Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21 februari 2017, 06:48 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi vill inte att era röster ska vara stumma så ös på bara!

*Vad tycker du om boken?

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vi spelar in 29:e februari kl 13


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 februari 2017, 10:06 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 september 2015, 17:15
Inlägg: 12
Ort: Gabriellshus
*Vad tycker du om boken? man får ju veta mycket om historien i denna bok. så på sånt sätt så är boken viktig som alla.

*Vilket är bokens bästa ögonblick? om jag inte har helt fel i minnet så är de här boken då nathaniel ska rädda tova ju historien och när de är på väg till nu tiden så räddas Tamlin någon av de och någon säger att nathaniels morfar hälsar. och att nathaniel ser en grön hand.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför? de är faktiskt tova. hon har ju inte bestämt att hon ska bli som hon blev. och efter denna bok så börjar hon ju ändra sig.

forsätt me podden


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 februari 2017, 11:19 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 16 januari 2014, 02:02
Inlägg: 15
*Vad tycker du om boken? Nu var det ett tag sen jag läste den men jag tror att det är den jag tycker sämst om i hela sagan! Dötrist och supertråkig och minns knappt vad den handlade om. Känns som den inte handlar om nånting!

*Vilket är bokens bästa ögonblick? När den tar slut!

*Vilken är din favoritkaraktär och varför? Tova är störtskön jag gillar verkligen henne och önskar att boken kunde fokusera på henne istället!

Puss och kram på er och tack för en störtskön podd! :cheers:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 februari 2017, 11:21 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 16 januari 2014, 02:02
Inlägg: 15
En till grej jag inte gillar är titeln, "rop av stumma röster" det låter ju jättefjantigt! Bättre kan du Margit! :giggle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2017, 12:48 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Spelar ni in28/2 eller 1/3? :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2017, 13:25 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Blodshämnd skrev:
Spelar ni in28/2 eller 1/3? :)

Jeg lurte også på det. :) Eller eventuelt 29/2 i 2020 ... :wink: :wink: :whistle: :rofl2: :giggle:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2017, 14:07 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Jeg vet ikke; den hører definitivt IKKE med blant favorittene. Faktisk vil jeg si at den er den hittil aller dårligste, og trolig også den aller dårligste i hele serien. Enda en "vil, men kan ikke"-kjærlighetshistorie à la Villemo og Dominic, Niklas og Irmelin, Heike og Vinga, som drar ut i alle evigheter. Det blir verre for hver gang. Been there, done that. Nok nå! Jeg er ikke veldig begeistret for noen av hovedpersonene i boken; Nataniel er veldig grå og kjedelig, og Ellen er bare et ørlite hakk bedre. Av en eller annen grunn lar jeg meg heller ikke ordentlig fengsle av de tre spøkelseshistoriene i boken (den første er den beste); kanskje også derfor den aldri faller i smak. Og så er det noen MAJOR irritasjonsmomenter på slutten. Rikard som ringer sin far og kaller ham André – hva er det for noe, er de plutselig blitt helt ukjente for hverandre nå? Nataniel tenker om mannen de møter i Valdres at alle bruker du-formen der oppe – ja vel, hvorfor sier da Rikard De til den unge menneskejegeren som vil drepe datteren hans noen sider senere? Og hvorfor kommentere det i det hele tatt? Og hvorfor bruker Nataniel De i brevene til Ellen fra England – både i sine egne replikker og replikker fra folk han snakker med; de har jo ikke atskilte former på engelsk – bare you! Og i tillegg omtaler han Gud som Du med stor forbokstav. Jeg rister oppgitt på hodet!! Jeg har hørt, sett og lest en rekke intervjuer med Margit, og hun har aldri virket som noen snobb, men mange av karakterene i bøkene hennes er nok altfor påvirket av at hun er oppvokst i en høyadelig familie. I tidligere bøker har også nære slektninger tiltalt hverandre med De. Til og med utenomjordiske som demoner er liksom så høytstående at man må si De til dem, og i tillegg blir det kommentert hver gang. Grrrr….!!! Så ufattelig irriterende!!! (Men selvfølgelig finnes det situasjoner der det er både naturlig og riktig med De også!) Og da Ellens familie får møte resten av slekten, får alle ungene være med, for ingen av dem er under 10 år – trodde ikke Isfolket hadde for vane å utestenge barna om de så var ganske små.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Må være når Linde-Lou kommer til unnsetning.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Linde-Lou!! Han er så god og fin. :tkiss: Jeg prøver virkelig å like Nataniel, men jeg greier det ikke. Han var så lovende som lite barn, men som voksen er han bare uinspirerende ... i alle fall i denne boken. Jeg tror at det at det har gått inflasjon i overnaturlige ting, har gjort at man ikke blir imponert av noe lenger. Der det lille man fikk i de første bøkene, trigget fantasien, blir alt nå malt med så bred pensel at man blir lei.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2017, 19:35 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
tancred skrev:
*Vad tycker du om boken? man får ju veta mycket om historien i denna bok. så på sånt sätt så är boken viktig som alla.

*Vilket är bokens bästa ögonblick? om jag inte har helt fel i minnet så är de här boken då nathaniel ska rädda tova ju historien och när de är på väg till nu tiden så räddas Tamlin någon av de och någon säger att nathaniels morfar hälsar. och att nathaniel ser en grön hand.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför? de är faktiskt tova. hon har ju inte bestämt att hon ska bli som hon blev. och efter denna bok så börjar hon ju ändra sig.

forsätt me podden

Tänker inte du på nästa bok nu? Fångad av tiden? Det är ju där Nataniel räddas av Tamlin när Tova reser tillbaka i tiden :ponder2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2017, 19:40 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Boken har sina bra ögonblicken men generellt måste jag säga att jag tycker den är mycket dåligt. Tycker inte bilden av Nataniel som målas fram stämmer in med den bild i senare böcker utan beskrivs bara som ytterst skum... Hela delen av boken som utspelar sig i England hade bara kunnat strykas, Ellen och Nataniels kontakt hade kunnat visats på andra vis.

Bästa ögonblick är när Richard och Nataniel inser att Ellen är av isfolket och bjuder in hennes familj till Lindallen. Det är så fint! Gillar även när Ellen försöker kontakta Nataniel och Linde-Lou kommer in, det väcker verkligen tankar på vem Ellen är. (Dock fattar jag inte varför förfäderna eller Marco hade kunnat hitta Nataniel ändå, han är ju drabbad/utvald!

Favoritkaraktär är Ellens far, han verkar vara en hygglig person. Tål inte Nataniel och Ellen i denna bok, men tycker bättre om dem senare.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 februari 2017, 09:37 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Vad jag tycker om boken
Överlag känns boken väldigt slätstruken och som ett lapptäcke av små historier som jag tar del av med en axelryckning. Jag tyckte dock att den började bra med historien på världshuset. Det var spännande och lite småläskigt sådär. Englandshistorien var mest irriterande och det kändes som en tråkig lösning att det var den elaka familjen med dottern i peruk… gäsp. Och alla dessa spökhistorier med personer som inte har fått ro… Kan vi inte slippa dem?

Mest av allt stör det mig nog att Nathaniel är så himla tråkig. Som barn var han en väldigt intressant karaktär som gick runt och var allvetande och märklig. Här känns han bara som en lidande martyrfigur som tycker synd om sig själv.

Bokens bästa ögonblick
Slutet kändes lite mer intressant i alla fall. Jag gillade att Nathaniel och Ellen blev avbrutna när de skulle kyssas, eftersom det fick mig att känna lite frustration själv. Det får bli det ögonblicket kanske.

Favoritkaraktär
Tova kommer in som en frisk fläkt. En sådan karaktär har vi väl inte sett förut? - Drabbad som vill vara god men världen drar åt det onda hållet på grund av hur elaka alla är mot hen.

Och förfäderna är lika enormt ologiska som vanligt... De kan tydligen inte att hjälpa Nathaniel själva utan måste skicka Ellen till England (om någon håller på att svälta och törsta ihjäl känns det väl inte som en jättebra idé att vänta på att någon annan ska ta sig från Norge till England och därefter leta upp platsen där personen är gömd?!?). Jaja, denna stötesten blir vi aldrig av med...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 februari 2017, 15:30 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 27 februari 2017, 14:53
Inlägg: 1
* Vad tycker du om boken?
En av de tråkigaste böckerna i serien. Hela historien med Nathaniel och Ellen är bara krystad. Det tragiska i den känns inte trovärdigt någonstans. De ska ändå föreställa moderna karaktärer som träffat andra människor och inte levt isolerat såsom Heike och Vinga. Ellens närvaro gör Nathaniel till en blek figur. Tycker nästan att Nathaniel skulle fråntagits möjligheten att älska på det sättet tills uppdraget var slutfört, som det var med Shira (och Marco). Lite mer fokus på uppdraget och mindre trams och gamla spökhistorier. Och Ellen... *suck* Kan inte Ian hoppa in och byta ut henne lite tidigare? ;)
* Vilket är bokens bästa ögonblick?
När Tova dyker upp.
* Vem är din favoritkaraktär och varför?
Tova. En mångdimenssionell karaktär som fått många av de drabbades humor. Jag gillar att hon inte har Sol- eller Ingrids utseende. Det ger henne ett helt annat djup.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 mars 2017, 01:01 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Vad jag tycker om boken: En hyfsat spännande bok. Jag tycker som en del andra att kärlekshistorien mellan Ellen och Nataniel inte håller riktigt. Han är lite som en äldre farbror gentemot Ellen och jag gillar inte den attityden. Men det som de är med om är intressant. Jag gillar introduktionen med Ellen och hur hon genom spökhistorien får lära känna Isfolket. Jag har själv gärna velat åka till Lake Distrikt och genom den andra historien så får jag en fin miljöskildring av det landskapet. Det som jag inte köper är att Ellen själv måste släpa sig dit för att rädda Nataniel. Var är Gand, svartänglarna och Isfolkets förfäder nu? Helt inkompetenta tydligen! Sedan blir det en kul överraskning att Ellen också hör till Isfolket. Den sista spökhistorien är riktigt otäck och jag tycker synd om Ellen som måste ha en så själsligt tung förmåga. Avslutningen är ett bra upplägg inför nästa bok där vi ska få lära känna Tova. Hur ond är hon egentligen...

Favorithändelse: Första delen med spökerierna på värdshuset tycker jag är mest stämningsfulla och spännande, framförallt när det uppdagas att Ellen faktiskt upplevt ett riktigt spöke och att det inte bara är smuggelsprit.

Favoritkaraktär: Jag gillar Ellen. Hennes entusiasm och känslosamhet, att allt syns i ansiktet på henne. Jag tycker att Nataniel har förlorat något av sina mer mystiska drag från tidigare böcker och blir mer slätstruken i den här.

Och det var i mitt tycke den sista hyfsat bra boken i serien men jag ska ögna igenom de kommande och se om de lyckas fånga mig lite mer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 mars 2017, 14:34 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat & klart


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012