Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 25 oktober 2021, 21:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 7 juni 2021, 09:20 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Här kommer frågetråden inför Johannesnatten, bok 5 i Legenden om Ljusets rike

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Inspelningsdatum är ej satt än men denna post uppdateras med datum så snart vi vet!

http://setsunaceras.blogspot.se/

InläggPostat: 8 juni 2021, 18:10 
Isfolksfan
Isfolksfan

*Vad tyckte du om boken?
Den här boken gick fort. Med det sagt tycker jag dock inte att den var bra. Eller. Meeeeh. Det hände liksom ingenting. Problemet med Gondagil och grabbarna ute i mörkrets rike löste sig snabbt och allt för smidigt, historian med kvinnorna från nutiden (redan glömt deras namn) känns bara som utfyllnad, Miranda och Gondagil är pinsamt dåliga på kommunikation till en början. Fivrelde borde verkligen lära sig gränser, låt oss bara komma vidare. Typisk mellanbok pga fick inte plats med riktigt allt om Miranda och Gondagil i en bok, så vi drog ut på det i en hel bok till. Tack tack, det är bra nu, dom fick varandra (men var tvungna att gifta sig först för det måste gå riktigt till innan hon fick flytta in? Eeeeh? Plus, återigen, sex måste göra ont första gången och mannen var så snäll så snäll som kunde tämja sina djuriska lustar och göra det lite mindre obehagligt för henne. Tack manliga släktet för er omtanke.

Hrm, minns jag ens nått? När de heliga stenarna dödar Kent kanske. Eller när Tjick hittar Gondagil i skogen och polar upp

Ram är som alltid bäst och vettig. Resten är meh.

Men pepp inför nästa bok, som jag tror att jag minns och gillade, iallafall om jag minns rätt vem som kommer få det "roliga" uppdraget från Ram....

InläggPostat: 15 juli 2021, 19:35 
Isfolksfan
Isfolksfan

*Vad tyckte du om boken?
Jag gillade den, eftersom den innehöll mycket Mörkret och de svarta bergen (som verkar ha tusen olika namn, lagom förvirrande). Vi fick en massa ny information och jag ser fram emot att få veta mer. Avstånden i Mörkret förvirrar mig dock väldigt mycket - jag tänker mig att varjagernas boningar ligger långt ifrån bergväggen Siska kom igenom, men Tjick verkar ha klarat den distansen i rekordfart. Det kändes även som att de svarta bergen var väldigt långt borta i fjärran först, men sedan tog det inte alls lång tid att ta sig tillbaka därifrån och det var inga som helst problem med gondolen heller. Men jag är i alla fall glad att Gondagil fick komma till Ljusets rike och att han och Miranda fick varandra till slut. Jag reagerar på att Främlingarna bestämmer var folk ska bo och att alla bara finner sig i det. Mycket märkligt, men det verkar ju vara deras stil att detaljstyra folks liv.

Tyckte det var väldigt konstigt att Siska och Theresa togs upp i rådet, bara för att de har fina titlar. Även om det sedan sägs att det inte alls är för titlarnas skull, fast det är det ju? Om det bara rörde sig om deras goda egenskaper kunde väl ärligt talat vem som helst ur Isfolket eller Häxmästarfamiljen ha valts in. Sedan finns även ett samtal mellan Dolg och Fivrelde där han förklarar att Marco är värd ett vackrare hus än vad Dolg har eftersom han är prins. Jag borde vara van vid sånt här, det har funnits där ända sedan slutet av Sagan om Isfolket, men det gör mig så otroligt frustrerad.

Och, för att ranta lite till: varför är det här underbara drömlandet så enormt patriarkalt och gammaldags? Det är bara män som bestämmer, som har unika magiska egenskaper och utför farliga uppdrag. På sidan 198, efter att männen har delat upp sig och tagit ansvar för olika viktiga områden: "Men eftersom det behövdes många för att hålla Feme inne i staden, fick också kvinnor vara med." Ursäkta?! Som om kvinnorna är andra klassens människor som tillåts delta ibland, om det är absolut nödvändigt. Jag längtar verkligen efter att det ska komma in någon mäktig kvinnlig karaktär som kan sätta männen på plats.

När Gondagil tar sig till de svarta bergen för att rädda Jori och Tsi-Tsungga. Gulligt att han blir kompis med ekorren Tjick.

Gondagil. Sedan tycker jag att Fivrelde är söt också, fast jag hade inte orkat med henne om hon var med hela tiden.

InläggPostat: 21 september 2021, 18:53 
Gråfolk
Gråfolk

Jag tycker boken är bra.
Bästa händelsen är hämtningen av Gondagil och när Dolg förintar Kent.
Kan dom ”vanliga” bara se Isfolkets och Moris andar pga av att Marco gjorde dom tillfälligt seende? Trodde alla kunde se dom hela tiden i Ljusets rike?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme