Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 06:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 april 2018, 11:09 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Detta kommer att bli avsnitt 52 av Isfolketpodden. (50 är 10 sämsta böckerna och 51-52 är Fritz Haarmann)

* Vad tyckte du om boken?
* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
* Vilken är din favoritkaraktär?

Vi kommer att podda den 11:e juli kl 12! /D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juni 2018, 12:32 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
*Nå er det en stund siden jeg leste serien sist men etter det jeg husker så er de første par 3 bøkene best men jeg liker hele serien veldig godt men mest pga at det handler om Islandsk historie og mytologi.
Margit skriver på en måte som gjør at det føles som om du er der og opplever det samme som karakterene, det blir som å reise i tid.
*Mine favorittøyeblikk er vel når Mori rir over Sprengisandur, samt alle mytene og historiene om historiske steder og personer - Gottskálk og Galdra-Loftur f.eks. Skulle ønske det var mulig å finne mer info om deres historie. I dag så jobber jeg som historiker og det er i stor grad pga av Isfolket og Heksemesteren. Når jeg leste de seriene så ville jeg vite mer om det jeg hadde lest om.
*Min favorittkarakter er Mori.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juni 2018, 18:41 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi behöver mer svar här!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 juni 2018, 21:17 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Roligt att podden är igång igen. Jag har verkligen saknat er Dan och Anna!

Häxmästaren har jag inte längre i bokform men jag har läst hela serien. Nu uppdaterar jag mig på Storytel. Första boken tycker jag är lite ojämn. Jag kan förstå av berättarstilen att händelserna på Island kommer ur andra källor än Margits huvud medan berättelsen om Tiril, hennes familj, Mori och Erling, är hennes egen skapelse. Visst är det bra att de isländska legenderna blir korrekt återgivna men det blir så dåligt flyt i texten att jag önskar att hon kunde blanda fiktion och fakta lite friare.

Mest spännande tycker jag att det är när Mori, hans mamma och den andre mannen förs över hedarna och de gamla spökhistorierna kommer fram. Den döde friaren som inte kan uttala Gudruns namn riktigt tyckte jag var urläskig på något vis. Tirils historia lyckas inte fånga mig lika mycket. Hon är lite för god och vänlig samt godtrogen och naiv i en gräslig familj med snuskig pappa. Det känns som om det är en historia som upprepar sig sedan tidigare. Erling tycker jag mest är självgod och tråkig.

Favoritkaraktär är Mori, han är mest nyanserad av dem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 juni 2018, 08:48 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
För mig: Den första boken var helt magisk och jag var SÅ lycklig med tanke på att få uppleva en ny univers av min favoritförfattare. jag läste den första boken med en sånn jubel innuti, och var hur frustrerat som helst över att jag fick vänta så länge på bok nummer två! Dock tycker jag att Tirils familj verkar som dåligt planerade personligheter, lixom som chabloner?


Mina favorit-ögonblick? Hm.. måste vara när Tiril träffar Mori för första gången, tror jag. Samt alla de gånger hennes humor är presis lika med min så jag sitter och asflabbar med boken i händerna.

Min favoritkaraktär utan tvekan är Tiril. Jag älskar hon, fast i mitt huvud ser hon ut som Tjorven! Jag fattar inte riktig varför, men kanske för att hon beskrivs lite som en tjorven. Liten, kanske lite rund, glas, snabba ben, kärlek till typ allt och har en hund som följer hon som en skugga :P

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 juni 2018, 21:58 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 5 juni 2017, 21:36
Inlägg: 37
Jag lyssnar nu igenom böckerna på Storytel för andra gången, nu i takt med podden.
Lite lättare att förstå när man lyssnar andra gången, tycker jag.
Mitt första intryck är att den inte håller samma nivå som Sagan om isfolket böckerna.
Boken är rätt bra och slutet gör att man vill fortsätta på nästa direkt.
Favoritkaraktär är Tiril.
Favoritögonblick är när Tiril försvarar sig mot sin styvpappa när han försöker förgripa sig på henne och hon ger honom en blodig näsa innan hon rymmer.
Svårt att uppfatta åldern på dom. Mori är äldst och klokast står det men hur mycket äldre än de andra är han?
Tycker att styvpappan kom ”lindrigt” undan, borde hängas ut och hamna i fängelse för det han gjort!
Har lite svårt att hänga med i berättelsen om Moris uppväxt... Vilka vad det han beordrade att binda rep av sandkorn??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 juni 2018, 20:22 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 18 november 2017, 12:53
Inlägg: 10
Ort: Borås
Jag tycker om boken det är en bra första bok tycker jag. Jag älskar hur Islands natur är beskriven, man vill nästa åka till Island varje gång man har läst boken.

Favorit ögonblick: När man får se Mori för första gången i smedjan man får gåshud.
När Tiril träffar Nero som valp. Jag är svag för djur och det värmer mitt hjärta när Tiril tar hand om Nero pch sedan så hjälper Nero henne på ett sätt ett djur bara kan :3
Erling och Tiril på kyrkogården tyckte den scenen var så söt :)
När Tiril ger sin styvfar en blodig näsa. Heja Tiril

Favorit personer: jag är ett stort fan av Nero, men Tiril, Mori och Erling är underbara karaktärer. Älskar också Smeden och hanns familj de känns något som man själv skulle göra i deras situation :)

Ni gör ett jätte bra jobb med podden :)
Och mer häxmästare teater om ni har några planer på att göra det :3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 juni 2018, 20:45 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 8 oktober 2010, 10:26
Inlägg: 9
Hej!

Det var många år sedan jag läste boken, men då älskade jag den! Snabbläste den nu idag för att kunna svara på frågorna och insåg tyvärr att jag inte tyckte om den riktigt lika mycket idag. Historien på Island känns inte riktigt som att den passar in och delen från Norge känns tunn på något vis. Det är dock en mysig bok ändå! Fast kanske mest för att jag vet vad som kommer i kommande böcker :)
Favoritkaraktär är helt klart mori och det bästa med boken är de scener där han är med.

Kul att ni ska börja podda igen! Jag hittade podden i våras och lyssnade klart på några veckor. Väldigt kul att åter få nörda ner sig i serien på ett sätt som jag inte gjort sedan jag och min bästis läste böckerna samtidigt på högstadiet, för cirka 15 år sedan :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 juni 2018, 20:56 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 15 juni 2018, 22:08
Inlägg: 1
Hej Dan och Anna!

Äntligen har jag kommit ikapp er och lyckats tajma in så att jag kan lämna mina åsikter! Jag är ny här på forumet och har hittat hit via podden. Jag älskar Sagan om Isfolket och har läst och lyssnat på bokserien oräkneliga gånger och jag har haft alrunesmycket kring halsen sen jag fick det i 20-årspresent för 6 år sedan.

Min man hörde talas om "den där Dan Hörning som har hur många poddar som helst" (hans ord) på en pod som han lyssnar på (kan ev ha varit AMK Morgon?) och han berättade ivrigt för mig i mitten av mars att det finns en pod om Sagan om Isfolket!! Nu (3 månader senare) har jag lyssnat igenom alla era avsnitt och måste börja med att berömma ert fantastiska jobb! Så roligt att få återuppleva böckerna genom er och alla andra som varit med i avsnitten.

Nu tänkte jag haka på er in i Häxmästaren och Ljusets rike! Och vet ni vad?! Jag har aldrig läst de serierna förut! Jag hoppas att jag hinner med att läsa ikapp med er och dela med mig av mina åsikter som förstagångsläsare! Om ni vill kan jag även försöka mig på att gissa lite vad som ska hända och så?

Så, lång inledning men nu kommer mina svar Trolldom.

Vad tyckte du om boken?
Jag är faktiskt inte speciellt imponerad av bokens inledning. Hade det varit en vanlig bok (alltså inte skriven av Margit och en del i de här serierna) så hade jag inte fastnat alls. Den känns väldigt rörig i början med alla olika isländska platser, namn och trollböcker. Boken blir mycket bättre när den börjar handla om Tiril och Carla och det var så spännande att försöka klura ut vad hemligheten var. Men jag fick mycket vibbar till Isfolket när Gunillas (Anna Maria) pappa tycker att han har "rätt" att ge sig på henne eftersom han inte är hennes riktiga pappa. (Dessutom har vi namnet Erland i den historien och sen en Erling här)

När sen Mori kommer in i bilden blir boken riktigt bra och jag ville inte sluta lyssna!

Favoritögonblick?
Hm.. Jag tycker om scenen när Mori berättar sin historia för Tiril. Så spännande att få veta mer om den mystiske Mori!

Favorikaraktär?
Helt klart Mori! Jag är så nyfiken på honom och vad han ska uträtta under seriens gång!
Sen är Nero en favorit, men hur kan det inte vara det när han är beskriven av Margit?


Ser fram emot kommande böcker och att få höra er i podden igen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 juni 2018, 13:11 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 maj 2016, 19:40
Inlägg: 56
Hejsan Dan och Anna!

Jag gillar den här boken i stort sett. Det känns som en spännande början på en ny serie, och jag tycker om alla karaktärer (well, tycker om är ju inte rätt ord för Tirils pappa, men han är en fantastiskt äcklig Margit-skurk på bästa sätt). Mycket av berättarspråket och den täta känslan är precis det jag älskar i Isfolket och saknade lite i slutet av den serien.

Allt som händer på Island är däremot så tråkigt att jag har svårt att koncentrera mig på den. Jag kan bara inte få mig själv att bry mig.

En bit jag verkligen gillade är i beskrivningen av Tiril, alldeles i början. Hon har nyss flyttat till staden och barnen i skolan retar henne och systern för deras dialekt. Mamman skäms och ser till att ändra dialekten på en gång, men Tiril tycker att det är kul att bli retad och överdriver ännu mer för att de andra barnen också ska få roligt. Det är en så härlig grej att göra, och ger verkligen en bild av Tiril.

Jag uppskattar också hur stenhårt Tiril lägger skulden precis där den hör hemma när hon konfronterar sin "far". Det är otroligt tillfredsställande att läsa. Margit har en väldigt bra förståelse för sånt.

Jag älskar Tiril. Ibland kan jag bli irriterad på Margits huvudpersoner och tycka att de är lite för söta på något sätt, men Tiril går bara rakt in i mitt hjärta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 juni 2018, 10:25 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
* Vad tyckte du om boken?
Nu var det ett tag sen jag lyssnade och ännu längre sedan jag läste. Men som jag minns gillade jag boken och hade svårt att sluta läsa/lyssna när jag väl börjat.

* Vilka är dina favoritögonblick i boken?
När Tiril lägger märke till Móri första gången inne på smedjan. Sen tycker jag det är himla mysigt att läsa om hur Tiril fixar och donar på sitt lilla torp.

* Vilken är din favoritkaraktär?
Nero helt klart!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 juni 2018, 21:46 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tyckte du om boken?

Den begynner ganske bra, og jeg blir raskt trukket inn i Tirils verden. Tiril er en karakter som er lett å sympatisere med. Familien hennes er like grunn som hun er dyp. Sjablongaktige bikarakterer, spesielt skurker, er et tilbakevendende fenomen i Margits bøker. Jeg skulle ønske de hadde fått litt mer personlighet. Historien i seg selv gir noen ubehagelige assosiasjoner til Den siste ridder i Isfolket. Så kommer passasjene fra Island, med store hopp bakover i tid, og karakterer som egentlig ikke passer inn i historien. Jeg faller nesten av når jeg leser om Sira Jón og Jónssønnene. Det kan kanskje ha med navnene å gjøre også; det blir litt forvirrende med tre ulike personer som alle heter Jón. Men når Móri og følge kommer inn i bildet, blir alt straks litt mer interessant. Og slutten av boken er virkelig spennende. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Vilka är dina favoritögonblick i boken?

Vennskapet mellom Tiril og Nero. Alt med Tiril og Móri sammen, spesielt scenene fra smia, der han bare er en mystisk skygge i bakgrunnen, og når han overnatter i det lille huset hennes i Laksevåg og forteller henne om bakgrunnen sin. Liker også rittet over Sprengisandur.

Vilken är din favoritkaraktär?

Det er et vanskelig valg mellom Tiril og Móri, men jeg tror det må bli Móri. Han er så mystisk og fascinerende og interessant. Er han god? Er han ond? Eller kanskje noe midt imellom? (Selvfølgelig vet jeg svaret, for jeg leste jo serien da den først kom ut, og har også lest den på nytt senere.) Beskrivelsen av ham minner meg nå litt om Marco (de mørke øynene, de mørke krøllene, den gylne huden og det utrolig vakre ansiktet), noe den aldri har gjort før så vidt jeg kan huske. Har alltid tenkt meg Móri som nesten spøkelsesaktig blek, men det er faktisk noe som ikke er der fra starten av. Jeg liker også Móris mor Helga, en sympatisk kvinne som ofrer livet sitt for sønnen, bokstavelig talt. Og så Nero, da. Utrolig hvordan Margit klarer å gi dyr slik personlighet!

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 juli 2018, 10:47 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 juni 2017, 21:42
Inlägg: 19
Underbart att podden är tillbaka, har verkligen saknat Dan och Annas träffsäkra och roliga analyser av sagan. Ser fram emot att få följa med på Häxmästaren.

Blev överlycklig när Häxmästaren kom i början av 90-talet då jag precis läst klart Isfolket. Men kanske läste jag den lite för nära Isfolket för det blev lite av ett antiklimax. Tyckte inte karaktärerna eller handlingen var lika spännande. Men trots allt så drogs jag in i serien när jag väl släppt tanken på att detta inte var Isfolket (då hade jag inte förstått att dessa serier skulle kopplas ihop, på gott och ont…). Nu har jag läst om dem för första gången på ca 25 år och tycker att de är bättre än första gången jag läste dem. Den är spännande och jag drogs snabbt in i Tirils och Móris öden och äventyr i Bergen och på Island.

Ett av mina favoritögonblick i boken är när Tiril och Móri möts för första gången i hos smeden när hon ska skaffa ett halsband till Nero. Det påminner lite om Tegel den godes första möte med Silje. Det bygger upp en stämning och förväntan som gör att jag vill fortsätta läsa för att veta vad som kommer att hända mellan dem.
Ett annat favoritögonblick är när Tiril och Móri spenderar natten tillsammans efter att de hittat fru Dahl död och Móri berättar om sin uppväxt på island för Tiril.

Mina favoritkaraktärer i den första boken är Tirli och Nero. Jag som läsare förstår att hunden är viktig för handlingen och Margit har verkligen gett honom en personlighet som jag hade svårt att motstå. Tiril för att hon är lätt att identifiera sig med och hennes känslor i allt kaos som händer runt henne. Och hur hon upptäcker sin egen sexualitet och samspelet med män även om det blir lite tokigt ibland men det gör henne bara mer mänsklig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 juli 2018, 09:19 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 17 januari 2018, 15:21
Inlägg: 4
Hej, detta är första gången jag läser Häxmästaren så det ska bli spännande att läsa i samma takt som er. Däremot blev jag inte så imponerad av första boken. Det beror på den isländska berättelsen, prästerna, böckerna osv. Dessa delar ville jag mest bara skumma förbi. Däremot gillade jag Tiril. Hon är en typisk Margit karaktär och det är svårt att inte gilla henne. Min favoritkaraktär är dock Nero. Margit är verkligen underbar på att beskriva djur. En av mina favoritscener blir då när Tiril och Nero precis flyttat in i stugan och han får sova i sängen, vilket gör att hon knappt får någon filt över sig. Det var även charmigt hur han bär in ved och försökte dra in kälken.

Men jag gillar även Mori och Erling, ska bli spännande att lära känna dem mer.

(Jag valde att kalla mig Rymdhunden eftersom ni fick mig att skratta så mycket när ni pratade om rymdhundarna i podden :))


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juli 2018, 12:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart! Tack för alla svar!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012