Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 12 juli 2019, 11:21 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Inspelning 21/8 2019.

Vi kommer att prata både om filmen och boken. Anna läser boken. Dan ser filmen (men har läst böckerna i forntiden).

Vi behöver din hjälp genom att du svarar på de här fem frågorna. Alla svar kommer att läsas upp i podden, precis som vi gör i Sagan om Isfolket-podden.

Avsnittet kommer att publiceras någon gång i september.


Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?


Här är podden där avsnittet kommer att publiceras, troligtvis som avsnitt 12. Det finns alltså redan avsnitt så in och lyssna så ni förstår ungefär vad ni har att vänta er: https://player.fm/series/hard-nerd-cafe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juli 2019, 11:26 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Svara senast den 20:e augusti kl 23.59


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juli 2019, 11:30 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Citat:
Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?


Filmen: älskade filmen från första början och läste faktisk inte böckerna fören långt efter filmerna var nära slutet (bok 6 eller 7 tror jag).
Böckerna: älskar de presis lika mycket! Jag tycker de har varit rätt duktiga på att hålla sig rätt bra till böckernas handlingar i själva filmerna, det är inte några gigantiska snedsteg i mina ögon fast lite mindre ändringar har genomförts. Nu är det ett tag sen jag läste böckerna så kanske skall dra en rond nu innan september och edita mitt svar därefter. **Edit** Okej, nu har jag läst genom boken. Det som slår mig är att filmen är definitivt mycket trogen till historia men en del av humorn försvinner lite på vägen. Jag tror därmed att även om jag älskar filmerna är nog böckerna mina favoriter.

Favoritögonblick i filmen: När Hermoine träffar Ron och Harry första gång och Ron presenterar sig. Minen när hon säger "pleasure..!" till honom ... KLOCKRENT!
Boken: Återkommer :) **Edit** när toget går från London och Harry överhör tvillingarna trösta Ginny. "dont't, we'll send lots of owls!" "we'll send you a hogwart toilet seat!" Klockrent!

Favoritkaraktär: Det är nog och förblir Hermoine i denna filmen och Hagrid i boken. Visst blir jag småkär i både Harry och Ron, och gillar Hedwig från första sekund, men Hermoine påminner mig lite om mig själv, pluggar-fanatiker som sträbar efter att vara bäst i skolan. Det är så mig! Minus magiska ävnerna förståss.

jag håller, som den bokorm jag är, en knapp på boken då den innehåller mer detaljer åt min överaktiva fantasi.

Återkommer även om vad som borde vara med i filmen men saknas. :) Look out for an edit!
**Edit* TOILET SEAT!! Det borde framkommit på perrongen.. och när harry är på sjukhuset och Dumbledore berättar tvillingarna försökte ge ett till Harry som krya-på-dig-present!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juli 2019, 17:44 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 12 juli 2019, 15:16
Inlägg: 1
* älskar både filmen och boken!!

* När Harry och Ron blir vän med Hermione efter att ha besegrat trollet, "det finns vissa upplevelser som man inte kan dela utan att till sist börja gilla vatandra, och att klubba ner ett fyra meter högt bergatroll är en av dem." Detta är definitivt en favorit del i boken!
Även när Neville försöker stoppa Harry, Ron och Hermione från att gå ut på natten för att han inte vill att gryffindor ska förlora mer poäng.

* I denna boken måste jag nog säga att Neville eller Hermione är favoriter. Hermione som kommerm från en mugglar familj och har aldrig varit i kontakt med magi innan hon kom till Hogwarts men ligger fortfarande först i klassen på grund av att hon är så intresserad och verkligen vill lära sig. Hon visar även ännu mer karaktär mor slutet när hon pratar med Harry att det viktigaste inte är böcker och kunskap utan mod och vänskap vilket jag älskar i Hermiones karaktär!
Det jag beundrar i Nevilles karaktär är hans lojalitet och kämpar glöd. Han försöker och kämpar även när det inte går så bra.

* älskar som sagt både filmen och boken men tycker faktiskt att boken är bättre.

* Delen i boken när de är på nästan huvudlöse Nicks dödsdag fest! Det är något jag kommer ihåg väl från boken och tycker det är synd att det inte kom med i filmen. Jag saknar även peeves från boken, inte en jätte viktig karaktär men ganska rolig!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juli 2019, 19:17 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Jättekul att ni ska diskutera Harry Potter i er podd! Finns mycket att diskutera.
Jag tycker boken var bäst. Den innehåller mycket fler detaljer som ”kanske” förklaras längre fram i senare böcker.
Man får veta mycket mer om Harrys uppväxt och de magiska händelserna som han inte förstod vad det var.
Favoritögonblicket är nog när Hagrid slår in dörren och hämtar Harry och sätter familjen Dursey på plats.
Min favorit karaktär är Dumbledore. Särskilt Dumbledore i böckerna. Hans sätt att förklara för Harry i slutet av boken när Harry ligger i sjukhussängen. Eller när han förklarar för Harry om Erisedspegel.
Jag saknar lite mer om spökena i filmen, som tex Peevs.


Senast redigerad av Magnus-Vandraren 18 juli 2019, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 juli 2019, 09:14 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Magnus-Vandraren skrev:
Jättekul med Harry Potter podd!


Kul att du tycker det. Jag måste bara påpeka att det INTE är en Harry Potter-podd. Det är en serie avsnitt om Harry Potter i vår redan befintliga nördpodd Hard Nerd Cafe. Vi har redan gjort nio avsnitt och det kommer ett eller två till innan första Harry-avsnittet (som spelas in 21/8).

Avsnitten finns bland annat här: https://player.fm/series/hard-nerd-cafe


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 augusti 2019, 11:01 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 1 augusti 2019, 10:48
Inlägg: 1
Citat:
Svara på följande frågor i den här tråden så vi har allt på ett ställe
* Vad tyckte du om boken/filmen?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
* Vilken är din favoritkaraktär?
* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?


Jag älskar boken! Jag har varit frälst sen tidigt 2000-tal och har läst den massa gånger.

Några favoritögonblick är när Harry får massa brev från Hogwarts innan han börjat skolan, uncle Vernon blir så härligt galen. :giggle: Även när Hagrid kommer ut till ön där Harry firar sin födelsedag, första gången i Diagon alley, första gången på Hogwartsexpressen, the sorting ceremony, ja alla dessa första gånger! Boken är en underbar introduktion in i Harry Potters magiska värld.

Det är svårt att välja en favorit.. Men några som ligger högst upp är Hermione, Hagrid och Dumbledore.

Boken är bäst! Men filmen är bra för den kan unga, blivande fans som ännu inte kan läsa se på.

Jag tycker det är synd att de lämnat ute Peeves. Det har de gjort i hela serien tyvärr. Han tillför färg och humor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 augusti 2019, 13:05 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 27 mars 2016, 10:14
Inlägg: 16
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag älskade boken. Jag minns så tydligt när jag läste den. jag måste gått i 4 klass och var 11 år (precis som Harry är i första boken!)
Vi hade varit på biblioteket och lånat böcker och min klasskamrat Tobias hade lånat detta ex som jag skulle få läsa efter honom (eller om det var ytterligare en elev innan det skulle bli min tur...) Det blev fredag och alla gick hem, men Tobias tog inte med sig boken. Efter lite övertalning av mig så lät läraren mig tillslut ta med den, om jag lovade att lämna tillbaka den på måndag morgon oavsett hur långt jag läst....

jag minns knappt nån känsla från boken, mer än att jag älskade den, och den återbördades till Tobias bänk, utläst och klar, på måndag morgon.

Efter läsupplevelsen har jag otaliga gånger lyssnat på den, både på svenska och på engelska, under sena kvällar när jag har lagt pussel inpå småtimmarna (jag har inget emot Christer Henriksson, även om jag fick jobba länge på att byta uttal på HERmiONE).

Starkaste minnet av filmen är den dubbade versionen som kusinerna hade i sommarstugan och de aviga svenska rösterna. Filmen känns ung och kanske... barnslig? Dock vill jag minnas att den är väldigt lik boken till scener. Men skådespelarna känns väldigt små.


* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
Försöker minnas känslan 11-åriga jag hade, men det enda jag kan se är nog slutet från det att de tar sig förbi Fluffy, fram till att Harry möter Voldermort. Det var bra och spännande äventyr och säkert lagom läskigt.

Filmen såg jag för första gången på den lokala lilla biografen med min syster. Favoritögonblicket måste varit när Oliver Wood är med första gången (när Harry blir meddragen till honom av Professor McGonagall efter hans lilla extraordinära flytur).
Vi tyckte båda att Wood var himlans snygg :whistle:


* Vilken är din favoritkaraktär?
Dumbledore är min favorit i både boken och filmen (även om Hermione är en tät tvåa).


* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
Boken boken boken boken. De smådetaljer som filmen ändrat på stör mig ofantligt mycket och skådespelarna känns som sagt var väldigt unga på ett sätt som gör att filmen känns.... töntigare än den borde i många scener.


* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Hermiones kompetens i slutet av gåtorna. Scenen med trolldrycker är ju borta helt.... väl?
PEEVEES !!!! Jag saknar spökena. Detta drar ju även med sig mycket i kommande filmer eftersom dom knappt är med alls...

_________________
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början


Senast redigerad av Fröken Karin 6 augusti 2019, 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 augusti 2019, 11:12 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 juni 2017, 21:42
Inlägg: 19
Fantastisk kul att ni poddar om Harry Potter! Ser verkligen fram emot att höra er analysera böckerna och filmerna. :)

Jag läste “Harry Potter och de vises sten” 1999 när boken släpptes på svenska. Jag hade precis sett ett amerikansk reportage om de nya böckerna som det pratades om i Storbritannien och USA som handlade om en ung trollkarl. Det räckte för att väcka mitt intresse eftersom jag är barnsligt förtjust trollkarlar och häxor och allt övernaturligt. Sedan ramlade jag över böckerna med sitt fantastiska omslag av Alvaro Tapia så då var det bara att köpa ett exemplar och läsa. Sedan dess har jag varit ett inbitet Harry Potter-fan och älskat dessa böcker. Har läst dem flera gånger plus sett filmerna.

Jag har både läst boken och sett filmen. Boken är mycket bättre. Upplevde filmen lite väl mysig och gullig. Ska kanske erkänna att jag inte är ett stort fan av Chris Columbus. Det kan ha färgat av sig. Men jag tycker ändå att filmen är rätt trogen filmen.

Jag älskar boken och varje gång jag läst den blir jag lika uppslukad av boken från första början med alla sina spännande detaljer, fascinerande karaktärer och sin härliga humor.

Mitt favoritögonblick är när Harry kommer till Hogwarts första gången. Först båtfärden, när de leds in i den stora hallen, taket, Sorteringshatten och hur jag får en första presentation av lärarna. Det var så spännande och storslaget.

Min favoritkaraktär är Harry Potter. Han är sympatisk men han känns ändå levande, inte så übergod. Hans längtan till sina föräldrar känns väldigt trovärdigt.

Jag gillar boken bäst. Filmen var lite för gullig för min smak.

Skulle ha velat ha med lite fler detaljer från trollkarlsvärlden. Det känns som de genade lite väl mycket i filmen. Fast det är kanske förståeligt eftersom det hade blivit en låååång film. Men även lite mer av mörkret som faktiskt finns i boken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 augusti 2019, 10:52 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 17 januari 2018, 15:21
Inlägg: 4
Jag hade inte hört talas om Harry Potter när den första filmen kom. Filmen blev min väg in i denna förtrollande värld. Jag ville läsa böckerna, men bestämde mig för att se klart filmerna först. Det blev att jag läste böckerna några år efter sista filmen kom ut. Jag älskar både filmerna och böckerna, däremot har jag sett sönder de första filmerna så att jag nu knappt kan se dem utan att bli lite rastlös. Men böckerna har jag inte hunnit läsa om, även om jag garanterat kommer att göra det.

Så svårt att välja ett favoritögonblick. Det är underbart att möta Hogwarts för första gången och se all underbar magi. Men det som jag kommer att tänka på just nu är när Hagrid tar sönder dörren när han kommer till Harry för första gången och ger honom tårtan. Det är här allt börjar. Det är här Harry äntligen får lite värme i sitt liv och påbörjar sin magiska resa, på gott och ont.

Vilken som är min favoritkaraktär är svårt att svara på för det är så lätt att tänka på hela Harry Potter-berättelsen istället för bara den första delen. Men det måste nog vara Hagrid och Harry som först stal mitt hjärta.

Jag kan inte säga om boken eller filmen är bäst. Vill på ett sätt säga boken för att man får mer, men jag tycker att filmen är en bra adaption. Vilket man tyvärr inte kan säga alltför ofta när det kommer till filmadaptioner.

Jag minns inte boken lika mycket som jag gör när det kommer till filmen så det är svårt att veta vad som fanns i boken här som inte kom med i filmen. Men vi får väl ändå möta Peeves här för första gången och han är en karaktär som det var underbart att lära känna i böckerna.

Jag vill också säga att det är roligt att ni ska podda om Harry Potter nu. Ni gör ett grymt jobb med Sagan om isfolket och Häxmästaren så ska bli kul att följa era tankar om denna värld.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 augusti 2019, 23:36 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 16 augusti 2019, 22:48
Inlägg: 4
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag hittade filmerna först. Mina systrar hade ettan och tvåan på VHS och jag var frälst från det ögonblick att McGonagall förvandlade sig till människa från sin Animagus form.
Men efter jag läst böckerna så måste jag säga att böckerna ligger mig närmast hjärtat, kan ju vara för att jag är en bokmal.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
När man får se Voldemort första gången, när Quirinus Quirrell drar av sig turbanen. Och när Dumbledore hälsar på Harry i sjukhusflygeln efter dusten med Voldemort.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Severus Snape. Han är lika bitter som jag <3 And I'm a Slytherin, So...

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
BOKEN! Man får ett så mycket närmare förhållande med karaktärerna i böcker, det bara är så. Gillar man filmerna så kommer man att älska böckerna, man får se så mycket mer av den här världen.

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Så svårt, för tycker de har fått med de viktigaste i filmen, det kommer alltid att missas saker, och folk kommer vbara missnöjda med att vissa saker inte är med i filmen som de hade som favoritdel i boken.



Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 augusti 2019, 23:36 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 16 augusti 2019, 22:48
Inlägg: 4
* Vad tyckte du om boken/filmen?
Jag hittade filmerna först. Mina systrar hade ettan och tvåan på VHS och jag var frälst från det ögonblick att McGonagall förvandlade sig till människa från sin Animagus form.
Men efter jag läst böckerna så måste jag säga att böckerna ligger mig närmast hjärtat, kan ju vara för att jag är en bokmal.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken/filmen?
När man får se Voldemort första gången, när Quirinus Quirrell drar av sig turbanen. Och när Dumbledore hälsar på Harry i sjukhusflygeln efter dusten med Voldemort.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Severus Snape. Han är lika bitter som jag <3 And I'm a Slytherin, So...

* Vad tyckte du var bäst? Filmen eller boken?
BOKEN! Man får ett så mycket närmare förhållande med karaktärerna i böcker, det bara är så. Gillar man filmerna så kommer man att älska böckerna, man får se så mycket mer av den här världen.

* Vad hade du helst velat ha med i filmen som var med i boken men som saknades i filmen?
Så svårt, för tycker de har fått med de viktigaste i filmen, det kommer alltid att missas saker, och folk kommer vbara missnöjda med att vissa saker inte är med i filmen som de hade som favoritdel i boken.



Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 augusti 2019, 12:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012