Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 8 maj 2021, 15:39 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Och även en frågetråd för Flickan som inte kunde säga nej, bok 3 i Legenden om Ljusets rike

Vi vill ha dina åsikter på följande frågor:

*Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

OBS! Nytt inspelningsdatum är 17/11-2021. Vi spelar in på kvällen så skriv era synpunkter senast kl 19.

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Senast redigerad av Setsuna 31 oktober 2021, 15:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 maj 2021, 20:01 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
*Vad tyckte du om boken?
Jag gillar den här boken, det är intressant att få följa Elena som jag i vissa stunder känner stark sympati för och i andra bara stör mig. Snälla släpp det nu - du är INTE Berengaria men det släpper hon ju och klipper av sig håret vilket var hennes räddning. Det är ett spännande mysterium i de missanpassades stad men jag fick redan direkt upp misstankar mot John och fattar inte varför Elena stämmer träff med en FRÄMMANDE man i en FRÄMMANDE stad utan att berätta det för någon annan. Gillar annars att vi i boken så fint introduceras till alla häxmästarbarnbarnen - nu känns det som att jag känner dem lite bättre.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Älskar stunderna mellan Indra och Elena - hur deras härliga vänskap växer fram och hur de frossar i godsaker.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Måste säga Tsi-Tsungga, känner så mycket sympati för denna ensamma varelse som trots detta är så snäll mot Elena och alla andra.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 juni 2021, 08:48 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 27 mars 2016, 10:14
Inlägg: 16
*Vad tyckte du om boken?
Detta är inte den bästa hittills (det var nog Móri och isfolket. Hittills alltså), men den är helt ok. Jag blir dock så jädra ledsen på allas konstanta tjat på att hon ska klippa sig. Det sägs att hon själv trivs i det. Sen om det kanske är av "fel" anledning delvis, den att hon liknar Berengaria, tycker jag inte spelar nån roll. HON vill ha långt hår och alla andra ska tjata om att hon minsann är mycket sötare kortare. GE ER! Blir också lite illa till mods av denna "bantningsspruta". Jag får lite känslan av att Margit målat sin egen drömvärld och att detta är nått hon kanske önskat till sig själv?

Då detta är andra gången jag läser boken visste jag att Johan var skurken redan från början, men jag kan inte minnas om jag listade ut det från början första gången. Men han känns ju lite väl skum och strategiskt placerad, samt att personen som kallas generalen var så uppenbar i sitt smeknamn att man förstod att det inte kunde vara han....

Jag tycker att boken hat bland det grövsta sex/våldsbeskrivningar som Margit nån gång skrivit. Återigen tappar jag lite fantasi-känsla och får snarare Keppler eller Hjort/rosenfelt-känsla över det sexuella våldet.

Allt skammande av de missanpassad är jag också trött på. De flesta verkar ju ha hamnat där för att de ångrat sig, inte för att de är onda. Sen blir den mer en ond cirkel när det inte blir bättre pga de inte har någon sol.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Får snarare bli ett inte-favorit-ögonblick: när Jaskari förklarar att han, metaforiskt, bara drar Elena i håret och puttar på henne på lekplatsen för att han tycker om henne. SLUTA GNÄLL PÅ HENNES UTSEENDE OCH HÅR OCH VARA TASKIG MOT HENNE. HON BLIR JU FÖR FAN LEDSEN. Dumma karl.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Indra i sin dråpligt. Jag längtar efter böcker som är "hennes" så man kan få mer av det. Ram som också känns som en mycket kompetent lemur, väktare och vän till vårt stora gäng.

_________________
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 juni 2021, 13:31 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Det där med att följa formatet haha :whistle:

Utlysningav spaning! För oss lyssnare av högsta nördkategorin, vad sägs om att försöka hitta alla övergivna plottrådar i ljusets rike?det finn några sakerjag tänkt på länge och vem vet - vissa saker är nog fanfiction stoff.

* Vad tyckte du om boken?
Tycker överlag om den. Elena driver mig dock till vansinne. På ett sätt är hon relaterbar, men oj vad överdrivet allt känns. inte orealistiskt men överdrivet. Stå upp för dig själv människa! Samtidigt hur hon fryser till när John börjar klä av henne, så obehagligt för det är så verklighetstroget. Sen kommer jäkla Jaskari och skäller på henne för det, det är inte genom att skuldbelägga offret man hanterar det! Rysningar. Vänskapen mellan henne och Indra är en av de absoluta ljuspunkterna!

Heinrich, jag gillar dig massor men Dolg och Marco ska vara med varandra. Flytta ut och träffa en annan hygglig karl, varför inte Gabriel?

Överlag gillsr jag Ram, men nu känns det verkligen som han är en tjänsteman som fått en riktigt obehaglig order, liderav den och verkställer - men helt utan att kritisera ledningen. Främlingarna är onda! Bara lyssna på hur de agerar och pratar! Rashierarkier, skamvälde, att de sorterar ut människor. Sen ler dem "oh nej vi är så goda" Elena och de andra känns så hjärntvättade.

Gillar inte att det springer runt massor av andar. Ghost busters vänligen ta hand om dessa.

Jag vill ha det där viktvaccinet. Har kämpat mycket med vikten och är verkligen inte ensam om det. Relaterar så till Elena och Indras iver.

Vad har Dan att säga om att Marigt blandar ihop seriemördare med massmördare? Jag blev iaf irriterad.

"Herr Buse" -.- bara varför.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Indra och Elena frossar i sötsaker.

* Vilken är din favoritkaraktär?

Indra! Så fort hon kliver in i en scen blir att bättre.

*Sinsiews gnällhörna

Gnällpunkt 1) vad har Marigt mot militärer. Den enda sympatiske militären i samtiga av hennes serier är väl... Tancred? Kanske Alexander Paladin? Mikael hatar det ju. Sen har vi John här, pervofarfar i Skammenhus, wannabepreussaren etc som verkligen är genomruttna. Jag blir verkligen obekväm av att läsa hennes bild av män och kvinnor som försvararsitt land. Den känns så kompakt anti.

Gnällpunkt 2, varför ska endast solriddare och rävaktiga revisorer som är Htbq. Känns inte bra

Gnällpunkt 3) synen på sexarbetare känns verkligen som the less dead, även om det kommer en liten "räddningskommentar".

Gnällpunkt 4) rashierarki. Jag tror på att strukturer och hierarkier behövs MEN wtf. Rashierarkier förkastligt och är inte på något sätt logiskt."jo men har man x drag måste man vara smartare än y" usch! Främlingarna = resonemanget om vite mannens börda? "De dumma människorna, madragerna, alverna och i viss mån lemurerna förstår inte sitt eget bästa - därför ska vi tvinga dem att anpassa sig till vår kultur som andra och trede klassens medborgare. Och de ska tacka oss för det." Främlingarna är verkligen de värsta skurkarna Margit kommit på. De är läskigare än Tengel, och mycketmycket läskigare än Solfjantarna.

Gnällpunkt 5) Våldtäkt, Sandemoserien och budskap att förlåta svin. Ojoj. Det är jobbigt att ta i och kanske lite off topic, men jag känner att det här är något Isfolkscommunitit bör prata om. En sak som kanske framför allt händer i Sandemoserien (tänk bla Häxmästarens torn och Jungfrun i dimmornas dal) men genomsyrar såååå mycket av det Marigt skriver handlar om sexuella övergrepp och trakasserier. Här fryser först Elena av obehag och blir skambelagd för hennes av samhällets inlärda reaktion. Hon slåss men det är för sent och av "fel" anledning. Och detta är en av de mindre shamiga våldtäkts(försöks)scenerna. I häxmästarens torn lär vi oss att det är ok med inom-äktenskaplig våldtäkt och att sånt ska förlåtas. Ofta ska Marigts kvinnliga karaktärer försöka frälsa en hård man med sin kärlek ibland problematiseras det, ibland inte. Att mannen i fråga trakasserar eller begår övergrepp på henne verkar vara helt ok. Vemund och Elisabet är ett annat exempel, i fallet Villemo och Eldar framstår han iaf som gansks rutten av berättarrösten. Den här gränsen av vad en kvinna är bekväm med som alltid pushas liiite liiite tills hon tillslut tvingas ge efter, jag ser det så ofta i Margits böcker och det gör mig verkligen illamående. :wait: :boggle: Väl medveten om att detta är mycket personligt och att många vet vem jag är "på riktigt" men alltså trigger warning för sånthär i verkligheten? Jag har blivit upprepat våldtagen inomäktenskapligt och den där sandemoiska idealbilden av förlåtelse och förbättringsiver i sådana situationer är ett direkt skadligt budskap. Särskilt när vi hör det om och om och om och om igen. Jag är okej och fri nu, men jäklar vad dålig jag kände mig som inte bara kunde vara med på det och över att jag kände mig smutsig efteråt, men även känslan "har ingen rätt att dömma honom, måste förlåta och älska mer så läser sig allt." Med tanke på vad Marigt själv genomlidit känns det ännu konstigare att det är så mycket sådan skit med. Det är ingen anledning att sluta läsa Marigts böcker, men innan/medan vi ger dem till nästa generation kan det vara ett av många ämnen att diskutera med dem. :ponder:

Med det av mitt hjärta, tillbaka till boken. Då är ett mer positivt exempel Elena och Tsi som båda går längre än tänkt, men sen stannar och tar ett gemensamt beslut. Även om den scenen var lite konstig i övrigt. Vi kommer komma till scener som är betydligt mindre consensual än denna.

Vill avsluta med något positivt efter allt det där. Så en glad hörna. Det känns verkligen som vi får lära känna ungdomarna bättre och deras personlighet märks tydligare. Tex Jori var bättre i den här boken, han känns mognare och smartare och därgenom mindre schablonartad. Sen mest för det är lite komiskt, stark, blond ung man med delvis finskt påbrå som studerar till läkare? Denna beskrivning av Jaskari kunde vara en av min nuvarande partner, så skrattat en del åt detta. Men annars tycker jag Jaskari känns lite platt. Ser fram mot att se mer av Berengaria.

Indra är :tkiss: en av de bästa isfolkskvinnorna någonsin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juli 2021, 15:47 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 21 november 2020, 10:32
Inlägg: 25
*Vad tyckte du om boken?
Den var okej, men det är ingen favorit. Jag har lite svårt för Elena, hon är svår att få grepp om på något sätt. Ibland får jag sympati för henne, men ibland blir det bara för mycket självömkande för att jag ska orka med henne. Sedan är det en bok som fokuserar en hel del på utseende, eftersom Elena har så dåligt självförtroende, och jag har svårt för det. Dels att alla säger åt Elena att klippa sig fast hon själv inte vill... Låt henne vara! Vad har de ens med det att göra? Jag kan förstå om hon hade fått höra den kommentaren av sin mamma eller någon enstaka annan släkting/vän, men att verkligen alla tjatar på henne om detta? Särskilt när de vet att hon är osäker och har svårt att stå upp för sig själv. Det är inte särskilt trevligt, även om Elena passade bättre i sin nya frisyr.

Tjatet om att Elena och Indra riskerar att bli tjocka gillar jag inte heller. Särskilt inte när Dolg säger att Elena är lite överviktig eller riskerar att bli... Alltså nej, bara nej. Varför skulle Dolg säga så? Det passar inte alls in på hans karaktär och är så himla onödigt. Jag tycker också det är lite synd att det står att Indra minsann har en ovanligt smal midja (i denna bok eller kanske den förra). Jag ser inte alls henne framför mig som att hon har någon sådan kropp, snarare som att hon har en ganska vanlig kroppsbyggnad. Tycker det är onödigt att alla ska vara så otroligt vackra och perfekta och följa samma ideal. Variation är bra!

Sedan, för att klaga lite till, har jag nog svårt för boken också därför att den utspelar sig till större delen i De missanpassades stad. Bara namnet på staden visar ju hur Främlingarna ser på människorna som bor där. Staden beskrivs som en så hemsk plats på alla sätt, men det är väl inte konstigt att många i Ljusets rike har flyttat dit för att få lite frihet. Jag tycker det är intressant att det finns olika stadsdelar med helt olika bebyggelse beroende på vilken tid invånarna kommer ifrån. Det känns som att folk borde blanda sig mer, att det till slut skapas en helt egen kultur med influenser från olika tider och länder. Vilket hade varit en intressant kontrast till det övriga Ljusets rike, som känns väldigt präglat av Främlingarna på alla sätt.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Jag gillade scenen med Elena och Tsi-Tsungga i skogen, mest för att jag gillar Tsi så mycket. Men blir galen på att de inte bara låg med varandra, särskilt som en av anledningarna var att undvika rasblandning. Väldigt konstigt argument, särskilt med tanke på Armas som är en blandning av Främling och människa.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Indra och Tsi-Tsungga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 augusti 2021, 17:44 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 3 september 2018, 14:54
Inlägg: 107
Ort: Uppsala
Jag vägrar kalla Dolg för Dolgo!

Vad tyckte du om Flickan som inte kunde säga nej?
Vad ska jag säga? Hade tyckt bättre om den om den utspelats sig i en mer verklig värld än en ”utopi”. De Missanpassade stad funkar inte, namnet säger bara sitt. Och de har bilar. Var får de bensin ifrån? Pantburkar? Neonskyltar? Hur kan de få medel för detta i det underbara Ljusets Rike där allt drivs av Solen eller solar, vad jag fattat.
Det är en bra deckargåta i grunden, men det funkar inte med allt annat. Storyn matchar inte omgivningen.

Så, till annat … Armas utseende. Jag nämnde det redan i Viskningen. Är det bara jag som sett honom som otroligt lång. Blek med silketsvart, långt hår och helsvarta ögon (som Dolgs). Men han har ljust hår (s 43). Jo, mamma Fionella är blond, så jag kan ha missuppfattat. Sedan nämns det att han börjat få sexkantiga fingertoppar. Inte ett bra drag att ha om man ska passa in i 1700-talet som hans pappa Bergväktaren tänkt sig först (även vi moderna människor skulle nog reagera över någon med sexkantade fingertoppar). Men Armas kanske bara anpassar sig?

Bantningsinjektionen säger jag ’Ja tack” till, som många andra som lagt på sig några kilon. Men kan inte de ”hyggliga” människorna upplysa folk i De missanpassades stad om det. För den delen kan man väl bygga byar (städer) med tema på olika tidsåldrar, istället för att bunta ihop det. Gillar man inte Främlingarnas infrastruktur, då är det raka vägen till de Missanpassade!

Nu går vi in på deckargåtan. Som sagt, gillar den, men varför lät Främlingarna John behålla patronerna och varför kunde de inte ”känna” att han var en ”dålig” människa? Det skrivs någon gång att Främlingarna inte kunde känna hans karaktär för att han var medmedslös då de tog honom till Ljusets Rike. Ok, men med tanke på vad de vet (att de tagit in människor tidigare som inte kan anpassa sig) varför chansa? Och öh, sov inte Dolg, Móri och Isfolket när Främlingarna hämtade dem? De kände snabbt att Marco var mäktig trots att han sov. Men jag köper att det är skillnad om man är medvetslös.

Nu kommer vi till Jaskari och Elena. Jag gillar Elena. Svårare för Jaskari. Kallar henne för ”golvmopp”. Alltså, jag tycker inte alltid om mina vänners frisyrer, men jag skulle aldrig klanka ner på hur de ser ut! Det här ytliga stör mig!
Börjar någon kompis sjangsera säger jag något, men då i åtanke att det kanske kan vara psykiskt.
”Kamratflocken” ska ju föreställa en grupp av vänner. Eller? Den närmaste vänskapen här är den mellan Elena och Indra. Den gillar jag, även om de bara pratar om hur ”tjocka” (som de inte är) de är och hur snygg Elena blir när Indra får klippa hennes hår. Elena gillar frisyren. Ett självständigt beslut.
Vill läsa mer om detta. Vänskap.

Nu kommer vi till den här lilla passagen.
Armas säger (om Elena):
”Hon trivs inte, och hon kommer bara att bli utnyttjad av krävande, gnälliga patienter och lata sjuksköterskor. Hon kommer att få springa med bäcken från morgon till kväll.”
Vilka gnälliga patienter finns i Ljusets Rike? Och vad vet Armas om vad Elena vill? Som en som jobbar inom vården blir jag lite stött. Det finns gnälliga patienter (de är där av en anledning) och man kan inte kräva av dem att vara trevliga i alla situationer. Lata sjuksköterskor finns det, som det finns lata människor i alla yrken.

Nåja, går vidare.
På sidan 109 läser Julia Dufvenius: ”käraste du” istället för i boken där det står ”lilla flicka”. Det är något Tsi-Tungga säger till Elena.
Jag har svårt för ”barn” och ”lilla flicka” som männen slänger sig med när det talar till kvinnor. Unga, ja, men männen är ofta lika unga.

Hur behandlar människorna kring Elena henne egentligen? Ganska skitigt. Det är så uppenbart att hon är osäker, ändå finns det ingen som frågar hur hon har det. Det är inte Elena, utan Armas, som pratar med hennes föräldrar att vårdyrket inte är något för henne.
Böjar tro att Margit har en dålig uppfattning om vården om man inte har magiska krafter.

Hur länge har Isfolket befunnit sig i Ljusets Rike från andra till tredje bok?
Indra säger att de har tjatat på Elena i årtal att klippa sig. Och med tanke på att Sagastaden byggdes för Dolg och Marco så har det gått ett antal år. Och under alla dessa år har Dolg aldrig förenas med alverna eller Móri tagit kontakt med sina andar förrän nu? Nåja, ska sluta tänka.

Det sägs något om att Marco aldrig varit tekniskt intresserad. Men jag vill minnas att han var superkunnig i teknologi under sin tid på jorden. Men det var väl pappa Lucifer som valde den inriktningen åt sin son, för att det gagnade ljusängeln själv. Blä!

Upplösningen på mysteriet är lite dumt. Jag menar hur de kommer på var unga Veronica och Misa hålls fångna. Alltså, borgmästaren vet att det finns skyddsrum i De missanpassades stad, men ingen verkar veta var de är. Hur funkar det? Borgmästaren säger ju själv att de är skyddade ifall någon kärnvapenexplosion skulle nå så långt ner som till LR. Fast om ingen vet var de är eller hur man kommer in …

Och är Väktare en egen ”ras”? Låter som de när de räknas upp tillsammans med Främlingar och lemurer. Jag menar, Armas och Jori utbildar sig ju till väktare.

Hu, jag blev lite nervös när Nataniel skulle ha ett ”snack” med Heinrich Reuss von Gera. Men det gick ganska bra. Det antyddes ingenting om att ”män som han” bar på kvinnohat. Fast kunde inte bara Marco ha snackat med Reuss? För han är väl inte lika blåögd som Dolg? Marco har ju levt länge bland människor. Typ säga: ”Jag är smickrad, men inte intresserad.”
Det skär lite i hjärtat att Reuss ska ha så svårt att finna någon att älska, trots att han bor i det ”underbara” Ljusets Rike. Han erkänner ju till Nataniel att han sökte sig till Solens Order för att han visste att många delade hans läggning. Men inte ens i Ljusets Rike känner han att det är helt accepterat. Måste väl finnas hbtq som är ute ur garderoberna? Varför ska det smygas?!
Jo, böckerna är fortfarande gamla, men har för mig att det inte var något tabu att skriva om samkönad kärlek.

Jag har inte skrivit så mycket om den andra handlingen, den som handlar om de vidriga våldtäkterna och mycket involverar Elena, John och Jaskari. John är verkligen en sjukt vidrig karaktär. Och de prostituerade, de får genomlida så mycket och får en känsla av att det ska vara lite förmildrande just för att de är prostituerade. Som om det skulle ha varit värre om de inte haft det yrket. Och hur kan prostitution förekomma överhuvudtaget? Så vissa känner att Ljusets Rike är så hemskt att de hellre säljer sina kroppar än gör något annat? Eller är de födda i De missanpassades stad och vet inget annat? Eller är de sexfixerade hela bunten? Det kan man väl vara utan att sälja sin kropp. Varför låter ens Främlingarna folket i De missanpassades stad föröka sig?
Den här storyn får i alla fall ett slut med att Jaskari rusar in när John försöker våldta Elena. Hon försvarar sig bra i min mening, men det tycker inte Jaskari. Åh, herregud! Hur har han mage?! Och vad han för uppfattning om att hon ska ändra på sig? Låt hon vara den hon är! Och han kan inte bestämma när Elena menar allvar med sina känslor. Det bestämmer bara Elena!
Johns straff är passande, men gillar fortfarande inte att ”de goda” låter andra utföra straffen. Det är ändå de som dömer. Man kan inte skylla på att det var pistolen som dödade när det var än själv som höll den i handen.

Favoritögonblick i boken.
Armas, Móri, Dolg och Marco som gemensamt öppnar ingången till skyddsrummet där Veronica och Misa finns. Men vilka byggde skyddsrummet? Kan det verkligen vara någon/några från De missanpassades stad när det krävs så starka krafter för att ta sig in?

Favoritkaraktär?
Alltid så svårt! Finns för många karaktärer och ingen lär man känna så bra. Men det får väl bli Elena då och Tsi.

_________________
Beam me up


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 september 2021, 18:41 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Jag tycker att boken är rätt bra.
Tycker det är förvirrande att Marco hämtar Gabriels son från dödens rike? Fick inte alla isfolkets släkt erbjudande att gå till Svarta Salarna när dom dog? Och alla från Svarta Salarna fick erbjudande att följa till Ljusets Rike? Då borde han varit antingen i de svarta salarna eller i ljusets rike. Gäller väll även Gro i så fall?
Favoritperson Ram


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 oktober 2021, 17:54 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Før jeg kommenterer denne boken, må jeg bare si at jeg er lei for at jeg gikk glipp av forrige bok, som er én av mine to favoritter i denne serien (sammen med bok nr. 4). Så først noen ord om Móri og Isfolket.

Jeg elsker hvordan Isfolket blir dratt inn i historien, hvordan de redder Móri i Sverige, at Miranda hører med blant dem med overnaturlige krefter, hele reisen til Island (det merkes hvor glad Margit er i det landet) og hvordan de finner Dolg, osv. (Men HVORFOR måtte navnet hans siden endres bare for at noen tilfeldige italienere hadde problemer med å uttale det ... HVORFOR???)

Én ting jeg stusset over, var at Marco ikke fant frem til slektningene sine før Nataniel søkte ham. Det må jo bety at Linde-alléen også er ute av slekten. Litt trist å tenke på. :cry: (Godt mulig jeg har glemt en forklaring på hvordan og hvorfor. :ponder2: )

Leste kommentaren om forsiden på boken. Men nei, det er ikke Bodil som er avbildet, men derimot Miranda og de to narkolangerne. Det kunne kanskje ha vært valgt en annen scene, men forsiden er likevel ikke helt upassende med tanke på bokens handling.


Så over til bok nr. 3:

Vad tyckte du om boken?

Den er langtifra noen stor favoritt, selv om den tidvis er litt spennende. Det er mange irritasjonsmomenter her, som Jaskaris behandling av Elena, at Dolg nå heter Dolgo (jeg leser konsekvent Dolg, og nekter å kalle ham noe annet! ;) ), eller at nesten hver gang Sol, Tengel eller Marco er nevnt, så er det som Sol av Isfolket, Tengel den gode og Marco av Isfolket, prinsen av De svarte salene. Ja, vi vet det!! Tror også de som ikke har lest Isfolket, om det er noen, har fått det med seg allerede. :whistle: Det er også en del ulogiskheter (kommer ikke på noe godt eksempel akkurat nå).

Det er litt uklart hvem av Isfolket som har flyttet til Lysets rike, men jeg nekter å tro at Tengel har reist fra Silje. Hun befinner seg nok der inne et sted, selv om hun ikke er en del av handlingen.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Hmm... Kanskje stunden med Tsi og Elena i skogen. Eller når Móri oppnår kontakt med Misa. Eller når våre venner oppsøker de dødes dimensjon for å finne Filip. Vennskapet mellom Indra og Elena er også fint beskrevet.

Vilken är din favoritkaraktär?

Hmm... igjen. Tsi, tror jeg.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2021, 20:00 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 maj 2016, 19:40
Inlägg: 56
Jaa, vad ska man säga. Jag borde ha tagit bättre anteckningar medan jag lyssnade, för det enda min hjärna skriker åt mig just nu, sekunderna efter att jag lyssnat klart, är "Hur creepy får man vara?" Och jag syftar inte på våldtäktsmördaren Jon, den kroniskt misslyckade (såklart, han var ju tjock) polismästaren eller den märkliga borgmästarhustrun med hennes världshärravälde-genom-kindappning-planer. Jag pratar om Móri, och hur han informerar Elena om att Tsi sagt att hon har stark sexuell dragningskraft. Det SÄGER man väl inte till en så ung tjej, inte när man själv är hennes… tja, släktskapen är ju förvirrad, men han är ju generationen ÖVER hennes föräldrar. Fy fan. Det känns som en sån där typisk grej där Margit bara vill förmedla det till henne, och sen inte riktigt tänker igenom vem som får vara språkröret.

Det roade mig väldigt mycket, utöver att Jon var skum redan från början, att den här upphöjde romantiske hjälten (i Elenas ögon alltså) har det otroligt sagolikt skimrande jobbet… personalchef. Det låter så otroligt byråkratigrått.

Det är lite härligt att det finns en uttalat homosexuell karaktär igen. Jag är inte helt ett fan av att det ska läggas fram som ett blindspår till att han kan vara en av de misstänkta, eller att både han och den andre mannen (med det bara obetydligt mer rafflande jobbet revisor) framställs som så oattraktiva. (Ew, nu minns jag plötsligt revisorns flörtande med Jaskari, det var också… ew). Det finns också något lite dubbelmoral i hur Heinrich blir utskälld för att han vågar sig på att ha åsikter om utseende, när hela boken bara var en löst spunnen intrig för att hålla ihop en kavalkad av kvinnliga kåtslag över alla snygga män. Du är gay, han är gay, tro inte att du får några alternativ, det är bara att gå och flörta omedelbums. Jag hoppas ändå att de blir lyckliga, det har Heinrich förtjänat.

Den heliga solens orden som en tillflykt för homosexuella är också en intressant tanke som lockar till fanfiction. Apropå det, så ser jag absolut kopplingen mellan Marco och Dolg, även om den var starkare i förra boken (och jag hävdar fortfarande att namnet “Dolgo” bara är en hint, ett sånt där sammanslaget ship-namn, och där är det i alla fall snyggare än typ Dorco). Men jag ser inte riktigt fanfictionen mellan de två än, jag får ingen klar bild eller specifik scen i huvudet. Lovar att skriva något när den kommer.

Slutscenen, som jag misstänker är upptakten för en ny bok, var lite platt, och det var synd. Folk som går in i dödsriket för att hämta tillbaka själar kan vara så himla spännande, och skulle också vara det om jag hade någon som helst känslomässig koppling till det döda barnet. Nu blev det bara ett “jaha, okej”, fram till att Gabriel fick återse sin son. Då blev till och med en förhärdad cyniker som jag lite rörd.

Något annat helt random: Igår när jag gick hem från jobbet såg jag en hund och kom på mig själv med att tänka “Är det en RYMDHUND?!” Så påverkad kan man bli av böckerna, och kanske ännu mer av podden.

Det är kul, och med kul menar jag jävligt tragiskt, att en utopi ska ha såna otroliga mängder fettförakt och pryd moral. Även om det senare får en kul knäpp på näsan när Indra lojt säger att hon kan tänka sig ett medlidande-ligg med Tsi, hon som är lite mer modern. Men diskussionerna om vikt dem emellan är hjärtskärande på något sätt, och beskrivningarna av polismästaren äcklar mig mer med sina värderingar än med själva bilden av honom som tjock. Typ det att nån gång när han är med beskrivs stolen han reser sig på som att den har brett mellan armstöden så att han inte ska fastna med sin breda bak. Som någon som precis börjar bli lagom stor själv för att ibland ha svårt att sitta i stolar med för snäva armstöd, tycker jag bara att det är rimligt att ha en stol som passar, men det är tydligt från boken att det är ett karaktärsfel, inte en anpassad arbetsplats.

Jag håller med om att anledningen till att döpa om Dolg(o) är extremt svag, i en värld som dräller av språkbrickor dessutom (och liksom, kan inte en handfull italienare kalla honom vad de vill, men ändå FÖRSTÅ när nån annan låter bli att använda O på slutet? Nix, det ska bytas rakt av), men jag vande mig rätt snabbt. Inte minst för att jag ogillade namnet redan från början, så ett O till eller från gör inte så stor skillnad.

Däremot tyckte jag att det var lite kul i förra avsnittet när ni sa att det skulle vara som om de bytte namn på Aragorn helt plötsligt. Ni vet, Aragorn, eller hette han Elessar, eller kanske Estel? (Kallas även Edhelharn, Elfstone, Longshanks, Strider, Telcontar, Thorongil eller Wingfoot…)

Okej, som alltid så har jag förhållit mig väldigt fritt till frågorna, men…
Vad tyckte du om boken: Kul bok, själva plotten var rät svag och blev bara svagare av att den löstes med andar ex machina, men många charmiga detaljer och lagom smaskigt obehaglig skurk.
Vilka är dina favoritögonblick i boken: Det är mest saker som glimrar till i en mening här och där, och jag har inte skrivit ner några av dem. Men blandat i allt fettförakt och trist moral så lyckas Margit komma med sina vanliga blixtskarpa, oväntade och ofta roliga betraktelser av mänskligheten.
Vilken är din favoritkaraktär: Marco, mer för att jag är konstant kär i honom än för att han utmärkte sig så mycket i den här boken. Han gjorde i alla fall inga creppy tabbar som tillexempel MORI WTF MORI.

I allt, en skojig bok, klart lyssningvärd (särskilt efter att jag upptäckt att det går att få ännu snabbare hastighet på storytel, och lyssnade i 2,5ggr istället för bara dubbel hastighet), och jag gillar ändå Elena som huvudperson.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 november 2021, 20:38 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012