Eftersom jag hävdar att min senaste roman, Nemea, är en feministisk fantasyroman kryddad med samer så satte jag boken i handen på en känd feminist som har arbetat för regeringen i jämställdhetsfrågor (förra regeringen, inte den här).
Till min stora förvåning blev jag godkänd som feminist eftersom jag ofta har starka kvinnor i agerande roller och inte betraktar kvinnor som objekt eller offer (som är alltför vanligt i böcker).
Feministen i fråga läste även vidare i Svärdsspel och efter att ha läst den fick jag diagnosen "likställdhetsfeminist". Det var tydligen inte enbart positivt, eftersom jag tar för lätt på skillnaden mellan könen och kan tendera att porträttera mina starka kvinnor som män, d.v.s de är starka på ett manligt sätt (Kaeila kanske är bästa exemplet) och har inte starka kvinnliga egenskaper. Det positiva med att vara likställdhetsfeminist var att man inte ansåg att det fanns särskilt stora skillnader mellan könen vad gäller prestationer etc
Det finns olika grenar och inriktningar bland feminister som jag inte har särskilt bra koll, men jag fascinerades ändå av etiketten och funderar på att sätta likställdhetsfeminist på mitt framtida visitkort (på det nuvarande skulle det nog mest förvirra).
Tänkte bara att jag var tvungen att dela med mig av det här på något sätt
Har du någon åsikt/tanke om hur kvinnor gestaltas i mina (och andras) böcker?
Vore intressant att höra någon analysera vår älskade Margits böcker ur ett feministiskt perspektiv. Hon är nog inte likställdhetsfeminist i varje fall