Dan skrev:
KEJSARE NR 1 - AUGUSTUS
----------------------------------
Augustus började sin karriär som Octavius och hans historia är mycket lång och komplicerad och utgör förmodligen säsong 2-4 av TV-serien ROME. Jag ska inte skildra den här, främst för att han också är väldigt välkänd.
Andra källor är naturligtvis den utmärkta TV-serien "Jag, Claudius", Suetonius kejsarbiografier och Alf Henriksons "Antikens Historier".
Citat:
Kort om Augustus
* Augustus blev den förste kejsaren i Rom genom att inte verka vilja bli det. Han lurade alla att tro att han räddade republiken medan han i själva verket avskaffade den. Han kan ha varit den slugaste ledaren någonsin. Otroligt slipad kille som såg till att rätt personer gillade honom och att fel personer dog
* Augustus var helt igenom ond i modern mening. Han avrättade folk till höger och vänster medan Julius Caesar var känd för sin nåd. "Jag tänker inte göra min fars misstag" brukade Augustus säga
Han har dock en viss konkurrens i slugt ledarskap och ondhet i form av Sulla. Sulla valde sig till diktator (den högsta titeln i rom). Han ställd sig i en talarstol och sade i princip att han nu styrde som han ville, och den som gjorde honom arg kunde räkna med förföljelse intill döden. Sedan mördades hela oppositionen och ett antal andra lösa typer. Den i princip enda som skonades var Gaius Julius Caesar, som dock tvangs fly landet.
När Sulla tillfrågades hur långt han skulle gå plockade han fram en lista på 80 namn, som sedan blev 250. Det var till och med möjligt för slavar att jäna en hacka genom att säta upp folk på dödslistan för att någon ville åt deras egendom. Efter att ha sett till att mängder med folk dött och också att många andra var medskyldiga eftersom de tjänat på alla dessa plötsliga dödsfall så lade han ner ämbetet och avgick. Han dog sedan en naturlig död![/quote]