Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 22 juni 2006, 16:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
(EDIT 090503 - på grund av att Bok 2 är så försenad hos förlaget ligger korrläsningen av bok 3 nere tills vidare)


(OBS! Bok 3 - bok 2 är klar sedan länge, väntar bara på att Neogames ska skicka iväg den till tryckeriet)

Vill du bli korrekturläsare och bidra till resten av böckerna i Mörkretserien?

Du behöver inte kunna något särskilt eller vara av någon speciell ålder, ras eller kön för att vara en bra korrekturläsare. Jag ställer i princip bara två krav

1) Du måste ha lite tid över som du kan lägga på korrekturläsningen. Tänk igenom detta två gånger. Känner du att det finns stor risk att du hoppar av direkt, så kanske du inte är helt lämpad för läsningen. En 6-7 kapitel under 3-4 månader vill jag att du orkar, minst :-)
2) Du måste vara medlem på det här forumet.

Först vill jag säga att det här inte handlar om språklig korrekturläsning. Det korrekta språket är sekundärt (utan att för den skull vara oviktigt) – det viktigaste med korrläsningen är att jag vill skriva en spännande och gripande historia. Det är upp till dig att berätta för mig när min bok är bra och när den suger. Var inte rädd för att kritisera mig! Det första jag lärde mig som författare var att man var tvungen att kunna ta kritik, annars har man ingenting i branschen att göra.

Obs! Du behöver inte ha någon erfarenhet av rollspel eller något annat spel för att kunna korrekturläsa mina böcker. Den enda erfarenhet du behöver är att du har läst minst en roman i ditt liv.


HUR GÖR DU FÖR ATT BLI KORREKTURLÄSARE

1) Skicka ett PM till mig (Dan). Berätta följande om dig själv:
a. Ditt namn
b. Ditt födelseår
c. Din emailadress
d. Om du spelar rollspelet Eon eller känner till Neogames fantasyvärld Mundana på annat sätt. Om du har läst Eon-boken "Legender & Hemligheter" vill jag gärna att du nämner det också.
e. Vilka av mina böcker du har läst
f. Din favoritförfattare (inte bara fantasy)


2) Anmäl dig till usergroups "Korrekturläsare" (i menyn högst upp på sidan)


HUR GÅR DET TILL RENT PRAKTISKT?

Det enklaste sättet att sköta korrläsningen är att jag skickar dig ett worddokument, varpå du läser igenom det och för dina anteckningar i en separat fil eller på papper. Skicka mig sedan filen eller pappret. När du anmärker på något skriv då vilket stycke det rör sig om och de tre första orden i stycket så hittar jag det. (Typ “”Och han vände…”: Här är femte meningen något underlig, omstrukturera!”)

Jag gillar att skicka 1-3 kapitel på en gång i stället för hela boken. Skälet till detta är att jag vill att du ska få ett kapitel som är så mycket korrekturläst av andra som möjligt så du slipper påpeka samma fel som andra redan har påpekat. Därför får du kapitlena i små portioner så att andra hinner korrekturläsa dem.



HJÄLPFRÅGOR FÖR KORREKTURLÄSARE
--------------------------------------------------------------
Här är lite hjälpfrågor för att hjälpa dig under din korrekturläsning:

Finns det uttryck som jag upprepar ofta och vad skulle jag kunna ersätta dem med?
Upprepar jag personnamn hela tiden istället för t.ex. han eller hon?
Hur ser min kommatering ut? Reglerna för kommatering verkar ha ändrats sedan jag gick i skolan, kommatering är mycket mer OK nu än då. Ser något konstigt ut?
Språkfel, förstås.
Använder jag ord du inte förstår? Vilka i så fall?
Använder jag för svåra ord?
Lyckas jag hitta balansen mellan ett lite mer medeltida språk och ett modernt? Olika personer talar med olika grad av modernitet. En soldisk riddare ska vara mer högtravande, Tzila eller Manuari pratar nästan modern slang.

Beskrivningar av platser och miljöer- tillräckligt, för lite, för omfattande – koncentrerar de sig kanske på fel saker?
Vad får du för känsla av att läsa det du just har läst?
Jag försöker skriva varje stycke skildrat ur en persons synvinkel. Det finns ingen allvetande berättare, utom i undantagsfall. Har jag lyckats? Ser man någonsin fel persons tankar?
Finns det situationer där man inte förstår vad som händer?
När är det spännande?
När är det sorgligt?
När väcker det känslor överhuvudtaget?
Meningen med historien är att en okunnig ska förstå precis lika mycket som någon som har läst rollspelet Eon – finns det något tillfälle där det inte uppfylls?
Finns det någon person som beter sig ologiskt?
När är dialogen levande och när är den onaturlig? (Ett trick här är att läsa den högt och höra hur den låter, så brukar jag göra)
Känner du någon lust att läsa mer om Eons värld när du har läst min historia?
Om du är rollspelare och inte tidigare har kommit i kontakt med Eon, blir du inspirerad att spela rollspelet?
När är historien för seg och tråkig? (Peka ut de skyldiga styckena så ska de få smaka omredigering)

Om korrekturläsningen gäller Mörkerserien (Stormens vandrare, Ljusets vandrareDrömmens vandrare, Nattens vandrare) så har jag inte så många korrläsare som inte har läst bok 1, så alla synpunkter om just att börja på bok 2 är jätteviktiga och det är bra om vi kan ha en diskussion. Jag har nämligen inte riktigt bestämt mig för hur mycket som ska förklaras i bok 2 som redan är förklarat i bok 1 (och bok 3 för bok 2, etc). Serien är rätt komplex och jag vill inte tråka ut de som har läst bok 1 samtidigt som jag inte vill att de som börjar med bok 2 ska vara helt förvirrade. Kanske en resumé vore en idé? Även ni som har läst bok 1 (Stormens vandrare) är förstår välkomna med synpunkter i den här frågan.


Hur bra är egentligen den här boken på en skala 1-10? Egentligen vill jag ju skriva världens bästa fantasy, vad behöver jag göra för att göra den ännu bättre? Hur bra är den jämfört med Svärdsspel? Bättre/sämre?



- En sak som kan vara värd att nämna också: En vanlig fara när man för in många korrekturer är att man rättar sig för mycket efter korrekturläsarna och att texten förlorar mitt eget språk (eller att jag får korra tillbaka en ändring när nästa korrläsare ser den). Därför tillämpar jag ofta regeln att jag inte ändrar något (som inte är självklart fel, som t.ex. ett stavfel) förrän två korrekturläsare har påpekat det. Tro därför inte att jag ignorerar något bara för att det inte är ändrat ...än

- Förut hade jag ett problem med att tidigare kapitel blev sönderkorrade (alla korrläsare börjar ju från början, kanske en av tre når slutet). Därför har jag nu försökt bli bättre på att bevara min egen stil. Därför ber jag dit att inte hänga upp dig på något av följande (ifall det inte verkligen är klart och tydligt fel):

o Jag använder inte särskilt många komma! "Komma, men" har jag lärt mig leva med men du kommer inte att få se så många "komma, och" och "komma,som". Lev med det.
o "lös" eller "lyste" är en smakfråga. Jag har konsekvent valt "lös" genom hela Mörkret-serien


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012