Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 07:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21 april 2017, 21:20 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
OBS! En extra vecka att svara *skip* *skip*

Efter en jättebra livepoddning så är det nu dags för oss att spela in nästa avsnitt, bok 42-Lugnet före stormen!

Frågorna vi undrar över är:

*Vad tycker du om boken?

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vi spelar in onsdagen den 3 maj klockan 13 så se till att svara så snart ni kan! :tkiss: :tkiss: :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Senast redigerad av Setsuna 25 april 2017, 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 april 2017, 18:09 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Först av allt ett stort tack för den underhållande livepodden från Göteborg. Det var jättemedryckande att lyssna, kändes nästan som om jag var på plats där själv.
Jag skrev ganska mycket sist och känner nog att jag inte orkar skriva så mycket om bok 42 men lite synpunkter ska ni få. Som helhet tycker jag boken är rörig med alla hopp hit och dit och alla olika karaktärer vi måste följa. Men det finns en del fina ögonblick också. Jag gillar fortfarande inte Gabriel som lillgammal berättare och önskar mest att någon ska knuffa den tjatiga ungen ut för något stup någonstans. Oups!!!
Att Rune var alrunan är jag nästan säker på att jag hade listat ut i slutet av bok 41, åtminstone som jag minns det. Jag tycker om hans berättelse med undantag av inledningen i Edens lustgård och alla ovidkommande bipersoner. Och nej Rune, även om du gillar att bli avbruten av Jonatan, så tycker inte jag som läsare om hans onödiga inhopp. Jag är lite nyfiken på hur många vanliga norrmän som hade besökt Sri Lanka i slutet av 50-talet, verkar ganska osannolikt. När vi däremot kommer in på alrunans upplevelser av Tengel den onde och hans ättlingar blir det genast mer spännande.
Sedan blir det tjatigt med alla demoner, frambesvärjande av Taran-Gais andar och övrig planläggning. Mängden hjälpare på Isfolkets sida förtar hela spänningen i historien. Det gör också själva jakten mot Isfolkets dal ganska platt. Så fort det blir lite pirrigt så kommer stormdemonerna och blåser bort alla otäckingar. Och varför måste alla skurkar vara så korkade?
Tengel den onde är mest fånig när han i tanken måste gå igenom alla drabbade igen. Vi har hört om dem i förra boken och det blir bara en tröttsam upprepning när TDO ska ligga och mysa över hur onda de är. Men på sista sidan blir han ändå verkligt läskig när Per Olav Winger avslöjar sina smutsgula ögonspringor. Då ryser jag!

Favorithändelse: Runes berättelse från att han kom i Teinosukes händer tills han blev människa. Fast vad jag inte begriper är på vilket sätt han skyddade Jonatan mot TDO? TDO i Heydrichs kropp ser ju till att Rune blir skjuten så fort han träffar på Jonatan och sedan är det fritt fram att tortera. Det var ju snarare nazisterna som Rune skyddade mot.

Favoritkaraktär: Ian Morahan, jag tycker han verkar vara en bra, sympatisk man som jag ser fram emot att höra mer om. Läste på lite om asbest och cancer och förstod att det var ganska sent som man tog läkarnas varningar på allvar. Så sent som 1982 förbjöds asbest helt i Sverige och 1960 kan inte kunskapen om det varit så stor.

Tack än en gång för er härliga pod!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 april 2017, 21:16 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Måste hålla med om att livepodden var jätterolig att lyssna på. Kul med inpassen från publiken och ni två gjorde ett strålande jobb, som rodde oss igenom den enormt faktaspäckade boken.

Nu till denna bok: Jag har tagit för vana att titta vad jag skrev om böckerna när jag läste dem förra gången. Jag är oftast överens med mig själv. Det är jag även nu. Såhär skrev jag 2006 (En femma är alltså betyget jag gav boken):
En femma, läste ut boken igår men hade ändå svårt att komma ihåg vad den handlade om. Det kändes som att jag läste och läste men inte kom någonstans i den. Delen med Tengel i höghuset blev jag förvirrad av.

Det var väl ungefär den känslan jag hade nu också. Det kändes väldigt lång på något vis och ganska medelmåttig. Lite lagom spännande. Inga riktiga höjdpunkter men inga rejäla bottennapp heller.

Först den delen som egentligen hör till Demonernas fjäll är ganska bra ändå. Runes historia är spännande, men som någon hade kommenterat i förra podden, hade Alrunans historia kunnat berättats på ett annat sätt, utan att han hade behövt bli mänsklig. Ett väsen som varken är gott eller ont är betydligt mer intressant än en blyg och bortkommen man som saknar några fingrar. Alrunans magi känns tyvärr lika ologisk som förfädernas ibland. Alrunan kunde alltså göra så att Tengel den onde stannade i dalen i jättemånga år, och sätta sjukdomar på folk (de där störiga ”busiga” drabbade från dalen…, HATAR dem!! hej buskis!), men den kunde inte göra så att till exempel Kolgrim inte ville ha den? Har jag missat något här?

Demonerna är ett stort minus. Jag tyckte att den genomgången var supertrist. Och så tyckte jag att hela ”vänd er till mig om…”-grejen som förfäderna gjorde kändes lite… tillgjord. Varför måste de dela upp vem som bestämmer över vad? Senare i boken kunde ju Tova bestämma att hon ville ha hjälp av Halkatla och så dök Halkatla upp. Var de tvungna att vända sig till Sol först då? Vad gör förfäderna när de inte hjälper sina efterkommande? Det är ju tydligen jäääääättejobbigt att bli tillkallad i onödan (det berättade ju Sol för någon ättling för att de inte skulle ”ropa varg”). Förfäderna har ju så himla fullt upp med att… vara döda? Det känns om att vissa delar av upplägget bara är inslängda för att Isfolket ska verka som att de har koll på läget. ”Ni och ni får gå in i ett särskilt rum, för ni är så bra på krig”. Jag känner mig skeptisk.

Delen om när de utvalda ska ta sig till dalen är också okej. Det är lite spännande ändå, men jag håller med om att det känns tjatigt att de elaka är så korkade. Historien om Morahan är rätt trist, tills han träffar Isfolket. Han verkar dock väldigt sympatisk.

I delen om höghuset ballar allt ur totalt. Tengel den onde sitter i något höghus och sprider dålig lukt kring sig. Vad är det som händer?!? Varför i helvete tror Ellen att hon har lyckats fördriva honom? Hon har ju ändå framställts som en smart kvinna. Inte skulle väl TDO vänta i flera hundra år på att få vakna och ta över världen och sedan bara känna: ”näää, jag vill hellre sova”. Jag orkar inte!

Favoritkaraktär:
Tova, eftersom hon är en så färgstark karaktär.

Bokens bästa ögonblick:
När Nathaniels förutsägelse slår in, för att det är så hemskt, och för att det trots allt var väldigt djupt planterat.

Övriga frågor:
Marco frågar Rune om han tror att TDO vet vem han är. Rune säger att han nog inte vet vem han är men efter deras möte i etern över ”Dano oro” (Stavning? jag lyssnar på ljudbok) så vet han nog ungefär hur Marco ser ut. Marco var ju Gand då. Menade Rune någon form av själsligt utseende?

Tengel den onde är väl ingen vampyr som måste släppas in av någon? Om han han inta en annan människas kropp oombedd måste väl ett hus vara ännu lättare?!?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 april 2017, 12:21 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Langt fra den beste boken i serien, men den er tidvis spennende. Den gaper over litt vel mye – fra Edens hage til moderne tid, men Runes historie er ganske interessant, og da Ellen, Ian og Rikard jakter på Tengel den onde i høyhuset, går det nesten kaldt nedover ryggen på meg. Her er den onde stamfaren virkelig skremmende, men hvorfor i all verden framstilles han som så utrolig dum og korket ellers? Og dette her med nummer én, nummer to og så videre ... Rister på hodet. Ondskapen burde vært mer intelligent for virkelig å være farlig.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Da Sol leser fra Siljes dagbok; det gir et litt nostalgisk tilbakeblikk til de to første bøkene, som jeg fremdeles synes er de to beste i hele serien. Hørte på en liten flik av en opplesning fra Trollbundet på YouTube rett etter forrige podcast, og da slo det meg hvor utrolig mye bedre skrevet den boken er. (God opplesning, på svensk. Skal lure på om vedkommende er på forumet, eller hører på podcasten ... Takk, i så fall!) :) Et annet fint øyeblikk er da Linde-Lou kommer for å passe på en bevisstløs/sovende Nataniel.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Ian Morahan. Han er en sympatisk mann som jeg gjerne vil se mer til. Og Linde-Lou. Har tilbragt så mye tid med ham de siste månedene. ;) ;) :giggle: Herlig å møte ham igjen her.

Tilleggskommentarer

Her får vi forklaringen på hvorfor Havgrim hadde fått en liten bit av alrunen; Arv hadde nemlig i sin tid fått den av Daniel, og siden gitt den i gave til sønnen. Nå synes jeg det er litt rart at det var Arv som hadde fått den av Daniel; det hadde vel vært litt mer naturlig om Daniel hadde gitt den til Vendel, som han beviselig hadde en del kontakt med?

Det står at Shira liker å gå gjennom ferden i grottene på ny, og at hun klarte den med glans. Nå holdt hun vel nesten på å sette livet til flere ganger, så jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det med glans, og jeg kan ikke helt tro på at hun hadde så lyst til å gjenoppleve de forferdelige strabasene hun hadde der.

Hvorfor, HVORFOR, er stakkars fine Linde-Lou dømt til å skremme folk til døde om han viser seg, mens Halkatla kan gå rundt og flørte med alle unge menn hun ser????? :ponder2: :cry: :roll: (Hun sier også til Tova at hun kan velge om hun vil vise seg, eller ikke.)

Har alltid lurt på hvorfor ikke svartenglene kunne ha gjenskapt Rune med alle lemmer i behold. Synes det er unødvendig grusomt å gi ham et menneskelig vesen, men la ham mangle fingre og tær bare for at noen av rottrådene er skåret av gjennom tidene. Burde ikke Lucifer, om han nå skal være en god kraft, ha kunnet fikset det? :shrug:

Og takk for live-podcasten!! :tkiss: :tkiss: Veldig morsomt å høre på, selv om det var litt vanskelig å høre tilskuerne iblant. :) Bra jobb, alle sammen! Og selvfølgelig aller mest Dan og Anna! :tkiss:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Senast redigerad av Silje Arngrimsdatter 29 april 2017, 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 april 2017, 20:07 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
*Vad tycker du om boken?
Jag har svårt att minnas vilken bok som är vilken av slutstridsböckerna, så jag minns först inte vilken just detta är. Efteråt kan jag dock säga att den inte är bland de bästa. Det blir lite hoppigt och hackigt med alla turer och jag har svårt att uppbåda intresse för karaktärerna. Slutet höjer dock hela boken. Det är så spännande med alla cliffhangers, riktigt snyggt skrivet av Margit!

*Vilket är bokens bästa ögonblick?
Hela Runes historia. Det är så sorgligt, Rune bara ligger där i Eden och torkar utan att någon bryr sig om honom, sedan hamnar han hos den ena plågoanden efter den andra. Jag vill ta hand om Rune!

En rolig scen är när Marco är på café.
Sid 173 skrev:
Marco var med dem, och han vågade visa sig ute bland folk. Nu var ju skinndräkten ett utmärkt camouflage, och han hade behållit hjälmen på för att dölja det ramsvarta håret och så mycket som möjligt av ansiktet.

Hmm… undrar vad som drar uppmärksamheten till sig mest… En snygg kille på ett café eller en man i skinnställ och hjälm inomhus? :ponder2:


*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Rune. Jag gillar Marco också, för äntligen är han lite mer mänsklig.

Ian Morahans saga hade kunnat vara gripande, men jag har svårt att intressera mig för hans öde just nu. Det är äntligen tid för den stora kampen mot Tengel den onde, en kamp som har varit på gång ända sedan första boken, och så tas hälften av sidorna upp av en vanlig sjukling. Det är synd, för jag tror att Morahan hade kunnat bli en riktigt bra karaktär om han kommit in i en tidigare bok.


Övriga tankar
Tengel den onde blir mer och mer löjlig för varje gång han dyker upp. Den här gången är det flygplan som han tycker är läskiga.
Sid 13 skrev:
Dock hade dalen ibland andra gäster, som han inte förstod, och därför absolut inte tyckte om. Några enstaka gånger hade det kommit stora, fågelliknande saker över hans dal. De hade bråkat förskräckligt, så det skrällt och skakat i hans öron, och de var så hiskeligt stora, att han hade börjat bli nervös. Och det värsta var, att han en gång hade sett människor inne i dessa mekaniska monster! Tengel den onde förstod inte. Och han hatade att inte förstå.


Varför har Jonathan en så lång utläggning om vad en dagoba är? Det är helt irrelevant, särskilt en natt som den här då tiden knappt räcker till :shrug:

Att Sol älskar Hanna har vi vetat sedan första boken, men jag tycker att hennes fascination är lite överdriven. Det räcker att hon hör namnet Hanna så brister hon ut i hänförda suckar om hur underbar Hanna var. Varje gång någon talar om Hanna så tjuter Sol: ”Ååh, Hanna var fantastisk!” Stilla könet, kvinna!

Jag gillar inte alls det här med Nr 1, Nr 2 och så vidare. Det känns som om det är Björnligan som jagar de utvalda! Inte heller förstår jag varför de måste ha ett så övertydligt obildat språk? Det blir bara löjligt och inger ingen skräck alls :pfft:

Isfolket har så himla många användbara egenskaper i släkten, men när de ska skänka något till de utvalda som kan hjälpa dem i kampen så skänker de… släktkärlek. Borde inte alla de utvalda redan ha det med tanke på att de tillhör Isfolket? Hade det inte varit till mer hjälp att få helande händer, förmågan att känna folks sinnesstämningar, manande eller något annat? För övrigt så är tre av gåvorna de får nästan likadana. De olika grupperna skulle kanske ha snackat ihop sig lite först?

Sid 131 skrev:
- Men för den skull behöver ni ju inte skrika på hjälp hela tiden, sa Sol med ett snett leende. – Det finns något som heter "Vargen kommer" också. Vi kan tröttna på att komma vid minsta fara och därmed utebli, när ni verkligen behöver oss.

Isfolket har förberett sig i flera hundra år för att ta upp kampen mot Tengel den onde, så det känns lite småsnålt av andarna att ”tröttna” och vägra komma bara för att visa en poäng. Det är väl inte riktigt läge för det just nu?

De fem utvalda får varsin flaska med Det klara vattnet. Shira säger att det är bättre än att hon har vattnet eftersom hon har gjort slut på sin flaska redan och inte kan få någon mer flaska att slösa bort. Jag tycker att det är ett dumt resonemang. Det är ju inte som om hon har gått och skåpsupit med vattnet eller så. Hon har ju bara använt det där det verkligen behövs, så att andarna inte vågar ge henne vattnet nu av rädsla för att hon ska slösa bort det… Antagligen hade Shira varit lite mer sparsam med vattnet nu när det är dags för kamp. Istället ska de levande människorna släpa på flaskorna, de som är utsatta för faror från alla möjliga håll? Smart! :club:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 maj 2017, 11:19 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 16 januari 2014, 02:02
Inlägg: 15
*Vad tycker du om boken?
Jag gillar boken! Den är innehållsrik och underhållande! Den känns rätt lång och som det är flera olika stories i en... första halvan som är Demonernas Fjäll 2 är bäst! Men resten är också bra förutom höghusscenen! Underhållning hela vägen!
Många verkar störa sig på "Björnbusarna" Nr 1, 2, 3 osv men jag har inga problem med dem. Tycker det är lite kul med numreringen faktiskt! :hdance2: Hade gärna sett att Bört fått mer utrymme!

*Vilket är bokens bästa ögonblick? Runes berättelse om sitt liv... otroligt intressant och även sorgligt! Men jag fattar verkligen inte varför Svartänglarna gjorde honom till människa? Han var så oerhört mäktig som rot men som människa har han knappt nån personlighet alls förutom att han är så blyg och obekväm med sig själv att det blir plågsamt att läsa! Han verkar ju också mycket svagare magiskt sett som människa! Vad var poängen med att stjäla lille Nataniels älsklingleksak och ge honom och resten av familjen trauma för livet med den hemska upplevelsen när de omskapade Rune och dessutom ge Rune ett obekvämt liv med att bli jätteful, ensam i sin art och dessutom stympad! :whip: Svartänglarna borde väl ha så mkt makt att de kunde ha gjort honom snygg och hel från början? :argh:

Episoden i höghuset känns också väldigt rörig och märklig... vad gör TDO där egentligen? Och Ellen... gimme a break! " Vill ni ha en bit bröd kanske?" Men seriöst... och så himla märkligt att alla tror att TDO är oskadliggjord... seriöst!!! :wait: Ni har kämpat mot honom i 800 år!!! Tror ni verkligen att ont krut förgås så lätt? :argh:

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Tova är ju en klar favorit, hon känns som nån jag skulle vilja ha som kompis, tänk vad roligt man skulle kunna ha med henne och hennes galna trollkonster! Störtskönt när hon skrämmer skurkkvinnan inne på toa med att förvandla sig till ett ruttet skräckväsen! :rofl2:
Morahan är ju klart sympatisk och även han har ju tydligen Isfolkets fantastiska språkbegåvning! :ponder2: Liiiite overkligt att han talar och förstår all norska när han bara lärde sig lite norska i barndomen... *dd* Men gillar hans karaktär och känner verkligen för honom,.

Tengel den Onde! Oslagbart att han går in i kroppen hos en dammsugarförsäljare! :giggle: Visst är TDO oftast rätt löjlig men jag köper det. Ondska är ju en defekt, en störning och onda människor har ju oftast ingen som helst självdistans eller självironi och då blir man lätt löjlig! Stora egon är ju pinsamma och löjliga!

Återigen tack för en rolig podd! :cheers: Det var kul med Liveinspelningen dock var publikens ljud lite svårt att höra ibland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 maj 2017, 13:41 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 maj 2017, 18:02 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Men åh :(( missade!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012