Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 14:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 3 juli 2022, 15:33 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Frågetråd för Ett hav av kärlek, bok 20 i Legenden om Ljusets Rike! SISTA BOKEN!! :boggle:

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Och en bonusfråga: Vad tyckte du om serien Legenden om Ljusets Rike som helhet?

Inspelningsdatum är ej satt än men denna post uppdateras med datum så snart vi vet! *skip*

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 januari 2023, 19:05 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 21 november 2020, 10:32
Inlägg: 25
*Vad tyckte du om boken?
Alltså nej, det var så mycket jag hade svårt för i den här boken. Jag är besviken på att vi inte fick återse många av karaktärerna vi fått följa och veta vad som hände med dem – det känns som att det varit för mycket karaktärer överlag i serien, och vissa har tappats bort på vägen. Jag hade hellre sett att det varit en ganska liten grupp från början, men nu var de väldigt många redan i bok 1 och vissa lärde jag aldrig riktigt känna. Det blir konstigt när ingen åldras eller dör, för då blir det ingen naturlig övergång till nya generationer.

Främlingarna tar i princip över Jorden här och Isfolket/Häxmästarfamiljen hjälper dem glatt med det. Det är så himla obehagligt! Det är som att människorna är för dumma för att kunna lösa sina egna problem, så utomjordingar måste gå in och styra upp deras värld. Det blir så naivt, ”Främlingarna är så snälla och vill alla väl”… Men de har total makt och övervakar människor, kontrollerar deras fertilitet, rensar ut oönskade element ur samhället. Jag hade verkligen önskat att serien slutat med att människorna såg igenom Främlingarna, men jag väntade mig det inte med tanke på att det hela påminner om hur alla dyrkar Lucifer i slutet av Sagan om Isfolket.

Att de plötsligt är uppe i rymden och sedan på en annan planet känns lite skumt, men okej då. Men jag förstår verkligen inte varför svartänglarna griper in och räddar hela tvillingplaneten från att förstöras, just som alla invånare har evakuerats? Varför har svartänglarna makt att flyga omkring i rymden och flytta på planeter, och varför bryr de sig tillräckligt mycket för att göra det? Det är så konstigt.

I slutet får alla en massa barn, som nämns i förbifarten – nu har man tydligen tillåtelse att få fler barn än ett. Vissa flyttar ut på Jorden och planerar att flytta till Ljusets rike igen när barnen växt upp, men om nu många från Ljusets rike flyttar därifrån, borde inte ryktet om det riket spridas ute på Jorden då? Och borde inte väldigt många vilja flytta dit, eftersom de kan bli odödliga/evigt unga? Det borde ju bli rusning dit, och en väldig överbefolkning. Jag undrar jag hur Främlingarna löser det problemet.

På tal om Främlingar: Jag trodde att Faron var okej, men OJ vad han inte är det! Han har alltså bevakat Berengaria i smyg sedan hon var tonåring, och i hemlighet gett henne tillväxthormon så hon ska bli extra lång. Det är det sjukaste jag läst! Med tanke på när man slutar växa måste han ha fått syn på henne när hon var väldigt ung, typ 13? Bra där, Faron. *spyr* Och kanske inte jätteroligt för en tonårstjej att skjuta i höjden och bli 2 meter lång, men det tänker knappast han på. Fy, detta var verkligen otroligt vidrigt och det förstörde romansen mellan Faron och Berengaria fullständigt.

Jag känner likadant inför förhållandet mellan Marco och Stjärnöga (Tärna låter bara för fånigt). Det jag absolut inte förstår är varför inte Marco dödar sina känslor för henne redan från början – han har garanterat förmågan, eller känner någon som kan, och annars gjorde ju Heike det med hjälp av en ört en gång i tiden vilket Marco tveklöst känner till. Det hade varit mer i enlighet med hans karaktär att göra så, eller att bara tvinga undan känslorna och aldrig inleda något med henne. Deras relation känns så otroligt skev från början till slut, hon ser honom som en äldre släkting och hon är väldigt omogen och barnslig, medan han är en stor auktoritet som kan och vet allt. Nej, jag tycker verkligen inte om detta och önskar att Margit inte hade tagit med det alls.

För övrigt tycker jag synd om stackars Algol, som får sitt namn felstavat i femtioelva olika varianter. Så bra som böckerna har sålt/säljer borde förlaget kunna kosta på sig en korrekturläsare, om så bara för Algols skull.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Frågan är om jag har något över huvud taget. Jo, jag blev glad när de räddade Móri, som alltid är och kommer vara en favorit hos mig.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Jag får säga Móri, då. Tycker om Dolg också, men jag gillar inte det som hände med honom.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012