KEJSARE NR 1 - AUGUSTUS
----------------------------------
Augustus började sin karriär som Octavius och hans historia är mycket lång och komplicerad och utgör förmodligen säsong 2-4 av TV-serien ROME. Jag ska inte skildra den här, främst för att han också är väldigt välkänd.
Kort om Augustus
* Han kunde inte leda fältslag och var en usel general, men han såg till att göra den gamle Ceasargenerealen Agrippa till sin andreman och Agrippa hade ingen överman när Ceasar var död
* Augustus blev den förste kejsaren i Rom genom att inte verka vilja bli det. Han lurade alla att tro att han räddade republiken medan han i själva verket avskaffade den. Han kan ha varit den slugaste ledaren någonsin. Otroligt slipad kille som såg till att rätt personer gillade honom och att fel personer dog
* Augustus var helt igenom ond i modern mening. Han avrättade folk till höger och vänster medan Julius Caesar var känd för sin nåd. "Jag tänker inte göra min fars misstag" brukade Augustus säga
* År 27 f.kr. ungefär var Augustus maktövertagnade och krossande av Marcus Antonius (som i princip hade varit kung över hela östra romarriket, inklusive i Egypten, där han hade ihop det med Cleopatra) klart och han blev kejsare, något han fortsatte med i otroliga 41 år. När han dog var det ingen som kom ihåg republiken. Hade han levt kortare hade romarriket förmodligen återgått till republik och inbördeskrig när han dog, särskilt eftersom 6 (sex!!!) stycken tronföljare dog innan Augustus dog
* En del av Augustus propaganda var att bygga feta hus i Rom och höja kulturen till skyarna. Roms nationalpoem "Aeneaden" tillverkade på Augustus order av Virgilius (som är en av huvudpersonerna i Dantes "Inferno")
* Bästa repliken är när Augustus general Varus lyckas sjabbla bort tre legioner i Germanien och dö på kuppen. Augustus får veta detta (ett av Roms största nederlag någonsin och den direkta anledningen till att vi och Tyskland aldrig införlivades i romarriket) vid sitt hov när han är typ 70 bast och han börjar gråta och skriker högt och klagande: "Varus, Varus, ge mig mina legioner tillbaka!"
* Augustus införlivade många områden med Rom, trots att han officiellt inte tyckte att romarriket skulle växa. Ett av dem var Israel/Palestina och för att hålla ordning där gav han ordern att alla skulle skattskrivas. Två av dem som bodde där var Josef och Maria som då tvingades bege sig till Betlehem fast hon var gravid. Ni kanske har hört storyn.
* Augustus sista val av tronföljare bland sina släktingar var den gamle (bara 20 år yngre än honom själv) Tiberius, hans styvson, som han inte alls litade på.
Vi måste ha ett till citat här. Det kommer från Marcus Antonius när han hör att Augustus håller på att vända alla i Rom mot honom (Han är i egypten och festar med Cleopatra): "Vad spelar det dig för roll om jag knullar drottningen i Egypten? Jag vet nog hur många du sätter på när Livia inte tittar! Din gamla horbock!"
Ja, det är i princip språket i det brevet
Augustus får betyget 10 av 10 som kejsare. Hela kejsardömet var i princip hans uppfinning och i det formatet som han skötte det var det kanske ett av de bästa statsskick som har funnits, för folks frihet och ekonomisk tillväxt. Han var ett geni, fast ett ont geni