Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 00:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 3 juli 2022, 15:32 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Frågetråd för Mördande oskuld, bok 19 i Legenden om Ljusets Rike!

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Inspelningsdatum är ej satt än men denna post uppdateras med datum så snart vi vet!

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 januari 2023, 19:02 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 21 november 2020, 10:32
Inlägg: 25
*Vad tyckte du om boken?
Okej men inte mer. Lite spretig, det var mycket som hände på en gång. Jag har enormt svårt för Armas här, vad har hänt med honom? Jag gillade när han mötte Kari och tyckte han var så vettig då, som förälskade sig i en vanlig, enkel kvinna istället för att bländas av alla vackra ansikten i Ljusets rike. Men nu verkar han ha ändrat sig fullständigt, nu är det bara yta som gäller. Han är kär i Berengaria, men sen när han träffar Vinnie glömmer han Berengaria direkt bara för att Vinnie är om möjligt ännu vackrare. Och sen svalnar hans känslor för Vinnie bara för att hon är dominant i sängen och verkar ha stor erfarenhet av sex. Det är överlag ett otrevligt mönster i serien, att kvinnor kan få gilla sex, bara de inte gillar det för mycket. De ska inte vara för erfarna, de ska inte experimentera sexuellt eller visa vad de vill ha. Väldigt trist och obehagligt.

Jag fattar inte varför Sol ska sluta vara häxa bara för att hon har gift sig. Vad spelar det för roll? Måste man bli en foglig liten hemmafru för att man är gift? Just Sol av alla människor skulle väl aldrig någonsin följa ett så kvinnofientligt och gammaldags ideal.

En annan grej med Sol: jag gillar inte att hon alltid fokuserar på kvinnliga fiender, och att hon alltid angriper dem genom att håna deras utseende. Som om kvinnors enda uppgift är att se bra ut, och om de inte gör det ska de föraktas. Jag kan inte tro på att Sol egentligen är sådan.

Jag gillade att det var Talornin och Lenore som kom tillbaka för att hämnas, det var logiskt och knöt ihop de trådarna bra. Men Lenore är ju tyvärr en fullständig karikatyr, det hade varit mer intressant om hon inte vore så genomond och inbilsk.

Lissa och hennes historia intresserade mig inte alls. Och Armas har visat upp så dåliga sidor så jag orkar inte bry mig om vem han blir ihop med.

Att Marco blir intresserad av Stjärnöga… alltså NEJ. Deras relation hade ju kunnat vara så himla fin om hon blev som en dotter för honom och han en förebild för henne, men att han får känslor för henne känns så otroligt sunkigt och fel. Inte bara för att hon är just Stjärnöga, för det vet han ju inte i början, men hon är i artonårsåldern och han är flera hundra år, men ser ut som 35 antar jag. Om han nu måste träffa någon, kan det inte vara någon i hans egen ålder? Marco känns som att han skulle falla för någon klok och mogen person som han kunde ha intellektuella samtal med… men nejdå, han faller för en tonåring som är i princip nyfödd och därmed inte vet något alls om världen. Det blir som att det enda han ser hos Stjärnöga är hennes utseende, och det tycker jag bara är ovärdigt Marco. Usch på allt detta, varför skulle Tsi hälla i honom det klara vattnet för?

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
När man börjar ana att det är Talornin och Lenore som står bakom allting.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Faron är rätt sympatisk, så det får bli han.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012