Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 14 september 2019, 18:35 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 14 september 2019, 18:30
Inlägg: 2
Hejsan.

Min sambo introducerade mig till er podd idag, vilket jag uppskattade mycket eftersom jag är ett stort Harry Potterfan.

Iallafall har jag två saker att tillägga:

Det är professor Quirell som släpper in trollet (hur han gör det och vart trollet kommer ifrån kan kjag dock inte minnas att jag har läst)

Quidditch vinns inte automatsikt av att man fångar kvicken. Fångandet av kvicken avslutar spelet och ger 150 poäng. (vilket oftast leder till vinst). Men det har hänt tt ett lag fångar kvicken men förlorar för att det andra laget har gjort fler mål och fått fler poäng.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 september 2019, 08:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paige skrev:
Hejsan.

Min sambo introducerade mig till er podd idag, vilket jag uppskattade mycket eftersom jag är ett stort Harry Potterfan.

Iallafall har jag två saker att tillägga:

Det är professor Quirell som släpper in trollet (hur han gör det och vart trollet kommer ifrån kan kjag dock inte minnas att jag har läst)

Quidditch vinns inte automatsikt av att man fångar kvicken. Fångandet av kvicken avslutar spelet och ger 150 poäng. (vilket oftast leder till vinst). Men det har hänt tt ett lag fångar kvicken men förlorar för att det andra laget har gjort fler mål och fått fler poäng.


Tack för klargörandet. Jag vill minnas att jag hävdade detsamma om Quidditch men Anna kanske klippte bort det :)

Välkommen till forumet!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 september 2019, 08:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paige skrev:
Hejsan.

Min sambo introducerade mig till er podd idag, vilket jag uppskattade mycket eftersom jag är ett stort Harry Potterfan.

Iallafall har jag två saker att tillägga:

Det är professor Quirell som släpper in trollet (hur han gör det och vart trollet kommer ifrån kan kjag dock inte minnas att jag har läst)

Quidditch vinns inte automatsikt av att man fångar kvicken. Fångandet av kvicken avslutar spelet och ger 150 poäng. (vilket oftast leder till vinst). Men det har hänt tt ett lag fångar kvicken men förlorar för att det andra laget har gjort fler mål och fått fler poäng.


Tack för klargörandet. Jag vill minnas att jag hävdade detsamma om Quidditch men Anna kanske klippte bort det :)

Välkommen till forumet!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 juni 2022, 13:37 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 20 juni 2022, 13:10
Inlägg: 2
Jag har alltid tyckt att första boken och filmen ligger på samma nivå som varandra i kvalitet,
ingen av dem är den riktigt bättre än den andra. Men jag anser att första filmen är en av de allra
bästa i hela filmserien, för den ger den bästa visuella känslan av en magisk värld. Jag har nästan inget
att kritisera, det enda jag kan säga i kritisk väg är man skulle tänkt på åldersspektrat på de vuxna skådespelarna. På grund av att Alan Rickman hade passerat 50- årsåldern när de startade filmserien
2001 så har det skenat iväg fullständigt med andra karaktärer senare.

I övrigt vill angående hela avsnittet trodde jag inte att jag skulle möta Harry Potter- poddens bane i kritiskt tänkande, Lisa och Gustavs kritik mot filmerna bleknar värre än Malfoys bleka ansikte. Jag skrattar livet ur mig när går på som mest och tyvärr håller jag inte med er på ett flertal punkter. Ett tips är att göra läsa på mer så ni har mer fakta på foten innan ni ifrågasätter vissa saker, och viktigast av allt. En idé är kanske att prata lite med dem, synkronisera er med dem och utbyta information så ni kan
komplettera varandra på ett bra sätt. De behöver till exempel lämna över filmavsnitten till bättre lämpade personer än sig själva ( de kritiserar filmerna längs fotknölarna) och kanske vice versa.
Det är en fantasybok för barn, ni sätter saker för mycket under lupp och kritik för att tänka på att man inte måste jämnföra Hogwarts med skolväsendet i sig. Fokusera lite mer plotlines osv i framtiden men det kanske ni gör, jag ligger ju efter i avsnitt så det kanske blir mer av det i framtiden.

Ser fram emot fler avsnitt
Hälsningar
Gabriel T Norrby


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012