglede.
Hva alle timene sammen med Tengel, Silje, Sol, Ingrid, Tula, Tomas, Heike – ja, hele Isfolket og alle de andre fargerike karakterene dine – har betydd for meg, klarer jeg nesten ikke uttrykke med ord. Noen ganger har jeg vel nesten levd mer i deres (og din) verden enn i min egen. Historiene dine er fantastiske, og jeg kommer nok alltid til å vende tilbake til dem med ujevne mellomrom.
Etter et rikt liv, fullt av all slags eventyr, og mer enn et halvt århundre i lesegledens tjeneste, har du fortjent å bli gjenforent med din Asbjørn nå. Hvil i fred, kjære Margit! Håper du får rett i det siste du sa til meg den kvelden på Fagernes: at vi vil møtes igjen. Takk for alt!