Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 19:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 juni 2021, 21:12 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Här kommer frågetråden för Sol av Isfolket, bok 9 i Legenden om Ljusets Rike!

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Vi spelar in den 19 december klockan 18.00 så skriv innan dess! *skip*

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Senast redigerad av Setsuna 16 november 2023, 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 juli 2021, 16:55 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 21 november 2020, 10:32
Inlägg: 25
*Vad tyckte du om boken?
Den var helt okej! Kul att Griselda dök upp igen, men väldigt skönt att de blev av med henne till slut. Roligt att följa Sol, men samtidigt blir det lite konstigt för hon är ju inte riktigt Sol, och när de andra andarna dyker upp är de bara ett namn egentligen, inte den karaktär vi minns från Sagan om Isfolket. Scenerna i andarnas by kan jag inte ta på allvar, det känns bara så fel. Hela grejen med andarna gick överstyr redan i isfolksböckerna, och sedan har det bara urartat mer och mer. Att Sol ville med till Ljusets rike och att hon vill bli mänsklig igen, det kan jag på något sätt köpa, men jag hade önskat att hon i så fall var den enda av Isfolkets andar som följde med dit. Hon är den enda som verkligen fyller någon funktion och har en roll i handlingen.

Trist att Heinrich Reuss fick ett sådant tragiskt slut! Varför kunde han inte ha fått hitta en man i Ljusets rike, han måste väl ha fler att välja på än den triste revisorn? Men jag gillade ändå tanken med att både han och Theresa ville upp till den gamla världen igen, av olika skäl. Däremot är det jättekonstigt att de fick igenom det önskemålet hur lätt som helst, som om det inte var någon stor grej. När vi hela tiden har fått höra att det absolut inte går att komma tillbaka till jordytan igen, men det är tydligen ganska enkelt? Varför skickar de då inte tillbaka folk som inte trivs, och sätter glömska på dem? Varför kunde de inte åka ut för att leta efter Móri och Dolg, då när de försvann? Hm...

Jag ställer mig frågande till att Oriana hela tiden omtalas som "en av flickorna", fast hon var en 50-årig kvinna då hon kom till Ljusets rike. Vad hon har gemensamt med tonårsflickorna Siska, Sassa och Berengaria har jag lite svårt att förstå. Det vore mer logiskt om hon umgicks med Theresa eller Tiril.

Det är skönt att Lenore försvinner, men samtidigt tycker jag det är tråkigt att hon i den här boken blir en så otroligt platt och stereotypt ond karaktär utan några som helst goda sidor. Bara för att hon är Indras rival behöver hon väl inte skildras så otroligt negativt, det blir bara karikatyr av det.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
När de är uppe på jorden och räddar det övergivna barnet. Det är väldigt gulligt att Tell tar hand om det hela natten i gondolen, och inte vet riktigt hur han ska göra. Det var ledsamt när Theresa fick se vad som hänt med Theresenhof, där kände jag verkligen med henne. Fint att hon fick tillbaka släktklenoderna åtminstone!

* Vilken är din favoritkaraktär?
Theresa, för att hon känns så mänsklig och sårbar i den här boken, och det är lätt att förstå hennes sorg och vanmakt. Jag hade gärna velat se mer av Theresa och Tiril, de dyker upp så sällan. Men jag har svårt att förlika mig med att Theresa ser ut som en 35-åring, det stämmer inte alls med bilden jag har i huvudet. Och jag gillar fortfarande inte tanken på en värld där ingen ser äldre ut än 35, som om man skulle vara gammal och förbrukad efter det. Men Margit skrev Ljusets rike när hon var över 70, och för henne var det kanske en dröm att bli ung på nytt och leva för evigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 mars 2022, 11:14 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Resan ut på Jorden var spännande. Hemskt med införandet av det Barnlösa året.
Favoritperson är Roparen.
Favoritögonblick är Sols slutstrid mot Greselda. Att Greselda var från stenåldern.
Sol verkar trivas med att vara hälften ande och hälften människa. Är det bättre att vara ande än ”vanlig” människa? Vad jag har förstått så blev alla som gick till Lusifer andar, dom som var döda sedan tidigare och sedan de som dog efter slutstriden. När dom sedan följde med till Ljusers rike så fortsatte dom att vara andar. Vilket betyder att de levande av isfolket som är i Ljusets rike kan inte bli andar? Kanske Marco kan göra dom till andar? Bäst vore väll om ALLA blev hybrider som Sol, hälften ande och hälften människa?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 april 2022, 15:37 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 24 november 2021, 09:21
Inlägg: 10
*Vad tyckte du om boken?
På det stora hela tycker jag den är bra men jag är inte superförtjust i Sol som huvudperson. Handlingen är däremot spännande och det händer mycket. Kul!

Jag är väldigt nyfiken på Rams mycket maskulina hem. Det beskrivs ju bara just så, och jag kan inte låta bli att undra vad det är som utmärker ett sådant hypermaskulint hem. Har han stora barskåp och vapenskåp längs väggarna? Har han byggt ett utekök med grill och pizzaugn i trädgården? Är det torftigt inrett och sterilt? Har Ram en egen mancave med porrtidningar och biljardbord? Det här är ju jättespännande!

Griselda är tillbaks. Faktum är att jag tycker bättre om henne i den här boken. Till min egen förvåning gillade jag att läsa om hennes bakgrund, och se, långt långt tillbaks fanns det något mer spännande än det svartvita superonda hos henne, innan hennes förvandling. Blev även mer imponerad av henne efter att ha läst om hur hon fått sina krafter. Hon växte som karaktär och blev mäktigare för mig, så här tycker jag hon funkar rätt bra som skurk. Måste erkänna att hon står för ett av bokens roligaste ögonblick när hon svarar Roparen med ettriga svordomar.

Erling har blivit gubbsjuk och förtjust i Lenore. Hade han inte kunnat välja någon annan? Men okej, dålig smak är ju ingen synd. Annars tycker jag det är rätt fint att Margit tar upp temat otrohet på det här viset, som också slutar med försoning. Allt är inte superspännande och passionerat hela tiden, ibland tror man att man vill ha någonting annorlunda, och det är helt okej. Man kan mötas i den upplevelsen också, och dela den.

Resan ut till yttervärlden är spännande men innan vi kommer så långt måste vi prata jättemycket sex. Först är det Dolg som får besök av Berengaria och ger henne en föreläsning om frigjord sexualitet. Visserligen tycks hon behöva den, men otippat ändå att Dolg av alla är den som får fungera som expert på området. Fast å andra sidan hade ju Mori lärt sig allt om kvinnlig njutning långt innan han träffade Tiril, bara genom att lyssna på sina manliga studiekamrater. Kanske naturliga skills som gått i arv? :)
Sedan är det tjejträff hos Taran. Då blir plötsligr Taran sexologen Malena Ivarsson och tjejerna hängs ut i tur och ordning och får olika råd, innan Taran avslutar med att konstatera att sex kan vara både rått och hårt, men aldrig utan hänsyn. Det här känns inte naturligt på något sätt i världen. Hade jag varit en ung tjej och fått den här föreläsningen av en kompis mamma, med mina vänner närvarande, hade jag nog dött av skam.
I förbifarten nämns det även att Taran dukat upp med goda bakelser som tjejerna kan äta av alldeles ohämmat eftersom man ändå inte blir tjock i Ljusets Rike. Vilken tur! Att bli fet är ju det allra värsta man kan råka ut för. Skönt också att slippa se annat än unga, smala varelser på gatorna i Ljusriket (här hoppas jag VERKLIGEN att mitt sarkastiska tonfall framgår även i text).

Resan ut till yttervärlden är spännande och får ett vemodigt glimmer till följd av Theresas beslut. Samtidigt undrar man ju varför man inte rest upp tidigare, till exempel för att söka efter Dolg.
Jag tycker Margit beskriver det vackert och otäckt på samma gång, det här med att vara främmande på en plats där man trodde sig höra hemma, och hur allting förändras och ingenting är varaktigt - inte ens Theresenhof. Tells omtanke om det lilla barnet är också rörande.

Heinrich Reuss får ett snöpligt slut och det känns lite ovärdigt en sådan intressant karaktär. Å andra sidan blir det lite mer spännande när Häxmästarfamiljens vänner faktiskt kan skadas och till och med dö. Jag hade inte förstått att det var Russen som Griselda tagit livet av förrän hon avslöjades, det var ett aha-ögonblick och riktigt snyggt skrivet av Margit!
Russen hade tänkt stanna i yttervärlden precis som Theresa, men bara om han genast hittade en man att leva samman med. Annars ville han inte leva överhuvudtaget. Jag gillar Reuss, men har inte karln en rätt skev syn på dejtande överlag? Ni minns väl att han i Häxmästaren förklarade att han egentligen aldrig riktigt höll med de andra ordensbröderna utan mest dragits till Den Heliga Solens Order eftersom det fanns flera gaymän där? Bra tips, Russen. Skall minnas det om jag upplever att det är svårt att träffa tjejer i framtiden. Skit i Tinder och dylikt, sök bara upp en grupp fanatiska och mordlystna damer. :)

Berengaria håller på att bli våldtagen av två killar i yttervärlden men Armas kommer till undsättning. Alltid något, men jag får panik inombords när Berengaria säger nåt i stil med att hon kanske borde skylla sig själv och Armas har mage att hålla med. Ett sånt arsel! Om det är så här han är, var det bättre när han saknade personlighet.
Ibland tycker jag att Margits kvinnosyn verkar ha gått baklänges. Kvinnorna i Ljusets Rike är inte alls lika jämställda och tuffa som på Siljes tid, när de slog tillbsks och brottade ned eventuella förövare. De tänker inte ens lika jämställt inuti. Men det kanske inte beror på Margit, utan på de otäcka Främlingarna och deras livsåskådning.

*Vilket är ditt favoritögonblick i boken?
Inser att det inte låter så men det finns mycket jag tycker om i den här boken. Hela partiet med resan till yttervärlden är fint och spännande, och Griseldas bakgrundshistoria fångade mig verkligen. Tycker även delen där Ram sover ut hos Indra är väldigt vackert och ömsint skriven.

Två avsnitt sticker ut extra för mig. Dels är det scenen där Berengaria blir fånge på behandlingshemmet i yttervärlden. Man kan känna Theresas panik och maktlöshet, jag gillar den här typen av drama som involverar tidsresor eller olika världar och dimensioner, där någon råkar bli fast på helt fel plats.
Sedan är det Sols möte med Roparen, och framförallt den del där hon blivit sårad av Griselda och ber Roparen om hjälp. Det är vackert beskrivet, jag kan se hela naturen framför mig, och Sol och Roparens spirande vänskap känns fin och trovärdig. Det här är en av få gånger då Sol faktiskt är sårbar, på det viset visar både hon och Roparen varandra sidor som inte särskilt många fått se.

Det sämsta ögonblicket är när 1600-talsanden Sol nynnar på Inner Circle samtidigt som hon jagar Griselda.

*Vem är din favoritkaraktär?
Jag gillar Indra och Berengaria av samma skäl som vanligt. Är även väldigt förtjust i Roparen och hoppas verkligen få se mer av honom.
Men i den här boken lyser Theresa starkast. Hon är klarsynt, värdig, generös och klok. Samtidigt så mänsklig att jag enkelt identifierar mig med henne. Synd bara att hon måste se ut som 35, istället för att få bära upp sin ålder med stil.

Bokens soundtrack: INTE Inner Circle. :)
Nej, det får bli Sigrid - Home to you.
För mig är det här helt och hållet Theresas låt. Lika mycket en hyllning till Erling som till själva Theresenhof.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 augusti 2023, 06:22 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Vad tyckte du om boken?
Den hade sina stunder men mest blev jag irriterad på ungefär alla. I synnerhet bedragar-Sol som låtsas vara riktiga Sol och alla de andra som "enablar" henne fast det känns som om att de också tycker det är upenbart. Boken heter Sol av Isfolket utan att ha Sol av Isfolket med.
Bedragar-Sol kan i alla fall välja och vraka bland alla speciella män i Ljusets rike står det på förstasidan; vem då? Mori är gift, Marco och Dolg har ett asexuellt förhållande (förlåt, jag menar förstås en ren och fin vänskap) så vem...? Talornin? Armas? På tal om Armas, han är hälften främling hälften människa men ser mest mänsklig ut. Vad är det som gör Främlingar/Lemurer omänskliga så att säga, mer än ögonen? Hur skiljer man på en Främling och Lemur?
När jag läste serien första gången tänkte jag att det var lite smått orealistiskt när yttervärlden beskrivs. Att knark säljs som godis eller barnlösa år men nu känns det tyvärr inte så längre.

Och andarna igen då. De har en egen by, med hus där några har ett rör som skjuter iväg dom istället för att bry sig om dörrar och nycklar. Varför behövs ett rör ens? Är Sol osynlig så kan hon ju bara önska sig dit hon vill. Önskar Margit hade skrivit ner vilka regler hon tänkte ha och hållt sig till dom. Men andarna är i alla fall diskreta när de vill så det är ju betryggande.

Bedragar-Sol ska ge sig ut på häxjakt. Griselda är tillbaka på nåt sätt, utan att ha hunnit förberededa en ny person men det är tydligen inte så viktigt, det går bra ändå. Erling harblivit kär i Lenore och trots att man blir så fin och god människa i Ljusets rike kan inte Theresa låta bli att vara skadeglad över att Tell avskyr Lenore efter hjortexpeditionen. Lenore är inte spännande på nåt sätt som antagonist.
Sol vill bli människa för att kunna förälska sig, men andar känner känslor, bara inte kärlek? Varför går det en gräns där? Vad skiljer egentligen en ande från människa, förutom att en ande (ibland) kan zappa dit den vill?
Bedragar-Sol är en bedragare bevis A: Sol minns inte att hon faktiskt har ett barn. Det verkar i och för sig glömts av alla ungefär i höjd med Demonernas fjäll så riktiga Sol kanske inte ens fick en inbjudan dit.

Dolgs stenar är deppiga och de ska ha ceremoni för att rena dom. Dolg presenterar Uriel för dom men Uriel har väl hållt i farangilen vid minst ett tillfälle i alla fall, när de gick genom portarna. Kanske också ceremonin i Saga-staden.

Theresa vill tillbaka till yttervärlden och hon tänker bo på Theresenhof. Det kan jag förstå och det skrivs ganska fint om det men jag tycker hon är lite väl naiv. Tänker hon att hon bara ska knalla in på Theresenhof och så står tjänarstaben där och väntar? Det verkar så självklart för henne. Och att leksakerna hon gömt bakom nån tapet verkligen inte hittats genom århundraden? Nja.
Berengaria blir utsatt för ett våldtäktsförsök. Armas kommer till undsättning och sen går han helt okänsligt och lägger sig igen och låter henne klara sig själv.
Tycker slutet för Heinrich Reuss var tråkigt, han förtjänade nåt bättre öde. Jag kommer sakna honom också på nåt vis för han var en länk till Häxmästar-tiden. Jag sörjde nog honom mer första läsningen för då tyckte jag Häxmästaren var bättre.
Det framställs som så hemskt att i yttervärlden så kan man få dödsstraff om man skaffar barn. Sånt barbari sysslar man inte med i Ljusets rike, man gör dom bara sterila rätt och slätt. :bash:

"Sols vanligen så spelande ögon var bekymrade". Uhm, what? Jag antar att vad som menas är att Sol var glad och munter och glittrande ögon eller nåt men jag ser bara hur hon tittar hit och dit och aldrig fäster blicken nånstans.
När de ska hämta Griseldas påse så är Griselda själv hos Marco. Varför uppehåller inte Marco bara henne tills de hittat påsen? Hon kan ju inte göra honom nåt? I och för sig, Griselda levlar i rekordfart, hon blir bara starkare hela tiden. Nu kan hon spotta etter värdigt en Tengel den onde. Hade varit lite kul att få veta vem/vad det var som gjorde henne så stark. Hen måste ju vara jättemäktig, kanske nån som kan vara ett hot i framtiden?

Marco och Sol gör nån ceremoni så att hon får testa att vara människa. Marco har i och för sig redan gjort henne sårbar, jättepraktiskt nu när Griselda är lös. Men klant-Marco glömde säga detta till Sol. I alla fall, Marco gör sin grej i en halvtimme och efteråt gråter Sol av utmattning och skräck. Vad var det som hände? Jag antar att Marco kan göra andar levande eftersom han måste ha nån USP nu när Främlingarna kan göra det han kan också. Eller har solen levlat honom kanske?

Vilka är dina favoritögonblick i boken?
När Sol kommer tillbaka till Roparen och han är överraskad över att hon håller sitt ord. Eller när Ram sover över hos Indra. Förresten, Rams hem är "mycket maskulint"?? Känns out of character. Opersonligt och funktionellt kan jag tänka mig efter som han mest jobbar. Eller är Ram en incel? NO MA'AM? Det är inte ens Indra som tänker det. För övrigt känns det som att de enda ställena som har lite personlighet är de Missanpassades stad och Andarnas by. Allt annat är samma stil på i mitt huvud.

Vilken är din favoritkaraktär?
Farangilen. Gillar att den fick hjälpa till att visa var påsen fanns för att safiren var för mesig.

Tillägg: Jag kan inte släppa Sol som går och nynnar Bad boys-låten. Den låten kom 1987 och då befann sig Sol i Svarta salarna. Så fascinerande att tänka att de lyssnar på modern musik där, men för att ta just Inner circle, Tamlin kanske mimade till deras Sweat (a la la la la long) till Vanja som förspel. Saga och Lucifer dansar tryckare till My heart will go on. Har de nån slags Spotify där eller hur får de in musik?

Svartängel 1: Jag är tillbaka!
Svartängel 2: Så bra, vad händer hos Isfolket?
Sv-ä 1: Va? Jo det är lugnt, Nataniel och Ellen har hittat varandra och Tova håller på att utorska tidigare liv, good for her, men nu har det hänt! Det som vår herre, frälsare och mästare Lucifer förutspådde för ett millennium sen!
Sv-ä 2s ögon blir stora som tefat.
Sv-ä 2: Är det sant Lalael, har de äntligen kommit fram till rock n roll? Vad har du?
Sv-ä 1 tar fram en vinylskiva.
Sv-ä 1: Detta är Elvis Presley. Jag tror han lade märke till mig för nästa gång jag såg honom hade han färgat sitt hår korpsvart precis som vårt.
Sv-ä 1 plockar fram en skivspelare från nån obestämd plats under vingarna.
Sv-ä 1: Plockade upp den här också, denna behöver vi inte veva!
Sv-ä 2: Åh, vad bra!
Sv-ä 1 lägger skivan på spelaren och de två svartänglarna lyssnar storögt på That's alright mama.

F'låt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 december 2023, 13:49 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Vänta, har jag inte svarat här. Säg Whaaaat! Stressbläddra genom boken och få ner glatt pladder på pappret.

Börjar med ett tillägg till förra podden: Jag låter ju galet blodtörstig. Jag vill ha spänning i böckerna det är därför jag vill nacka folk till höger och vänster. De måste få leva. Min andra kommentar till mig själv, anledningen att jag ogillar Siska och Tsis romans så fruktansvärt mycket är att jag tror att "Jag rördes av ditt goda hjärta och ditt medfödda värde vill bli din vän, förlåt min kyliga hållning" är en betydligt bättre än "ewwww, usch oh ja kåt ja, nej, ojoj! trädsex.opsie whopsie." Blir bara illa till mods. Nej, jag hade föredragit dem som riktigt goda vänner. Det finns fler sätt än kåthet att överbygga förakt, just saying. Köper Vanja och Tamlin, men inte Tsi och Siska. :pfft:

Och angående Elena, hennes mamma är Danielle och i bok 3 stod det i klartext att "sexualundervisningen var från mammans tid, präglad av hennes trauman och rädsla." Så hennes reaktion är inte bra, men inte heller helt oväntad.

Det kan visst vara praktiskt med kjol, sålänge rätt modell används. Har målat hus, flyttat och klättrat runt mycket i min bästa arbetskjol med fina fickor. Är helt på äventyra-i-kjol modet.

Jag håller hoppet uppe för Dolg och Marco. Dorco :flower2:

Till dagens avsnitt! Vad tyckte du om boken?

Den sämsta boken i serien? Åtminstone hitintills. Jag hatar Sol, så hoppar rakt in i samma blodtörst här. Snälla snälla skjut henne. Heja Griselda gör krösamos av henne, vänligen läs i er bästa Herr Buse-röst. Pew Pew. Jag blir ledsen varje gång hon dyker upp, vad har hänt med din tragedik åh Avgrunds-Sol. Sen hur kan Sol glömma bort Jacob? Han gifte ju sig med Charlotte! Åh vad jag saknar Charlotte och Gråstensholm. Var är Silje i andarnas by, fina fina Silje. Tengel, vad har hänt med dig! Sen när spelar Sol flöjt? Borde inte flöjter ge alla isfolkingar ptsd utslag?

Varför är Helge tillbaka? Hans mamma? Paula, Oriana och en uppsjö av karaktärer som vi inte behöver. Griselda, go!

Varför är alla så kåta? Vad är det som händer. Kontroversiellt kanske, men jag är så fruktansvärt trött på att alla är kåta som 15-åriga pojkar eller "inte för sådant". Varför finns inga mellanting? Tror min egen svalare läggning kommer fram, men jag gillar undantaget Berengaria som svärmar och är omsvärmad utan att verka vilja ligga med allt. Samtidigt som hon kämpar mellan föräldrarnas 1700-tals moral och sina känslor. Det är verkligen inte svartvitt i hennes värld.

Suck, sen händer massor av trams.

Varför dödar de stackars Heinrich! Det är verkligen inte jag okej med. Är den bästa represenationen verkligen Fursten och Prinsen? Ni vet de som Dolg hade en kort crush på innan han träffade hans riktiga sagoprins. Hint hint, OTP.

Problemen mellan Erling och Theresa, jag tycker egentligen om plotten och att de väljer att kämpa för att hitta tillbaka varandra. Samtidigt känns det fel att det är just dem, särskilt eftersom Erlings första fru var som hon var. Hade det inte kunnat hända någon av de andra vuxna paren? Rafael och Amalie? Leonard och Danielle? Eller som en ursäkt att få tillbaka allas vår Mariatta. Jag gillar att se mer av riktiga världen, men det är också ännu ett sträck i tallyt över främlingslögner.

Kan någon snälla sätta Siska i terapi? Stackarn behöver det.

Armas "usch en sådan pladdrig docka", du vet att det går att vara lekfull och ha djup samtidigt? Din förstockade tråkmåns. Griselda får gärna trolla honom till en liten groda och trampa på den!

Vad är egentligen huvudhandlingen i boken? Känns som Griselda glöms bort i äventyren med Berengaria och company. Hon är en skurk med tappad potential och en sjukt obehaglig backstory. Vad är det hon gjort en deal med? Ack! Varför kunde hon och det inte fått nedkämpa andepacket.

Sen är det detta med rasrenheten. Vad ska jag säga. "Men Margit, vad hände här?" muttras ofta av mig och er. Visserligen är jag som stort fan av Lovecraft van vid låt oss kalla det ... mindre trevliga beskrivningar ... som blicken obekvämt glider över innan de spännande historien fortsätter och mina "Men Howard!" är betydligligt mer uppgivna än "Men Margit...". Samtidigt har jag genuint andra förväntningar på Margit som verkar ha varit en genuint öppenhjärtlig människa i kontrast till "Allt som inte är renodlart New England brittiskt är farligt!"- Howard. Jag sätter punkt för detta stycket med, suck suck suck. Det känns besynnerligt. Heja Indra och Ram, gift er omedelbums och fyll riket med söta lemur-människobarn som förfärar Talornin och co.

Jag glömmer nästan bort varför jag gillar Margit i denna bok. Men det finns ljussken i mörkret.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Ram och Indra hemma hos henne. Hur han kommer och bara får vila. Det är så romantiskt, ömt och lungt. Man med Makt (trademark) Ram som helt enkelt kan lägga sig i hennes metaforiska famn med orden "Jag är trygg hos dig". Känns både vardagligt och lite sagolikt. Påminner lite om när Tengel får sova hemma hos Silje. Hela scenen är finstämd och hur lyckliga de blir bara av att vistas i samma hus är rörnde utan att det känns barnligt. Det är så romantiskt! De har en god kemi och deras romans är trovärdig. Hade nog också blivit förälskad i Ram. Glada, flamsiga ljud.
:tkiss:
P.S. det är typ såhär jag ser Marco komma hem till Dolg.

* Vilken är din favoritkaraktär?

Talorinin! Den bäste rasbiologien! Okej, jag skojar uppenbarligen. :rofl2: Kunde inte låta bli. :giggle: Skönt att han fått sparken, men vem kommer efter? Är "Herr Högre än Högsta Främling från Partiet" verkligen mer önskvärd? Borde vi bli rädda? Jag tror det! Lämnar Neumann sitt arbete och ersätts av Heydrich? Eller har Främlingarna blivit mindre skurkaktiga? Näääää. :ponder:


Favoritkaraktärerna Berengria, Indra och Ram. De sistnämnda fick ett stycke av lovord i förra frågam nu till den Berengaria.

Ja, Berengaria! Jag gillar henne mycket. Hon ser att hennes släkting mår dåligt och försöker lösa problemet. Hon får vara hyperkvinnlig och kompetent, samtidigt som det är okej att hon tar tveksamma beslut. Tycker om att hon är flamsig och har djup. Sätter hon sig i tanklösa dumheter försöker hon lösa dem utan att vara för dumstolt "Måste lösa allt själv." Är det att jag känner igen mig så mycket i henne? "Cirkus Berngaria var igång igen", även om det är tråkigt att hon fått en crush på Armas och hans usla personlighet så är det begripligt. Men min gissning att det är en kortvarig hjältedyrkan av blå dunster innan nästa akt börjar.

Jag kommer hålla ögonen på mina tre favoritkaraktärer och hoppas de alla får ett fint äventyr ute i mörkret! Men vad packar man för en pickinick i de svarta bergen? Galaklänning? Champange? Kaviar? Kanske Ram packar en diamantring till Indra? Fyrverkerier! :hdance2:
Eller va, var det inte en romantiskt retreat?

P.S Läser Westbergs "Himmlers Sverige" och medan dem är hemskt spännande så börjar alla nazister se ut som Främlingar i mitt huvud. Eller är det att alla främlingar ser nationalsoialistiska ut. Hmmm. Talonirin i SS-uniform skrikandes om Lebensraum och Blot und Boden. Har främlingarna lebensborn för främlingskvinnor - har vi sett några sådana än? Nej, detta har gått för långt. Skyller detta på dig Dan! D.S.

P.P.S. Efter att nyligen ha pratat inredning med en manlig vän som äntligen, äntligen köpt sitt första par gardiner vet jag precis hur Rams hus ser ut. Det är garanterat vitt och minimalistiskt. Säng, skrivbord osv helt utan ombonad. Självfallet ett eget gym - Sehr Prachtisch! Min kompis har inget vapenskåp men det har säkert Ram. Alla Laserpistoler, pew pew! Hoppas hans måltavla ser ut som en viss främling. Pew pew D.D.S


Senast redigerad av Sinsiew från Nor 19 december 2023, 14:21, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 december 2023, 15:11 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 18 september 2023, 14:35
Inlägg: 2
Vad tyckte du om boken?

Den var verken bra eller dårlig. Boken heter Sol av Isfolket, men det er ikke Sol som vi kjenner henne. Sol virker å ha glemt navnene til både Jacob Skille og Heming. Det virker ikke så sannsynlig? Ja, det var lenge siden hun levde, men begge var jo en viktig del av livet hennes. Hun har også glemt at hun har barn. Det understreker bare at den nye Sol i LR er helt annerledes enn den Sol i Isfolket som vi kjente og elsket.

Vet ikke hva jeg synes om enda en bok med Griselda som antagonist. Hun får litt mer kjøtt på beinet her som gjør henne mer interessant, men vi har likevel hatt betydelig mer interessante skurker tidligere. Synes også hun ga opp Tomas litt for lett – hele bok 7 handlet jo om hvor besatt hun var av ham.

Synd at Frida, Helges mor, døde altfor tidlig. Jeg shippet henne og Talornin, som så ut til å ha mye til felles, slik som rasisme, besatt av å kontrollere andre sine liv og sabotere alle romantiske relasjoner. Hvis de to hadde funnet hverandre, kunne de kanskje latt alle andre være litt i fred.

Armas har hittil vært en temmelig anonym person, og den eneste utviklingen han gjør er at han innser selv at han ikke har noen personlighet. Og han er så ekkel mot Berengaria! Liker virkelig ikke Armas i denne boken.

Enig i at det virker altfor lett å få tillatelse til å reise ut fra LR nå, når det har vært presentert som helt umulig tidligere. Det er ganske ulogisk når det først sies at man aldri kan reise ut når man har kommet inn, men plutselig går det helt fint når fremlingene føler for det. Fremlingene framstår bare som verre og verre for hver bok!

Heinrich dør, men i stedet for at alle synes det er tragisk, framstilles det nesten mer som om det var det beste for ham, underforstått at han aldri kunne blitt lykkelig som homofil. Arg!

Syntes boken var OK, men den manglet til en viss del ny og spennende handling. Håper på mer i neste bok!

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Når Ram kommer for å sove over hos Indra. Så vakkert øyeblikk!

Vilken är din favoritkaraktär?

Det får bli Indra (og Ram) igjen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 december 2023, 17:10 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Hmmmm. Jag skrev en Spontanfanfic! Blev så upprörd över en viss dialog i slutet på förra boken att det blev en liten julgåva. Tänkte posta den här, men den blev lite för lång för det. viewtopic.php?f=35&t=8624 Länkar här. Helt, 100% Safe for Work.

God Jul!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 december 2023, 15:50 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Jeg skulle ønske Margit hadde holdt seg til det hun virkelig kunne: Å skrive historiske romaner med interessante og flerdimensjonale karakterer, troverdige miljøbeskrivelser og spennende handling, faktisk så spennende at det for det meste var umulig å legge fra seg bøkene hennes før de var ferdig lest. Sci-fi er virkelig ikke hennes gate. At hun som alltid beskrev seg selv som en teknisk idiot, skulle skrive en fremtidshistorie med alle mulige tekniske duppeditter og finesser, er ubegripelig. At hun i tillegg syntes det var en god idé å forene Isfolket og heksemesterfamilien inne i jordens indre sammen med en gjeng rasebiologer (Talornin og co.), er like merkelig.

Når det er sagt, er boken spennende nok. Skulle bare ønske at hovedpersonen hadde vært som da hun levde i Sagaen om Isfolket. Den originale Sol var magisk. Lysrikets Sol er som en blekere, mer moderne kopi og langtifra like interessant.

Trist at Theresas Theresenhof ikke lenger eksisterer som det var, og enda tristere med Heinrich Reuss' forferdelige endelikt. Han hadde fortjent bedre.

Godt at Theresa og Erling finner tilbake til hverandre etter hans (nesten)sidesprang.

Er lei av Griselda, og glad for at hun nå (forhåpentligvis) er ute av historien for godt. Men det var litt interessant å få vite mer om bakgrunnen hennes. Og det samme med Roperen.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Mitt absolutte favorittøyeblikk er faktisk Sols lille samtale med Tengel på slutten av boken. Tengel er her gjenkjennelig som karakter, synes jeg. Bare et par sider, men likevel bokens høydepunkt. Sier vel mest om hvor mye jeg savner Isfolket.

Gledelig når gamle favoritter som Silje og Dag blir nevnt ved navn, men rart at Sol synes å ha glemt navnene på andre hun en gang kjente.

Liker når Ram får sove ut hjemme hos Indra. Det er en fin stemning der.

Vilken är din favoritkaraktär?

Tengel den gode. :tkiss: Og Berengaria, som i sin uberegnelighet er en interessant karakter.

Ellers

Dere spurte i en tidligere podcast om jeg kunne forklare hva hekseformularer var (om jeg husker rett). Ifølge en norsk ordbok er formular et "fast formulert mønster for ordlegging" (samme som formel). Så svensk häxformel (er det riktig?) er det samme som norsk hekseformular.

I denne boken fant jeg følgende på side 137:

Citat:
SOL BEGYNTE med å begi seg hjem til det lille huset sitt i åndenes landsby. Der gjennomgikk hun alt det hun burde gjøre, hva hun burde ha på seg og med seg, hvilke trolldomsruner hun burde lære seg utenat – Móri ville ha kalt dem galdrer, Griselda ville kalle dem hekseformularer, Nattøye ville si åndemaninger, en same ville si gand eller seid.


Håper det var oppklarende nok ... og hei hei tilbake til dere! :tkiss: Og god jul! :tkiss:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 december 2023, 17:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Bara minuter kvar till poddning! Än har ni tid dock!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 december 2023, 19:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012