Hej Anna och Dan! Hoppas ni mår bra
Innan jag börjar skriva ner svaren måste jag bara säga att det var länge sen jag både läste böckerna och såg filmerna, så därför kanske minnet är lite bristfälligt >_<
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag tycker mycket om den här boken. En av mina favoriter, faktiskt! Spännande, intressant och helt uppslukande!
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
Jag har flera:
- När Harry fått reda på hela sanningen om Sirius Black och Peter förrädaren Pettigrew och Sirius frågar Harry om Harry skulle vilja bo hos honom när allt blivit uppklarat för myndigheterna.. Harry säger entusiastiskt ja och Sirius blir så lycklig... -Och när han får brevet om att han tillåts åka till Hogsmeade från Sirius när dom sitter på tåget hem. Gudfar-Gudson ögonblick som jag älskar!
* Vilken är din favoritkaraktär?
Jag älskar flera. Lupin för att han är så vänlig och uppmuntrande samtidigt som han kan säga ifrån om det behövs. Snape, för att han... för att han är Severus Snape helt enkelt. och Sirius!
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
BOKEN. Inget snack om saken!
Mest är det väl för att jag minns en massa grejer från böckerna som inte är med i filmen.
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
finns säkert massor, men jag minns inte, det var för länge sen jag läste
en sak jag irriterar mig på i filmen dock, är när Harry går runt i slottet på natten och får se namnet Peter Pettigrew på marodörkartan. Jag är rätt säker på att det inte fanns med i boken, och dessutom känns det orealistiskt. Fred och George hade kartan innan Harry, och skulle inte dom ha sett honom på kartan tidigare? Först i närheten av Percy som först ägde "Scabbers", och sen hos Ron?