Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 22 mars 2019, 22:56 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Vi rullar på med poddandet och tar oss an bok 5 i serien, Eldprovet!

Och vi vill ha masosr med åsikter om boken från er lyssnare!

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara innan den 10 mars klockan 12.00

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2019, 08:44 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
* Vad tyckte du om boken?

Jag gillar denna boken men har en del facepalms i den. Exempelvis hur klantig hertuginnan är vid att avslöja vem Tirils pappa var på ett ända ansiktsuttryck efter att ha tigat som en mussla i typ 20+ år osv. Massor av sådana små saker. Det är för bekväma lösningar innimellan.
Men jag gillar när vi får se hur de tar tag i hertuginnans problem med kardinalen, och hur hon får uppleva den värld Mori tillhör. Inte minst hur hon hanterar det! :D Boken är för mig tidvis lugn och tidvis james-bond-style med förföljelses-scener och action så man tappar andan. älskar det!

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
När andarna fajtas!

* Vilken är din favoritkaraktär?
Theresa utan tvekan :D Och andarna!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 mars 2019, 09:29 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 3 september 2018, 14:54
Inlägg: 107
Ort: Uppsala
Vad tyckte du om boken
Jag börjar från slutet. Gillar verkligen inte Andarna. Var var de när Móri blev stucken med svärd, Erling kastad utför ett stup och Tiril kidnappad?
Och varför protesterar inte Tiril och Móri mer när de fattar att deras son ”blivit någon sorts utvalde” av ett gäng andar. Tänk på att Móri i typ fyra böcker trott att Tiril kommer att dö bara hon ligger med honom. Men nu (utan protester) lämnar de över sin son?
Det är Margit, så visst gillar jag boken, efter det är så nostalgiskt. Annars? För mycket info. Margit måste välja om hon vill driva intrigen framåt eller karaktärerna. Vad jag har läst av Margit så är det när hon fokuserar på karaktärer hon är som bäst. Förlåt, men annars är det som att läsa en historiebok.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Det här var ganska lätt. När Móri och Theresa rider för att träffa Tirils far. Presentationen av en Häxmästare är riktigt bra. Det förstörs dock när läsaren får vara i hans huvud – då blir han genast patetisk. Synd!

Vilka är dina favoritkaraktärer.
Ja, absolut inte Móris andar. Ja, men det skulle väl vara Högmästaren av Den helige Solens order!.


Tack för en bra Pod. Jag kan knappt få nog av Dans mjuka röst och Annas kuttrande skratt. Fortsätt!

_________________
Beam me up


Senast redigerad av Hanna 3 april 2019, 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 april 2019, 17:59 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Boken var rätt bra. Storyn hoppar fram några år i tiden och att Mori o Tiril fick barn så man får börja följa nästa generation också, vilket jag tyckte var bra med Sagan om isfolket böckerna där man fick följa släktleden framåt i tiden. Bokens dramatiska slut gör att man vill kasta sig över nästa bok direkt.
Favoritögonblicket var bla återföreningen med Erling.
Favoritkaraktär är Skuggan!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 april 2019, 21:14 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Boken skiftar ganska mycket. Framförallt början är mer spännande när hertiginnan dras mot den kallande rösten och Dolgs födelse. Men tyvärr tappar vi mycket spänning när skurkarnas tankar ska skildras. De blir så platta och löjliga, ungefär som Tengel den onde i slutet av Isfolkssagan. Sedan har jag ju otroligt svårt för andarna som sitter och väntar på att bli tillkallade (spelandes kort och tuggande på väggarna?) för att när det väl gäller inte kan skydda Tiril, Mori och Erling ett endaste dugg. Namnet Dolg känns också lite som ett antiklimax efter all spänning de byggt upp. Ungefär som "42" i Liftarens Guide till Galaxen. Jag förstår att det var bekvämast att ta livet av Katerine när hennes mission (att skvallra om adeln och giftmörda) var uppfylld. Erling blir faktiskt mer intressant utan henne.


Favoritögonblick: När Skuggan dyker upp som ett mystiskt väsen med koppling till Dolg. Det är ganska kusligt. De andra andarna har ju tappat en del av sin skrämseleffekt med sin inkompetens och kortspelande. Sedan är det ju en riktigt cliffhanger i slutet av boken.


Favoritkaraktär: Det får bli Skuggan, åtminstone ett tag till. Men Dolg är också en intressant karaktär när han blir mer aktiv i slutet. Taran och Villeman är lite för klämkäcka för mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 april 2019, 10:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Jeg liker den. Den har både fartsfylte og roligere øyeblikk, det går fra heseblesende spenning til stille lykke, fra katt-og-mus-lek med forfølgerne fra sol-ordenen til bryllup og Dolgs fødsel og (nesten) vanlig familieliv. Og så er det et par virkelige cliffhangere mot slutten der.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Det er spesielt tre øyeblikk jeg har festet meg ved: Móris ettermiddagsstund med den lille sønnen, Dolgs navngivningsseremoni og Erlings tilbakekomst. Men også hyggelig at August og Aurore får hverandre og at Theresa sørger for at deres fremtid er sikret.

Vilken är din favoritkaraktär?

Hmm ... :ponder2: Móri. Igjen. Og Dolg. Og Erling. Og egentlig Tiril og Theresa også. For ikke å glemme Nero! (Nesten hele gjengen, det. :rofl2: )

Litt Targenor-vibber over Skyggen.

Ihvertfall IKKE kardinal von Graben eller Engelbert eller Lorenzo. Til dels sjablongaktige og stupide skurker her også, men ikke på langt nær så ille som i senere serier.

Ellers

Jeg synes det er rart at når Tiril og Móri først er på sporet av en løsning på det store mysteriet og at safirhalsbåndet kanskje kan gi dem viktige ledetråder, og de skriver til Erling to ganger for å få det tilbake, at de så ikke reagerer mer på at de ikke får svar, at de klarer å vente over ti år uten å foreta seg noe før Erling endelig dukker opp. For det første, lurer de ikke på hva som har skjedd med ham (om han i det hele tatt lever), og for det andre, hvordan klarer de å glemme hele mysteriet i så lang tid? Underlig!!

Dolgs øyne:

side 101 skrev:
Den tredje dagen slo den lille gutten øynene opp.

Var det ikke det det sto om Anna Maria i Isfolket også? Virker litt usannsynlig at det tar flere dager før et menneskebarn slår opp øynene.

side 101 skrev:
Øynene hans var like. Men de var fullstendig svarte. Regnbuehinnen var ikke mørkebrun på grensen til svart, den var helt svart, som om øynene besto av bare pupiller og ingen ting annet. Men slik var det selvfølgelig ikke, regnbuehinnen var der – helsvart.

Som om ikke Dolgs øyne (og utseendet ellers, med den blåhvite huden) allerede var spesielle nok, kommer det noen sider senere:

side 111 skrev:
Barnet så opp på henne (Theresa) med uutgrunnelige øyne, så svarte at det så ut som om de ikke hadde noen øyenhviter i det hele tatt, men det skyldtes bare at øynene hans akkurat da var litt smale etter gråt – eller var hele øyet svart? Nei, da hun tvang ham til å se ut til siden, glimtet det hvitt i øyekroken. Hun sammenlignet øynene hans med et dyrs. En hund eller en hest viser det hvite bare i visse tilfeller.

Er ikke sikker på hvor lang tid som har gått, noen dager må det i alle falle være. Undrer meg virkelig over at ikke Theresa har lagt merke til dette før, at øynene hans ligner et dyrs, spesielt siden det virker som hun slett ikke kan se seg mett på ham.

Likheter mellom Asbjørn og Margit og noen av karakterene:

Om noen husker det, har det tidligere i podcasten vært snakk om at Margit har skrevet inn sin kjære ektemann og kanskje seg selv i noen av karakterene sine, deriblant Tengel og Silje. I avsnittet Legenden om Marco nevnte jeg at jeg ville komme tilbake til likheter med karakterer i Heksemesteren, og nå som det ikke lenger er noen spoiler-fare, er tiden inne. ;) Hovedpersonene Móri og Tiril har flere åpenbare likheter med Asbjørn og Margit. Begge parene har tre barn (to gutter og en jente) og en høyadelig svigermor/mor. Begge parene har relasjoner på tvers av landegrensene (Island og Norge/Østerrike for Móri og Tiril og Norge og Sverige for Asbjørn og Margit (begge er faktisk halvt norske, halvt svenske)). Men de to parene har også mer personlige trekk felles (slik jeg har lært Asbjørn og Margit å kjenne gjennom både intervjuer, Margits selvbiografi og den nye biografien, Eventyrdronningen, som kom i høst). Asbjørn og Móri begge er mørke, høyreiste, statelige og trygge menn, som fremstår som redningsmenn for sine respektive ektefeller. Margit og Tiril har spesielt livsgleden felles. Og den inderlige kjærligheten til dyr (som de deler med sine nærmeste).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 april 2019, 14:50 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012