Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 10:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 7 september 2018, 12:24 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Hoppas jag hinner!
VI packar Isfolketböcker för glatta livet nu. Men här kommer mina tankar och svar.


Vad har Margit och hennes böcker betytt för dig?
Margits Sagan om Isfolket har följt mig sedan starten 1982 och sedan dess har de alltid varit mina favoriter. Att jag senare fick möjlighet att bli del av Sagan om Isfolket genom att bli den som tecknade böckerna som serieböcker är fantastiskt! Hela min serietecknarkarriär har påverkats av Isfolket och Sol är väl den som etsat sig fast mest av alla karaktärerna, vår dotter heter Sol i mellannamn bland annat.

Är det någon bok som Margit skrivit som du älskat och älskar lite extra och varför?
Det är väl tre böcker i synnerhet.
1. Den första. Förbannelsen. Den satte ribban för Isfolket och är väl egentligen den som verkligen ÄR Isfolket, här kommer Tengel, Silje och Sol. Den har något speciellt.
2. Bok 3. Avgrunden. Boken om Sol, det var den som fick mig att vilja göra den som tecknad serie och så blev det - 30 år senare!
3. Bok nr 20. Korpens vingar. Jag älskar den här boken, enligt mig är det den bästa bok som skrivits, alla kategorier. Jag har sagt det förr, men den har allt och den är lika skrämmande nu som då. Den var så otäck att skriva, berättade MArgit, att hon satt nere på ett cafe´ och skrev den för hon behövde folk i jämte sig. Det är utan överdrift den absolut bästa bok som någonsin skrivits. Jag längtar efter att få teckna den!


Vad tänker du om du Margits betydelse för nordisk fantasy-, och romanslitteratur?

Jag törs nog säga att vad gäller roman och släktkrönikelitteratur i Norden så var hon väl först och satte nivån för hur den skall skrivas. Jag vet inte om jag vill kalla det för fantasy, kanske med lite drag av det då, men inte renodlad fantasy. Jag tror hon banade väg för det, men ingen annan når upp i Margits klass.
Stort tack Margit för att du skapade en så fantastisk saga som lever kvar ännu och stort tack för att vi fick möjligheten att illustrera dina fantastiska böcker. Vi skall vara dina historier trogna
Raymond och Mona Husac

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 september 2018, 15:09 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Stort tack alla! :tkiss:

Mycket känslosamt avsnitt inspelat och det släpps om några veckor!

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 september 2018, 16:03 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 24 april 2018, 17:42
Inlägg: 5
min første bok av margit oppdaget jeg på kanariøyene på ferie. De hadde et lite bibliotek i resepsjonen og der lå bok 3 i noe som het sagaen om isfolket. Jeg leste den fortere en fortest, og fikk feber i blodet, jeg ville bare lese mer. Bestilte serien fra forlaget da jeg kom hjem, dette var i 1987, så jeg fikk i alle fall 25 bøker, hvis ikke flere. Jeg leste de ut på en helg, jeg klarte ikke å stoppe, og slik har det vært siden, margit sine bøker fenger meg og jeg leser de om og om igjen. :hdance2: Grunnen til at jeg falt for bøkene hennes, var at endelig var det noen som skrev om det samme som jeg hadde opplevd og trodde på, en ny verden åpnet seg for meg, og jeg er henne evig takknemlig :flower2: det var med sorg at jeg så nyheten om at min favoritt var død.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012