Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 179 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18 februari 2006, 17:48 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det här var en idé jag fick. Jag vet inte om den är bra eller inte, men nu händer det i vilket fall.

I samband med att jag nästan slutade skriva våren 2005 när jag lade ner projektet "Alarik och roms fall år 410 e.kr." lärde jag mig väldigt mycket om Rom.

Det är kunskap jag gillar att ha och nu tänkte jag se till att den hålls färsk genom att - med egna ord - berätta för er om alla lirare som var kejsare i Rom och vad de hade för sig. I tur och ordning.

Kommentera gärna faktafel. Jag ska försöka undvika att göra dem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 17:56 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE nr 0 (NOLL) - Julius Ceasar

-----------------------------------

Vilken kille! Men han var aldrig kejsare i Rom, däremot uppkallades kejsarna efter honom. Både namnet "Ceasar" och "Augustus" (kejsare nr 1) användes som titlar av efterföljande kejsare.

Kort om Julius Caesar följer här. Han är nog den mest kände av alla jag ska tala om så jag försöker fatta mig kort.
* Se TV-Serien Rome. Mycket bra Caesarprojekt
* Ceasar var en kille som ville ha mer makt till Ceasar. Det var allt han ville i princip. Och han var en MÄSTARE i att fixa det.
* Han började sin karriär under Sulla (Roms första riktiga diktator). Sulla ville mörda honom men orkade inte fylla i rätt papper så han klarade sig.
* En dag blev den unge Julius kidnappad av pirater. De tog honom till sitt hemliga pirattillhåll i södra Turkiet och sa "haha, dig får vi minst 20 guldmynt för!"
"Vafalls?" svarade Ceasar. "Jag är värd minst 100 guldmynt! Men när de har betalat lösensumman ska jag komma tillbaka hit och korsfästa er allihop!"
"100 guldmynt!" sade piraterna. "Taget!"
Ceasars stackars släktingar, den anrika men fattiga släkten Julius, fick punga ut med pengarna, varpå Ceasar blev fri, åkte hem, begärde 100 guldmynt till, köpte legosoldater och åkte tillbaka till piraterna och korsfäste dem allihop.
* Ceasar drogs in i maktkampen mellan Crassus och Pompejus och blev vågmästare i det första triumviratet. Crassus gick och dog på ett väldigt klantigt sätt (en annan historia) varpå Pompejus och Ceasar gjorde allt för att vara kompisar (bland annat gifte Ceasar bort sin dotter med Pompejus). Det sprack ändå och allt det skildras i Tv-serien Rome väldigt bra
* Ceasar sa aldrig "Även du, min brutus" utan det mest historiskt korrekta man har kunnat härleda är en slutreplik som lyder: "Vad är det här? Våld mot Ceasar?"
* Ceasar ville bli kung över Rom och var det i princip. Romarna ville inte några kungar. Till slut mördades han för det. Augustus var betydligt smidigare
* När Ceasar dog testamenterade han överraskande alla sina pengar och sitt namn till sin 18-årige systerson Octavius som han bara hade träffat en gång. Hans närmste man, Markus Antonius, blev fett lack över detta.
* Ceasar var en galen kvinnokarl. Hans soldater brukade sjunga "Göm era kvinnor, den skallige påsättaren är på G!" Hans mest berömda erövring (som erövrade honom betydligt mer) var den egyptiska prinsessan Cleopatra, en slug ung dam
* Caesar var ett militärt geni av sällan skådat slag. Han vann ett antal fältslag mot omöjliga odds.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 18:05 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE NR 1 - AUGUSTUS
----------------------------------
Augustus började sin karriär som Octavius och hans historia är mycket lång och komplicerad och utgör förmodligen säsong 2-4 av TV-serien ROME. Jag ska inte skildra den här, främst för att han också är väldigt välkänd.

Kort om Augustus

* Han kunde inte leda fältslag och var en usel general, men han såg till att göra den gamle Ceasargenerealen Agrippa till sin andreman och Agrippa hade ingen överman när Ceasar var död
* Augustus blev den förste kejsaren i Rom genom att inte verka vilja bli det. Han lurade alla att tro att han räddade republiken medan han i själva verket avskaffade den. Han kan ha varit den slugaste ledaren någonsin. Otroligt slipad kille som såg till att rätt personer gillade honom och att fel personer dog
* Augustus var helt igenom ond i modern mening. Han avrättade folk till höger och vänster medan Julius Caesar var känd för sin nåd. "Jag tänker inte göra min fars misstag" brukade Augustus säga
* År 27 f.kr. ungefär var Augustus maktövertagnade och krossande av Marcus Antonius (som i princip hade varit kung över hela östra romarriket, inklusive i Egypten, där han hade ihop det med Cleopatra) klart och han blev kejsare, något han fortsatte med i otroliga 41 år. När han dog var det ingen som kom ihåg republiken. Hade han levt kortare hade romarriket förmodligen återgått till republik och inbördeskrig när han dog, särskilt eftersom 6 (sex!!!) stycken tronföljare dog innan Augustus dog
* En del av Augustus propaganda var att bygga feta hus i Rom och höja kulturen till skyarna. Roms nationalpoem "Aeneaden" tillverkade på Augustus order av Virgilius (som är en av huvudpersonerna i Dantes "Inferno")
* Bästa repliken är när Augustus general Varus lyckas sjabbla bort tre legioner i Germanien och dö på kuppen. Augustus får veta detta (ett av Roms största nederlag någonsin och den direkta anledningen till att vi och Tyskland aldrig införlivades i romarriket) vid sitt hov när han är typ 70 bast och han börjar gråta och skriker högt och klagande: "Varus, Varus, ge mig mina legioner tillbaka!"
* Augustus införlivade många områden med Rom, trots att han officiellt inte tyckte att romarriket skulle växa. Ett av dem var Israel/Palestina och för att hålla ordning där gav han ordern att alla skulle skattskrivas. Två av dem som bodde där var Josef och Maria som då tvingades bege sig till Betlehem fast hon var gravid. Ni kanske har hört storyn.
* Augustus sista val av tronföljare bland sina släktingar var den gamle (bara 20 år yngre än honom själv) Tiberius, hans styvson, som han inte alls litade på.

Vi måste ha ett till citat här. Det kommer från Marcus Antonius när han hör att Augustus håller på att vända alla i Rom mot honom (Han är i egypten och festar med Cleopatra): "Vad spelar det dig för roll om jag knullar drottningen i Egypten? Jag vet nog hur många du sätter på när Livia inte tittar! Din gamla horbock!"

Ja, det är i princip språket i det brevet :-)

Augustus får betyget 10 av 10 som kejsare. Hela kejsardömet var i princip hans uppfinning och i det formatet som han skötte det var det kanske ett av de bästa statsskick som har funnits, för folks frihet och ekonomisk tillväxt. Han var ett geni, fast ett ont geni


Senast redigerad av Dan 22 februari 2006, 12:04, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 18:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE nr 2 - TIBERIUS (14-37 e.kr)
-----------------------------------
Nu blir det roligare. Peter O´Toole gör en jättebra skildring av Tiberius i den skandalomsusade filmen Caligula (som bara måste ses för sin fantastiska skildring av Roms dekadens).

Augustus skapade imperiet. Någon var tvungen att förvalta det efter honom. Tiberius var alternativ nr 7. Alla andra dog innan honom och trots att han hade gått i exil för att han var så sur på sin styvfar (han satt på en ö i medelhavet och söp och tjurade i tio år ungefär) så blev han hämtad tillbaka och utsedd till tronföljare.

Jesus korsfästes under Tiberius. Han märkte inte något av det, förstås, för det var en ganska obetydligt händelse i en liten skitprovins. Men han gav Pontius Pilatus sparken för att han var för grym. Det krävdes väldigt mycket för att få sparken av Tiberius och historikernas dom över Pontius Pilatus är att han var en av de ondaste män som varit romersk ståthållare. Att han skulle vilja benåda Jesus är anti-judisk propaganda från de tidiga kristna som inte ville bli associerade med judarna men gärna med romarna


Det var ett bevis på Augustus politiska geni att någon som Tiberius kunde bli enväldig härskare över Rom. Republiken hade gjort processen kort med Tiberius. Inbördeskrigen hade ättit honom levande, men nu var alla inställda på att de skulle ha en kejsare, ja till och med senaten villa ha en kejsare och det var bara Tiberius som dög.

Trots detta var Tiberius hjärna på upphällningen redan när han blev kejsare (vid 50+) och han blev räddare och räddare för lönnmord. Prefekten över kejsarens livvakt (5000 elitsoldater i Rom) övertalade honom att han kunde hålla koll på Rom medan Tiberius var i säkerhet i sin villa långt ute på landet. Tiberius flyttade dit och kom aldrig tillbaka till Rom. Ungefär tio år tillbringade han i sin villa, medan han söp som ett djur och knullade allt som rörde sig. Han hade ett antal könssjukdomar och blev till slut fullständigt galen, men det gjorde inte så mycket för prefekten höll ordning i Rom och styrde hela romarriket tämligen väl.

Därför blev slutbetyget för Tiberius som kejsare en 6:a, folk gillade honom eftersom de slapp träffa honom och reformerna som Augustus hade genomfört gjorde att alla hade det bättre än någonsin i imperiet.


Senast redigerad av Dan 10 maj 2006, 23:47, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 18:22 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE nr 3 - CALIGULA
----------------------------

Caligula = "Liten stövel"

Ingen som ville leva kallade honom det efter att han hade blivit kejsare. Hans namn var "Gaius"

Se filmen Caligula. Mycket sevärd. Bra och i princip historisk korrekt skildring av Roms sämste kejsare.

Caligula var fullständigt skogstokig.

Här är några av hans illdåd:
* incestuös kärleksaffär med sin syster
* Tvingade alla senatorer att prostituera sina hustrur för att ge Caligula mer pengar. Han var genast där och tryckte på högdjuren också, dock utan att betala
* Bröllopsscenen i filmen är helt korrekt. Han tar in brudparet på ett rum, våldtar bruden och sticker sedan sin näve i fett och fistar brudgummen. Någon månad senare låter han sina slavar tortera ihjäl brudgummen under flera timmar medan han sitter och dricker vin. Brudgummens brott? Han var en för perfekt romare.
* Legionerna, fortfarande i topptrim efter Augustus, samlas för att invadera Brittanien (typ 40.000 man) på Frankrikes kust. De väntar på den slutgiltiga ordern men Caligula bestämmer sig för att de ska plocka snäckor istället. Dessa snäckor blir då "krigsbyte" och Caligula bestämmer sig för att Brittanien är erövrat utan att någon romare åkte dit. Sedan måste alla bete sig om att romarna har Brittanien och Caligula firar en triumf i Rom eftersom han erövrade det
* Caligula gillade att sova med sin häst i sängen
* Caligula gillade sin häst väldigt mycket och utsåg den till senator.
* Det är mycket troligt att Caligula mördade Tiberius när han tyckte att den gamle kejsaren inte dog fort nog när han väl blev sjuk. (Se filmen igen)
* Augustus skapade en stark statsform som kunde motstå en man som Caligula. Kejsardömet överlevde sin allra sämste kejsare
* Caligula mördades av sina egna vakter som hade fått nog. Tyvärr slog de även ihjäl hans oskyldiga lilla dotter (2 år typ) och hans fru.
* Caligula lät mörda de flesta i hans släkt eftersom de kanske ville mörda honom. Den enda som klarade sig var hans lätt efterblivne morbror Claudius, som inte kunde tala och gå ordentligt. Caligula gillade att skratta åt Claudius och håna honom offentligt, särskilt inför senaten. Och ja, Caligula mördade även prefekten som hade tagit över i Rom under Tiberius tid, trots att prefekten verkligen gjorde allt för Caligula

Julius Caesar hade dött för att romarna trodde att han kanske ville vara kung, men Caligula var den förste som utropade sig själv till en levande gud. Alla förnuftiga kejsare uppmuntrade kejsarkulten men vägrade dyrkas som gudar, utan istället fick folk avguda kejsarens "genius", hans ande, hans gudomliga inspiration. Augustus introducerade det och det hängde med till kristendomen, men Caligula sket i allt och utsåg sig själv till högsta gud.



Betyg som kejsare: 1 på en skala 1-10


Senast redigerad av Dan 18 februari 2006, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 18:54 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE nr 4 - CLAUDIUS
-----------------------------------

Claudius - my man! Jag har allt gott att säga om Claudius. Han verkade efterbliven för han kunde inte tala och gå ordentligt, men han var minst lika smart som vilken senator som helst. Claudius hade ett genuint intresse av att vara en bra kejsare, även om han gärna förlorade sig i detaljer (han gillade att vara historiker och domare). Han jobbade mycket och försökte göra rätt saker, men åt och drack gärna för mycket.

Claudius största misstag var att lita på sin andra hustru. Först fick han en son, Brittanicus och sedan dog hans första hustru. Han gifte sig då med en kvinna som hade en son sedan tidigare, den unge Nero. Hon var väldigt attraktiv och högboren och gjorde allt för att Claudius skulle förlora sig i henne, vilket han gjorde.

Men nu går vi händelse i förväg. Först måste vi hantera senaten, som inte gillade att de nu hade en kejsare som verkade vara en retard. Några senatorer tyckte först att de skulle gå tillbaka till republiken men 5000 elitsoldater ur preatorianska gardet som vaktade kejsaren insåg att de måste ha en kejsare för att ha kvar sitt jobb så de utsåg Claudius till kejsare. Man vet inte om Claudius låg bakom mordet på Caligula, men jag föredrar att betrakta som oskyldig.

Claudius insåg att han var tvungen att göra något stort och spektakulärt för att vinna folket och senatens förtroende och gissa vad han hittade då? En massa planer och generaler som hade funderat ut hur man skulle erövra Brittanien! Caligula hade ju fått dem att göra planerna, men de hade aldrig använts. Sagt och gjort, Claudius drog ihop armeerna igen, tog med sig senaten och marscherade in i Brittanien.

De förvånade britterna fick hur mycket stryk som helst. En kung som gav sig och sedan åkte till Rom utbrast förvånat: "Om ni har all den här prakten och marmorn, vad fan ska ni med våra lerhyddor till?"
Britannien var aldrig mycket att ha, utan Rom erövrade ön enbart för att vinna ära. Flera coola romare var inblande i det här, bland annat generalen Vespasianus, som utmärkte sig i Brittanien och blev hedrad av Claudius.

Efter Brittanienhistorien kunde Claudius ägna sig åt att döma, jobba och äta. Han hade det rätt bra men han insåg inte att hans dagar var räknade. Brittanicus, hans förste son, skulle snart vara stor nog att bli hans arvtagare men innan dess hade hans fru övertalat honom att låta Nero bli tronföljare så läjnge. Sedan började hon förgifta honom på både ett och annat sätt. Claudius lyckades överleva ett bra tag, utan att fatta vad det var som hände men till slut fick hon ihjäl honom och den 16-årige Nero stod som arvtagare till det romerska imperiet

Claudius får betyg 8 som kejsare. Från efterbliven gammal gubbe till en av de bättre kejsarna. Starkt jobbat, Clabbe!

Man måste nog nämna BBC:s klassiska TV-serie "Jag, Claudius" också. Inte helt rätt med historien, men väldigt väldigt intrigfyllt :-)


Senast redigerad av Dan 22 februari 2006, 13:50, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 18:59 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Kejsare nr 5 - NERO (54-68 e.kr)

--------------------------------
När Nero hade dödats ägnade sig många människor åt att smutskasta honom, så bilden vi än idag har av Nero är inte särskilt rättvis.

Saker Nero inte gjorde
--------------------
* Han var inte som Caligula
* Han eldade inte upp Rom
* Han spelade inte lyra när Rom brann

Saker Nero gjorde som kanske inte var helt bra
-----------------------
* Mördade mamma
* Struntade i sitt jobb
* Smög runt i Rom förklädd och söp till
* Mördade alla sina släktingar så att ingen kunde ta över efter honom
* Lät lejon äta upp kristna på arenan (inte colosseum för det var inte byggt än)

Nero kan vara den mest komplexe kejsaren. Han är både beundrandsvärd och ett monster samtidigt, men han är verkligen inte som Caligula. Tvärtom så var han länge mycket populär och en rättvis kejsare. Det var bland annat därför han kunde härska så länge.

Jag tolkar honom som en konstnärssjäl, en poet, diktare och skådespelare som egentligen bara ville syssla med det och ingenting annat. Men hans mamma hade gjort honom till Roms kejsare genom mord och hon tänkte inte låta honom komma undan.

Neros första fem år var bland de bästa i hela kejsardömet. Han hade tre starka rådgivare: Burrus, Seneca (berömd antik filosof) och mamma. Dessa tre skapade en ung idolkejsare som alla i Rom älskade. Nero själv var inte så intresserad, utan sa det han skulle säga, gjorde det han skulle göra och sedan klädde han ut sig och gick ut och söp med sina polare. En senator gav honom en käftsmäll på en fest när han var utklädd och när han dagen efter insåg att det var kejsaren han hade spöat upp (när han såg Nero med blåtiran) krälade han i stoftet och bad om förlåtelse - och fick det. "äh", sade Nero, "jag förtjänade det. Jag var full och tafsade på hans fru"

Med tiden blev Nero större och makten började stiga honom åt huvudet. Mammas order var inte så roliga att lyda längre. Så han dödade mamma. Planen var jätteinvecklad och misslyckades flera gånger (precis som när hon mördade Claudius) men till slut var den gamla häxan död. Nu kunde Nero ägna all sin tid åt sång och vin! Tjoho!! Tjollamolla!

Romarna gillade inte att man mördar sin mamma dock. När sedan Seneca sa upp sig och försökte fly till en ö och gå i exil så mördade Nero honom också. Utan rådgivare blev det svårt att vara en glassarkejsare och när Tigellinus dök upp som chef för livvakten så gick det rakt utför. Nero såg i Tigellinus någon som kunde sköta saker och ting som Seneca och Burrus hade gjort, men Tigellinus var ond och självkär och blev hatad av många.

En dag brann Rom upp. Det var en jävligt stor brasa. Den började i ett hamburgerstånd utanför Circus Maximus (den största sportarena som någonsin har byggts, fyra gånger så stor som Wembley) och staden, som var byggd av täta trähus, brann som fnöske. Nero gjorde allt för att stoppa branden. Han försökte till och med improvisera fram en brandkår av alla sina tjänare och slavar men slaget var förlorat. Elden vann och Rom var en rykande ruin.

"Det var Nero som eldade Rom!" sa någon.
"Det var Nero!"

Ryktena nådde Nero. Han hade precis bestämt sig för att utnyttja branden och bygga sitt Gyllene Hus, ett jättestort palats, mitt i centrala Rom och vräka alla som bodde där tidigare. Han genomförde planen och ryktena fick ny fart. Plötsligt insåg alla att det var Nero som hade eldat Rom för att bygga sitt gyllene hus.

"Det här är inte bra", sa Tigellinus. "Vi behöver några att skylla branden på."
"Men vem då?" sa Nero. "Senaten? De är jobbiga som fan."
"Nej", sa Tigellinus. "Romarna kommer inte att gilla om vi slänger senaten till lejonen"
"Men vem?" sade Nero. "Fort, jag vill ut och spela teater!"
"Jag har hört om några idioter som dyrkar en fjant som heter jesus och som inte vill offra till Jupiter!" sa Tigellinus.
"Släng dem till lejonen!" sa Nero. "Kan jag gå nu?"
"Gå du", sa Tigellinus.

Och så blev den första församlingen i Rom, den som hade grundats av Petrus och Paulus, slängda till lejonen. Detta har lett till tvåtusen år av Nerosmädelser från katolska kyrkan, vilket inte har bidragit till Neros popularitet.

Nu var det mycket bråk i Rom, tyckte Nero och han begav sig därför på turne i nästan två år i Grekland där han deltog i Olympiaden och framträdde på massor av scener och var med i andra tävlingar. Han vann alla tävlingar och fick lysande recensioner.

I Rom hade han lämnat en ståthållare. Ståthållaren skrev varje dag till Nero och sa "Du måste komma tillbaka. Alla hatar dig och vill göra uppror."
Nero sa "Döda några, lämna mig i fred."

Ett offer var den genialiske generalen Nisse (kommer inte ihåg hans namn) som hade vunnit flera segrar mot ärkefienden Parthien i Armenien och Syrien. Tigellinus sa till Nero att Nisse kunde bli farlig, varpå Nero bjöd in honom på fest. Nisse lämnade sina legioner och åkte till Rom, där Nero omedelbart gav honom order att begå självmord.

"Fan vad jag är korkad som gick på den enkla", sa Nisse och tog livet av sig.

Nu hade många fått nog av Nero och Vindex, en prokonsul i Gallien, höjde upprorsfanan. Nu var det många som ville ha tillbaka Nero till Rom (och många som fortfarande var lojala, bland annat Vespasianus, befälhavaren i Israel) men Nero var upptagen med att spela teater i Grekland.

När guvernören i Spanien, den gamle senatorn Galba, anslöt sig till upproret, slöt många andra arméer upp. Neros gamle vän Otho, som hade förvisats till Portugal eftersom Nero hade snott hans fru (och gift sig med henne) blev Galbas närmste man.

En dag återvände Nero till Rom men när han kom dit insåg han att det var kört och att något dumt skull ehända snart. Han bestämde sig för att fly, precis i rätt tid. Senaten förklarade honom som "statens fiende" och när han hörde det tvingade han en slav att döda honom.

Hans sista ord var "Oj, vilken stor konstnär världen förlorar när jag dör."

Nero får betyg 3 av 10 som kejsare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:24 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Kejsare nr 6 - GALBA
--------------------------------

Det gick inte så bra för Galba. Nero var död och Vindex också, så Galba blev kejsare. De flesta insåg att Nero had to go, och var positivt inställda till Galba när han kom till Rom. Särskilt Otho, som trodde att han skulle bli en väldigt gamle Galbas arvtagare.

Galba insåg att Rom hade väldigt lite pengar eftersom Nero hade festat upp det mesta, så han bestämde sig för att ORDNING var bra. Praetorianska gardet, kejsarens elitlivvakt, hade mutats till att acceptera Galba men Galba bestämde sig för att ett bra sätt att spara pengar var att skita i att betala dem.

När alla andra insåg hur hård Galba var (han var som en gammal sträng rektor) så började de knorra.

Kanske hade Galba kunnat lyckas med det han gjorde, men nu är vi framme vid DE FYRA KEJSARNAS ÅR (år 69 e.kr.) och där händer det grejor.

Galbas key mistake var att utse någon annan än Otho till efterföljare. Otho gick då till praetorianska gardetm, som som vanlgit var de enda med vapen i Rom.

"Öh!" sa Otto. "Gillar ni Galba?"
"VAR FAN ÄR VÅRA PENGAR?" sa praetorianerna.
"Ok", sa Otho. "Vi gör så här. Ni får pegnarna av mig istället och jag blir kejsare."
"Ok", sa praetorianerna och gjorde köttfärs av Galba.

Det de inte visste var att de germanska legionerna som höll gränsen mot de otäcka germanerna också hade kommit fram till att Galba var en idiot. De hade utsett Vitellus, deras befälhavare, till kejsare istället. För nu visste romarna att legionerna kunde utse kejsare och det skulle med tiden bli en av de bidragande orsakerna till romarrikets fall, men det är 407 år kvar till dess

Galba betyg som kejsare: 4 av 10. För hård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Kejsare nr 7 - OTHO (år 69 e.kr)
-----------------------------

"Nu är jag kejsare!" sa Otho.
"VAR FAN ÄR VÅRA PENGAR?" sa praetorianerna.
"Här", sa Otho.
"Schysst! Vi gillar dig!"

Det gick några dagar. Otho njöt av sin makt.

"Öh", sa praetorianerna. "De germanska legionerna är på väg hit. De tycker att Vitellus är kejsare."
"Fuck" sa Otho. "Samla de andra legionerna."
"De är fett långt bort. De hinner inte hit!"
"Skit!" sa Otho.

Bud gick ut till de andra legionerna, men längst bort i öst satt de som hade alla pengar och soldater. Den gamle generalen och prokonsuln Marcellus (lite osäker på namnet) samlade sina kompisar och sa "Den där Otho är ingen bra kejsare."
"Men du då?" sa hans kompisar.
"Nej, nej", sa Marcellus. "Jag är för gammal coh har inga barn. Jag blir en till Galba. Nej, ta Vespanius istället. Han har två söner och den äldste, Titus är redan berömd efter att ha jämnat Jerusalem med marken och spöat skiten ur judarna."
Vespanius vaknade med ett ryck i ett hörn av rummet. "Jag?"
"Du!" sa Marcellus.
"My gahd!" sa Vespanius.

Otho lyckades samla lite folk och praetorianerna för att slåss mot de stridserfarna germanska legionerna i Italien. Det gick åt helvete och Otho tog sitt liv.

Vitellus var nu kejsare när han fick höra att alla legionerna i öster hade rest sig som en och utropat Vespasianus som kejsare.

Otho får betyg 3 av 10 som kejsare. Han tog sin chans men kunde inte se helheten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:33 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE nr 8 - Vitellus (år 69 e.kr)
-------------------------------------------
Vitelllus har fått mycket skit i historien och man vet inte hur mycket som är sant. Han ska ha varit hängiven åt sina lustar och oförmögen att inse hur kört läget var.

Nu var han kejsare, så han höll sina legioner kvar i Italien, varpå den germanska gränsen bröt samman och germanska barbarer började plundra Gallien och dricka fint slottsvin.

Vespasianus insåg att om man utropade sig till kejsare och begav sig till Rom så blev man köttad av näste kille som utropade sig till kejsare, så han begav sig i stället till Egypten och ingen vet riktigt vad han gjorde där. Marcellus samlade en massa legioner och tågade mot Rom men budet om Vespanius uppror mot Otho/Vitellus hade nått det område som är Österrike/Ungern/Jugoslavien idag och där fanns det en ambitiös kille med två legioner (10.000 man typ). Han anföll Italien på egen hand och när hans underlägsna styrka närmade sig de germanska legionerna så insåg de att läget var kört, även om de kunde spöa dessa första angriparna så kunde inte stå emot Marcellus samlade makt. Därför tog de helt enkelt Vitellus och slog ihjäl honom.

Spontant befann sig Vespasianus yngste son, Domitian, strax utanför Rom dit han hade flytt när hans farsa hade gjort uppror. Nu kunde han tåga in i Rom och utse sig till sin fars företrädare.

Marcellus var bra arg nu. Det var han som skulle vara i Rom och utse Vespanianus till kejsare, inte Domitian eller killen från Jugoslavien.

Vitellus får betyg 2 av 10 som kejsare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:42 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jättefint, Dan! Jag har lärt mig massor!!! :)

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE NR 9 - VESPASIANUS (69-79)
----------------------------------------

Här har vi en ordningssam kille. Gammal general och soldat, en typ av kejsare som flera gånger skulle rädda romarriket när det var på väg att gå åt fanders.

Vespasianus höll sig i Egypten i över ett år innan han vågade sig till Rom. Då var segern vunnen och alla gillade honom. Han tog tag i saker och styrde upp det mesta som var dåligt, främst genom militära reformer.

Han var en tuff och hårdbarkad kille som genomförde det som måste genomföras. Senaten var livrädda för honom, men han undvek att avrätta fiender om han kunde.

Om romarna gillade den hårde Vespasianus så älskade de Titus, hans äldste son, typ femton år äldre än lillebror Domitian. Titus hade fått den slutgiltiga segern över de jobbiga judarna och var den som hade plundrat Jerusalems tempel och rivit det för sista gången. Det är därför judarna aldrig har haft något tempel sedan dess.

Augustus idéer skapade fortfarande stabilitet och frihet i romarriket och när det nu blev lugn och ro så kunde romarna må bra som aldrig förr. Imperiet var på väg mot sin storhetstid och Vespasianus ledde det med fast hand mot nya stordåd.

Vespasianus betyg som kejsare: 9 av 10. Svårt att göra något bättre under de konstiga omständigheter som fanns.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:48 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
KEJSARE nr 10 - TITUS
-------------------------------

Alla guldgosse, Titus, oj vad romarna gillade honom! När Vespasianus dog av ålder så var det party. Inte för att de ogillade honom, utan för att de älskade hans son.

Det är svårt att döma Titus för han hann inte göra mycket. Han såg Pompeji försvinna under askan och han byggde klart colosseum i Rom.

Sedan dog han. Tvärt! Av sjukdom.

Rom stod handfallet. Vad i? Han skulle ju bli den bäste kejsaren men han fick bara härska i två år. Kanske hade han blivit det också, för han hade sin fars goda egenskaper med ett mycket mer populärt sätt.

"Vad gör vi nu?" frågade Romarna.
"Han hade en bror!" sa någon.
"Oh yes - the slimy one!"

Domitian blev kejsare i Rom. Ingen hade ens tänkt på att det var en möjlighet. Ingen ... utom Domitian.

Titus får betyg 7 av 10. Han hann inte göra mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:51 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag skulle gärna kommentera, men det enda jag kan säga är att jag lovar att läsa det här en annan dag.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 februari 2006, 19:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Kejsare nr 11 - Domitian (81-96 e.kr)

---------------------------------------------------

Ingen ville ha honom. Han hade levt sitt liv i skuggan av sin far och bror. Och nu var han kejsare.

Ett nytt problem dök upp, ett problem som Julius Caeasar hade på sin todo-list när han dog 120 år tidigare: Dakerna! Dacia var ungefär jugoslavien på 1980-talet. Dakerna hade lärt sig mycket av romarna och skapat ett kungarike som inte längre var barbariskt. I stället hade de städer, arméer och gruvor där de utvann massor av metall. De hade börjat erövra område från barbarerna och halva deras gräns gick mot romarriket.

Droppen kom när en legion blev utplånad av dakerna.

"Fixa det här!" sa senaten. "Du är ju kejsaren!"
"fuck", sa Domitian. "Ok, vad skulle pappa ha gjort?"

Domitian ansträngde sig. Han var inte heller någon Caligula, tvärtom var han mycket mer en Nero, en som blev smutskastad av alla som kom efter honom. Ingen såg det han gjorde som var bra, alla såg det som var dåligt, eftersom segrarna skriver historien.

Kriget mot dakerna gick halvbra och folk var missnöjda i Rom. Nu blev Domitian rädd. Tänk om någon skulle mörda honom? Det var nog bäst att han mördade alla som han trodde skulle göra uppror? Det var ju så Augustus hade gjort. Det var ju så Sulla hade gjort.

Oj, vad impopulär han blev när romerska adelsmän började dö som flugor. Då började folk planera att mörda honom. Domitian överlevde det första mordförsöket, varpå han blev helt paranoid och mördade ännu fler.

Ändå var han kejsare i femton år. Det var först mot slutet som hans välde blev en terrorregim, en riktig tyranni där alla var livrädda för kejsaren, som inte verkade kunna producera en arvinge, för han hade inga barn.

I princip ALLA var inblandade i mordplanen som lyckades och när Domitian mördades hade senaten en plan för att förhindra att det skulle bli ett nytt "De fyra kejsarnas år". Vespasianus dynasti var saknad, men Domitian var inte saknad.

Allas blickar vändes mot den 60+ senatorn Nerva, mannen som de hade utsett för att styra upp romarriket.

Domitian får betyg 3 av 10 som kejsare. Mordterror är förmodligen inte ett bra sätt att styra, men han gjorde en del som var bra också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 179 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012