Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 april 2024, 12:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 30 juni 2019, 17:28 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Halloj!

Nu behöver jag och Dan era svar på vad ni tycker om bok nummer sju i Häxmästaren!

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara innan den 11 juli klockan 08.30

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 juli 2019, 11:52 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Jag tycker att boken var rätt bra!
Mysteriet med Daniella och Rafael var bra.
Favoritögonblick är när Dolg väcker upp Mori när alla tror att han är död.
Favoritpersonen är Prefekten som hjälper till att sätta dit den elaka godsherren!
Jag gillar Taran mer och mer. Hon påminner om några av isfolkets kvinnor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 juli 2019, 21:02 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
*Vad tyckte du om boken?
Gillar den överlag. Sympatiserar med Raphael och Danielle, deras sideplot är intressant. Men man vet ju direkt hur det kommer sluta haha. Konstigt är dock att Taran och Villeman tvingas äta i serveringsrummet, eller köket. De har ju högre rang än värdfolket ju! Och är det inte i den här boken som någon utger sig för att vara Rabbi. Kom gärna med kabbalah, men gubben kunde fått vara en riktig jude. Lite kul är dock att han blir upptäck för att han äter fläskkött eller ngt dylikt. Fail. (springer och hämtar boken)

Sen så är det Mori, som uppenbarligen skulle klara sig. Jag vill nästan att han ska dö, bara för att det är så utdraget. Fånigaste ögonblicket är: "rörde hans fulländade läppar sig inte alls. Hans ansikte var elfenbensvitt, dött och absolut orörligt. Och mycket, mycket vackert. "Synd att hans hustru Tirill inte ser honom nu." sade läromästaren. "Att inte all världens folk ser honom. Skönare syn har jag aldrig sett."" (sid 37) Creepy läromästare kollar in den döde Mori, inte en rimlig reaktion. Att jag förknippar beskrivningar av Mori med porrsaxofon gör det inte bättre.

Tirill blir torterad. men känns aldrig som hon är i permanent fara heller. Både Djuret och niddhugg är ju där.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Danielle sitter och längtar efter sin bror.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Raphael, som det är synd om, och är en poet in the making? Eller Heinrich Reuss von Gera kanske? Jag gillar inte någon i den här boken något vidare. Taran, som jag gillar i senare böcker är fortfarande jobbig här och Andeskaran bör helst strykas helt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 juli 2019, 21:51 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Jag tycker inte boken är så värst bra. Det är lite för rörigt med bihistorien om Raphael och Danielle. Om nu ett barn riskerar att avslöja föräldrarna som skurkar och de tidigare gått över lik för att behålla sin förmögenhet, vardöe låter de honom ens leva? Och om ens barn och barnbarn råkar ut för den ena dödsfaran efter den andra, varför då tillåta dem följa med på farliga resor bara för att du själv är uttråkad? Tycker det brister lite i logik hos folk. Sedan tyckte jag det var ganska tradigt att läsa om Moris vistelse i dödens väntrum.

Bästa händelse: När Dolg väcker liv i sin pappa igen. Det var riktigt rörande.

Favoritkaraktär: Dolg, både ansvarstagande storebror och mystisk besvärjare i en person.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juli 2019, 00:25 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1558
Vad tyckte du om boken?

Også en bra bok til tross for at store deler av den er et lite sidespor. Men hyggelig at også de mer vanlige karakterene får litt tid i rampelyset. Og bra at Theresa og Erling finner ut av det med hverandre. Liker humoren og forståelsen i blikket Erling og Móri veksler på et tidspunkt etter at det er klart at Erling og Theresa er et par.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Når Dolg vekker opp Móri; det er rørende! Nå som Margit dessverre ikke er med oss lenger, er det litt ekstra interessant å lese om Móris opplevelser i dødens forgård. Man får en anelse om hvilke tanker Margit selv har hatt rundt temaet døden.

Og jeg liker introduksjonen av Danielle. Margit kan virkelig det der med å introdusere nye karakterer på en måte som vekker både interesse og sympati.

Vilken är din favoritkaraktär?

Hmm... :ponder2: Dolg eller Villemann, tror jeg. Og Nero!

Ellers

Det er mulig det har noe med tidshopp i handlingen å gjøre, men jeg undres over hvorfor ikke Tiril får vite at Erling og Móri har overlevd når hun nå har Dyret og Nidhogg til å passe på seg. :ponder2: :ponder2:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juli 2019, 11:06 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012