Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 06:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 september 2018, 19:16 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Det drar ihop sig mot podddags igen och vi behöver dina åsikter om När mörkret faller, bok nummer 3 i serien Häxmästaren

Vi vill veta vad du tycker i följande frågor:

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Vi kommer att podda den 10 oktober klockan 14 så svara innan dess :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2018, 06:46 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
**edit då jag blandade i hop böckerna**


Det drar ihop sig mot podddags igen och vi behöver dina åsikter om När mörkret faller, bok nummer 3 i serien Häxmästaren

Vi vill veta vad du tycker i följande frågor:

* Vad tyckte du om boken?

Jag inleder alltid boken med att vara rentav irriterad. uppenbarligen räcker det inte att vara speciell och fantastisk Tiril, man måste vara fyrsteätling med. räckte inte Tiril som hon var? Jag har aldrig riktig fattat denna delen ..Jag låter mig imponeras över resan de företar sen dock, nu framkommer mer avancerat svartmagi än det vi såg i kyrkan tidigare som jag tyckte var lite.. tamt. Detta börjar likna saker jag värkligen gillar.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
Nog var det när Catherine tillfångatas i denna boken! Hur det beskrivs att de måste jobba för att få loss hon och väcka hon till live, när hon själv inser vad som sen har hänt är fantastisk rörande även om hon gör mig rasande med sin reaktion själv och skall klamra sig till Mori osv. Men det är en bra beskrivning. Själv tuffa C klarar inte av vad som helst, det gör hon mer mänsklig, och för en liten stund kan jag nästan sympatisera med hon OCH gilla hon.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Nero :D Utan tvekan!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 oktober 2018, 07:13 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 26 september 2018, 07:40
Inlägg: 1
Jag är äntligen ikapp! Har lyssnat på alla ljudböckerna med tillhörande poddavsnitt om Sagan om Isfolket, allt inom loppet av 6 månader. (Läste Sagan ... för första gången för 15 år sedan men behövde en repetion).

Det här är första gången jag läser Häxmästaren! Ska bli väldigt spännande!

* Vad tyckte du om boken?

Jag tycker att den är bra och spännande. Då jag inte läst boken förut så blir det lätt att dras med i handligen och jag lyckas inte lista ut i förväg vad som ska hända. Blir dock lite irriterad på att tillgången till pengar gör att hela äventyret blir lite för enkelt. Tycker även att all magi är rätt tråkig och alldeles för mkt, är nog därför jag dragit mig för att läsa denna serie, men det är väl bara att tugga och svälja, den heter ju trots allt Häxmästaren haha. Och så kan jag inte låta bli att undra om det verkligen är nödvändigt att släpa runt på den där jäkla hunden. Visst har han sina talanger och har hjälpt till bitvis, men är det ändå inte han som avslöjar dom hela tiden? Kommentarer som "... och en stor svart hund hade dom med sig. Då är det med säkerhet dom! ..." återkommer lite för ofta för att det ska rättfärdiga hans närvaro i den här boken.

* Vilket var ditt favoritögonblick i boken?

När Tiril och Mori ska försöka få till det igen i slutet av boken, men inte kommer till skott, som vanligt ... och Tiril säger att " Du får göra precis vad du vill med mig! Men jag vill helst inte dö ... " HAHA stor humor! Kan inte annat än skratta åt sådana scener där det blir så martyrigt och undergivet att skinnet knottrar sig på mig, och då inte knottrar sig på ett bra sätt vill jag poängtera ;-)

* Vilken är din favoritkaraktär?

Jag tycker väldigt mkt om karaktären Katrine/Katarine (Svårt att höra vilket i ljudboken). Hon är en sån fantastisk DramaQueen och har en helt underbar syn på sig själv och sin börd. Hon lever livet fullt ut och skiter i vad alla andra tycker. Om någon inte passar hennes syften så får hen helt enkelt dö, vem har inte velat lösa sina problem på det sättet någon gång? Och sen måste man ha ett visst mått av hybris, älskar karaktärer mede hybris!, för att tro att man är välkommen tillbaka till hovet som baronessa efter att ha lagt upp sig som en madrass, rymt från uppfostringstanten, horat och bedrivit "häxeri" öppet. Eller är det bara jag som inte har koll på hur det fungerade på den tiden? Kanske var allt detta helt normalt i de finare kretsarna? Nåväl det ska bli väldigt spännande att lyssna på bok 4 och se hur det går för dom på balen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 oktober 2018, 16:32 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 3 september 2018, 14:54
Inlägg: 107
Ort: Uppsala
Tack för en fantastisk podd!
Jag är ganska ny på forumet och podden men ingen duvunge när det handlar om Margit Sandemos böcker. Isfolket kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.

*Vad tyckte du om boken?
Det här blir tredje gången jag läser ”Häxmästaren”, eller den här gången lyssnar jag på Storytel.
Hela serien är ganska rörig, därav anledningen till att jag läste om den nästan genast då jag läst ut serien första gången.
”När mörkret faller” är en bra sammansatt bok med fina miljöbeskrivningar, men storyn blir ibland luddig och läsaren stoppas med information. 7/10

*Vilka är dina favoritögonblick?
Jag tyckte om att läsa om Catherines bakgrund i början av boken. Sen har jag fastnat för scenen då Mori står och ser på från fönstret när Erling och Tiril spelar bollspel utanför, och Catherine kommer och försöker förföra häxmästaren men blir skrämd av Moris andar.
Margits beskrivningar av Tivedens skogar är också fängslande.

*Vilken är din favoritkaraktär?
Vid första läsningen i tonåren hade jag skrikit: Mori!
Nu finner jag Catherine intressant, men hennes mordiska tendenser är avtändande. Så jag måste svara att hunden Nero är min favoritkaraktär. :rofl2:

_________________
Beam me up


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 oktober 2018, 19:29 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Jag tycker häxmästar-serien blir lite bättre för varje bok.
Tyckte berättelsen om Catherine var bra.
Tycker att Margit beskriver platser så spännande och bra. Som i denna boken Tiveden. Jag stannade till där med min husbil i somras och vandrade. Såg dock inte de röda näckrosorna.
Favoritkaraktär är ”Den lille Finngubben”.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 oktober 2018, 11:01 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
* Vad tyckte du om boken?
Här tyckte jag verkligen Häxmästaren började bli spännande! Älskade att få läsa om Catherines historia med de två tanterna och sen hur det ledde in till Tiril och gängets resa. Extra spännande blev det när de tog sig till Sverige och skogarna utanför Askersund och de röda näckrosorna i Tiveden. Det var så spännande att läsa om hur de letade efter borgen! Det är så levande beskrivet.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
När Móris visar sina andar för Catherine och hur hon reagerar på det. Var så trött på henne vid det laget att det var skönt att se henne motbevisad.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Svårt att svara på vem som är min favoritkaraktär men däremot vet jag att min minsta favoritkaraktär är Catherine, fy vilken osympatisk hemsk människa.

Extra: Om någon är intresserad att besöka Tiveden och se de röda näckrosorna så planerar Sagan om isfolket-föreningen eventuellt en träff där nästa sommar. Håll koll på vår Facebook-sida för att hålla er uppdaterade! De röda näckrosorna blommar vanligtvis i mitten av juli till mitten av augusti så det kommer ske där någon gång. Länk till facebook-sidan finns här i min signatur annars kommer den fram vid sökningar.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 oktober 2018, 20:22 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
* Vad tyckte du om boken? Jag tyckte den var rätt spännande med skattletande i Tiveden. Där har jag varit på scoutläger och vandrat runt i skogarna. Det var ganska lätt att fantisera om Häxmästaren eftersom naturen verkligen är trolsk och mystisk. Näckrosorna såg jag dock inte, var inte på rätt plats.
Det är ju ett otroligt sammanträffande att Catherine råkade ha fått tag i just den försvunna biten av nyckeln, träffa på Tiril & Co med sin bit för att slutligen de skulle finna den tredje delen i Tistelgorm. Jag är annars inte särskilt förtjust i Catherine. Hon är ytlig, dum och alltigenom osympatisk. De andra försöker vid flera tillfällen säga att hon också har goda egenskaper men vilka just de är kommer aldrig fram. Hon verkar samla på sig de snaskigaste och galnaste exemplen på svartkonst som alltid innefattar blod, urin och sädesvätskor. Blä! Det är väldigt skönt när Moris andar till slut skrämmer vettet ur henne så hon slutar att tramsa runt honom.
Erling lyckas också visa sig från sämsta sida när han dels vill ha sex med Catherine trots att han egentligen tycker om Tiril och sedan blir kär i henne. Får liksom inte ihop den förälskelsen alls.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken? Jag gillar själva skattletandet bäst och avslöjandet om vem som är den odöde greven. Det är riktigt spännande. Gillar tanken att jag härstammar från svedjefinnarna i Värmland på flera av mina släktlinjer.

* Vilken är din favoritkaraktär? Sällskapet får med sig den rejäle Tobias Fredlund som lyckas finna sig i det mesta. Först skäller Margit på Catherine för att hon kallar honom enbart Fredlund som ett tjänstehjon. Sedan säger Mori & Co att de borde lägga bort titlarna och kalla varandra vid förnamn. Men Margit fortsätter därefter att konsekvent kalla den stackars Tobias för enbart Fredlund. Ungefär som den stackars skidtillverkaren i Sällskapsresan 2. Han får aldrig ett förnamn utan heter bara Hedlund. Därför vill jag ge Tobias upprättelse. Han är min favorit. Heja Tobbe!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 oktober 2018, 15:52 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 17 januari 2018, 15:21
Inlägg: 4
Vad tycker jag om den här boken? Jag vet faktiskt inte. Första delen handlar det om Catherines kamp att stilla sin kåthet och den andra att hitta en borg. Kan lugnt säga att andra delen tilltalade mig mer. Catherine drar ner den här boken. Hon är bara kåt, inget annat. Hon har inget djup alls. Hon blir en parodi, bara överdriven. Men sen kommer boken igång när de är på väg att finna borgen. Catherine gör mig fortfarande galen, men jag kan ignorera henne, speciellt när hon försvinner.

Favoritkaraktär har jag svårt att svara på också. Tiril känns för god, söt och perfekt. Och Erling, jag tappade helt respekt för honom hur han vänder sig till Catherine och dessutom kommer på att han har känslor för henne bara för att hon var annorlunda och vild i sängen, nä. Móri är iaf fortfarande en mäktig häxmästare och det är intressant att se hur han får arbeta i den här boken. Hans avståndstagande till Tiril som jag tidigare har himlat med ögonen åt, får här en förklaring i slutet när de är på väg att ha sex och Tiril börjar känna hur skuggorna drar sig närmare. Det känns som det finns en bra grund till varför Móri håller sig undan. För att det faktiskt skulle förändra Tiril.

Favoritögonblicket är nog när de hittade Catherine i kistan. Det kom helt oväntat för mig och jag gillade det. Plus skönt att slippa hennes prat och kåthet för en stund.

Men trots mina hårda ord så tyckte jag ändå boken var underhållande. Det var en härlig Margitstämning i skogen och borgen fick mig att tänka på flygande hår och isfolket. Är nyfiken på hur det ska gå på balen och vad som händer när Tiril får reda på sin härkomst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 oktober 2018, 18:13 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Nu har jag också kommit ikapp. Det är första gången jag läser Häxmästaren och det är kul att göra det tillsammans med er. Dock tycker jag att de tre första böckerna inte är i närheten lika bra som Isfolket. Hoppas att det blir bättre. Den här boken tyckte jag var den mest spännande hittills även om jag måste medge att jag inte alltid hänger med i alla svängar eftersom jag oftast lyssnar medan jag ammar. Nåväl - det jag minns starkast från boken är Catherine i början och hur hon (ursäkta min brist på bättre ord) blir superkåt av att se gamla gubbkukar. Skrattade högt när jag hörde det. Det känns inte som så jättevanligt bland unga flickor, men det säger väl någonting om hur kåt denna människa är.

Jag tycker att alla karaktärer är ganska schablonartade så jag har ingen favoritkaraktär. Catherine är kåt. Mori är mörk och besynnerlig. Tiril är så god, så god, osv.

Slutet fångade mig dock. Det blir spännande med balen.

Kul att ni är tilllbaka, Dan och Anna :).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 oktober 2018, 11:09 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Selv om den er spennende nok, liker jeg den dårligere enn de to foregående. Margit kan virkelig det med å introdusere nye karakterer. Fra starten av er Catherines historie interessant, men etter hvert blir hun bare mer og mer som en blek og billig kopi av Sol, hundre ganger mer samvittighetsløs og tusen ganger mindre sympatisk. Og langt mer ensporet og sexfiksert. Men vandringen i Tivedens skoger og uhyggen rundt Tiersteingram er Margit på sitt beste. Ellers gleder jeg meg mest til neste bok, som er langt bedre.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Det ømme øyeblikket mellom Móri og Tiril etter at han (og finnen og Erling) har reddet henne fra "skogvokteren", dvs. borgherren, og hun har løpt sanseløst av sted, og Móri har innhentet henne igjen. Ellers de fleste andre øyeblikk mellom de to, selv om dialogene er litt unaturlige og merkelige iblant. Liker også besøket på finnetorpet, sagnene tilknyttet Tiveden, og når de finner de røde vannliljene i Fagertärn. Og når de kommer tilbake til den gamle jordmoren og får vite om slottsballet og at Tirils mor trolig vil være til stede.

Vilken är din favoritkaraktär?

Det må bli Móri atter en gang. Ellers er jeg glad i Tiril og Nero. Den lille finnen og Tobias Fredlund er også fine bekjentskaper.

Men Erling blir mer og mer ryggradsløs, dessverre, og Catherine kan jeg overhodet ikke fordra. Som allerede nevnt, en dårlig kopi av Sol.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 februari 2019, 09:42 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
*bump*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 februari 2019, 10:49 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
poddat och klart


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 februari 2019, 21:10 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Dan skrev:
poddat och klart


:hi5: :lshower: *skip* :hdance2:

Fantastisk at dere er i gang igjen!! :tkiss: :D Når blir avsnittet publisert?

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 mars 2019, 08:24 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Dan og Anna - ville bare spørre litt om recensioner på Itunes. Jeg tror det er en bug eller er det flere forskjellige steder man kan skrive ? Det var bare to omtaler der som jeg kunne se, en fra meg og en fra "Tula". På Norsk heter det kundeomtaler, under "Vurderinger og omtaler" - er det feil sted ? Jeg elsker podden og vil gjerne gi en vurdering om det hjelper men den jeg ga var tydeligvis på feil sted eller noe mystisk :confused:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012