Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 28 maj 2019, 09:17 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Hej hej!

Lika bra att vi tuffar på med frågor så att jag och Dan har massor av era svar att bita i när vi tar oss an bok nummer 6 i Häxmästaren, Irrbloss!

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara innan den 14 juni klockan 08.30

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 maj 2019, 10:00 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Setsuna skrev:
Hej hej!

Lika bra att vi tuffar på med frågor så att jag och Dan har massor av era svar att bita i när vi tar oss an bok nummer 6 i Häxmästaren, Irrbloss!

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara innan den 14 juni klockan 08.30


Boken är en trevlig bok även om jag undrar lite över vissa delar av barnuppfostran :p den är även mitt startskott på det som blir "skutta i stolen" delen av sagan för jag vet det nu kommer snabba på som katten i tempo.

Mitt favoritögonblick: när Dolg får se vakten, och att de har samma ögon, och när han löser irrblossen!

Min favorit är nog svår, men jag tycker nog skuggan här :)

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juni 2019, 09:02 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 11 juni 2019, 08:26
Inlägg: 1
Bästa podden är så välkommen tillbaka! Om det så kommer ett avsnitt om året så är jag tacksam :)

Innan jag recenserar boken måste jag dock kommentera situationen. Jag hade inte läst varken häxmästaren eller ljusets rike eftersom jag hört att de inte var lika bra som isfolket men binge-läste båda serierna efter ert första avsnitt och känner mig SÅ glad för att jag gjort det.

Serien har såklart brister med overpowered hjälpare, underpowered endimensionella antagonister, "berättarrösten", plot holes, (fat-, bald-, age- mm) shaming och ostighen. Men faktum är att bristerna är lite av charmen (förutom shamingen...). Man vet att ondingarna är onda, lite lagom förbjuden kärlek, jag gillar ofta att lära mig om vad berättarösten har att säga! Och tänk att en bok ibland kan få vara precis så ostig som man vill! Känslan är kanske inte EXAKT samma som i isfolket men åtminstone nästan samma, och känslan jag gillar med isfolket är liksom MER i dessa serier, mer destillerat, känslan som gör att jag älskar Margits böcker. Känslan av en mystisk värld med mörka vackra magiska emomän, galdrar, älvor, andar och spännande quests. När jag började anteckna dagades alla brister med boken och jag blev bara ledsen. Därför kommer jag fokusera på det positiva i mina recensioner!

* Vad tyckte du om boken? - Myyyys! En outsider-protagonist med alienansikte som ger sig av på ett quest med sagoädelelstenar, sagoväsen, mystiska träsk. Theresa och Erling som magiskt var precis i samma ålder, SÅ passande! då kan dom ju bli Sandemo-kära och jag kan bara inte låta bli att älska Sandemo-kärlek.
* Vilka är dina favoritögonblick i boken? Allt om gemstonequests! Dolgs och irrblossens battle (med berättarröstPOWERMAGI!) med storinkvisitorn i träsket! Hur episkt är det inte när ondingen har titeln storinkvisitor liksom!? love it!
* Vilken är din favoritkaraktär? Mori - jag vet att han inte är så aktiv i boken men jag är ett Morifan. "Mori som låg där skön som en gud, vit som alabaster med slutna ögon och en formfulländad mun". /SIGH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 juni 2019, 19:01 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 3 september 2018, 14:54
Inlägg: 107
Ort: Uppsala
Skit, allt jag skrivit försvann för att tekniken valde att stänga av sig själv, så här kommer en kort sammanfattning.

Bra bok, gillar inte skurkarna. Bra att Theresa och Erling börjar få till det. Andarna suger fortfarande men bra att de sitter och "fikar" vid häxmästarens odöda kropp och att Nidhogg och Djuret håller Tiril sällskap.

Dolgs resa över myren var vackert beskriven och vi fick lite mer referenser till Sagan om Ringen med Skuggan och hans förhållande till Safiren. Efter Dolg(o)s Indiana Jones-äventyr över myren var det tråkigt att den läskige stormästaren besegrades så lätt med namnmagi. Hade det varit en mer framträdande fiende så hade det varit intressant att få veta dennes historia.
Kul i alla fall att Taran lyckades lura ordensriddarna med att byta ut kulan mot en sten.

Det bästa i boken är nog då Theresa berättar om kalken som ... Engelbert? (Tirils pappa) stulit för sin bror Kejsaren och Kejsaren lovar att vara "snäll" men sen ger han Engelbert vad han förtjänar.

Favoritkaraktären blir den här gången Theresa, Taran och Dolg - i den ordningen.

_________________
Beam me up


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 juni 2019, 20:58 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 juni 2017, 21:42
Inlägg: 19
Eftersom jag inte läst Häxmästeraren på över 20 år känns det nästan som jag läser den som första gången. Det var mycket jag glömt bort insåg jag när jag läste igenom “Irrbloss”. Den här boken var faktiskt bättre än vad jag mindes att den var. Framförallt bättre än förra boken. Det högt tempo och händer väldigt mycket. Dolgs jakt på safiren är väldigt spännande och blev faktisk gripen av mötet med irrblossen och framförallt när han befriar dem med hjälp av stenen. Dolgs möte med väktaren som har samma ögon som honom känns som en bra plantering för vad som komma skall.

Det som störde mig i boken var kardinalens stolpskott till hantlangare. Det är svårt att ta dem på allvar eller ens bli rädd för dem. Lite märkligt att kardinalen inte har koll på stenen/safien/bollen. Har man varit så länge som han borde han ha lite bättre koll på läget och veta hur man headhunter bra personal.

Skuggans pepptalk innan han skickar ut Dolg på myren skulle nog behöva jobbas på lite mer. Han skulle kanske gått en kurs i hur man coachar tolvåringar. Eller så var det genialiskt. Lite osäker faktiskt.

Tycker vanligtvis om Erling men hans mansplaining inför Teresia kändes mest tröttsamt. Teresia å andra sidan var väldigt handlingskraftig framförallt på slutet när hon ger sig iväg med brorsans vakter. Jag gillar henne mer och mer.

Blir inte riktigt klok på andarna och vad de kan göra och inte göra. Som när Tiril är på väg att bli våldtagen. Till och börjar med beklagar sig Djuret och Nidhugg att de inget kan göra med det lyckas väldigt bra med att skrämma bort väktarna.

Mitt favoritögonblick är när Dolg befriat irrblossen då man får se hur de såg ut innan de dog på myren och hur de hjälper varandra över myren. De vuxna som bär spädbarnen om sattes ut en gång i tiden. Det grep tag mig. Sedan gillar jag också den spirande romansen mellan Erling och Teresia.

Dolg är min favoritkaraktär även om han är med än lovligt lillgammal vissa stunder. Det känns som att det är först nu som jag lär känna honom. Jag blir väldigt berörd när han blir påmind om smärtan av att inte se ut som andra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2019, 05:45 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Liker Dolgs oppdrag og at småsøsknene lurer seg med på det, passasjene med Theresa og Erling både sammen og hver for seg, særlig tidlig i boken, og de små dryppene vi får om hva som har skjedd med Móri og Tiril, men skurkene blir mer og mer uutholdelige. Synes ikke boken er like bra som jeg husker den. Dolgs navnmagi mot Tomás de Torquemada minner litt vel mye om Marco og Lynx. Ellers er det også her et par ting som gir assosiasjoner til Ringenes Herre, blant annet til Frodo (eller var det Sam?) og Gollum.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Et fint øyeblikk når Erling ser på en sovende Theresa, smiler ubevisst ømt, blir overveldet av hengivenhet for henne, kysser henne lett på pannen, og hun våkner og sier at det var vakkert gjort og at han viser oppriktig omtanke.

Også veldig fint når Dolg oppdager at det finnes andre vesener som ser ut som han selv (han er ikke lenger like ensom i sin annerledeshet), og når han finner safiren og hjelper vettelysene.

Blir veldig berørt av Dolgs fortvilelse når de oppdager at Móri er borte helt til slutt i boken. Nok en cliffhanger i beste Margit-stil.

Vilken är din favoritkaraktär?

Hmm... Dolg kanskje. Eller Skyggen.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2019, 05:57 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Snabbt inlägg från bussen innan tiden rinner ut. Som helhet är boken ganska fartfylld med mycket som händer. Sådant jag gillar är Dolgs färd över träsket och Indiana Jones känslan när han letar efter den blå kulan. Det är också mysigt att Teresa och Erling börjar få till en romans och hur Teresa äntligen klämmer åt sitt mesiga ex Engelbert. De spelkortsliknande stormästarna känns som hämtade ur Alice i Underlandet. Sedan blir jag inte klok på andarnas oförmåga att hjälpa Tiril med tanke på vad de kunde åstadkomma i bok 4. Erling måste vara kungen av onödigt vetande när han rabblar upp Irrblossens historia för Teresa. När har han haft tid och motivation att plugga in allt det där? Maken till kvicktänkt unge som Taran får man leta länge efter. Inte dåligt att stå inför dödshot och våga sig på att smussla undan skatten.

Favorithändelse är Dolgs färd över träsket och upptäckten av den ensamma varelsen som liknar honom.

Favoritkaraktär är Farbror Skugga, fortfarande så mystisk att han väcker mitt intresse. Varför bär han soltcknet och vad skulle hända om Dolg gav honom den blå kulan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2019, 11:33 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012