Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 01:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 26 februari 2019, 19:13 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Dags för ett nytt avsnitt!

Nu behöver vi veta vad du tycker om bok 4 i Häxmästaren, nämligen Ondskans ansikte!

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara innan 6 mars klockan 12.00 :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 februari 2019, 16:40 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
* Vad tyckte du om boken?
Jag retas på Margits moralkakor som kommer tit som tätt, och vad är det egentligen hon har med "vi kan inte få varandra, så vi hamnar i varandras armar på <infoga något snuskigt uthus, smutsig lada, nästan-ramlat-ihop-väderkvarn eller något annat uråldrigt snuskigt skräpig byggnad>? När vi omsider får lite ordentlig svart magi när kardinalen kallar på Tiril och sedan hertuginnan är jag riktig glad dock, det är så det skall vara, detta är Margit på sitt bästa när hon leker med magi i texten på detta viset. Och jag gillar hur hon målar upp Aurore och skrattar när hertuginnan konspirerar mot "draken" och Mori ger Aurore ofarliga örter så hon verkar sjuk och får stanna kvar.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Det är nog när kardinalen kallar på hertuginnan! Tiril är lite härdat för magi vid detta läget, och står imot, hon kontaktar omedelbart Móri så han kan hjälpa hon, men hertuginnan är försvarslös mot sådan magi. Det är fantastisk!

* Vilken är din favoritkaraktär?
Utan tvekan: Theresa! En så varm kvinna, hur har hon lyckats bevara sin självrespekt och värme genom det äkteskap hon varit genom?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 mars 2019, 21:28 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 maj 2016, 19:40
Inlägg: 56
Okej, nu har jag snabblyssnat på boken (verkligen snabblyssnat, det går att köra den i dubbel hastighet på storytel, vilket dessutom gör att tråkiga scener inte blir lika outhärdliga) och antecknat massa saker samtidigt, så här kommer mina lite röriga tankar om Ondskans Ansikte.

Vad tycker du om boken?

Jag gillar den på det stora hela, men den känns lite osammanhängande i den dramatiska kurvan. Det är mer en samling saker som händer än en sammansatt bok, liksom. Den har dock många fina scener och en hel del av det där som jag verkligen gillar från Isfolket - snaskigt onda karaktärer som får precis vad de förtjänar, och stunder av äkta värme.

Vilket är dina favoritögonblick i boken?

Det måste vara Catherines beskrivningar av resten av folket på balen. Där kommer hon verkligen till sin högdragna, vasstungade rätt. Hennes övertygelse om att alla hon inte har koll på är såna som inte är *värda* att has koll på är fantastisk, och jag tycker också om att hennes högmod där faktiskt får underbyggas av en riktig kompetens, och att Margit inte drar bort mattan under hennes fötter genom att låta henne göra bort sig.

Vilken är din favoritkaraktär?

Jag tänkte säga Aurore, för henne känner jag verkligen sån värme för, men jag måste säga att det är bonden. Så uppenbart skapad för just Aurore (jag minns inte om de kommer att få varandra men det MÅSTE DE), så trygg och godmodig med sitt "Men de har gevär!" "Då tar jag fram muskedundret då", kan ge damer de romantiskaste av komplimanger och bygger dessutom egna kyller - what's not to love liksom?

Andra saker jag la märke till

- Pratet om kläder inför balen påminner lite om en analys jag läste en gång av huvudpersoner i småsunkiga populära "tjejböcker". Att de får vara vackra och klä sig bra, men bara så länge huvudpersonen framhåller hur lite hon bryr sig om det. Då är hon liksom bättre än alla andra ytliga. Karaktärer som är runt henne måste liksom tvinga på henne både kläderna och komplimangerna. Och att det ofta är ett ganska genomskinligt sätt att både ha och äta kakan. Nu ska det ju sägas till Margits försvar att det finns många sympatiska karaktärer i hennes böcker som tillåts älska kläder och skönhet, men just här blir det verkligen så med Tiril och Katherine.

- Skämtet på balen om damen som letar efter näsduken i urringningen och säger "det fanns två här i morse" låter väldigt mycket som den typiska Margit-grejen att ta med ett skämt som hon hört och tyckte var kul, men det var faktiskt kul så jag kan ha överseende med det.

- "Tiril hade som en knut i maggropen. Hela situationen i sig själv var overklig, och nu skulle de gå över i sagor också."
Välkommen till Häxmästarserien, Tiril. Det är så vi rullar här, regelbundna mer eller mindre motivera sagostunder är grejen.


- När andarna förklarar hur de ska resa tillbaka i tiden tycker jag att de växlar väldigt mycket mellan att antyda att det finns farliga saker med det och sen bara "nämen det är lugnt, sjåpa er inte."
Och typ "Ni måste säga en EXAKT tid och plats att komma tillbaka till" som sekunden efter blir "om vi hamnar fel? nämen då flyttar vi oss igen, DET är ingenting".
Jag skulle tycka att det kändes dåligt sammanhållet om det inte var så att det är ungefär exakt som jag låter när jag ger instruktioner till någon, vilket alla som lagat mat med mig vet. "Det här är jättelätt, det fixar vi - men HUR GÖR VI MED DET HÄR?"


- Tiril och Mori färdas genom tid och rum och under jorden: "Det var inte som att arkeologiskt skiva upp jordlager av snäckskal, blålera och köksavfall" - "fast hon visste att jordskorpan i sig själv knappast ökat med mera än kanske ett par tum de senaste sju seklerna" - är det nåt man tänkte på sjuttonhundratalet? Kanske det är iofs, jag blir ofta förvånad av hur långt tillbaka saker stärcker sig.

- Tiril hör konstiga röster i mörkret: "Den viskade hennes namn: 'Tiril. Tiril Dahl.' Långsamt, händöende mot slutet. Ett öga? Hon fick intrycket av ett jättestort öga, som från ett torn, högt ovanifrån. Högt, högt ovanifrån sökte det ögat henne utan att finna henne. Ännu."
Sauron, är det du?

- Tiril berättar om drömmen hon just haft där hon fått ett föremål och ca en miljon kryptiska antydningar från följeslagarna. Mori reagerar med "Äsch, det var säkert bara en dröm. Jag hade en totalt relaterad dröm förresten, vilket sammanträffande, antagligen inget skumt alls, tänk vad lustiga drömmar kan vara."
De är verkligen SÅ DÅLIGA på att inse vilken bokserie de är med i.

- Den onda mästaren skickar Lorenzo för att döda Theresa, och avspisar protester med "Du mår bara bra av att resa litegrann, du sitter alldeles för mycket stilla."
Det är skönt att veta att även onda brödraskap har ett aktivt friskvårdsarbete.



Tack för en underbar podd! Jag ser fram emot att ta mig till de böcker jag inte läst än i häxmästarserien (gav upp runt bok sju eller nåt) och få energi att fortsätta av er!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 mars 2019, 07:13 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Ett mycket hastigt inlägg av mig, skrivet i mobilen på bussen så ni får ursäkta ev. skrivfel.

Jag tyckte boken var rätt omväxlande, den håller ett rätt bra tempo. Tiril och Mori kommer äntligen till insikt att de hör ihop och några gåtor blir lösta. Jag är måttligt förtjust i andarnas inblandning men det mystiska lockkropet i mörkret känns riktigt läskigt.

Favorithändelse: Katerines kommentarer under balen och adelsfamiljernas alla krumbukter. Blir man automatiskt korkad av att vara adlig? Hertiginnan Teresa är åtminstone en motvikt.

Favoritkaraktär: Utan tvekan Aurore. Hon introduceras som en tanklös hönshjärna men visar sig vara riktigt skärpt när det gäller. Jag önskar verkligen att hon ska få sin bonde och komma undan sin tyranniska mamma.

Lite kort inlägg men bättre än inget alls tänkte jag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 mars 2019, 11:29 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Setsuna skrev:
Dags för ett nytt avsnitt!

Nu behöver vi veta vad du tycker om bok 4 i Häxmästaren, nämligen Ondskans ansikte!

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Svara innan 6 mars klockan 12.00 :tkiss:


Hann precis lyssna klart på boken.
Jag tycker att boken stundtals var riktigt bra. Man fick äntligen svar på om Tirils mamma.
Favoritögonblicket är när Tiril återförenas med sin mor.
Favoritkaraktären i denna boken är nog Catarine, som ordnade så Teresa blev av med sin elaka och hemska man.
Den karaktär som jag hatar mest är Smilfinken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 mars 2019, 11:56 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Dette var én av mine favorittbøker i serien første gang jeg leste den, og jeg liker den fremdeles. Endelig får Tiril treffe sin mor, Tiril og Móri får hverandre på riktig, og vi aner mer enn konturene av hva de har å kjempe mot (Den hellige Solens orden).

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Slottsballet på Akershus. Når Theresa tar imot de fire vennene våre, og Tiril hele tiden holder seg i bakgrunnen, og det til slutt synker inn hos Theresa at her har hun datteren sin som hun har lengtet så sårt etter i så mange år. Tiril og Móri på Aurores gård (intet spesielt øyeblikk nevnt, intet glemt ;) :whistle: :tkiss: ).

Vilken är din favoritkaraktär?

Theresa er en varm og fin kvinne som vi blir godt kjent med i og med at mye av handlingen ses fra hennes synsvinkel. Minner bittelitt om Hildegard i Isfolket. August er en sånn trygg og god og kraftig mann som jeg som regel alltid har sansen for. Som Henning, med et lite snev av Jesper i seg (litt godmodig naiv), om vi skal fortsette å sammenligne med Isfolket. Ellers selvfølgelig Móri og Tiril og Nero. Liker også Aurore og Theresas diskrete kammerpike. Og Catherine er slett ikke like ille i denne boken som i den forrige; her gjør hun faktisk nytte for seg.

Ellers

Vi vet jo at Ringenes herre var én av Margits favorittbøker. Da Móri ble introdusert i den lille smia i Bergen, ga han sterke Aragorn-vibber. Her har vi det søkende øyet. Og i tillegg von Kaltenhelm som blir slynget rundt og jult opp av usynlige krefter. Minner meg om en scene med Frodo og Gollum.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 mars 2019, 15:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012