Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 25 oktober 2021, 21:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 8 maj 2021, 19:50 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Här kommer frågetråden inför Dagg och Dimma, bok 4 i Legenden om Ljusets rike

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Inspelningsdatum är ej satt än men denna post uppdateras med datum så snart vi vet!

http://setsunaceras.blogspot.se/

InläggPostat: 7 juni 2021, 08:58 
Isfolksfan
Isfolksfan

*Vad tyckte du om boken?

Usch, frustrationen är stor. Jag vill inte att Miranda går ut. Mest för att det är så fruktansvärt naivt och korkat, men framförallt livsfarligt! Jag bläddrar framåt i boken, hur länge är hon ensam där ute? Ah, där nämns Ram och solväktaren. Bra, då kan jag fortsätta.

Upplever ni också ibland att ni utifrån namnen kan avgöra vem huvudpersonen ska få ihop det med? Att Margit liksom har mer snälla/tuffa/starka namn på kärleksintresset?

Iallafall.

Jätte-hjort-räddningen är fin, inte heller jag hade en tanke på brickorna. Tur förresten att Miranda inte hade det heller, ingenting blir ju en utmaning längre om allt och alla förstår dig.

Det hade varit grymt tråkigt om inte Mirands fått följa med ut andra gången. Att bara hon hittar den enda "säkra" vägen känns lite simpelt. Jag väntar med spänning på ett rejält straff från väktare, främlingar och ljusets rike i stort. Än så länge har ju bara serievåldtäkts-mördare lämnats åt sitt öde, så de har ju inte riktigt blod på sina händer.

När Gondagil och Miranda är lite ensamma mot slutet. Det känns inte som en stressad kärlekshistoria, utan nått som faktiskt rimligen kan växa fram

Miranda, och jättehjorten. Och Ram. Jag gillar Ram mer och mer.

InläggPostat: 15 juli 2021, 19:13 
Isfolksfan
Isfolksfan

*Vad tyckte du om boken?
Jag gillade den! Älskar att vi får veta mer om Mörkret och folken som bor där, och att de blir lite mer nyanserade. Miranda är trevlig att följa och det är lätt att förstå hennes iver att vilja hjälpa andra. Men det är så himla intressant att inte ens Miranda kan se hur sjukt folket i De missanpassades stad blir behandlade, och att hon inte reagerar på att det förekommit en stor utrensning där. Särskilt som hon med egna ögon har sett vad en utrensning kan innebära (=kastas ut till kannibalerna). Det visar tydligt hur hjärntvättade de är allihop.

Mirandas och Gondagils kärlekshistoria är fin, och de är sympatiska karaktärer bägge två. Att tiden skulle gå extremt mycket snabbare ute i Mörkret jämfört med innanför kupolen köper jag inte över huvud taget men jaja, det ger deras romans lite extra dramatik i alla fall.

Scenerna med jättehjortarna. Fint att Miranda, Gondagil och Haram hjälps åt att rädda djuren och bondar kring det.

Gondagil. Han är en typisk råbarkad Sandemo-man och jag brukar alltid gilla dem, så även denna gång. Skönt med någon som är en kontrast till alla supervackra och extremt speciella/magiska/odödliga män i Ljusets rike.

InläggPostat: 21 september 2021, 18:51 
Gråfolk
Gråfolk

Jag tycker att det är en bra bok.
Spännande när Miranda rymmer genom muren in i Mörkrets rike.
Favoritperson är Gondagil.
Stör mig även här på att tiden går olika fort i Ljusets rike och mörkrets rike.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme