dan skrev:
År 410 lämnar de sista romerska trupperna Brittanien. De har kallats av sin befälhavare Konstantin, som nu är kejsare parallellt med Honorius. De kommer aldrig tillbaka. Senare skriver britterna ett brev till Honorius och ber om hjälp ("Saxarna kommer! Vad ska vi göra? Skicka LEGIONERNA din sölkorv!!!"). Honorius svarar artigt att "tyvärr har vi inte tid att hjälpa er, ni får klara er själv. Lycka till!"
Honorius: "Orka bry sig!"
dan skrev:
Det är från den här tiden som legenden om Kung Arthur kommer - romarättlingen som vann slaget vid Mount Baton (ingen vet var det ligger eller om det har hänt) och räddade delar av Brittanien till Romanobritterna, som den befolkning romarna lämnade kvar kom att kallas.
Mount Baton... var känner jag igen det från? Just det, brittiska Lady Mountbatten var ju Sveriges drottning på 1920-talet! Är det samma namn, tro?
dan skrev:
För att hålla hunnerna glada bytte romare och hunner ädlingsbarn med varandra, varpå en romare vid namn Flavius Aetius växte upp bland hunnerna.
Vad är ädlingbarn? Har aldrig hört det ordet.
dan skrev:
Något väldigt märkligt hände - påven kom ut ur Rom och pratade med Attila, varpå hunnerna packade ihop sina grejor och red hem. Ingen vet vad han sa till dem, men historiker har spekulerat i att Attilla hade någon form av problem (uppror, proviantbrist etc)
Vad spännande!
dan skrev:
Attila vände hem till sitt vinterläger och firade bröllop med sin tolfte hustru. På morgonen efter var han död. Man vet inte varför. Jag vill gärna tro att han knullade ihjäl sig ... chansen var att han blev förgiftad också.
Chansen? Jag skulle säga risken
Men jag tycker att knullteorin låter roligare!