Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 19:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21 augusti 2019, 12:26 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi kommer att prata både om filmen och boken. Anna läser boken. Dan ser filmen (men har läst böckerna i forntiden).

Vi behöver din hjälp genom att du svarar på de här fem frågorna. Alla svar kommer att läsas upp i podden, precis som vi gör i Sagan om Isfolket-podden.

Avsnittet kommer att publiceras någon gång i april/maj. Deadline är 2020-08-31.


Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?


Här är podden där avsnittet kommer att publiceras, troligtvis som avsnitt 16. Det finns alltså redan avsnitt så in och lyssna så ni förstår ungefär vad ni har att vänta er: https://player.fm/series/hard-nerd-cafe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 augusti 2019, 16:31 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Citat:
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?



* Vad tyckte du om boken/filmen?
älskar åter igen båda två!

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
I boken: när de kommer till Dursleys bakom väggen som täcker över eldstaden och Fred och George näbbar med Ron om att "jo det är presis här vi villa vara"... ;) Jag skrattar så tårerna sprutar!
I filmen: Helt på slutet av filmen när Ron och Hermione frigör Sirius!

* Vilken är din favoritkaraktär?
Sirius :)

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
Boken :)

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Mer av buckbeak! Och mer av det Harry hör när dementorerna attackerar! Det kommer ju fram så himla mycket i boken som inte är med i filmen alls!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 september 2019, 19:41 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Fången från Azkaban
Jag tycker att boken är mycket bra.
Även filmen är bra.
I boken gillar jag när Sirius och Lupin berättar för Harry, Ron o Hermione om vad som egentligen hände när Harrys föräldrar mördades. Det är även med i filmen men mycket kortfattat. När Ron och Harry är sura på Hermione för att hon skvallrar om Åskviggen. Hur Hermione hjälper Hagrid med rättegången mot Vingfåle.
I Filmen gillar jag när Harry blåser upp sin faster till en ballong, när Harry tar en flygtur på Vingfåle. Eller när Harry ser Peter Pettigrew på Marodörskartan.
Jag har svårt för tidsvändarna. Att ministeriet har tillgång till massor. Att dom lämnar ut dom till elever på skolan. Borde vara lätt för en elak trollkarl att få tag i en sådan.... Ministeriet borde gå tillbaka i tiden och plocka bort en ung Voldemort, och kanske Grindervall? Däremot gillar jag Marodörskartan.
Jag tycker det borde vara lite mer om Fred
o George i filmerna. Dom är ju med mycket i böckerna. Även när Sirius berättar hur han lyckades rymma från Azkaban.
Favorit karaktär är Remus Lupin.
Boken är klart bäst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 september 2019, 09:36 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 14 september 2019, 18:30
Inlägg: 2
Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?


Jag tycker att denna historien är en av de bättre i serien. Det kan bero på att jag tycker att andra historien är ganska tråkig, men jag tycker också om tredje boken för att här börjar det bli mer spännande/vuxet. Här har man också fått lära känna världen i de två tidigare böckerna och det känns som att komma hem. dessutom är Gary Oldman som Sirius Black är ett perfekt val.

Jag älskar scenen när Hermione klipper till Draco; det är en av mina absoluta favoriter genom hela HP-serien. Jag gillar också hur tidvändaren används.

I boken är Lupin min favoritkaraktär, följd av Filch. I filmen/filmerna tycker jag b'st om Snape (mycket pga Alan Rickmans geniala tolkning), följd av Sirius Black. Lupin gestaltas inte alls som jag hade föreställt mig honom; jag hade föreställt mig honom mera badass). Filch gestaltas inte heller som jag tänkt mig; han är mera komisk än vad jag hade tänkt mig. Men jag tycker ändå att de gestaltas bra.

Jag tycker att boken är bättre än filmen. (Det gäller alla böcker/filmer i serien).

Jag hade gärna sett att de gestaltade hur Harry ser Sirus/Padfoot på ett annat sätt i quidditchmatchen. Jag saknar även peeves (i all filmer)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 september 2019, 12:20 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 16 augusti 2019, 22:48
Inlägg: 4
Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag älskar både och, men jag har en extra kärlek till boken då det var den första boken inom Harry Potter serien som jag läste. Filmen är min favorit i serien, utan tvekan!

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
Boken: När de hittar Sirius äntligen, och konfrontationen med Snape.
Filmen: alla ögonblick med Harry och Sirius

* Vilken är din favoritkaraktär?
Sirius Black och Severus Snape.

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
Boken. Det går mycket mer in i djupet, dock är ju filmen min favorit i HP serien som sagt.

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
All information man får i boken. Svårt att få med utan att filmen ska bli tio timmar lång men man känner karaktärerna mycket bättre om man läst boken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 november 2019, 15:32 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag gillade boken mycket och tycker att det är den klart bästa filmen. Filmen var även min första kontakt med Harry Potter och hans värld och har därför en speciell plats i mitt hjärta. Jag och en vän satt som livrädda 13 åringar med en VHS-spelare och en klump i hjärtat över att våra föräldrar skulle komma hem för tidigt eller att djävulen skulle komma och ta oss. Sektlivet är något jag inte saknar, men lyckligtvis fick vi se klart filmen och ingen djävul drog oss ned i helvetet.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
I filmen gillar jag färgsättningen väldigt mycket. I filmen är min favoritscen när Harry och Lupin pratar på bron, i boken när Sirius erbjuder Harry att bo hos honom.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Remus Lupin! Han är så sympatisk.

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
Lite osäker, nog den enda gången i hela serien jag är osäker.

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Okej, det finns ett superplothole i filmen. De säger aldrig att kartan kommer från Marodörerna! Hallå supermiss. :boggle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 december 2019, 19:32 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 juni 2017, 21:42
Inlägg: 19
Har både läst boken och sett filmen. Jag gillar att både boken och filmen blir mörkare och känns mycket mer spännande än de tidigare böcker och filmer.

Mitt favoritögonblick i boken och filmen är när Harry inser att Sirius Black aldrig velat skada honom utan tvärtom.

Min favoritkaraktär är Remus Lupin som är så sympatisk men sorglig när han har så svårt att platsa in i trollkarlsvärldens på grund av att han är varulv.

Även den här gången så måste jag säga att boken är bäst. Får att jag får mer detaljer om den komplexa trollkarlsvärlden.

Kan inte komma på något som jag verkligen saknade i filmen. Visst är detaljer borta och de har kortat ner vissa saker i filmen men de har ändå fått ihop filmen och få den kännas trogen boken. Är glad över att de inte hade lika mycket quidditch i filmen som i boken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2020, 17:49 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:59
Inlägg: 1
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag älskar boken och tycker filmen är bra. Dock är både boken och filmen mer vuxna än de föregående. Älskar hela tidsvändargrejen, att ingenting blir som man tänkt sig och att det verkligen funkar åt båda hållen, beroende på vilket perspektiv man ser det från.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
I både boken och filmen är det när Sirius frågar Harry om han vill bo hos honom. Blir alltid tårögd - Sirius är så orolig och Harry blir så glad. Tycker också allt med Trelawney är jätteroligt, blev superchockad när jag insåg vem skådespelerskan var!

* Vilken är din favoritkaraktär?
Lupin! (blir dock väldigt ledsen när jag vet hur det slutar) Han är så snäll och lyckas alltid ge svar på tal fast på ett snällt och slutgiltigt sätt. Lite lik Dumbledore. Ser människor och saker som andra inte uppfattar.

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
Boken, alltid. Filmer kommer aldrig kunna slå en bra bok.

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Mer av Harry och Lupins relation, den framgår inte alls lika tydligt i filmen. Även mer av Sirius berättelse i den sökande stugan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 juli 2020, 09:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi behöver mer svar. Podden är inte död, den har bara ekonomiska problem :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 juli 2020, 16:29 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Hej Anna och Dan! Hoppas ni mår bra :)

Innan jag börjar skriva ner svaren måste jag bara säga att det var länge sen jag både läste böckerna och såg filmerna, så därför kanske minnet är lite bristfälligt >_<

* Vad tyckte du om boken/filmen?

Jag tycker mycket om den här boken. En av mina favoriter, faktiskt! Spännande, intressant och helt uppslukande!

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
Jag har flera:
- När Harry fått reda på hela sanningen om Sirius Black och Peter förrädaren Pettigrew och Sirius frågar Harry om Harry skulle vilja bo hos honom när allt blivit uppklarat för myndigheterna.. Harry säger entusiastiskt ja och Sirius blir så lycklig... -Och när han får brevet om att han tillåts åka till Hogsmeade från Sirius när dom sitter på tåget hem. Gudfar-Gudson ögonblick som jag älskar!

* Vilken är din favoritkaraktär?

Jag älskar flera. Lupin för att han är så vänlig och uppmuntrande samtidigt som han kan säga ifrån om det behövs. Snape, för att han... för att han är Severus Snape helt enkelt. och Sirius!

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?

BOKEN. Inget snack om saken! :) Mest är det väl för att jag minns en massa grejer från böckerna som inte är med i filmen.

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?

finns säkert massor, men jag minns inte, det var för länge sen jag läste :( en sak jag irriterar mig på i filmen dock, är när Harry går runt i slottet på natten och får se namnet Peter Pettigrew på marodörkartan. Jag är rätt säker på att det inte fanns med i boken, och dessutom känns det orealistiskt. Fred och George hade kartan innan Harry, och skulle inte dom ha sett honom på kartan tidigare? Först i närheten av Percy som först ägde "Scabbers", och sen hos Ron?

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Senast redigerad av Mika_295 3 november 2020, 13:26, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 november 2020, 11:53 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Karin: Snart ett år efter alla andra, och ni minns väl knappt vad ni pratade om heller MEN
båda Anna och Dan var upprörda över plotholet att ingen pratade med missnöjda Myrtle när hon dog och att de då borde hittat Basilisken.
Som jag minns det så satte ju Tom Dolder dit Harris och Aragog. "Alla" trodde att det var Aragog som var monstret, och i en tillbakablick får man se Toms version när han sätter dit Hagrid och Hagrid lyckas släppa ut monstret (Aragog) innan det blir dödat.
I sin diskussion nere i kammaren berättar Tom hur han efter detta var tvungen att sluta släppa ut Basilisken. Både för att folk nu trodde att Hagrid och Aragog var skurkarna, samt att Dumbledore hade ögonen på Tom. Därför blev det inte mer mördande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012