Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 23:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 maj 2009, 14:39 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
www.vulkan.se är en bokmaskin där vem som helst kan ge ut en bok.

Tänker ge ut min allra första bok (före Nemea): Nemesis där för att få en bok utgiven i år :-)

Jag gillade upplägget på kapitel1.se där man enkelt kunde skapa en fin framsida till sin bok. Nu behöver jag någon form av public domain bild jag kan använda till omslaget. Och det behöver jag hjälp med.

Boken handlar om
* Lasermannen
* Fördomar och rasism
* Ultravåld
* En präst som delar ut rättvisa enligt öga för öga, tand för tand-principen

Och nej, det är inte min bästa bok :-) Jag har inte låtit någon läsa den på tio år.

Jag behöver dessutom en ny titel som innehåller ordet "Lasermannen". Funderade på Lasermannens Nemesis eller Lasermannens kulor.

Jag tror inte jag ger ut Dackefejden så här, den letar jag fortfarande efter ett "riktigt förlag" till



1) Förslag på omslagsbild
2) Bra namn på boken

Kan ni hjälpa till?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2009, 09:33 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tänkte posta några förslag på omslagsbild här. Tänk Lasermannen, rasism och våld när ni utvärderar de här (måste ha bilder man får använda gratis, vilket begränsar urvalet)

http://www.publicdomainpictures.net/vie ... image=1283
(Skrikande staty)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2009, 09:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Helst av allt skulle jag vilja hitta en bild av en präst med en pistol, men det är ju svårt... eller en public domain bild på Lasermannen (fast poängen i boken är att John Ausonius INTE begick morden utan talade sanning hela tiden, det är bokens utgångspunkt, även om det inte är sant - han erkände senare), eller en gatuskjutning... eller en massa beväpnade skinheads (eller åtminstone hotande)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2009, 16:01 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Eva skriver (via korrläsarmailen):

När det gäller namn så är "lasermannen" ett utmärkt namn om man kopplar ihop den med det som hände - Men, det är ett fasligt långt romannamn. Och kombon nemesis och lasermannen är hur ska man säga det problematiskt. Jag vet att alla har sina dunkla kopplingar till egna erfarenheter... men mina personliga är:
- Lasermannen = En långkörare i nyheterna som blev lika tråkig som lång. Precis som andra liknande hemskheter som skett så tröttnade jag på den snabbt och kände mest att folk som redan var rasister fick tillfälle att vara rasister ett tag... Alltså imho inte en bra koppling...
- Nemesis = en urbota dålig sf-serie som buggade ut så många gånger att jag blev galen.

Trots min invändning så är Lasermannen det mer säljande namnet av de två. Det är svenskt, det är "rätt". Haken är väl att kopplingen till det som verkligen hände kan färga läsarens syn på boken... det kan vara bra och dåligt. Precis som den filmen som handlade om motsvarigheten till Knutby mordet... dvs inte riktigt alls och inte alls enligt författaren om jag förstått rätt. Folk började i alla fall att koppla ihop de två ett tag, dvs boken och det som hände i Knutby.

Med bakgrunden så är det säljande, folk vill i alla fall kolla vad det rör sig om, om om det nu handlar om verkligheten eller är en ren fiction.

Så för och nackdelar med namnet "Lasermannen" i alla fall.

Jag kan i alla fall inte få ihop kombon L och Nemesis. :(

Men hehe, i hjärnan flög en ful liten djävul upp

"Lasermannen Ser Rött"


---



Förlåt... :)

"Lasermannens Hämnare"

Det är ju just ordet Nemesis som inte fungerar för mig. Lasermannen känns väldigt svenskt, men det gör inte Nemesis (om ock ett svenskt ord). Till och med lite lantligt och bonnigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2009, 16:01 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag svarar:


Jag är värdelös på att ta foton som blir bra… men jag har lärt mig också att man måste ha människor på bokomslag annars blir de jättetråkiga. Och då behövs en prästkostym och ett fejkvapen och då blev det meckigt

Eftersom jag ger ut på Vulkan mest för att ha en till utgiven bok i CV:t blir jag förvånad om mer än 10 pers köper den… så en så säljande titel som möjligt kanske vore bra. ”Lasermannen” är ju lätt och komplett,men tämligen missvisande.

Ok, vi är eniga om att Lasermannen måste vara med i titeln. Kan man ha något mer ord? Tyckte du något om ”Lasermannens kulor”? Fast det låter iofs som ”The balls of the laser man” ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2009, 16:55 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Dan skrev:
Funderade på Lasermannens kulor.


Jag har en känsla av att den titeln kan misstolkas...
:whistle:

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2009, 17:36 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Beast skrev:
Dan skrev:
Funderade på Lasermannens kulor.


Jag har en känsla av att den titeln kan misstolkas...
:whistle:


:rofl2: :rofl2: :rofl2: :rofl2:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2009, 07:49 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
BALLS OF THE LASER GUY!!! Kan det bli fel?

Faktum är att det kanske inte är så fel om den misstolkas, eftersom den väcker uppmärksamhet :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2009, 13:02 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Försöker lägga ut den nu, kan alltid editera i efterhand.

Det preliminära namnet blir "Lasermannen" men jag är inte helt nöjd med det


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2009, 13:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Enligt principen "fort och fel" ligger boken nu ute på Vulkan, återstår en hel del redigeringsarbete dock :-)

Det märkligaste av allt var att pocketutgåvan kostar 218 kr, jag tror inte det blir en storsäljare :-)

Hmm, önskar jag hade sinne för det grafiska, det är ju alltid Neogames som har fixat sånt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2009, 13:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu ligger den ute på Vulkan till det facila priset
av

238 SEK (pocket)
403 SEK (hård pärm)
49 SEK (E-bok)

Jag tror inte det blir någon storsäljare med de priserna :-)

Provläs gärna boken (gratis) genom att klicka på "Provläs". Hur mycket kan jag minska fonten för att försöka få ner tryckkostnaden (mitt pålägg är 14 kr)? Nuvarande font är 10 punkters för brödtexten. Skulle det fungera med 8? 9? 7?

https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=35186


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 maj 2009, 14:56 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Fler kommentarer utifrån:


Lasermannens kulor... jösses, jag är just nu nedanför bältet i tankarna. Vore bra titel för en Porroman. :)

Lasermannens Öga?
Lasermannens Löfte?
Lasermannens Mod?
Lasermannens Blick?
Lasermannens Tro?

Att fixa en prästkrage och en nacke på en person vore kanske inte så svårt. Sedan finns det ju en rad duktiga fotografer att snacka med på forumet också.
Vad det gäller att det måste vara en människa med håller jag kanske inte med. Dessutom behöver det kanske inte vara just prästen själv, varför inte ta en diffus "måltavla"? Fotot behöver ju inte vara kristallklart, kan vara mer suggestivt att ha en ofocuserad person också.
Ok, i den här romanens fall är det kanske bra att sikta in sig på ett fotografi. Men om du någon gång "Goes classic Deckare" så är imho ett målat omslag helt ok. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juni 2010, 09:00 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Konstigt att jag inte skrev hur det gick i den här tråden.

Här finns den i alla fall:

https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=35186

Måste omarbeta den för att få ner den i pris, typ byta typsnitt och sånt. Känns inte så prioriterat just nu dock.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 december 2010, 21:37 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Lasermannens krage? :) Fast kanske lite sent nu.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 december 2010, 21:41 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Dan skrev:
Konstigt att jag inte skrev hur det gick i den här tråden.

Här finns den i alla fall:

https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=35186

Måste omarbeta den för att få ner den i pris, typ byta typsnitt och sånt. Känns inte så prioriterat just nu dock.



Du borde lansera den nu, då skulle säkert hur många som helst nappa! :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012