Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 3 juli 2022, 15:27 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Här är frågetråden för Mörkrets ande, bok 15 i Legenden om Ljusets Rike!

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Inspelningsdatum är ej satt än men denna post uppdateras med datum så snart vi vet! :hdance2:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 januari 2023, 18:57 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 21 november 2020, 10:32
Inlägg: 25
*Vad tyckte du om boken?
Ganska spännande, men den hemska framsidan drar verkligen ner mitt intryck av boken. Väldigt märkligt val av scen att illustrera, och Manx är en genomotäck karaktär som dessutom inte alls var någon stor del av handlingen.

Jag gillar historien med Mischa, den är fin. Men Marcos förmåga är verkligen extrem, det blir för mycket. Jag hade hellre sett att hans magiska krafter försvagats av det klara vattnet, än att han fick förmågan att älska.

Godhetsbrygden är obehaglig – det är ju en total hjärntvätt, folk byter personlighet fullständigt och blir oigenkännliga. Som Manx och hans syster, som går från att vara vidriga och elaka till att bli snälla små lamm på ett ögonblick. Visst, det är väl en fin tanke, men vem bestämmer vad som är godhet och vad som är ondska? Det känns som det perfekta sättet att hålla folket i schack, så de är lydiga och inte kräver en massa jobbiga saker, som demokrati eller full insyn i vilka Främlingarna egentligen är.

Det var skönt att läsa om hur otrevlig Elena var och hur starkt alla reagerade på det. Jag har aldrig gillat henne och blev faktiskt lite besviken över att hon var påverkad av en förbannelse, för det hade inte känts helt ologiskt om hennes karaktär verkligen utvecklades i den riktningen den gjorde här. Det hade varit intressant om någon i Isfolket/Häxmästarfamiljen faktiskt blev en dålig människa och tog avstånd från de andra, det hade blivit spännande dynamik av det.

Scenen med Mischa och Elena på sjukhuset var väldigt konstig – inte att hon gjorde som hon gjorde, utan att han tog det som en positiv upplevelse. Jag hoppas att det kommer bli någon fortsättning på detta, han tyckte ju att det lät som Elena så han kanske förstår senare att det var hon.

Jag tycker det är så himla jobbigt att n-ordet förekommer så frekvent i boken. Jag förstår att Margit var uppvuxen i en annan tid då det var det ordet som användes, men borde inte förlaget ha kunnat föreslå något mer neutralt ord? Boken skrevs ändå 1999, redan då sågs det väl som ett ord man borde undvika?

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Jag gillade scenerna med Mörkrets ande. Det var otäckt och spännande, och vackert med tjärnen och de vita blommorna.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Stjärnöga är otroligt gullig när hon stör det viktiga mötet och säger allas namn. Annars är Indra alltid en favorit.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012