Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Boken som är minst bra enligt era åsikter!
1 Trollbunden 0%  0%  [ 0 ]
2 Häxjakten 0%  0%  [ 0 ]
3 Avgrunden 0%  0%  [ 0 ]
4 Längtan 0%  0%  [ 0 ]
5 Dödssynden 0%  0%  [ 0 ]
6 Det onda arvet 0%  0%  [ 0 ]
7 Spökslottet 0%  0%  [ 0 ]
8 Bödelns dotter 0%  0%  [ 0 ]
9 Den ensamme 3%  3%  [ 1 ]
10 Vinterstorm 5%  5%  [ 2 ]
11 Blodshämnd 0%  0%  [ 0 ]
12 Feber i blodet 0%  0%  [ 0 ]
13 Satans fotspår 0%  0%  [ 0 ]
14 Den siste riddaren 3%  3%  [ 1 ]
15 Vinden från öster 3%  3%  [ 1 ]
16 Galgdockan 0%  0%  [ 0 ]
17 Dödens trädgård 0%  0%  [ 0 ]
18 Bakom fasaden 0%  0%  [ 0 ]
19 Drakens tänder 0%  0%  [ 0 ]
20 Korpens vingar 0%  0%  [ 0 ]
21 Vargtimmen 3%  3%  [ 1 ]
22 Demonen och jungfrun 0%  0%  [ 0 ]
23 Våroffer 0%  0%  [ 0 ]
24 Djupt i jorden 0%  0%  [ 0 ]
25 Ängel med dolda horn 0%  0%  [ 0 ]
26 Huset i Eldafjord 5%  5%  [ 2 ]
27 Synden har lång svans 10%  10%  [ 4 ]
28 Is och eld 3%  3%  [ 1 ]
29 Lucifers kärlek 0%  0%  [ 0 ]
30 Människadjuret 0%  0%  [ 0 ]
31 Färjkarlen 3%  3%  [ 1 ]
32 Hunger 3%  3%  [ 1 ]
33 Nattens demon 3%  3%  [ 1 ]
34 Kvinnan på stranden 3%  3%  [ 1 ]
35 Vandring i mörkret 3%  3%  [ 1 ]
36 Trollmåne 0%  0%  [ 0 ]
37 Stad i skräck 3%  3%  [ 1 ]
38 Små män kastar långa skuggor 0%  0%  [ 0 ]
39 Rop av stumma röster 3%  3%  [ 1 ]
40 Fångad av tiden 0%  0%  [ 0 ]
41 Demonernas fjäll 3%  3%  [ 1 ]
42 Lugnet före stormen 0%  0%  [ 0 ]
43 En glimt av ömhet 0%  0%  [ 0 ]
44 Den onda dagen 3%  3%  [ 1 ]
45 Legenden om Marco 0%  0%  [ 0 ]
46 Det svarta vattnet 0%  0%  [ 0 ]
47 Är det någon där ute? 44%  44%  [ 17 ]
Antal röster : 39
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 25 juli 2020, 11:44 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
jag har funderat och vill kanske ändra min röst, går det?

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 21 december 2020, 17:05 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Hunger känns som en av de sämsta, fast den har många fina ögonblick också

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 20 augusti 2023, 12:11 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Jag röstade på 27, för jag tänkte inte ens på 47! Jag räknar liksom inte den till isfolksböckerna på något sätt. Den är i en helt egen klass av besvikelser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 20 augusti 2023, 13:14 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Hade fyra stycken jag valde mellan och kunde inte bestämma mig så jag tog hjälp av random.org :-D
Nummer 27 blev "vinnaren".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 20 augusti 2023, 15:51 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Syntium skrev:
Hade fyra stycken jag valde mellan och kunde inte bestämma mig så jag tog hjälp av random.org :-D
Nummer 27 blev "vinnaren".


Lycklig vinnare! ;) När jag nu har läst nr 18-35 i ett svep i omläsning, så är det 27, 29 och 35 som jag skummat mest i. Jag tycker så illa om Lucifer-plotten! Och hela det långa, långa stycket när hon jagar runt där i skogen och tror att "den vackraste mannen i världen" - som förfäderna i ett plötsligt anfall av dumhet tror att Saga ska falla för - är en mördare, det är helt obegripligt långt. 47 är ingen isfolksbok, det är en tramsbok där allt raseras. Vad var det för fel med att lämna Nataniel på isen? Man FÅR dö. Det hör till att vara mänskliga.
Vilka mer var det du hade på din lista?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 20 augusti 2023, 18:10 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Delyn skrev:
Syntium skrev:
Hade fyra stycken jag valde mellan och kunde inte bestämma mig så jag tog hjälp av random.org :-D
Nummer 27 blev "vinnaren".


Lycklig vinnare! ;) När jag nu har läst nr 18-35 i ett svep i omläsning, så är det 27, 29 och 35 som jag skummat mest i. Jag tycker så illa om Lucifer-plotten! Och hela det långa, långa stycket när hon jagar runt där i skogen och tror att "den vackraste mannen i världen" - som förfäderna i ett plötsligt anfall av dumhet tror att Saga ska falla för - är en mördare, det är helt obegripligt långt. 47 är ingen isfolksbok, det är en tramsbok där allt raseras. Vad var det för fel med att lämna Nataniel på isen? Man FÅR dö. Det hör till att vara mänskliga.
Vilka mer var det du hade på din lista?


Ja men lite så. Men det som stör med att svartänglarna hjälper honom alls är att det är "för Ellens skull", för att hon lidit. Inte för att han just räddade världen och hjälpte Lucifer med hans plan om världsherravälde.
Håller med, 29 var faktiskt rätt skum. Jag förstod inte varför Paul skulle verka så övernaturlig, vem var det som såg till det och varför? Saga tycker sexstämningen i skogen är slipprig och sliskig men när hon får veta att det är Lucifer som gör det, då är det helt okej. :roll:

De andra böckerna jag valde mellan var 32, 35 och 46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 20 augusti 2023, 18:37 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
32 ligger lite risigt till bitvis, det håller jag med om. Jag tycker dock att det är fint när Sander får träffa sin son! Benediktes mixtrande med Christoffer är henne totalt ovärdigt - och HUR vet hon att hon kan påföra andra sin egen vilja, när hon aldrig använder sina krafter?
Christoffer beter sig som en skitstövel i större delen av boken. Ljuger för Marit och säger att han älskar henne och vill gifta sig med henne. Får kalla fötter när Benedikte gör henne bättre, och ber henne radera Marits minne. Så blir hon sämre igen, och vad gör karlfan då? Gifter sig med henne! Och får ångest IGEN när svartänglarna räddar henne, för han har ju trott att hon ska dö!
Att svartänglarna ingriper där är verkligen helt ologiskt. "Isfolket behöver dig"? Till vad?! Är just hennes gener så otroligt viktiga för ätten? Den enda som kommer från hans släktled i slutstriden är väl Gabriel några generationer senare? Skulle han inte kunna klara sitt uppdrag om han inte fick just Marits egenskaper i blodet? Låt vara att Christoffer borde skaffa barn för att föra släkten vidare, men kunde han inte fått hitta någon som han faktiskt VILLE gifta sig med!
Nejdå, Marit skulle räddas, men inte Saga, inte Vanja, de behövdes inte för sina nyfödda. De fick ju komma till De Svarta Salarna, det var väl bättre än att få vara mödrar till sina barn...?

Rent krasst så tror jag att Christoffer hade åkt ut med huvudet före om någon ens misstänkte att han låtit en helare komma in och jobba med patienterna. Jag tror inte att det var okej ens för hundra år sedan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 20 augusti 2023, 20:08 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Christoffer är så genomkorkad att det inte ens är roligt. Som jag minns det slutar det inte ens med att han älskar Marit utan att han tänkte typ "Man kan säkert lära sig älska någon." Men om du inte gör det??
Han är också den första man Marit har träffat, den första som är snäll mot henne överhuvudtaget så kan förstå varför hon faller men hon kunde ju gett det lite tid. Finns andra människor än det stolpskottet.

Jag insåg att denna boken också verkligen känns som om att nu börjar vi verkligen komma in i nutid. Det är inte så trolskt och mystiskt med kaffe, lägenheter (ja, det fanns väl innan men låter så modernt) och bilar. Fast det var en bil med i 34, Kvinnan på stranden men den kändes ändå "äldre" så att säga.

Men det är fint att Benedikte och Sander får ihop det till slut, tror jag i alla fall. Blev så himla snopen när de inte fick det i "sin" bok men typ uppfriskande att det inte fick det. Så, nu är det ogjort liksom och Sander är i mitt tycke rätt blek när han väl kommer in i Isfolket-släkten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 22 augusti 2023, 21:37 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Nej, det står inget om att Christoffer lär sig älska sin hustru. I 35 beskrivs inte deras förhållande mer än att Marit är osäker och alltid frågar honom.
Sander, ja... det kanske gick lite VÄL fort att bli sams igen? Jag är glad att André fick en far, men jag håller med Sander om att Benedikte borde ha sagt något, oavsett om Sander var gift eller inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 26 september 2023, 07:09 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Delyn skrev:
32 ligger lite risigt till bitvis, det håller jag med om. Jag tycker dock att det är fint när Sander får träffa sin son! Benediktes mixtrande med Christoffer är henne totalt ovärdigt - och HUR vet hon att hon kan påföra andra sin egen vilja, när hon aldrig använder sina krafter?
Christoffer beter sig som en skitstövel i större delen av boken. Ljuger för Marit och säger att han älskar henne och vill gifta sig med henne. Får kalla fötter när Benedikte gör henne bättre, och ber henne radera Marits minne. Så blir hon sämre igen, och vad gör karlfan då? Gifter sig med henne! Och får ångest IGEN när svartänglarna räddar henne, för han har ju trott att hon ska dö!
Att svartänglarna ingriper där är verkligen helt ologiskt. "Isfolket behöver dig"? Till vad?! Är just hennes gener så otroligt viktiga för ätten? Den enda som kommer från hans släktled i slutstriden är väl Gabriel några generationer senare? Skulle han inte kunna klara sitt uppdrag om han inte fick just Marits egenskaper i blodet? Låt vara att Christoffer borde skaffa barn för att föra släkten vidare, men kunde han inte fått hitta någon som han faktiskt VILLE gifta sig med!
Nejdå, Marit skulle räddas, men inte Saga, inte Vanja, de behövdes inte för sina nyfödda. De fick ju komma till De Svarta Salarna, det var väl bättre än att få vara mödrar till sina barn...?

Rent krasst så tror jag att Christoffer hade åkt ut med huvudet före om någon ens misstänkte att han låtit en helare komma in och jobba med patienterna. Jag tror inte att det var okej ens för hundra år sedan.


Nu slog det mig att en förklaring till att Marco räddar Marit för att hon ska få ett Isfolksbarn är kanske tidsplanen. Om det inte blir hon så kanske Christoffer inte skulle hitta någon att bli kär i på några år och då skulle ju den linjen förskjutas och ingen vara i rätt ålder. Gabriel är ung av en orsak. (Synd att inte det utnyttjades, tänk om striden pågått ända in på 80-talet när serien släpptes)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 27 september 2023, 15:02 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 27 oktober 2007, 14:15
Inlägg: 78
Nu slog det mig att en förklaring till att Marco räddar Marit för att hon ska få ett Isfolksbarn är kanske tidsplanen. Om det inte blir hon så kanske Christoffer inte skulle hitta någon att bli kär i på några år och då skulle ju den linjen förskjutas och ingen vara i rätt ålder. Gabriel är ung av en orsak. (Synd att inte det utnyttjades, tänk om striden pågått ända in på 80-talet när serien släpptes)[/quote]

Lika cyniskt som att tvinga Vanja och Christa till äktenskap... Huvva!
Och det håller inte riktigt. Förfäderna verkar ju kunna skicka folk i ättlingarnas väg som de behagar. Kunde lika gärna skickat "sötaste sjuksköterskan i hela världen" så hade nog Christoffer fallit!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boken som suger!...
InläggPostat: 28 september 2023, 08:15 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 mars 2023, 06:06
Inlägg: 29
Det har du ju iofs rätt i, det hade gått att ordna.
Taskigt läge för Christoffer att ha tre stycken att vela mellan, I like! :twisted:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012