Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 september 2015, 11:05 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Nästa bok vi ska podda om blir Avgrunden! SOLS EGEN BOK!!

Vi vill jättegärna ha in så mycket åsikter och synpunkter från er som möjligt!

Vad tycker du om Avgrunden?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 september 2015, 14:43 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Avgrunden är boken som fick mig att vilja göra den som tecknad serie. Det är en av de bästa för att det är Sols egen bok. Boken är sorgsen och slutet är så dystert, men ändå fint på ett sätt.

Bästa ögonblicket är ju utan tvekan då hon avslöjar vem hon är för heming och dödar honom, sitter sedan iskallt framför honom och ser livet lämna honom. naturlgitvis är det bra när hon tar livet av berenius också.

Favoritkaraktären är ju naturligtvis Sol, hon är favoritkaraktären i alla böckerna.

I och med att vi då fått göra böckerna i serieform så har vi haft möjlighet att ändra på vissa saker om vi velat, det har vi egentligen inte gjort. Vi förstärkte Berenius elakhet mot Liv och vi förstärkte också hans död och en liten förändring i hur tog livet av honom av berättartekniska skäl.

Om jag däremot hade fått ändra på n¨got i böckerna, typ att jag skrivit dom själv så hade Sol levt vidare och inte dött utan hon hade blivit gammal, minst 100 år.
En oerhört stark karaktär och, det är som sagt denna boks förtjänst att vi fick den tecknade serieversionen av Isfolket, den skulle bara göras!

Ray Husac

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 september 2015, 09:14 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Älskar Avgrunden. Den får en att uppleva spänning, glädje, ilska och sorg. Nog den första gången i serien såhär långt när det händer något riktigt, riktigt sorgligt så att en fortsätter vara berörd även efter att man lagt ifrån sig boken. (Jag pratar om när Sol dör alltså, såklart!)

Faktiskt så tycker jag bokens bästa ögonblick är de allra första sidorna, när hon springer genom skogen och bara får vara så fri, fri, fri! En väldigt vacker beskrivning av en känsla som man lätt kan föreställa sig. Andra speciella scener är hennes första blåkullafärd och när hon träffar Heming.

Haha, favoritkaraktären är Sol, kan man svara något annat? Hon har ju allt; humor, styrka, en livsglädje så stor att den knappt får plats i kroppen, grymhet, kärleksfullhet och magi. Denna människa alltså!

Det finns en scen jag tycker är så onödig. Det handlar typ och att Silje har börjat "äta lite mycket kakor" och Sol ger henne en pik för det. Silje skäms och slutar äta, och så blir hon inte överviktig. Och så skrivs det något i stil med att "så det var ju bara bra egentligen". Jag blir bara störd på den scenen. Jag tänker mig att Margit typ vill symbolisera att Sol kunde varas hård mot sina kära när det behövdes, men jag tycker det visas bättre i flera andra scener.

Det är väl egentligen den enda scenen jag vill ta bort, annars tycker jag boken är fulländad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 september 2015, 17:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Älskar Avgrunden. Den får en att uppleva spänning, glädje, ilska och sorg. Nog den första gången i serien såhär långt när det händer något riktigt, riktigt sorgligt så att en fortsätter vara berörd även efter att man lagt ifrån sig boken. (Jag pratar om när Sol dör alltså, såklart!)

Faktiskt så tycker jag bokens bästa ögonblick är de allra första sidorna, när hon springer genom skogen och bara får vara så fri, fri, fri! En väldigt vacker beskrivning av en känsla som man lätt kan föreställa sig. Andra speciella scener är hennes första blåkullafärd och när hon träffar Heming.

Haha, favoritkaraktären är Sol, kan man svara något annat? Hon har ju allt; humor, styrka, en livsglädje så stor att den knappt får plats i kroppen, grymhet, kärleksfullhet och magi. Denna människa alltså!

Det finns en scen jag tycker är så onödig. Det handlar typ och att Silje har börjat "äta lite mycket kakor" och Sol ger henne en pik för det. Silje skäms och slutar äta, och så blir hon inte överviktig. Och så skrivs det något i stil med att "så det var ju bara bra egentligen". Jag blir bara störd på den scenen. Jag tänker mig att Margit typ vill symbolisera att Sol kunde varas hård mot sina kära när det behövdes, men jag tycker det visas bättre i flera andra scener.

Det är väl egentligen den enda scenen jag vill ta bort, annars tycker jag boken är fulländad.


Scenen med kakorna reagerade jag också på när jag läste den nu. Den kändes helt fel. I övrigt håller jag med dig om allt ungefär. Vilken bok! Jag kommer inte ihåg att de tre första böckerna var SÅ HÄR bra ... jag minns att de var bra men de är ju superbra!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 september 2015, 23:38 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Avgrunden?

Jeg liker denne boken godt, men synes både Trollbundet og Heksejakten er hakket bedre.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Et av de øyeblikkene jeg liker aller best, er når Sol besøker Ansgars Klyfta. Et heksebrygg gjør at hun ser forfedrene sine bakover i tid. Her får vi de første antydningene om at Isfolket har kommet vandrende langt østfra. Når Sol får problemer med drømmesynene (dvs. blir vettskremt av Tengel den onde), får hun hjelp av Tengel og Silje, som sender henne all sin kjærlighet og omsorg. Jeg synes det er så fint! Scenen forteller mye om hvor sterkt bånd Sol og Tengel har, og hvor glade de alle er i hverandre. Noen andre øyeblikk som er veldig fine, er når Sol kommer hjem for en kort stund mens hun er på flukt, spesielt de små samtalene mellom henne og Tengel.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Silje er fremdeles den største favoritten, selv om hun ikke er med så mye her. Sol er jo hovedpersonen, og jeg liker å lese om henne. Synes hun er litt ekstrem, i og med at hun tar livet av folk til høyre og venstre, men hun har også sider jeg kjenner meg igjen i. Jeg setter pris på hvordan hun tar seg av "fortapte sjeler" som Liv, Meta og Klaus. I tillegg til å være en kaldblodig morder, er hun faktisk et varmt medmenneske, som kan gå gjennom ild og vann for dem hun bryr seg om. (Jeg synes i grunnen både Heming og Laurents Berenius fortjente sin skjebne, mens andre drap er heller tvilsomme.) Dessuten synes jeg Dag er veldig fin i denne boken.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

Hva om Sol hadde rømt fra bålet ved hjelp av heksekunster istedenfor at Tengel tok livet av henne? Jeg vet ikke... Jeg synes det er litt synd at hun dør så ung. Samtidig er slutten så tragisk, rørende og følelsesladet at den på en måte føles riktig. Og Sol kunne jo aldri ha fortsatt med sin drastiske livsførsel uten at det ville ført til store problemer både for henne selv og familien.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 september 2015, 21:21 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Inspelat och klart! Tack för svaren!

Det här blev det längsta avsnittet hittills men det var nog inte oväntat. Får se hur mycket Anna klipper ner det dock :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2015, 14:13 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker du om Avgrunden?
-En väldigt bra och spännande bok. Älskar att vi får följa både Liv och Sol parallellt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Roligaste var helt klart när Sol låtsas vara en dansk adelsdam för att mörda sin styvmor, hade svårt att inte dra på munnen.
När Sol hittar Meta, det är ett hemskt ögonblick men vad hade Are blivit utan Meta?
När Sol tar sig upp på Gråstensholm och Jacob Skille och Charlotte har funnit varandra och att Jacob inte ville att Sol skulle avslöja för Charlotte verkliga anledningen att han kom till Norge... Dvs ligga med Sol.
När Dag och Liv vandrar på viddarna, Liv fortfarande skakad av sitt destruktiva äktenskap men när de båda inser och avslöjar sina känslor.
Den mest känslosamma scenen är när Sol kommer till Lindallen och lämnar över Sunniva till Silje och Tengel. Hon har bestämt sig för att dö och vi vet alla vad som väntar.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Underbara Liv! Hon är en så fin människa som tyvärr råkar ut för en kvinnohatare och hamnar i ett destruktivt äktenskap. Hon är så älskvärd och snäll. Hela hennes situation är igenkännande för många kvinnor, alla har bara inte en Sol som syster...

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit
- Låtit Sol levt lite till.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 september 2015, 17:50 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Blodshämnd skrev:
Vad tycker du om Avgrunden?
-En väldigt bra och spännande bok. Älskar att vi får följa både Liv och Sol parallellt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Roligaste var helt klart när Sol låtsas vara en dansk adelsdam för att mörda sin styvmor, hade svårt att inte dra på munnen.
När Sol hittar Meta, det är ett hemskt ögonblick men vad hade Are blivit utan Meta?
När Sol tar sig upp på Gråstensholm och Jacob Skille och Charlotte har funnit varandra och att Jacob inte ville att Sol skulle avslöja för Charlotte verkliga anledningen att han kom till Norge... Dvs ligga med Sol.
När Dag och Liv vandrar på viddarna, Liv fortfarande skakad av sitt destruktiva äktenskap men när de båda inser och avslöjar sina känslor.
Den mest känslosamma scenen är när Sol kommer till Lindallen och lämnar över Sunniva till Silje och Tengel. Hon har bestämt sig för att dö och vi vet alla vad som väntar.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Underbara Liv! Hon är en så fin människa som tyvärr råkar ut för en kvinnohatare och hamnar i ett destruktivt äktenskap. Hon är så älskvärd och snäll. Hela hennes situation är igenkännande för många kvinnor, alla har bara inte en Sol som syster...

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit
- Låtit Sol levt lite till.


Tack för svaren. Vi skulle förmodligen vara tydligare med att vi alltid spelar in på torsdagskvällen och sedan editerar Anna under helgen, så det här kom tyvärr inte med i avsnittet :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 juli 2018, 12:22 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Jeg sitter å hører på denne podden nå og dere nevner interesse for Nattskatta og heksesalver. Jeg kan veldig mye om dette og tror nok Margit blandet Nattskatta men en eller flere andre urter som f.eks Atropa Belladonna og Hyoscyamus Niger som fremkaller drømmer som er en mellomting av vanlig REM og halvvåken tilstand. Resultatet er at drømmen oppleves som mer virkelig men at du likevel er klar over at du drømmer, en bonus er at du husker drømmen etterpå. Mange av de tradisjonelle plantene som ble brukt til heksesalver kan brukes til forskjellige formål, f.eks alrunerot er afrodisiakum så om du blander det med Belladonna og Hyoscyamus Niger så vil du få drømmer som kanskje kan føre til en reise til Blåkulla ;)
Nå er jo disse plantene veldig giftige og ikke noe for nybegynnere men de er ikke så farlige som man kanskje tror. Mandragora og Hyoscyamus Niger er ganske snille om noen absolutt vil utforske - men les og lær først og deretter starte med en veldig liten dose. I dag så er det enkelt å finne info om heksesalver men ikke alle kilder er like gode. Jeg fant ut av dette selv når jeg var veldig ung og hadde heldigvis nok fornuft til å skjønne at man starter forsiktig, og det er helt klart mitt råd :asincere:

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012