Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 11:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 19 april 2020, 19:06 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara senast den 5:e maj kl 23.59


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 april 2020, 12:09 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Det var inte en av de bättre böckerna.
Favoritögonblick är när Bjerni räddar älvakungen.
Favoritkaraktär är Haddla.

Bra cliffhanger om franska häxkvinnan som ska förgöra Mori och Dolg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 april 2020, 06:52 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 6 december 2016, 20:33
Inlägg: 7
Vad tycker du om boken?

Jag gillar den här boken mycket.
Var nyligen på Island för första gången och det är ett nöje att läsa om naturbeskrivningarna. Rekommenderar att googla alla beskrivna platser medan man lyssnar/läser.
Gillar också att allt är sammanhållet, vi är på Island med ett uppdrag, punkt slut. Det är spännande och älskar att kastas in i foktrovärlden, får lite stämningar från tex filmen Pans labyrint om någon har sett den. Små detaljer, som ekon som pratar tillbaka ger mig rysningar.
Men tyvärr kommer en rejäl dödsstöt på slutet; andarna som slänger folk i vulkaner. GET OUT!!!
Vet inte vad jag ska säga förutom att boken gick från stark 9:a till svag 6:a direkt. Ett helt onödigt snubblade på mållinjen!!


Sen får jag fortfarande inget grepp om Dolg, tyvärr. Blir lite bättre nu när vi får följa honom som vuxen men… han känns fortfarande liksom bara… pappfigur? Han är mystisk, punkt slut. Men inte på ett bra sätt utan bara… tom? (Jämför med Mori; där funkar det, han är mystisk på ett intressant sätt)
Vi får följa Dolgs tankar men han har liksom fortfarande inte personlighet, inget som sticker ut, som jag kan gripa tag i.
Kände samma problem med Marco från Isfolket, han var vacker, punkt slut. Sen fick jag inget mer grepp om honom även när han fick en egen bok, lite samma sak känner jag nu.
Osäker på varför. Det kanske helt enkelt är svårt att leva upp till en karaktär som gång på gång beskrivit som fanatiskt vacker och mystisk och överjordisk. Att bara att få dom adjektiven upprepade för sig som läsare räcker liksom inte, det måste presteras när vi väl får följa karaktärerna i deras egna historier, och där tycker jag det faller, tyvärr.
Men kanske är det bara jag som har svårt att engagera mig i karaktärer som är perfekta, dom blir lätt platta och ointressanta i mitt personliga tycke.
Haddla och Bjernis historia däremot engagerar, både beskrivs bra.

Övriga tankar: vad gör den röda stenen på island förutom att det är bekvämt för plotten?
Hoppas på uppklarande senare.


Vilket är ditt favoritögonblick i boken?

Räddningen av älvakungen lätt! Vilken stämnning! Vilken sagovärld! Hurra!

Och när Tiril skjuter av ordensriddaren i huvudet. Starkt och obehagligt skildrat, och så out of character för henne att man förstår hur traumatiserad hon blivit. Önskar dock det blivit någon slags uppföljning här, att man fått veta vad Tiril kände efter det? Konstigt hon inte har någon reaktion efter, liksom. Överhuvudtaget är den totala ignoreringen av Tiril -den ursprungliga huvudpersonen- efter bok 4-5 kanske Häxmästarseriens största synd, efter för kraftfulla hjälpare.


Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Ja INTE ordensriddarna i alla fall. Suck… Varför drar Marigit undan mattan för sig själv på det här viset så ofta? Jag menar, hon lägger ner så mycket jobb på att beskriv hur läskiga dom är och så klarar dom ändå inget i slutändan utan bara dör som flugor allihop.
Så det får bli Halda och Bjerni. Dom är fina!
Älskar Halda och Dolgs förhållande, så himla skönt att för ovanlighetens skulle få ett vanligt vänskapsförhållande mellan man och kvinna utan att det ska bli mer. Lite starkare känslor kanske Halda har men det hinner inte utvecklas tack och lov, utan det får förbli uppfriskande vanlig vänskap.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 april 2020, 09:51 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 3 september 2018, 14:54
Inlägg: 107
Ort: Uppsala
Dvärgarop … Bra bok!

Karta! Här har vi en karta! Över Island! Och det behövdes verkligen då Margit slänger sig med isländska ortsnamn i tid och otid.

Så denna gång är historiens kanonmat 7 män i fina kåpor med ornament i guld och silver. ”Dessa sju män betydde döden”, berättar författaren.
En av dem Nibbio (Gladan) är ohyggligt intelligent och Sciacallo (Schakalen) har på någon väg telepatisk kontakt med Stormästare Lorenzo. Jag jublar, hoppas nu att detta betyder att Stormästare Lorenzo kan lite magi trots allt. Och att skurkarna har en chans denna gång. :greedy:

Jamen då så! Iväg till Island! Och vi får veta från Skuggan till Dolg att man inte hjälper en vuxen man. Okej? Så uppdraget är inte viktigare än att Skuggan väljer att inte hjälpa till för att hans skyddsling är vuxen nu?
När vi väl kommer till Island så gör Margit det hon gör bäst, ger oss underbara miljöbeskrivningar. Nu är Island ett land med växtvärk och jag får känslan av att Margit tänkt på det i sina beskrivningar av Island för 300 år sedan. Har själv varit på Island några gånger och besökt bl.a. Gullfoss, Skálholt och Landmannalaugar. Även Dimmuborgir, magiskt landskap, men stötte tyvärr inte på några svartänglar. I Hólar såg jag dock Gottskálks namn bland gamla biskopar.

Nästan längst ner på sidan 60 i min bok så tror jag ett norskt ord smugit sig in; Pågangsmot. Körde det genom google translate som sa att det betydde ”mod”. Kanske någon norsk läsare kan bekräfta?
Förutom det här så tänker jag bortse från alla små missar i texten.

I den här boken dödar Tiril en människa! Läsarna får veta att Tiril fortfarande lider av sviterna efter tiden som fånge hos ordensbröderna. Det här borde vara otroligt dramatiskt för henne, tyvärr tycker jag händelsen går alldeles för fort förbi, vi får aldrig veta hur detta påverkar Tiril. Jag tycker det är så synd att Margit inte tar sig mer tid till karaktärsutveckling, för jag vet att hon kan.

Innan jag fortsätter med om vad jag tycker om Dvärgarop så vill jag bara säga att jag gärna vill ha lite Historiska hörnan i varje podd-avsnitt. Och tänker ni köra någon Häxmästarteater så som ni gjorde med Isfolket?

Hur mycket jag än gillar Dolgs vistelse hos Halla, efter att han ramlat nedför bergssidan, så undrar jag om hon och sonen Bjarni (Bjertni) verkligen var nödvändiga för historien. Man kunde lätt ha skippat det här att det måste vara en islänning utan magiska egenskaper som kan rädda älvakungen och istället låtit Villeman göra det. Tror det varit bra för hans karaktär. Åtminstone bra att han får ta hand om safiren efter att Dolg hittat den röda stenen.

Jag kommer inte ihåg riktigt hur det var med skrinet som Dolg fått i dopgåva av sin farfar, men tror att det verkligen blev planterat i Eldprovet. Mycket bra i sådant fall. Skönt att veta att Margit har en plan.

Den Gamle som Dolg pratar med verkar inte vara så skärpt. På sidan 134 säger han ”… jag nämner inga namn”. För att redan på nästa sida kläcka ur sig: ”Den onde Gottskálk.” Uj, uj!

Hade helt glömt bort Gottskálk på bron och blev exalterad då han dykte upp och tänkte: Yes! Nu blir det trolldomsfajt mellan den onde biskopen och Móri.
Men så kommer Skuggan, Läromästaren och Hraundrangi-Móri. Innan Gottskálk blir bortblåst som ett löv för vinden så hinner Móri med att häckla honom, så är den onde biskopen puts väck.

Scenen när Dolg och Bjarni (Bjertni) simmar under älven för att rädda älvakungen ger mig klaustrofobi.

Så är vi framme vid Dolgs uppdrag – att finna den röda stenen. Och här vill jag bara säga att Dolg fuskar. Han får hjälp av älvadrottningen och en liten älva i bröstfickan.
Om uppdraget att hitta safiren påminde mig om ett Indiana Jones-äventyr så får det här äventyret mig att tänka på tv-spelen om Zelda, med kistor och monster och dörrar.

Men vad hände med ordensbröderna? Jo, de var på Island för att ge historien ett spännande slut. Det lyckas sådär, synd bara att vi inte fick se prov på Nibbios ohyggliga intelligens. Och sen stör jag mig som vanligt på att det är okej att förbli likgiltig med att andra får utstå en fruktansvärd död, bara inte våra ”hjältar” behöver smutsa ner sina egna händer.

Slutet är fint då Tiril står och tänker tillbaka på sitt liv. Men Portarna vet jag inte om de nämns tidigare i sagan även om det verkar så. Kan vara jag som inte kommer ihåg alla detaljer.
I det stora hela; Bra bok.

Favoritögonblick När Bjarni (Bjertni) räddar älvakungen!

Favoritkaraktär Får faktiskt bli Dolg den här gången.


Och som alltid Anna och Dan; bra jobbat (synd bara att vi inte kan få avsnitten lite tätare). :)

_________________
Beam me up


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 april 2020, 17:19 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Innan jag börjar: håller med en av de andra här att fler historiska hörnor eftrfrågas. pratar gärna mer om Habsburgsfamiljen, samtida politik, tokajviner... idk, det finns alltid något spännande av historiskt värde i Margits böcker.

* Vad tyckte du om boken?
Jag tänkte börja med "det här är boken med de fåniga riddarna" innan jag insåg att alla riddare är pinsamt inkompetenta. Alla. Inga undantag. Men här har alla så upplåsta namn, wannabe preussaren från förra boken hade åtminstånde ett namn som passade hans inkompetens - Finkleborg. Margit är fantastisk på många saker, inklusive att bygga stämning men att fullfölja det hon påbörjat är det lite sisådär med. Tror att en beta-läsare skulle gjort under för flera av böckerna ... efter halvägs genom Isfolket. Och det är inte dåligt att behöva en beta-läsare alls, men det skulle behövts någon som sa till på skarpen är andarna blir för OP (helst städat ut hela paket med kvast i högsta hugg) eller fienden blir för buskis. Och här hittar han väl ännu fler hjälpare? Och varför kunde inte Taran vara med på Island? Jag förstår verkligen inte.

Jag gillar Margits pusselquests och den allmänna plotten att hitta farangilen och solen är lite mysiga, känns lite som ett rollspel. Problemet är att fienderna inte är anpassade för att vara en bok och inte rollspel. (Förövrigt måste det göras ett Margit-inspirerat rollspel, har själv använt mig av mossmän men har inget Isfolketfan i mina spelgrupper). Dessa brister gör sidohistorian om kvinnan och hennes son till bokens höjdpunkt, Margits berättelser om människor i nöd som räddas av snälla människor funkar fortfarande för mig. Kanske allra mest för att jag önskar att det kanske kunde vara så även i verkligheten... någon dag.


* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Mamman och sonen får bo med varandra igen. Eller att de hittat farangilen som är en av nycklarna till nästa serie. Pew-pew. Även om den är OP+++. Kan se rollspelsbeskrivningen av den, FARANGILEN: en slående vacker sfärisk ädelsten, 6t6 skada på en x-rutors radie, skadar endast de som är stygga (öppet för föremålsägaren och SL att definiera efter behov). :argh: meeen samtidigt, vi vill öppna portarna och ta oss vidare.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Eh, Nero? Jag gillar hundar så vi kan säga att han är min favorit. :cheers:

Så är det dags för sagor från glömda riken nästa gång, vacker titel men även den boken är inget att ropa hurra för.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 maj 2020, 22:59 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Jeg liker at vi er tilbake på Island, et fascinerende land som Margit har god kjennskap til, og som hun greier å beskrive så levende at man får lyst til å dra dit med det samme. Og det er fantastisk å ha fått et kart slik at det er lettere å følge med på hvor våre venner er til enhver tid. Skulle ønske det hadde fulgt med sånne kart i alle de andre bøkene også, spesielt de fra Mellom- og Sør-Europa!

Boken er relativt spennende, men Dolgs viktige oppdrag blir kanskje viet litt for liten tid; jeg mener selve utførelsen av det. Og det går litt for lett. Dessuten skulle ridderordenen ha vært langt farligere motstandere. Troverdige skurker er definitivt ikke Margits sterkeste side.

Det er litt trist at Tiril, den alt startet med, er redusert til en biperson. Når hun er til stede i handlingen, er hun liksom ikke helt den samme personen lenger.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Jeg liker nok aller best sidehistorien med Halla. Det er fint å se vennskapet som vokser frem mellom henne og Dolg. Men i mine øyne hadde det gjerne kunnet bli noe mer også. Om det er noen i bøkene som passer for Dolg, er det Halla!! Hun er riktignok litt eldre enn ham, men aldersforskjellen er ikke verre enn den mellom Silje og Tengel, bare motsatt veg.

Ellers er det fint når Bjarni redder alvekongen, og når Dolg finner den røde stenen. Og når Villemann får overta ansvaret for den blå safiren; det øyeblikket er nesten litt rørende. Og selvfølgelig når Halla får sønnen sin tilbake.

Vilken är din favoritkaraktär?

Det må nok bli Halla.

Ellers

Hanna skrev:
Nästan längst ner på sidan 60 i min bok så tror jag ett norskt ord smugit sig in; Pågangsmot. Körde det genom google translate som sa att det betydde ”mod”. Kanske någon norsk läsare kan bekräfta?

En norsk ordbok definerer pågangsmot som "mot til å gå på", "mot til å gå i gang". Jeg vil si at en person med pågangsmot er en som er flink til å holde motet oppe til tross for vanskeligheter, en som ikke så lett lar seg stoppe, en som har har stor ståpåvilje. Tiril er i de første bøkene et eksempel på en person med pågangsmot (når hun drar til Island for å finne Móri, for eksempel) ... eller Vendel i Isfolket (under felttoget i Russland, for eksempel).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 maj 2020, 19:20 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012