Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 25 oktober 2021, 21:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 7 juni 2021, 09:21 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Här kommer frågetråden inför den utvalde, bok 6 i Legenden om Ljusets rike

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Inspelningsdatum är ej satt än men denna post uppdateras med datum så snart vi vet!

http://setsunaceras.blogspot.se/

InläggPostat: 16 juli 2021, 18:07 
Isfolksfan
Isfolksfan

*Vad tyckte du om boken?
Jag var inte jätteförtjust tyvärr. Jag gillar Indra, jag gillar hennes och Rams spirande förälskelse väldigt mycket, men huvudplotten med Nya Atlantis tråkade ut mig och boken innehöll så många konstiga och förvirrande grejer så jag blev bara trött.

Först tyckte jag att det var spännande att de skulle till den södra delen av riket och såg fram emot det. Men skildringen av Nya Atlantis var så ensidigt negativ, och för mig var det väldigt ologiskt att den heliga solen skulle ha förstärkt den nuvarande härskarens renlighetsiver. Så nu förstärker den alla möjliga egenskaper, inte bara godhet/ondska? Sedan kändes det inte heller logiskt att härskarna i Nya Atlantis såg ut som de åldringar de var, medan alla i Ljusets rike är evigt unga. Som om deras ondska skulle framstå tydligare genom att de var anskrämliga att se på, till skillnad från alla jättevackra människor från Ljusets rike.

Indras och Rams förbjudna kärlek hade varit betydligt trevligare att läsa om om det inte varit för allt obehagligt prat om rasblandning som förekommer hejvilt boken igenom. Först försöker Indra bli kär i Armas istället, eftersom Ram är lemur... men Armas är ju hälften Främling, så varför väljer hon just honom? Sedan blir det en massa prat om att Nattöga måste bli ihop med en flicka från hans egen kultur, och Främlingarna vill inte ha rasblandning i riket... men inte för att de är rasister, utan för att folket i De missanpassades stad är det. För invånarna i den staden lyssnar ju alla på? :confused: Jag önskar verkligen att Margit hade planerat serien lite mer innan hon började skriva den, för allt det här blir så otroligt märkligt och ologiskt, och det hade funkat så mycket bättre om man hade anat från början att Främlingarna vill hålla folk åtskilda. Men de får barn med människor och Armas och Fionella får till och med bo i Främlingarnas område. Jag hade köpt hela grejen om Armas bodde bland människorna och om Främlingarna var skeptiska till honom, men det är de ju inte.

Och när de nu har sådan extremt avancerad teknologi borde de väl ha någon form av preventivmedel? När jag tänker efter borde de väl även kunna göra Tsi-Tsungga steril, om de nu inte vill att han ska föröka sig - de har ju redan begränsat allas fertilitet genom att inte ge möjlighet till mer än ett barn/familj. :ponder2:

En annan grej jag störde mig på var att Ljusets rike intog Nya Atlantis eftersom det var en hemsk diktatur (the pot calling the kettle black...). Och sedan när de gjorde det var det så otroligt ospännande, för vi vet ju redan att Marco och Dolg och de andra är oslagbara och odödliga, och om de mot förmodan skulle skadas kommer de bli helade igen. Isfolkets häxor deltog i striden enbart genom att förföra män och ligga med dem, detta har vi sett till leda känner jag. Jag blev överraskad av att Tobba var med - gick hon verkligen över till den goda sidan i slutet av Isfolksserien? Jag har inget minne av det och det låter väldigt märkligt.

Jag blir också lite irriterad på att karaktärerna från Ljusets rike pratar om att de är goda, fredliga, dödar aldrig osv... men de har med sig farangilen som de vet kommer döda deras motståndare, och sedan när den gör det är det som att det inte är deras fel, "det var inte jag, det var min sten". Det känns oärligt att inte stå för det man gör, precis som när de kastar ut folk i Mörkret och låtsas som om de har en chans att överleva.

Ursäkta lång rant! Den här boken triggade igång en massa irritation hos mig, jag hoppas att nästa inte gör det.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Oj, har jag några? Jo, jag tycker om samtalen mellan Ram och Indra i slutet, där de har erkänt sina känslor. Det är skört och fint och jag önskar verkligen att de får varandra.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Indra, utan tvekan.

InläggPostat: 21 september 2021, 18:59 
Gråfolk
Gråfolk

Boken var hyfsat bra.
Nu var det ännu en ny tids-zon där tiden i Nya Atlantis gick 4 ggr långsammare än i Ljusets rike, om jag förstod det rätt?
Bästa i boken var när Indra upptäckte att Nattöga var den utvalda.
Nu var det många av Isfolkets andar som var med,bla Heike och Vinga, Rune och Halkatla… Vinga var ingen drabbad eller utvald men är nu då ande? Då kunde väll Gabriels son också blivit ande direkt när han dog? Rune var väll bästa kompis med Lusifer men valde ändå att gå till Ljusets rike. Till och med Tobba var med, trodde att hon blev förintad i slutstriden mot Tengil den onde?. Blev alla onda drabbade goda efter att Tengil den onde dog? Finns även Sölve med i skaran av andar?
Favoritperson är Indra

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme